Krönika: Switch 2 visar en ny sida av Nintendo

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Switch 2 visar en ny sida av Nintendo

André undrar om Switch 2 blir Nintendos första fantasilösa spelkonsol.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilka enorma bezels den har! 😬

Permalänk
Medlem

Jo men en ny spak i mitten av skärmen hade inte gjort det mer magiskt imo. Skaka och vifta känns också gjort. Tror Nintendo gör rätt i det här skedet att dra upp switchen åt alla håll och kanter istället. Sen vet man inte vad de kan hitta på vad gäller mjukvara.. Innovation i all ära men vad skulle dom kunna göra? Vi får se

Permalänk
Medlem

Switch har visat sig vara ett framgångsrikt koncept, så jag förstår hur de tänkte med switch 2.. 12gb ram! kraftigare CPU! större skärm! visst, kan väl tänkas sig vara en "switch pro" om man ska vara sån, men xbox har ju inte direkt varit innovativa med sina konsoler...

Switch 2 såg nice ut, dock har man väl lite ångest att sambon fick en switch OLED av mig i julklapp, 4 gb ram vs 12gb ram känns ju rätt ångestfyllt!

men förstår inte varför en del spel inte är bakåtkompatibla med switch 2? där gjorde de en rejält stor miss med tanke på att många vill ju dra med sig sina spel till 2an... och sen den magnetiska kopplingen till handkontrollerna.... känns inte stabilt det där, gillade rälsar som 1an hade.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Switch för mig har varit den bästa konsolen genom tiderna. Så att bara göra en förbättring av bäst låter helt okej. Men ja, det är synd på skärmen som inte är OLED.. vilket gör att jag får köpa två konsoler i slutändan

Permalänk
Medlem

Nintendos usp är ju deras exklusiva titlar, skulle dom börjar släppa Zelda tex på Steam skulle deras hårdvaruförsäljbing störtdyka. Nu är det nog många som köper Nintendos konsol utöver en PC eller stationär konsol just för att det är helt andra spel man spelar på Switch.

Så var det iaf för mig när jag köpte Wii, det var liksom en extra grej utöver min PC för att spela Skyward Sword, Metroid och Mario Galaxy

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

men förstår inte varför en del spel inte är bakåtkompatibla med switch 2? där gjorde de en rejält stor miss med tanke på att många vill ju dra med sig sina spel till 2an... och sen den magnetiska kopplingen till handkontrollerna.... känns inte stabilt det där, gillade rälsar som 1an hade.

Känner som dig kring detta. Vet ännu inte vilka spel som Nintendo menar på att inte är kompatibla.

Av alla spel jag äger, så är det nog endast Ringfit, Game Builder Garage (går att programmera) och Resident Evil Revelations (ladda vapen) som använder IR-funktionen. Men kan överleva med att inte kolla pulsen via IR i Ringfit.

Kan köpa att IR inte finns alls på Switch 2, men känns konstigt om det inte supportas alls i äldre spel med gamla Joycons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

men förstår inte varför en del spel inte är bakåtkompatibla med switch 2? där gjorde de en rejält stor miss med tanke på att många vill ju dra med sig sina spel till 2an...

Att lova full bakåtkompatibilitet är väl i stort sett omöjligt för dem eftersom en del spel har speciallösningar för hur de interagerar med Switch:en, t.ex. Labo som inte kommer passa till Switch 2. Men det lär inte vara särskilt många spel som inte kommer vara bakåtkompatibla.

Permalänk
Medlem

"André undrar om Switch 2 blir Nintendos första fantasilösa spelkonsol."

Njae, det vet jag inte om jag håller med om. Wii U var ju knappast en enorm hit, till skillnad från dess föregångare Wii. Switch 2 känns, precis som Wii U som "more of the same", utan att direkt uppfinna några nya hjul. Varför, tänker väl Nintendo? De gamla hjulen funkar alldeles utmärkt. Och folk kommer köpa denna konsoll till 50% högre pris än föregångaren, när både Xbox Series och PS5 fortfarande slår Nintendo på prestanda-stapeln. Nästa generation Xbox och Playstation kommer vara rena döden för Nintendo som konsoll.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk

Jag saknar tiden då Nintendo hakade på prestandatåget, och alltid ville spöa konkurrensen i råprestanda, något de slutade med efter Gamecube.
De har alltid varit bra på att göra spel, och den kombon var svårslagen

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Första "fantasilösa" är väll lite att ta i. Se bara på gbc, gba, new 3ds, och för den delen super nintendo.

Tycker det är välkommet att nintendo kör lite säkrare kort i det här fallet. Vi har ju sett nintendo skippa att släppa spel i uppskattade spelserie pga "det finns inte så mycket nytt vi kan hitta på(f-zero)".

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att Switch 2 inte är den mest innovativa konsolen men det känns som att krönikan ignorerar en stor del av Nintendos hårdvaruhistoria. Exempelvis:

Citat:

André undrar om Switch 2 blir Nintendos första fantasilösa spelkonsol. [...] Nintendo har alltid stått för innovation och en ordentlig dos fantasi som tog utvecklingen framåt.

Hur innovativt var steget från NES till Super NES? Eller från Gameboy till Gameboy Color (även till Gameboy Advance)? Eller till och med från 64 till Gamecube? Nintendo har absolut gjort mycket innovativt genom åren, både gällande hårdvara och mjukvara, och de flesta håller nog med om att de gjort betydligt mer än motståndarna, men jag tycker inte att lanseringen av Switch 2 signalerar något avvikande beteende. Ibland gör Nintendo galna saker och ibland håller de sig till mer säkra kort, och det om något är klassiskt Nintendo.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Nintendo valde att härma alla andra konsoler som har löstagbara kontroller som kan användas som möss. Det börjar ju bli uttjatat nu.

EDIT: Detta är sarkasm för er som inte märker det.

Permalänk
Medlem

Känns lite som att Switch tvåan inte försöker uppfinna hjulet igen, utan snarare riktar sig till folk som har valt andra plattformar, t.ex steam deck, eftersom de har upplevt switchen som för klen.

Visa signatur

Har till sist hittat hit från FZ.

Permalänk
Medlem

NES och SNES är det bästa det har gjort allt där efter är mest mäh förutom Wii som va lite nyskapade.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-5 Plus
Phanteks Enthoo Pro Tempered Glass | Phanteks Glacier One 420D30
MOUNTAIN Everest Max | Glorious Mako Ultralight
Roccat Kone XP | Roccat Apuri Raw

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tråkigt att Nintendo valde att härma alla andra konsoler som har löstagbara kontroller som kan användas som möss. Det börjar ju bli uttjatat nu.

Ja visst, det är ju exakt samma som Xbox och Playstation kört med i hur många år som helst nu... eller va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vilka enorma bezels den har! 😬

Den kommer bli tappad mycket både på golvet och i badkaret av alla i alla åldrar det är därför. En tjock kant blir robust.

Nintendo har inte varit innovativa sedan N64. De låg i framkant då med många spelstudios bakom sig. Idag känns det bara som att det släpps spel för den yngre publiken. Ja bra spel förvisso men dessa andra spelstudios som andra typer av spel än plattformspel har gått vidare.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser väl en rimlighet i att de kör vidare på ett format som fungerat väldans bra - och där folk vill ha mer.

Men.

Nintendo har aldrig väntat mer än 6 år till nästa konsol. Nu blev det 8 år. Det här sticker ut. Någonstans här förväntas något lite extra ordinärt då. Vilket då inte kom.
Ska de göra samma grej en vända till vilket de inte brukar göra så borde de nog släppt switch 2 efter 5 år. Inte efter 8.

Det blir för samma - för länge.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

"Nytt" har sin plats, men det är inte ett måste. Jag har ingenting emot om speluppföljare ger mer av det jag tyckte om i första vändan, och likafullt konsoler. De hittade receptet och fixar till det som knixar till det.

Någon gång når törsten efter nytt en gräns på rimlighet. Vem vill betala extra för en funktion som blir en funktionell flopp? T ex Kinect.

Skulle bli betydligt mer upprörd om Switch 2 hade släppts med gimmicken "Världens första spelkonsol/drönar-hybrid!", än denna iterativa variant. (Även om det hade varit skitkul att läsa alla nyheter om familjepappor som flyger i väg ungarnas konsoler för att de tror att de kan stajla lite snyggt)

Permalänk
Medlem

Ska jag vara uppriktig så är jag rätt nöjd med att man skippar gimmicks och kör på det som faktiskt funkar när det kommer till något så fundamentalt för hela upplevelsen som människa/maskin-gränssnittet. Visst, gimmicksen kan i undantagsfall lyfta spel - på temat undrar jag varför det gjordes så få vettiga fiskespel till Wii - men för det allra mesta får man dem nedtryckta i halsen för att de finns, inte för att de gör spelupplevelsen bättre.

Ett flagrant exempel på ovanstående var Zeldaspelen till DS. De räddades av att någon meckade patcher så man kunde köra dem med styrkorset istället för touchscreen. Varför fanns inte det som valmöjlighet från början? Eller varför inte den där sjukt störiga grejen att man var tvungen att slita fram stylusen och kladda nåt mönster inom några sekunder efter att man spöat en boss i ett av Castlevaniaspelen, annars var det bara att nöta igen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tycker att det är rimligt att det är more of the same. Switch som concept är ju på många sätt genialiskt. Nackdelen har ju från start varit en relativt crappy hårdvara. Det kanske blir lite bättring med det nu. Nintendos grej är ju att sälja nya itterationer av redan etablerade produkter och ipn så detta är ju helt i linje med deras affärskoncept

Permalänk
Medlem

Kan förstå det hela, med kompatibilitet mellan konsolerna så stödjer men den stora basen som har ettan. Lite av en pro-variant såklart, men finns mycket att vinna i det

Speciellt då hårdvara för både Sony och Microsoft sålt dåligt, köra på säkra kort och stödja spel och inkomster via tjänster på nya och äldre plattformar ger trogna kunder och förutsägbara inkomster

Nintendos aktie på ATH också. Får se hur det går då varannan generation brukar gå dåligt för Nintendo precis som för många andra, att stödja ettan kan kosta i nyförsäljning av konsoler

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Kan du ge ett exempel på en konsol som har den funktionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Uppenbarligen många eftersom Switch 2 beskrivs som fantasilös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Uppenbarligen många eftersom Switch 2 beskrivs som fantasilös.

Jag har haft möss sen 80-talet. Verkligen fantasilöst...
Missat detta. TRON. Ne men spännande..
I en tid där folk sitter klistrade till smartphones känns mus fan rätt nytt.. Om det ens stämmer.

https://www.polygon.com/nintendo-switch-2/509821/nintendo-swi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Den enda jag känner till är Lenovo Legion Go.

Permalänk
Medlem

Att kalla Nintendo för “innovatör” är rätt roligt tycker jag. Dem har inte varit innovativt på många år och det dem har gjord har antingen varit ofts på säkra sidan eller tagit apple vägen och har tagit nåt som någon annan redan försökte och gjord en bättre fungerande version av det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Hur många av dessa kan användas som möss då?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Tycker Nintendo gör helt rätt i detta fallet en perfect instegsmaskin från barn till vuxna med fantastiskt roliga kvalitativa spel som alla kan spela och skratta åt. Just nu pågår ett slagfält med nya maskiner som krigar om en plats att bli lönsamma at ta ett sabbatsår och kolla vad som går vinnande ur den striden kan vara smart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Hur många av dessa kan användas som möss då?

Jag tror han var ironisk..