Var femte jobbannons är falsk eller aldrig fylld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Det första ja det kan säkert vara möjligt på en del ställen och förr i tiden, vaktmästare förr sov ju i en skrubb halva dan men i dag är allt sånt borta.. men inte inom bygg i vart fall.

Du får gärna tala om vart i sådan fall för jag tar gärna ett sånt jobb rakt av. men har inte sett detta under mina 30 år inom bygg. Det har nämligen inte existerat nånsin. Därmed har det hänt att material inte levererats och att man fått vänta 2 timmar säg en gång vart femte år. Liknade det... jag har aldrig fått gå hem tidigare för att jag är färdig med nått jobb eller något, tidigare inför storhelg eller något. Det heter åk till kontoret och vänd på några plankor, sopa golvet. Eller kolla på nästa jobbets ritningar. Tvätta bilen , åk och hjälp Bengt en timme. Aldrig en krona i nån bonus som många andra brukar få. bygg är verkligen en snål bransch så du har fel 100%. i dag rekommenderar jag verkligen inte bygg om nån frågar mig om det är nått att satsa på mer än om man är skoltrött eller fick svårt att få jobb med nått annat.

Eller ja elektriker, och rörmokare (Som ofta går hem före kl 15 men det är dom värda kan man tycka, många är på jobbet före kl6.30 så att... att plocka material 0630 är inte ovanligt.) kanske men glöm inte bort att många utförda arbeten läggs inte på plats utan den större delen är på kontoret med planering, och beställning och material och hopplock med mera. Det beror på hur du observerat. har du nån statistik.

Det andra det fetade ja vi på arbetsmarknaden har ju ett givande och tagande (Arbetsgivaren nyttjar personal, vi får lön för att bli "använda") och jag brukar vända på begrepp och så väldigt. jag själv är ju äldre och utsatts ju lite för arbetsdiskriminering även om jag inte drabbats hårt för just detta än.

men i alla fall så är ju attityden den att vi som är arbetare skall bara ge ge och ge men det är otacksamt och lite dålig attityd omvänt. jag brukar säga varför vill du ha mig ? vad kan du ge dom som arbetar för ditt företag. varför skall jag jobba hos dig för ? inom bygg så har en del vart helt mållösa när jag märkte att man ställde väldigt många krav och att jag då kommer med ett enda motkrav.. En blev tyst av en enda fråga. Det som jag tycker ja passar in i det där med att ge och ta.
Om man tänker varför skall jag jobba där, vad kan du som företag ge tillbaka för med alla dom kraven så får man allt ge något tillbaka. En för några år sen var väldigt tuff. Misstag skulle man stå för själv på sin fritid (Misstag gör alla inom bygg i bland och ingår ju i bland utanför enns egen kontroll) OK sa jag bara då. Det kan jag ju gå med på men då skall jag ha del av vinsten med sa jag. Blir oftast helt tyst sådan gånger. itne ens ett nä men du kan få det här och det här... Blir bara noll och tyst och "dålig stämning"

Jag brukar vända på begrepp liknade.

Arbetlösa är lata = Arbetslösa har rätt till jobb.
Arbetare är bortskämda = Arbetgivare är bortskämda i det här landet.
Jobbet kräver att man är stresstålig = Är arbetsuppgifterna ogenomtänkta där man vräker på för mycket uppgifter på anställda så att dom ständigt har den där känsla att inte hinna med.

med mera med mera.

Alltså om du någonsin är i ett kalkylprogram så är standard 50-60% effektiv arbetstid. Att personen hämtar material är inte effektiv arbetstid.
Tajma dig själv på bygget skall du se. Det är därför 36h arbetsvecka faktisk nästan alltid ger ökad produktivitet för det minimerar dötid för extremt få människor kan fokusera en över 2h

Edit
Här har du varje moment och hur lång tid dem skall tag https://www.sef.se/arbetsgivare/ackord/ackordstidslista/

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Alltså om du någonsin är i ett kalkylprogram så är standard 50-60% effektiv arbetstid. Att personen hämtar material är inte effektiv arbetstid.
Tajma dig själv på bygget skall du se. Det är därför 36h arbetsvecka faktisk nästan alltid ger ökad produktivitet för det minimerar dötid för extremt få människor kan fokusera en över 2h

Edit
Här har du varje moment och hur lång tid dem skall tag https://www.sef.se/arbetsgivare/ackord/ackordstidslista/

Mmm och alla vet att elektrikerna är byggets primadonnor

kommer och drar en kabel och sätter upp en armatur och tar 15k och det är gjort på nån en-två.tre timmar. medans andra jobbar i tre heldar i samma utrymme för samma pris.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Mmm och alla vet att elektrikerna är byggets primadonnor

kommer och drar en kabel och sätter upp en armatur och tar 15k och det är gjort på nån en-två.tre timmar. medans andra jobbar i tre heldar i samma utrymme för samma pris.

Man får betalt för vad man producerar, har man billigt material så har man lägre marginaler.
VVS, målare och snickare etc har samma ackordslista för sina jobb. Väldigt enkelt att mäta och se vad folk producerar för.

att andra jobbar i 3 dagar på samma plats för samma pris så är det antingen otroligt dåliga på att tag betalt eller väldigt ineffektiva hantverkare 😊
Timpriset är ju samma, eller väldigt lika hos vvs, el, snickare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Man får betalt för vad man producerar, har man billigt material så har man lägre marginaler.
VVS, målare och snickare etc har samma ackordslista för sina jobb. Väldigt enkelt att mäta och se vad folk producerar för.

att andra jobbar i 3 dagar på samma plats för samma pris så är det antingen otroligt dåliga på att tag betalt eller väldigt ineffektiva hantverkare 😊
Timpriset är ju samma, eller väldigt lika hos vvs, el, snickare

Nä du vet mycket väl att många arbeten är extremt konkurrensutsatta i dag.

Vi står och väger mot firmor var arbetare i vissa extremare fall tar mindre än 50 spänn i timmen för dom enklare uppgifterna (Som även vi normala yrkesmän i bland utför) enkla betyder inte mindre slitsamma i fallet men ofta krävs mindre kompetens och arbetsledare på plats varje sekund. går arbetarledaren iväg då stannar gubbarna, man står också ofta i grupp och jobbar medans många bara står och glor medans en gör jobbet. Detta är ju arvet från murens fall och sättet man jobbat under det styret sen att folk på plats bara står och glor ja... Det gör den typen av arbetare. betällaren tror ju att det är jättebilligt men den där femtilappen per gubbe,

Var god blanda inte hop dessa med hur en vanlig svensk yrkesman arbetar som har kompetens nog att själv läsa arbetsbeskrivningarna, eller göra dom själv , gå på diverse möten, och fatta besluten själva med tidsplanering och material och hela faderullan.. Det där med självdriven du vet. Så blanda inte hop alla över samma kam... En yrkesman behöver inte se chefen på bygget. Att vi har gäster är ju inte vi svenskars problem mer än att det blir en konkurrens som vi mäts mot. Som gör att vi måste jobba mycket hårdare i dag eftesom att priset har blivit vad det blivit. Vi är extremt konkurrensutsatta.

Det du snackar om låter som före byggkrisen på nittiotalet. Förr var det med så. man kunde jobba på men också dra ut nån rast här och där och dra hem tidigare på fredagarna. Alla gick hem kl 13 som regel. Men vad jag minns så jobbade gubbarna rätt hårt allmänt även då. Tiden i stort jobbade man för det mesta men lite med avslappnat.

I dag tar man knäcken på folk och det betyder knappast att man går runt och lallar eller? Vissa skyller sånt på individen så klart från arbetsgivarnas sida som inte vill stå för det man faktiskt ställer till med.

Detta borde du vetat om för alla vet om hur det fungerar.

Ett öppet EU har raserat hela byggbranschen, allt tillsammans trycker ner svenskars löner och gjort jobbet betydligt tuffare. Arbetaren måste kompensera genom att jobba mycket hårdare än hur man jobbare för trettio år sen. man gör fem gånger mer i dag. Det är det enda jag sett under mina trettio år. En bransch som bara blir sämre och sämre. Stressigare och mer avkall på säkerhet, mer gubbar på mindre yta, mer damm och buller. Nya maskiner som låter betydligt värre och det ska man man jobba nära med. Det är oftare olika grupper krockar.

Det borde du känt till om du är aktiv inom det området. låter som att du inte är det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Nä du vet mycket väl att många arbeten är extremt konkurrensutsatta i dag.

Vi står och väger mot firmor var arbetare i vissa extremare fall tar mindre än 50 spänn i timmen för dom enklare uppgifterna (Som vi normala yrkesmän i bland gör) enkla betyder inte mindre slitsamma i fallet men ofta krävs mindre kompetens och arbetsledare på plats varje sekund. går arbetarledaren iväg då stannar gubbarna, man står också ofta i grupp och jobbar medans många bara står och glor medans en gör jobbet. Detta är ju arvet från murens fall och sättet man jobbat under det styret sen att folk på plats bara står och glor ja... Det gör den typen av arbetare. betällaren tror ju att det är jättebilligt men den där femtilappen per gubbe,

Var god blanda inte hop dessa med hur en vanlig svensk yrkesman arbetar som har kompetens nog att själv läsa arbetsbeskrivningarna, eller göra dom själv , gå på diverse möten, och fatta besluten själva med tidsplanering och material och hela faderullan.. Det där med självdriven du vet. Så blanda inte hop alla över samma kam... En yrkesman behöver inte se chefen på bygget. Att vi har gäster är ju inte vi svenskars problem mer än att det blir en konkurrens som vi mäts mot. Som gör att vi måste jobba mycket hårdare i dag eftesom att priset har blivit vad det blivit. Vi är extremt konkurrensutsatta.

Det du snackar om låter som före byggkrisen på nittiotalet. Förr var det med så. man kunde jobba på men också dra ut nån rast här och där och dra hem tidigare på fredagarna. Alla gick hem kl 13 som regel. Men vad jag minns så jobbade gubbarna rätt hårt allmänt även då. Tiden i stort jobbade man för det mesta men lite med avslappnat.

I dag tar man knäcken på folk och det betyder knappast att man går runt och lallar eller? Vissa skyller sånt på individen så klart från arbetsgivarnas sida som inte vill stå för det man faktiskt ställer till med.

Detta borde du vetat om för alla vet om hur det fungerar.

Absolut vet jag hur det är på byggen, och jag själv ser min chef 1-2 gånger i månaden typ då vi har ett gemensamt möte 😊
Och jag vet mycket väl hur vissa firmor har 10 man för en två mans uppgift. Detta är problemet med icke reglerade upphandlingar, var väl något job här i december de gått igenom där de som utförde jobbet var 10e entreprenaden i kedjan... Va fan?

Jag jobbar mer mot industri(service) men har haft det mindre roliga tider från byggen också. Och vad som alltid slår mig är hur tidplaner som planeras av bygget sällan håller men pratar man mellan grupper så flyter det på 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Absolut vet jag hur det är på byggen, och jag själv ser min chef 1-2 gånger i månaden typ då vi har ett gemensamt möte 😊
Och jag vet mycket väl hur vissa firmor har 10 man för en två mans uppgift. Detta är problemet med icke reglerade upphandlingar, var väl något job här i december de gått igenom där de som utförde jobbet var 10e entreprenaden i kedjan... Va fan?

Jag jobbar mer mot industri(service) men har haft det mindre roliga tider från byggen också. Och vad som alltid slår mig är hur tidplaner som planeras av bygget sällan håller men pratar man mellan grupper så flyter det på 😊

ja då är du ju "med". Ja trist utveckling, ett regn en vecka i början och för djuplerig mark så är hela byggplanen åt helvete vilket betyder att alla skall trängas. Eller helt enkelt det man skall fästa nått i inte ens finns där. bygget står ju öppet i hällregnat sen klaffar man på resten av skiten. Massa inbyggd fukt raj raj raj.
Sa till en sån där student som skulle lära sig byggplaneringen att tiderna har aldrig funkat nuförtiden. För fasen ta till en vecka minst + nån dag mellan grupperna så att man får i alla fall nånting om det händer något. man står allså och glömmer att folk här i Sverige har semester :Facepalm:

Är det konstigt om en del vill hålla sig borta från detta perriodivis... Nä hur kan det komma sig, nähä är det så! det är ju skitkul att jobba eller idiotkul :Evilgreen:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke2013-07-24:

Detta ogiltigförklaras enkelt via LAS, så dit exempel funkar inte. Funkar bara om personen är okunnig om sina rättigheter eller orkar inte bry sig då den hittat något bättre jobb.

Dom reglerna får du gärna hänvisa till.
Sedan är väl frågan också om man vill vara kvar när det initierats.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Jobbar på ett av Sveriges största industriföretag. Min avdelning har haft samma jobbannonser ute i flera år.
Anledningen är att sökande tackar nej till anställning pga dom erbjuder för låga löner.
Ofta erbjuder företaget en lön på strax under vad vi som har jobbat i flera årtionden har.
Problemet med det är att dom flesta av oss redan har löner som ligger ganska långt under vad lönesnittet för yrket är.
Dom av oss som är kvar på avdelningen är endast kvar pga förmåner som inte nyanställda skulle få. Korta arbetstider, bra ledigheter, nästan 100% eget ansvar.

Men vi skulle behöva anställa 10 pers+ med bra kompetens. Dom senaste åren löser företaget bristen med konsulter istället. Dom erbjuder konsulterna fast anställning på företaget efter några månader om dom är duktiga, men dom erbjuder ca 30+40% lägre lön än vad konsulten redan har i lön. Så annonserna ligger kvar.

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av craft:

Jobbar på ett av Sveriges största industriföretag. Min avdelning har haft samma jobbannonser ute i flera år.
Anledningen är att sökande tackar nej till anställning pga dom erbjuder för låga löner.
Ofta erbjuder företaget en lön på strax under vad vi som har jobbat i flera årtionden har.
Problemet med det är att dom flesta av oss redan har löner som ligger ganska långt under vad lönesnittet för yrket är.
Dom av oss som är kvar på avdelningen är endast kvar pga förmåner som inte nyanställda skulle få. Korta arbetstider, bra ledigheter, nästan 100% eget ansvar.

Men vi skulle behöva anställa 10 pers+ med bra kompetens. Dom senaste åren löser företaget bristen med konsulter istället. Dom erbjuder konsulterna fast anställning på företaget efter några månader om dom är duktiga, men dom erbjuder ca 30+40% lägre lön än vad konsulten redan har i lön. Så annonserna ligger kvar.

Hur många av de bemanningsanställda, d.v.s. konsulterna, nappar egentligen på det erbjudandet?
Och vad har hänt hos er sedan den nya lagen som säger att en konsult måste erbjudas en fast anställning efter 24 månader trädde i kraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Hur många av de bemanningsanställda, d.v.s. konsulterna, nappar egentligen på det erbjudandet?
Och vad har hänt hos er sedan den nya lagen som säger att en konsult måste erbjudas en fast anställning efter 24 månader trädde i kraft?

Det är endast konsulter som har något/några år av erfarenhet som har tackat ja till fast anställning. Dom är ofta färska från gymnasiet.

Dom med längre erfarenhet tackar nej till fast anställning. Det är ett bristyrke så dom går bara vidare till nästa jobb. Alternativt blir dom inhyrda på en annan avdelning på samma företag.

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av craft:

Det är endast konsulter som har något/några år av erfarenhet som har tackat ja till fast anställning. Dom är ofta färska från gymnasiet.

Dom med längre erfarenhet tackar nej till fast anställning. Det är ett bristyrke så dom går bara vidare till nästa jobb. Alternativt blir dom inhyrda på en annan avdelning på samma företag.

En bekant som jobbar hos ett av de större konsultföretagen nämnde häromåret att ett av de större svenska IT-företagen (de tillverkade tydligen mobiltelefoner en gång i tiden … ) inte hade höjt sina konsultarvoden på 15 år. Men de många konsulterna hos detta företag utgör trots allt en viktig del för konsultföretaget.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Borde absolut förbjudas!

Skrivet av walkir:

Hur ser det ut i Sverige?

Själv har jag fått skriva min egna jobbannons (internrekrytering), där då gällande lagkrav tvingade oss att även publicera jobbet utåt (läs Platsbanken).

Som konsult så ser jag även ofta samma jobb utannonseras minst 5-6 ggr genom olika rekryteringsfirmor.

Att sen Arbetsförmedlingen tvingar arbetssökande att söka 6-20 slumpmässiga jobb i månaden gör inte direkt marknaden bättre.

LinkedIn börjar även att likna ett botnät med AI-rekryterare.

Det var bättre förr!

Har själv krav på mig att söka 20-30 jobb i månaden. Jag söker ca 10 jobb seriöst som jag verkligen vill ha o lägger tid o energi på.
20 av de är massansökningar.

Skrivet av Aphex:

Tjänsten har annonserats på Myndighetens officiella anslagstavla *

* Myndighetens officiella anslagstavla återfinns på andra sidan träsket, Myggsvärmsholmen. Se upp för järven.

Ja förstår inte vad du menar 😐

Skrivet av yrfhar:

Va, finns det folk som tar ut A-Kassa och inte vill jobba, bara leva på andras slit?

Är du sarkastisk? Har ju varit dokumentärer om det o.s.v.

Skrivet av BergEr:

Eftersom AF typ aldrig bekräftar så behöver man inte direkt göra sånt, bara skriva att du typ sökt jobb i kassan på ica/coop/willys mm varje månad och allt är löst.

Yupp, har haft många som inte kommit på startdagen och sen aldrig svarar.

Där jag är nu har vi haft flera öppna positioner i över ett år utan att kunna hitta någon.

Är det chaufförer eller nåt vanligt utan särskilt kompetens ni behöver o finns i Malmö lr runtom så kommer jag om 15min.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Är det chaufförer eller nåt vanligt utan särskilt kompetens ni behöver o finns i Malmö lr runtom så kommer jag om 15min.

Nej vi söker seniorer inom IT-Säkerhet, ser gärna att du har 10-20år erfarenhet inom det.

Men när jag jobba i Norrbotten kunde vi aldrig hitta chaufförer, helt omöjligt. Jag erbjöd t.om svarta pengar från mitt egna konto för att hitta folk så jag kunde få semester men inte ens för närmare 50k i månaden hittade man någon som ville köra en bil och leverera saker

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Nej vi söker seniorer inom IT-Säkerhet, ser gärna att du har 10-20år erfarenhet inom det.

Men när jag jobba i Norrbotten kunde vi aldrig hitta chaufförer, helt omöjligt. Jag erbjöd t.om svarta pengar från mitt egna konto för att hitta folk så jag kunde få semester men inte ens för närmare 50k i månaden hittade man någon som ville köra en bil och leverera saker

För 50 lök + boende, så hade jag nog inte haft något emot att köra lastbil i norrland (+ kortet då )

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

För 50 lök + boende, så hade jag nog inte haft något emot att köra lastbil i norrland (+ kortet då )

Detta var inte ens lastbil, var personbilar. Det är bättre löner att köra lastbil och ännu svårare att hitta personal

Boende löser man typ för 3-5k i månaden, behöver du nog inte hjälp med med en sån lön

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Det är i stort sett "omöjligt" att sparka någon utan att få ta en enorm strid med facken, förutsatt att det finns en facklig organisation/representant då vilket nästan alla större bolag har. Det ska sättas in åtgärd efter åtgärd efter åtgärd efter åtgärd för att hjälpa den stackers late anställde att få tillbaka motivationen i flera år innan man kan sparka någon som drar fötterna efter sig.

Nej, det är inte omöjligt. Det beror på vilket fack, och vilket ombud som förhandlar för en. Jag har haft det där "jobbiga samtalet" med en chef, som sa: "Ja vi måste ju skära ner på kostnaderna, så du kan inte vara kvar. Men vi måste ju bjuda hit facket..." Så kom ett fackombud efter nån vecka: "Jaha, de har bestämt att du ska sluta! Behöver du veta nåt så kan du ringa det här telefonnumret!" Så fick jag en lapp med telefonnr till a-kassan, och inget mer.

Permalänk
Medlem

Jag har sökt jobb, där arbetsgivaren har sagt att de redan vet vem de vill ha, men att de enligt regelverket är tvungna att annonsera ut tjänsten ändå. Och då kan ju annonsen betraktas som falsk.

Sen händer det, speciellt inom en här icke namngiven livsmedelskedja, att oavsett om man söker jobb mitt i natten eller i en storhelg, och det är flera veckor till sista ansökningsdag, att man för svar efter ett par timmar, kanske mitt i natten:
"Tack för ditt intresse för tjänsten. Nu har vi gått igenom alla ansökningar och valt en annan kandidat."
Inte 17 läser företagets rekryterare ansökningar på en lördag eller på julafton mitt i natten? Nej, det är algoritmerna som är ställda så att de sorterar ut en viss kategori sökande. för att rekryteraren ska slippa läsa allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Jag har sökt jobb, där arbetsgivaren har sagt att de redan vet vem de vill ha, men att de enligt regelverket är tvungna att annonsera ut tjänsten ändå. Och då kan ju annonsen betraktas som falsk.

Sen händer det, speciellt inom en här icke namngiven livsmedelskedja, att oavsett om man söker jobb mitt i natten eller i en storhelg, och det är flera veckor till sista ansökningsdag, att man för svar efter ett par timmar, kanske mitt i natten:
"Tack för ditt intresse för tjänsten. Nu har vi gått igenom alla ansökningar och valt en annan kandidat."
Inte 17 läser företagets rekryterare ansökningar på en lördag eller på julafton mitt i natten? Nej, det är algoritmerna som är ställda så att de sorterar ut en viss kategori sökande. för att rekryteraren ska slippa läsa allt.

Teori och praktik är inte sällan två helt olika saker.
Jag skulle inte bli förvånad om vissa arbetsgivare (även statliga och kommunala) bara kollar igenom ett visst antal inkomna ansökningar. Det här är ju inte heller något som de sökande märker så länge företaget låter annonsen finnas kvar till sista angivna datumet och inte skickar ut svar förrän annonsen tagits bort. Jag vet dessutom, via ett ex som varit med om detta på sin arbetsplats, att det här även har gjorts inom kommunala verksamheter.
Och varför ska företagen/myndigheterna ta sig (den dyra) tiden att kolla igenom alla ansökningar? Om ett företag får 1 000 ansökningar räcker det kanske med att kolla igenom de första 100 för att få tillräckligt många kompetenta kandidater att gå vidare med. Varför ska man då kolla igenom övriga 900 ansökningar? Många företag uppger ju dessutom i annonserna att man gör ett löpande urval och att tjänsten till och med kan tillsättas innan det angivna sista ansökningsdatumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Nej, det är inte omöjligt. Det beror på vilket fack, och vilket ombud som förhandlar för en. Jag har haft det där "jobbiga samtalet" med en chef, som sa: "Ja vi måste ju skära ner på kostnaderna, så du kan inte vara kvar. Men vi måste ju bjuda hit facket..." Så kom ett fackombud efter nån vecka: "Jaha, de har bestämt att du ska sluta! Behöver du veta nåt så kan du ringa det här telefonnumret!" Så fick jag en lapp med telefonnr till a-kassan, och inget mer.

Nedskärning/Varsel är inte samma sak som att få sparken, är väl tredje gången jag skriver det i den här tråden. Så svårt är det inte att förstå, kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Nedskärning/Varsel är inte samma sak som att få sparken, är väl tredje gången jag skriver det i den här tråden. Så svårt är det inte att förstå, kan jag tycka.

Semantik, folk kallar att få sin anställning avslutad för "sparken" i vardagligt tal. Slutresultatet är detsamma, att man inte har ett jobb att gå till.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Semantik, folk kallar att få sin anställning avslutad för "sparken" i vardagligt tal. Slutresultatet är detsamma, att man inte har ett jobb att gå till.

Nej, det är per definition inte semantik. Hade det varit semantik så hade bolagen inte gått ut med varsel och informerat facken om det; det hade ju bara varit att sparka folk till höger och vänster? Nu är det ju inte så utan när det är varsel eller nedskärningar på ett bolag så går de ut med information kring det, kontaktar facken och förhandlingar påbörjas. Man erbjuder utköp av anställda och ena och andra lösningen.
Men att sparka någon? Det är något helt annat. But hey, du får ju tro vad du vill, men du har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Nej, det är per definition inte semantik.

"Semantik" betyder ju inte "det spelar ingen roll" eller "det är samma sak", det betyder att det är något som handlar om ordens betydelse.

Och i sammanhanget, när det används avfärdande på det där viset, så brukar det ju då avse att "nu har vi börjat diskutera ordens betydelse istället för sakfrågan" (eller något åt i den stilen), med implikationen att alla iblandade förmodligen inte tycker att det är lika relevant/intressant att försöka komma överens om en gemensam bild av vad orden betyder.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304