Återförsäljare röjer priset på RX 9070 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

monolithisch

Det är väl kioskvältaren i den läckan. Tvärs emot vad techpowerup rapporterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Hur vet ni det? Kollar vi på 5080 så är ''Gaming OC' modellen från Gigabyte 2500kr dyrare än billigaste modellen, rimligt att det blir samma påslag på AMDs dito.

För att det finns 0% chans att msrp är på över 600usd, alltså max 5500dkk eller 8500sek, och detta om det är helt klart snabbare än 5070. Medan läckor visar c.a 4070ti RT och 4070ti super/4080 raster. Så nej, kommer absolut inte kosta 14k sek ens för en riktigt bra kylare.
Finns även trovärdiga läckor om pris på $479 för referenskort och $550 för Aib kort, även om slutgiltliga priset inte är satt i sten är de en väldigt bra indikation, faktum är att de kan få för sig att sänka priset en aning men jag tänker helt säkerligen att de inte höjer.

Skrivet av Wolfkin:

Vad AMD själva sagt är det för att kunderna lättare ska få en uppfattning om vilket av konkurrentens kort som är deras rival, alltså RX 9070 går mot RTX 5070 och RX 9070 XT går mot RTX 5070 Ti, sista 2 siffrorna som visar, första 2 siffrorna är för vilken generation kortet tillhör.
Som vanligt med namnen så får vi väl se hur länge det tar innan de ändrar igen.

Fast en generation tillbaks. De sa faktiskt 9070xt med 4070ti.

Skrivet av Swedishchef_90:

9070 skall konkurrera mot 5070... Inte 9070 xt, den är mer konkurrent mot 5070ti. $649 vore troligt för 9070xt eller 9000 kr

Å andra sidan konkurrerar ju båda med båda
9070xt kan få lika mycket raster fps eg. Cod som 5070ti, och då köper man billigare 9070xt istället ifall man ska använda den till det.

Skrivet av str8forthakill:

AMD satte standarden att ljuga om MSRP, att sätta den så att alla partners i kedjan går med förlust om de möter den. Varav endast fåtal kort säljs just till MSRP. Efter ett par generationer av falska MSRPs började Nvidia haka på trenden med.

Nja? När då menar du?
Det extrema började med 3000 serien pga. mining boom vill jag påstå, där de såldes 50-80% dyrare än första annonserade msrp efter några månader (Nvidia höjde officiellt msrp för återförsäljarna, men inget de marknadsförde såklart). Medans AMD's lanseringar som kom ut efter hade redan högre pris kalkulerat in i msrp'n, därför var de mycket sämre pris/prestanda på papper, men i butiken var de bättre/billigare än Nvidias.

Med 7900xt (och även xtx) hade de ju för högt msrp/pris från början och sänkte väldigt snabbt, bara en månad efter fanns 7900xt under msrp.

Skrivet av holo:

Nu kanske jag minns dåligt, men är inte AMD rätt duktiga på att bomma (lanserings)prissättningen på sina kort?

Jo, allt sedan 6000 serien (även 5700xt enligt plan, men den sänktes 50usd innan lansering). Fast inte så här mycket hah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Kanske borde köra samma regler som YouTube ska införa, förbjuda clickbait.

JA TACK!

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att AMD väntar på att opinionen kring 5000 serien ska skifta?

Det må väl vara ganska meningslöst att utannonsera siffror när alla tror 5000 serien har 20%+ upplyft från 4000S serien i råprestanda när det nu senast visar sig att det rör sig om 1% för 5070 och 10% för 5080.

Jag tror dom väntar tills 5080 embargot lyfter och presenterar korten strax därefter med referenser till 5080 för att demonstrera prestanda per krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Nja? När då menar du?

RX480 , så exakt som du kommer ihåg det! Och ett par generationer senare kopierade Nvidia AMDs fulspel med 3000 serien med uppenbarligen felaktiga/ohållbara MSRP priser för bättre omdömen vid reviews på lanseringsdagen när NDA släpps.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Nu är det i princip bara forumdelen som gör att man stannar.

Nivån på forumet har rasat den med. Den genomsnittliga kunskapsnivån är en bråkdel av vad den var för 10 år sen.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Detta är mer eller mindre garanterat en place holder eller ett super special kort och ingen "röjning av priset".
Rubriken känns väldigt missvisande.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

"Kortet listat på Sweclockers för 12345:-, vilket vore betydligt mer än vad AMD utlovat!"
Det är mycket sannolikt placeholder, oändligt mycket bättre att börja för högt och sedan sänka än tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neetodesu:

Kan det vara så att AMD väntar på att opinionen kring 5000 serien ska skifta?

Det må väl vara ganska meningslöst att utannonsera siffror när alla tror 5000 serien har 20%+ upplyft från 4000S serien i råprestanda när det nu senast visar sig att det rör sig om 1% för 5070 och 10% för 5080.

Jag tror dom väntar tills 5080 embargot lyfter och presenterar korten strax därefter med referenser till 5080 för att demonstrera prestanda per krona.

Embargo 5080 är ju 30e januari, trolig säljstart är 24e januari för amd

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Embargo 5080 är ju 30e januari, trolig säljstart är 24e januari för amd

Ett nytt oprövat och kanske genialiskt drag vore ju att ha reveal efter säljstart.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

"Återförsäljare röjer priset på RX 9070 XT"

Rimlighetskontrollen är helt avstängd på Swec numera?

Precis, nu blev det Aftonclockers igen.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Ett nytt oprövat och kanske genialiskt drag vore ju att ha reveal efter säljstart.

Ingen köper grisen I säcken

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

AMD måste juh göra ett riktigt rövarpris för detta ska va något att ha.
Lite tankar när man ser detta:

1. XT vs vanlig ? Varför finns det ens 2 kort, skiljer varken minnesbuss eller minnes hastigheter?
Gör man 2 kort där det enda som skiljer är 12% mindre steam-processorer?

2. Speccsen är farligt nära 7800XT, vilket redan är ett priskrigat grafikkort.
Om detta kortet kostar 1kr över 6490:- så vetefan vad AMD tänker med.'

3. Då speccssen på dessa 2 kort är otroligt lika, misstänker jag att priserna också kommer vara farligt nära varandra, kommer det bli en ren soppa där ett typ "Asus 9070 ROG" kommer kosta mera än ett "Asus 9070XT TUF" osv, kommer bli förvirring. Kanske t.o.m. så illa att ett värsting 9070 som är jätte OC, presterar likvärdigt med ett icke-OC 9070XT, som kostar mindre? Det blir juh helt meningslöst?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag fattar fortfarande inte vart AMDs flaggskepp VRAM försvann? 8 och 16 GB VRAM? Inga 24 längre? Något säger mig att 7900 XTX kommer vara ett flaggskepp.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

1. XT vs vanlig ? Varför finns det ens 2 kort, skiljer varken minnesbuss eller minnes hastigheter?

3. Då speccssen på dessa 2 kort är otroligt lika, misstänker jag att priserna också kommer vara farligt nära varandra, kommer det bli en ren soppa där ett typ "Asus 9070 ROG" kommer kosta mera än ett "Asus 9070XT TUF" osv, kommer bli förvirring. Kanske t.o.m. så illa att ett värsting 9070 som är jätte OC, presterar likvärdigt med ett icke-OC 9070XT, som kostar mindre? Det blir juh helt meningslöst?

Det finns två kort för att kunna sälja så många chip som möjligt eftersom alla chip inte kommer bli helt felfria.

Mer valmöjligheter är sällan sämre och i det här fallet ser jag inget problem alls. Man väljer det som passar ens krav och budget. Att det kommer finnas 9070 Super Duper modeller med fläskiga kylare som kostar mer än de billigaste 9070XT är ju lite roligt men det är inget nytt direkt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det finns två kort för att kunna sälja så många chip som möjligt eftersom alla chip inte kommer bli helt felfria.

Mer valmöjligheter är sällan sämre och i det här fallet ser jag inget problem alls. Man väljer det som passar ens krav och budget. Att det kommer finnas 9070 Super Duper modeller med fläskiga kylare som kostar mer än de billigaste 9070XT är ju lite roligt men det är inget nytt direkt.

Det med felfrihet, det förstår jag. Menar bara på att skillnaden är förvillande liten.
Har själv suttit och aktiverat avstängda delar på den tiden lanserade "LE" modeller på defekta kort. Ibland blev det kul
Ibland blev det en artefakt fest med crash

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det med felfrihet, det förstår jag. Menar bara på att skillnaden är förvillande liten.
Har själv suttit och aktiverat avstängda delar på den tiden lanserade "LE" modeller på defekta kort. Ibland blev det kul
Ibland blev det en artefakt fest med crash

Jaha, ja skillnaden mellan dem lär inte bli så stor i varken pris eller prestanda. Beror också på hur begränsad 9070 blir av sin effektbudget. Det verkar ju som 9070XT kommer ligga på 3GHz och 9070 en bit under, kanske 2,5 till 2,7GHz?

När AMD släppte 7800XT och 7700XT satte dem ju priserna lite för nära varandra. Vid 500$ var 7800XT väldigt bra men 7700XT var inte alls imponerande vid 450$ och skulle egentligen behövt kosta 400$ för att kännas som ett bra alternativ. Hoppas AMD inte gör samma misstag igen med att bara göra ett av korten vettigt prissatta.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Inte helt olikt skillnaden mellan Intels b580 och b570. Som också är aningen svår att förstå.

Permalänk
Viking
Skrivet av AkUs:

Det är ju som med RX 5700 och 5700 XT.

Körde man 5700 med XT's BIOS så blev prestandaskillnaden ännu mindre.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Inte helt olikt skillnaden mellan Intels b580 och b570. Som också är aningen svår att förstå.

Fast där är juh mindre minne och lägre buss på B570, så det är lite mer skillnad endå. Men ja. Det finns säkert något B570 superklocked som kommer tangera på instegs B580 prismässigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

B570 är nog så prispressat som överhuvudtaget går på ett modernt grafikkort, det går att förstå.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

B570 är nog så prispressat som överhuvudtaget går på ett modernt grafikkort, det går att förstå.

B580 kostar 3490kr hos seriösa butiker. Det absolut billigaste B570 jag hittar kostar 3290kr. Jo, jag har svårt att förstå vem som väljer B570.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

B580 kostar 3490kr hos seriösa butiker. Det absolut billigaste B570 jag hittar kostar 3290kr. Jo, jag har svårt att förstå vem som väljer B570.

ok, jag visste inte att det var så liten skillnad.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

EXTRA EXTRA, ÅTERFÖRSÄLJARE RÖJER PRISET PÅ 5090. SAMTLIGA MODELLER KOSTAR 99999:-

<Uppladdad bildlänk>

Med nuvarande trend så kan det snart vara för billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Då får man hoppas prestandan ligger runt rtx 5080 oxå

Fast nu är det ju AMD vi snackar, Ica Basic/Eldorado i grafikkort. Sämre och billigare än grön lagets.

😉

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Fast nu är det ju AMD vi snackar, Ica Basic/Eldorado i grafikkort. Sämre och billigare än grön lagets.

😉

Som anti-ica basic och anti-eldorado i 99 fall av 100 så vill jag protestera lite mot den här jämförelsen. Hade du sagt Intels grafikkort, ja, möjligtvis då.
Om nVidia ska föreställa Zeta, där är iallafall AMD Barilla/kungsörnen!
Godaste pastan till en vettig peng. Zeta är lite för dyr för samma sak.
Ica basic ÄR inte samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Som anti-ica basic och anti-eldorado i 99 fall av 100 så vill jag protestera lite mot den här jämförelsen. Hade du sagt Intels grafikkort, ja, möjligtvis då.
Om nVidia ska föreställa Zeta, där är iallafall AMD Barilla/kungsörnen!
Godaste pastan till en vettig peng. Zeta är lite för dyr för samma sak.
Ica basic ÄR inte samma sak.

Alla de där märkena är budget pasta dock, 😁oavsett hur man vrider på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla de där märkena är budget pasta dock, 😁oavsett hur man vrider på det.

Jämförelse haltar lite. "Riktigt" pasta är ju såklart hemmalagad. Precis som att du löder ditt eget grafikkort hemma 😅
Får ju hålla oss till pastahyllan i affären.

Nu tycker jag något får hända här med 9070xt. Drar det ut på tiden mer så hinner dom väl nästan lansera 9060 innan?
Alla medier rapar om samma nyheter hela tiden. Söker man efter artiklar publicerade inom närmaste timmen så är det samma nyheter som igår, bara ompublicerade för nya klick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jämförelse haltar lite. "Riktigt" pasta är ju såklart hemmalagad. Precis som att du löder ditt eget grafikkort hemma 😅
Får ju hålla oss till pastahyllan i affären.

Nu tycker jag något får hända här med 9070xt. Drar det ut på tiden mer så hinner dom väl nästan lansera 9060 innan?
Alla medier rapar om samma nyheter hela tiden. Söker man efter artiklar publicerade inom närmaste timmen så är det samma nyheter som igår, bara ompublicerade för nya klick.

Haha nej men det finns avsevärt bättre än zeta I butik.
Men håller med om att zeta per kg är relativt bra.
Men köper man de runt 100kr+/kg så får man en helt annan upplevelse vid vällagad mat

Visa signatur