Regeringen vill göra köp på Temu och Shein dyrare

Permalänk
Melding Plague

Regeringen vill göra köp på Temu och Shein dyrare

Förslaget går ut på att avskaffa lågprissidornas tullfrihet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Underbara nyheter!

Permalänk
Medlem

Måste folk tulla på allt från Temu så skulle försäljningen gå ner med gissningsvis 95%, minst

Permalänk
Medlem

Inte en dag förtidigt - förutsatt att det går igenom; gå gärna steget längre och förbjud dessa sidor helt.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem

Låter klokt. Särskilt med tanke på alla miljögifter som blir importerade i produkterna samtidigt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Måste folk tulla på allt från Temu så skulle försäljningen gå ner med gissningsvis 95%, minst

Perfekt

Permalänk
Medlem

Om de är giftiga varor enligt svensk/eu lag och inte får säljas borde de inte stoppa köp av dessa varor då?

Permalänk

Det roliga är att 80% av produkterna på Temu finns på Amazon samt svenska butiker som Jula, Biltema m.fl.

Visa signatur

7950X3D, 64GB @ 6000mhz, RTX 5080
Legion 5 Slim 7840HS, 32GB @ 5600mhz, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Om de är giftiga varor enligt svensk/eu lag och inte får säljas borde de inte stoppa köp av dessa varor då?

Frågan är bara hur de ska kunna ta reda på det innan importen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Storebror vill ha en del av kakan och döljer de bakom agendor som vanligt. Bara att nämna "miljö" så dansar den stora massan efter och viftar med armarna.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Det roliga är att 80% av produkterna på Temu finns på Amazon samt svenska butiker som Jula, Biltema m.fl.

Skillnaden är att då är de testade och godkända så de inte innehåller giftiga eller farliga ämnen. Och skulle det vara något fel så är det butikens ansvar att återta produkten.

Köper du från Temu och Shein så är du privatimportör och granskningen ligger på dig som importerar varorna att de inte är skadliga.
Det lägger ansvaret på individen och inte butiken.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Frågan är bara hur de ska kunna ta reda på det innan importen.

Säga till företagen att de inte får sälja till sverige om de inte fixar så deras varor följer svensk lag?
Gör stickprov då och då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Storebror vill ha en del av kakan och döljer de bakom agendor som vanligt. Bara att nämna "miljö" så dansar den stora massan efter och viftar med armarna.

De säger ju bland annat följande.
" Det skulle göra att det blir bättre och schysstare konkurrens. – " "Vi måste försvåra för de kinesiska e-handelsföretagen som kan skicka giftiga varor till orimligt låga priser"
Så jag tycker inte de döljer det förutsatt att man väljer att läsa hela artikeln. Det är tydligt att det gör det för att försöka skydda företagen här och det är bra. Bättre att ex biltema importerar betalar skatt osv samt ansvarar för att produkterna är godkända.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Säga till företagen att de inte får sälja till sverige om de inte fixar så deras varor följer svensk lag?
Gör stickprov då och då?

Det gör de redan dock. Däremot är det extremt svårt för lagarna att efterlevas när det inte blir någon konsekvens för företagen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det gör de redan dock. Däremot är det extremt svårt för lagarna att efterlevas när det inte blir någon konsekvens för företagen.

Fast säg att biltema säljer en bilbarnstol, som sen testas av NTF och de kommer fram till att den är osäker och att tyget är giftigt.
Då kommer inte biltema kunna sälja den i Sverige och de sitter på ett lager med stolar de köpt och tullat för, som behöver skrotas eller säljas utomlands. Antar att de får böter om de fortsätter sälja den ändå?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Undrar om detta ens kommer ha en effekt i långa loppet.

De flesta kinesiska återförsäljare kringgår detta genom så kallad "triangle shipping". Först skickas varorna oftast till en hamn i nederländerna, får en ny stämpel , och sedan transporteras vidare till sverige.

Permalänk
Medlem

Bra. Det är en gåta för mig hur detta kryphål fått existera till att börja med. I praktiken en skattesubvention av potentiellt farliga varor producerade i koncentrationsläger (med våra mått mätt) som slår undan fötterna på svenska tillverkare och butiker.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

"Vi måste försvåra för de kinesiska e-handelsföretagen som kan skicka giftiga varor till orimligt låga priser, rakt ut till konsumenterna i EU. Därför vill vi ta bort tullfriheten för de här varorna. Det skulle göra att det blir bättre och schysstare konkurrens."

Så istället ska vi bli tvingade till att köpa samma giftiga varor till orimligt höga priser hos Clas Ohlson, Biltema, Rusta och Kjell&Co i Sverige?

Själv beställer jag främst saker via Temu eller Amazon pga att utbudet i Sverige är extremt dåligt.

Nu i dagarna jag försökt hitta butiker i Stockholm som vill sälja mig ett skyddsfodral/skal till en iPad Mini 2024. Verkar inte finnas något alls bortsett från Apples original.

På Temu och Amazon kan jag köpa tillbehör till nära nog allt. Inte heller alltid Temu är billigare än Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast säg att biltema säljer en bilbarnstol, som sen testas av NTF och de kommer fram till att den är osäker och att tyget är giftigt.
Då kommer inte biltema kunna sälja den i Sverige och de sitter på ett lager med stolar de köpt och tullat för, som behöver skrotas eller säljas utomlands. Antar att de får böter om de fortsätter sälja den ändå?

Hur skickar du en sådant förbud och bot till en kinisisk företag?

Permalänk
Medlem

Vadå inte betala någon tull? är tull något som inte är importskatt? Jag betalar ju både avgift 75kr + skatt på allt utanför EU om det är värt 1 krona...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur skickar du en sådant förbud och bot till en kinisisk företag?

Jag tänkte altså att de företagen här som inte sköter sig får ta straffet så att de väljer att samarbeta med bättre partners i framtiden.
Bryter kinesen ens mot svensk lag så att den blir skyldig till brott om den exporterar något som är okej där men inte här? Det är väl avtalet mellan företagen de bryter mot i så fall. Har dålig koll på sånt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Bra. Det är en gåta för mig hur detta kryphål fått existera till att börja med. I praktiken en skattesubvention av potentiellt farliga varor producerade i koncentrationsläger (med våra mått mätt).....

Frånvaro av skatt är väl ändå inte en skatte subvention? Är utgångsläget alltså att det ska vara skatt på allt?

Skrivet av Pye:

som slår undan fötterna på svenska tillverkare och butiker.

Vem hade kunnat ana att det skulle slå tillbaka mot oss att vi outsourcade tillverkning till låglöneländer...wait...

Du vill varken ha dom jobben, och vi skulle inte vilja/kunna göra dom ens om vi fick chansen.

Du vill heller inte betala dubbelt så mycket för din telefon, dator, tv, osv osv...det där är bara en dygd signalering från dig för du tror att det bara handlar om lågpris-skit som du ändå inte vill ha.

Permalänk
Inaktiv

Typisk den svenska giriga regeringen.

Köper mycket där som inte går att få tag i någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tänkte altså att de företagen här som inte sköter sig får ta straffet så att de väljer att samarbeta med bättre partners i framtiden.
Bryter kinesen ens mot svensk lag så att den blir skyldig till brott om den exporterar något som är okej där men inte här? Det är väl avtalet mellan företagen de bryter mot i så fall. Har dålig koll på sånt.

Vi pratar ju om direktimport av privatpersoner från kinesiska företag här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Så istället ska vi bli tvingade till att köpa samma giftiga varor till orimligt höga priser hos Clas Ohlson, Biltema, Rusta och Kjell&Co i Sverige?

Jag visste inte att köp från Biltema var privatimport av köparen eller att biltema inte har ett ansvar för vad de importerar?

En importör kan ställa krav på hur en produkt tillverkas och följa upp det, hur många privatimportörer gör det?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

"Vi måste försvåra för de kinesiska e-handelsföretagen som kan skicka giftiga varor till orimligt låga priser, rakt ut till konsumenterna i EU. Därför vill vi ta bort tullfriheten för de här varorna. Det skulle göra att det blir bättre och schysstare konkurrens."

Själv beställer jag främst saker via Temu eller Amazon pga att utbudet i Sverige är extremt dåligt.

Nu i dagarna jag försökt hitta butiker i Stockholm som vill sälja mig ett skyddsfodral/skal till en iPad Mini 2024. Verkar inte finnas något alls bortsett från Apples original.

På Temu och Amazon kan jag köpa tillbehör till nära nog allt. Inte heller alltid Temu är billigare än Amazon.

Mja, nu är det lite skillnad på Temu och de svenska handlare du nämner, skillnaden är att de svenska handlarna måste följa EU's regler om produktsäkerhet, kineserna behöver inte göra det, och gör inte det eftersom det då skulle bli dyrare att göra säkra produkter. Du har ingen aning om vad varorna från Temu innehåller. Ett tips är annars att söka på nätet efter saker man vill köpa:

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/skydda-forvara/skyd...

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Förvisso anekdotiskt, men alla jag känner slutade handla smågrejer på Aliexpress när Postnord införde sina avgifter, så jo, instämmer med att tullar och sannolikt höga administrationsavgifter i praktisk mening sannolikt kommer döda försäljningen.

Sedan kan man ju förstås ha åsikter om att svenska skojare tar 150 spänn för exakt samma sladd som kostar 15 på Aliexpress, att det totalslaktar det praktiskt tillgängliga utbudet på elektronikkomponenter - man skiter i många projekt när de kostar tusenlappar istället för hundralappar att genomföra om man ens kan få tag i grejer, osv, osv.

Hade hellre sett att man gjorde punktinsatser mot just de giftiga prylarna om det är dem man är ute efter. Sannolikt är det väl dock snarast en fråga om möjligheten att krama ur befolkningen skattepengar, oavsett hur man motiverar det för att få stöd för det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

Det är just sådant här som gör alla grejer dyrare och sen ser man folk försvara det.

Men sen ser man även samma folk klaga varför vissa grejer är så dyrt här i Sverige.

Och minskar alla paket igen så blir det nog massiva neddragningar hos PostNord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vi pratar ju om direktimport av privatpersoner från kinesiska företag här...

Det gjorde ju inte jag i inlägget du citerade? Första orden i det var "Fast säg att biltema säljer en bilbarnstol"
Så du kanske gjorde det men inte "vi".

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hade hellre sett att man gjorde punktinsatser mot just de giftiga prylarna om det är dem man är ute efter. Sannolikt är det väl dock snarast en fråga om möjligheten att krama ur befolkningen skattepengar, oavsett hur man motiverar det för att få stöd för det.

Hade säkert varit jättebra om det fungerade. Går inte att kontrollera dessa miljontals olika produkter som tillverkas varje dag i Kina.