Plötsligt högre VPN-hastighet, varför?

Permalänk
Medlem

Plötsligt högre VPN-hastighet, varför?

Jag har ett angenämt "problem" som jag är nyfiken på.

Jag har sen dryga året använt Unifi Gateway Ultra och direkt när jag fick den blev jag besviken på att jag inte fick ens hälften av min internethastighet när jag använde "VPN klient" i den. Oavsett vilken, och jag testade många olika VPN och olika servrar i dem (utifall just den jag provade för tillfället var överbefolkad så att säg), så fick jag max ~250Mbit/s på min 600Mbit-lina.
Så jag använde OVPNs app i Windows och nätverkshanteraren i Linux (Wireguard på dem också) Då fick jag i alla fall runt 400Mbit/s.
Så jag har nöjt mig med det. Har stängt av VPN när jag ska ladda ner spel t.ex. så jag kunde utnyttja full hastighet.

Nu till "problemet" som ju är att jag inte förstår vad som kan ha hänt.

Idag när jag testade hastigheten med VPN på (i linux nätverkshaterare och Windows OVPN app) datorn så hade jag i princip full hastighet med VPN på, fattas bara ett par Mbit/s, så nu får jag 598Mbit/s i nerladdning. Fast tyvärr inte om jag använder UGW och VPN där, det är lika "slött" där fortfarande. Jag har Surfshark webläsartillägg och även med den får jag den högre hastigheten, vilket jag inte heller på den fick fullt förut.

Jag vet inte vad som har hänt för jag har inte gjort någonting vare sig i datorn eller UGW. Det jag kan tänka mig som har ändrats sen jag testade hastigheten sist är att UGW har uppdaterat sin firmware för nån vecka sedan, kan det vara det? Eller kan Telia ha gjort någon ändring. Allt jag vet är att jag är oskyldig.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: AMD 7800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har ett angenämt "problem" som jag är nyfiken på.

Jag har sen dryga året använt Unifi Gateway Ultra och direkt när jag fick den blev jag besviken på att jag inte fick ens hälften av min internethastighet när jag använde "VPN klient" i den. Oavsett vilken, och jag testade många olika VPN och olika servrar i dem (utifall just den jag provade för tillfället var överbefolkad så att säg), så fick jag max ~250Mbit/s på min 600Mbit-lina.
Så jag använde OVPNs app i Windows och nätverkshanteraren i Linux (Wireguard på dem också) Då fick jag i alla fall runt 400Mbit/s.
Så jag har nöjt mig med det. Har stängt av VPN när jag ska ladda ner spel t.ex. så jag kunde utnyttja full hastighet.

Nu till "problemet" som ju är att jag inte förstår vad som kan ha hänt.

Idag när jag testade hastigheten med VPN på (i linux nätverkshaterare och Windows OVPN app) datorn så hade jag i princip full hastighet med VPN på, fattas bara ett par Mbit/s, så nu får jag 598Mbit/s i nerladdning. Fast tyvärr inte om jag använder UGW och VPN där, det är lika "slött" där fortfarande. Jag har Surfshark webläsartillägg och även med den får jag den högre hastigheten, vilket jag inte heller på den fick fullt förut.

Jag vet inte vad som har hänt för jag har inte gjort någonting vare sig i datorn eller UGW. Det jag kan tänka mig som har ändrats sen jag testade hastigheten sist är att UGW har uppdaterat sin firmware för nån vecka sedan, kan det vara det? Eller kan Telia ha gjort någon ändring. Allt jag vet är att jag är oskyldig.

Svårt att säga vad som ändrats, men antar att den konsekvent lägre hastigheten med UGW handlar om att den inte orkar med mer än så.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det troliga är väl att din VPN-leverantör har uppgraderat sin hårdvara, antingen nätverksinfrastruktur eller CPU?

Enda stället där du har varit flaskhals själv är ju troligen när du kört VPN-klient på UGW. Det bör rimligen gå att logga in och titta på hur belastningen sprids på kärnorna där, likväl som på dina vanliga PC-burkar.