Behöver expert hjälp med att bygga dator för trading och photoshop samtidigt!!!!!

Permalänk
Medlem

Behöver expert hjälp med att bygga dator för trading och photoshop samtidigt!!!!!

Jag är inte särskilt datorkunnig och behöver expert hjälp för råd med vilka komponenter för att bygga stationär dator!!!!! Jag tradar på börsen och har precis skaffat 2st 49 tums skärmar för att få bra överblick på alla programvaror men min laptop klarar ej av att ha alla igång (Asus Zenbook dual 32 GB) samtidigt – särskilt när jag har igång Bookmap med många fönster öppna – börjar lagga och musen eftersläpning. Laptopen låter periodvis mycket men taskmanager är oftast memory inte över 80% och CPU inte över 50-60%. Internet har jag wifi genom TP-link (vita puckar) – har en puck på övervåningen direkt till dator. Bredband 500 Mbits – bredbandskollen visar på att det i snitt kommer upp mellan 200-350 Mbits till datorn. Skulle även vilja ha igång en 27 tum 4k skärm samtidigt för hålla på med photoshop när det inte är något att göra för stunden – har inte den inkopplad nu. Ingen gaming.

Vad jag förstår behöver jag mycket ram (kanske 96 GB?), vad behöver jag för processor? då jag inte håller på med gaming så har jag förstått att jag inte behöver det värsta grafikkortet? Moderkort? Jag är beredd på att betala för att få det att funka med 3 monitors utan lagg men vill självklart inte plöja ned mer pengar än nödvändigt. Nedan skärmar och programvaror jag använder - TACKSAM FÖR RÅD!

Monitors:
2 st Odyssey G9 49 tum 5120*1440 och 1 st BenQ 27 tum 4K 3840*2160

Nätet:
Har säkert uppe minst 25 flikar på webben konstant som jag hoppar emellan, även Discord uppe konstant

Bookmap:
• Display: 1920x1080 ¹
• Video card: Modern card with minimum 1 GB memory supporting OpenGL 3.3 (Requirements increase with additional/larger monitors)
• RAM: 32 GB (More if running other software in the background) ³
• Storage: SSD for Bookmap data folder with 100 GB free space (More if you want to keep more data loaded e.g., leave Bookmap running for a week)
• CPU: Modern Intel Core i9/AMD Ryzen 9 (or better) with 8+ cores ² (consistent 3GHz+) ⁵
• Internet: Stable connection, 100Mbit/s minimum, low package loss
• Mouse: Middle button required for one-click trading add-on
• .NET Framework: Version 3.5 or higher

Trade Ideas:
• Windows 10
• 64 bit system bus
• 2.5 GHZ CPU (dual or quad core)
• 16 Gigs of RAM

Tradingview:
• OS versions: Windows 10 (version 22H2) or Windows 11 (version 22H2 or newer).
• App Installer: The App Installer app must be installed on your system to install TradingView Desktop. This app ships as part of Windows, so you probably already have it. Learn more.
• Compatible processor: 64-bit Intel or AMD processor. ARM is not supported.

TC2000:
Kan inte hitta vilka specs som behövs på denna programvara

Photoshop:
• GPU with DirectX 12 support (feature level 12_0 or later)
• 4 GB of GPU memory for 4k displays and greater
Ram minimum 16 GB
100 GB of available hard disk space
• Fast internal SSD for app installation
• Separate internal drive for scratch disks
• Video RAM 1,5 GB

Lightroom classic:
• GPU with DirectX 12 support
• 4 GB of GPU memory for 4k or greater displays
• 8 GB of dedicated GPU memory or 16 GB of shared memory for full GPU acceleration

Vill gärna ha 2 skrivare inkopplade – särskilt fotoskrivaren som funkar bäst med lina in.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/RCQ3AVe8HGFCD-VHhXiJgw8ydbQ/namnlos

Nått sånt här är väl minimum, beror väl på vad du har för budget?

Går nog att snåla in med AM4 plattformen och billigare chassi, nätagg men tog hänsyn till ljudnivån så du får en tyst dator.

https://www.pcguide.com/gpu/guide/best-for-photoshop/

RX 7800 XT rekommenderas för photoshop och är ett kort som klarar av båda dina skärmar utan problem.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Känns mer som att du skulle behöva en arbetsstation med komponenter för detta. Ring till Inet,Webhallen eller där du brukar handla så hjälper de dig till en bra maskin. Är du fortfarande osäker så kan du posta deras förslag här för feedback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

Känns mer som att du skulle behöva en arbetsstation med komponenter för detta. Ring till Inet,Webhallen eller där du brukar handla så hjälper de dig till en bra maskin. Är du fortfarande osäker så kan du posta deras förslag här för feedback.

Varför skulle han behöva något speciellt för att köra några vanliga program?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA