Permalänk
Medlem

Ny burk ~35k

God förmiddag!

Idag sitter jag på följande:
CPU: i7 7700k
GPU: GTX 1080
RAM: 32Gb DDr4
Skärm: LG38GL950G med en upplösning på 3840 x 1600

Denna datorn (inte skärmen) kommer ges bort och jag behöver då en ersättare!

Det enda jag gör är att spela samt vardagssysslor.
Jag kommer inte byta ut skärmen, så den nya burken ska klara upplösningen 3840 x 1600 med så absolut höga inställningar som möjligt.
Gärna ingen RGB.
Just nu har jag ingen möjlighet att spela några nyare titlar, utan sitter och härvar på medium/low på Escape from Tarkov samt simulatorspel. Jag vill ha en "herrejössesupplevelse" i jämförelse med min gamla burk!

Är det värt att gå för en 9800x3d eller kan jag lika gärna välja en annan processor, med tanke på upplösningen?
Jag kommer att vänta på 5000-serien samt 9000-serien för att se hur de presterar.

Har vi något vettigt förslag?

Edit: Handlar gärna från en svensk sida, men inte ifrån Inet.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på motsvarande skärm idag (med Freesync-varianten) och har ett 7900XT. Det är tillräckligt för moderna spel som Baldurs Gate 3, men inte tillräckligt för att maxa t.ex. Cyberpunk 2077. Har själv gått på en 9800x3d för min nya för jag vill inte byta den på 5+ år så det känns dumt att snåla. Med din budget får du ändå plats med t.ex. ett 5080 (om man räknar med MSRP på 14k i alla fall) så det känns dumt att snåla på den.

Något sånt här skulle du kunna köpa med 4080 som placeholder för ett 5080. Vill du köpa allt från tex Webhallen så kostar det knappt 1000 extra men då kan du ju välja till bygge också om du inte vill göra det själv.

Permalänk
Medlem

Då du spelar CPU-tunga spel kan det nog vara värt med 9800X3D. Ser ingen anledning att lägga ut 35 000 kr dock.

Permalänk
Medlem

GeForce RTX 4080 SUPER, Ryzen 7 7800X3D, 32GB DDR5, 2TB SSD, för 34.999kr hos Komplett.

Kompett-PC Epic Gaming a325

23st i lager, produktionstid 3-4 dagar.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Välj delar och bygg själv. Köp inget färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

GeForce RTX 4080 SUPER, Ryzen 7 7800X3D, 32GB DDR5, 2TB SSD, för 34.999kr hos Komplett.

Kompett-PC Epic Gaming a325

23st i lager, produktionstid 3-4 dagar.

Skrivet av Bazisten:

Välj delar och bygg själv. Köp inget färdigt.

Glömde skriva det, men jag bygger själv!

Permalänk
Medlem

Satte ihop detta.

Det jag skulle behöva lite support med är valet av moderkort!
Jag kommer inte överklocka.
Jag kommer ha 2 st M2-diskar.
Bluetooth hade varit fint om det haft, men inget krav.
PCI-E 5 som det ser ut just nu (Kan ändras efter reviews av senaste generationens grafikkort)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztigmata:

Satte ihop detta.

https://komponentkoll.se/bild/iorUT.png

Det jag skulle behöva lite support med är valet av moderkort!
Jag kommer inte överklocka.
Jag kommer ha 2 st M2-diskar.
Bluetooth hade varit fint om det haft, men inget krav.
PCI-E 5 som det ser ut just nu (Kan ändras efter reviews av senaste generationens grafikkort)

Permalänk
Medlem

Tack för svar, men min fråga var kring moderkortet, till någon som är mer kunnig än mig!

All kringutrustning som kom med på bilden är den som jag vill ha, där behöver jag inte heller någon assistans!