SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Veckans Fråga: Vilken paneltyp har din TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du kanske kan köpa en ?

<Uppladdad bildlänk>

Edit:
Cropa lite extra för att komma under 1080 pixlar i höjd.

Götlaborg eller?

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

OLED all the way!

TV #1 Hemmabion - Samsung S93 77" (2023)
TV #2 Sovrummet - LG C3 55" (2023)

Bildskärm MSI 32" 4K 240Hz

Mobiltelefoner Sony Xperia 1 V + Motorola Edge 50 (reservlur)

Permalänk
Medlem

Räknas QNED som QLED?

Permalänk
Medlem

Plasma 50tum!

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Räknas QNED som QLED?

Båda är i grunden LCD-teknik så hamnar på samma val i den här pollen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ingen aning. Har en 40-tummare som förmodligen snart blir byxmyndig. Jag vet inte åldern på den för jag "ärvde" den efter en släkting, när lägenheten tömdes efter att han hade dött. Jag skulle tro att den varit påslagen kanske 30-40 timmar sammanlagt på drygt sex år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Köp en Apple TV?

Skrivet av Felixark:

Köp en Google tv fungera hur bra som helst då får du senaste android tv och allt.

Jo, det går säkert bra. Problemet är efter senaste uppdateringen så blev hela TV:n seg. Även att byta till HDMI är ibland frustrerande och vid uppstarten kan den hoppa ur HDMI och gå till startläget. Vill även slippa separata enheter förutom min HTPC. Så drömmen är att hacka TV:n och få in någon annan mjukvara. Men det är nog bara en dröm.

Så det kommer nog bli en separat enhet någon gång.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Jo, det går säkert bra. Problemet är efter senaste uppdateringen så blev hela TV:n seg. Även att byta till HDMI är ibland frustrerande och vid uppstarten kan den hoppa ur HDMI och gå till startläget. Vill även slippa separata enheter förutom min HTPC. Så drömmen är att hacka TV:n och få in någon annan mjukvara. Men det är nog bara en dröm.

Så det kommer nog bli en separat enhet någon gång.

Vi bytt till Google tv för ett par år gjorde galet stor skillnad på våran före detta LG tv från 2013 eftersom att den inbyggda smart tv funktionen var så pass utdaterad.
Vi kör fortfarande med samma Google TV i vår nya tv som vi köpte in höstas Google TV är betydligt snabbare och lättare att använda en vad det inbyggda systemet på Philips nya TV skärmar är.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Räknas QNED som QLED?

Nej. Varför undrar du?
Edit: Ahh, förstår. De dåligt skrivna alternativen ställer till det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Sant. Bara ta bort Micro LED för det existerar inte i konsumentprodukter denna omröstning behandlar. Och lär kanske aldrig göra det heller för den delen.

Ta bort Mini LED med eftersom alternativet LCD redan finns. Ersätt med CRT vettja.

Alltså på riktigt. Gör om gör rätt (och ha nå form av qualty check framöver innan skribenten får posta nått, har blivit lite väl många goddag yxskaft artiklar från denne)

Permalänk
Medlem

Har min första och sista LG OLED, tänkte mig inte för att kontrollera "reflexfiltret" innan inköp.
Har nu kompenserat det med att köpa en annan typ av gardiner, men jag kan faktiskt inte för mitt liv förstå varför LG valt en "spegelblank" yta på sina nya OLED.

TVn i fråga 77" LG OLED evo AI C4 4K Smart TV 2024

När microled kostar "ok" pengar blir det en sådan i stället.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Borde vara möjligt att välja fler svar då jag har både OLED och VA TV. Statistiken förvrängs när folk väljer bara det bättre alternativet säkert i fördel för OLED speciellt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Borde vara möjligt att välja fler svar då jag har både OLED och VA TV. Statistiken förvrängs när folk väljer bara det bättre alternativet säkert i fördel för OLED speciellt.

Fast dom flesta har nog bara 1 "primär" TV, så tycker gott man kan välja den

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

TV Oled vardagsrum
TV LCD sovrum

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

En LG Oled, grym bild men mjukvaran är skit och saknar native stöd för att casta. Hade hoppats man kunde ha slängt Chromecasten på komposten. Känns som apparna bara blir sämre och sämre, borde vara något som endast blir bättre efter hand.
LG har generellt varit extremt prisvärda så jag vet inte vad man ska köpa nästa gång..

Nu vet jag inte vilken modell du har men min LG C2 oled (2022) fick nyss stöd för inbyggd Chromecast via en uppdatering för WebOS:et men jag håller med dig att det var svagt att det inte ingick Chromecast direkt med tanke på att budget-LCD-teven har Chromecast inbyggd i nästan alla modeller.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Bildexpert 📺

Så en snabb primer då:

Idag är existerande TV-teknik i konsumentprodukter baserade på lysdioder, LED, i någon form. Så "LED"-TV är ett redundant och utdaterat begrepp. Vad butiker och andra menar med "LED-TV" är egentligen en LCD-TV.

OLED finns som en förkrossande majoritet WOLED (LG:s lösning sedan 2012) och ett fåtal modeller med QD-OLED (Samsungs lösning sedan 2022). Slutresultatet är i grunden samma så länge man jämför likvärdiga modeller. Finns vissa färgmässiga fördelar för QD-OLED men de kräver att man får en sida-vid-sida-demonstration och då helst med en trdje en referensmonitor för att det ska bli tydligt hur det skiljer sig i färger. Viktigaste egenskapen är att varje pixel är sin egen ljuskälla vilket ger kontrast och dynamisk omfång per pixel.

Sedan finns LCD:

LCD består av LCD-film och en ljuskälla. Idag närmast uteslutande vita lysdioder, LED och miniatyriserade lysdioder, Mini-LED för högre effektivitet, både strömsnålare och för högre ljusstyrka. Förr i tiden, främst 00-talet fanns också lysrör, CCFL och begreppet "LED-TV" kommer av det nu femton år gamla skiftet från lysrör till lysdioder. Fortfarande LCD oavsett vad det kallas.

Yes, LCD finns som VA och IPS (många olika patent, men de grupperas så här) där man ofta inte vet exakt vilken paneltyp det är i en TV. Gränserna och skillnaderna mellan VA (bättre kontrast, sämre vinklar) och IPS (bättre vinklar, sämre kontrast) börjar i alla fall på TV-apparater vattnas ut. Dels för att det sällan specas, dels för att det råder rätt stora variationer mellan olika panelfabrikat. Plus att extra filter och sådant som en FALD ytterligare kan göra gränsen flytande och för slutkonsumenten kanske oviktigt.

QLED innebär att LCD-panelen eller belysningen är förstärkt med kvantprickar för större färgomfång. Hur förstärkt varierar och QLED kan idag vara allt från toppmodeller ned till enkla mellanmodeller. På toppmodeller är det stor effekt av kvantprickarna när de paras med blå mini-LED. Hos enklare modeller hjälper kvantprickarna endast till lite grann. "QLED" säger alltså inget om kvaliteten men är en indikator på att en TV i alla fall är lite bättre när man jämför en och samma tillverkares utbud. Kvantprickar används av flera tillverkare men inte alla använder begreppet "QLED". Fortfarande LCD.

Majoriteten basmodeller är LCD belysta bakifrån för det är den enklaste konstruktionen. Kantbelyst lösning används främst för att slimma ned chassit och är vanligare i mellanklass för att få lite mer exklusiva och tunnare modeller, till exempel Samsung The Frame.

LCD-Modeller med zonindelad belysning FALD, Full Array Local Dimming, är per definition belyst bakifrån och kan släcka och tända i zoner för högre kontrast och dynamik. Vilket är en möjlig förklaring till den vanliga missuppfattningen att "bakbelyst är bättre" eftersom detta bättre kommer av att det är en just en FALD, inte hur lysdioderna är placerade. Begreppet "bakbelyst" rymmer alltså både de allra bästa produkterna och de allra sämsta produkterna på marknaden idag och är därför meningslös som markör för produktkvalitet.

Micro LED är en helt annan teknik, ett patent av många snarlika, för modulära LED-väggar. Ingen hade talat om Micro-LED i dessa sammanhang om det inte vore för Samsungs hype på CES 2019 då de presenterade "konsument"-varianter för ca 2 miljoner kronor. Tills något annat sker (har inte hänt något ur konsumentsynpunkt med denna typ av teknik på 15+ år) är alla diskussioner om Micro LED att betrakta som fantasier. Såvida man inte har miljonerna att spendera då vill säga.

Sedan finns det fler buzzwords men de är oftast knutna till specifika varumärken och kan beskrivas i termer av tekniken ovanför.

Permalänk
Skrivet av Mithos:

Sony KDL-50w805b (2014), så det är en LCD-panel.

Kul att se någon mer som kör en hederlig Bravia. Har själv en KDL-50W815B som vad jag har för mig är en 2013 och enda skillnaden på våra ska väl vara ramen runt där min har silvrig ram och din svart?

Mkt bra tv när man har en Chromecast kopplad till. Försöker hitta på en anledning som gör det värt att uppgradera till 4k med nya funktioner och ingångar men den levererar så pass bra än så PS5 får vänta ett tag till haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac2thaPac:

Kul att se någon mer som kör en hederlig Bravia. Har själv en KDL-50W815B som vad jag har för mig är en 2013 och enda skillnaden på våra ska väl vara ramen runt där min har silvrig ram och din svart?

Mkt bra tv när man har en Chromecast kopplad till. Försöker hitta på en anledning som gör det värt att uppgradera till 4k med nya funktioner och ingångar men den levererar så pass bra än så PS5 får vänta ett tag till haha.

Mmm, min har svart ram.

För mig blir det inte nån ny TV förrens man kan köpa en 50" OLED med 120hz, VRR/G-Sync/FreeSync som inte är skit, för runt omkring 8000kr.

LGs C? modeller är intressanta men de ligger på 10-11 tusen när de fasas ut för nya modeller som håller prislappen uppe.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk

Plasma, samma TV sedan 2009.
7777kr på Elgiganten. Minns det som igår.
Tragiskt när man tänker efter hur fort tiden går...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mithos:

Mmm, min har svart ram.

För mig blir det inte nån ny TV förrens man kan köpa en 50" OLED med 120hz, VRR/G-Sync/FreeSync som inte är skit, för runt omkring 8000kr.

LGs C? modeller är intressanta men de ligger på 10-11 tusen när de fasas ut för nya modeller som håller prislappen uppe.

Det är nog fullt möjligt att inflationen redan kommer kasta omkull de planerna. 48-tums C4 var nere på ≈10500 kr och lägre än så finns det inte många tecken på att det blir. Svårt att pressa priser på en liten TV med teknisk kompetens eftersom den tekniska kompetensen (120 Hz, VRR etc.) är en tämligen fast kostnad. Också därför det är så få små TV vilka är tekniskt kompetenta. 42 och 48 tums OLED är rent av undantaget här.

Historiskt skiljer sig TV-apparaters utveckling från bilskärmar. Bildskärmar är främst samma kvalitet men lägre priser genom åren. Vanilj 27-tum 1440p/144+ Hz kostade 8-9000 kr för för tio år sedan. Idag får man samma kvalitet för 3–4000 kr. Där har man kunnat ha denna strategin du beskriver om att vänta på lägre priser för en viss teknisk nivå.

TV-apparater ligger ofta tvärtom mer still i pris och blir istället gradvis tekniskt bättre. De TV vilka faktiskt sjunker i pris är främst stora storlekar där 75:or idag är betydligt mindre dyra än för 10 år sedan. Volymerna har ökat på stora paneler och därför kan priserna pressas.

Permalänk
Medlem

har en 55" sony lcd från 2015, fungerar fint än, och ser ingen orsak till att byta så länge den är hel
känns som folk byter tv stup i kvarten bara för att

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Har en Samsung från 2014 som päronen använde innan mig, men har för mig att den är LCD/QLED. Kan ha fel dock :/

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Edin_II:

Har en Samsung från 2014 som päronen använde innan mig, men har för mig att den är LCD/QLED. Kan ha fel dock :/

2014 är för gammalt för QLED/kvantpricksförstärkning. 2014 är till och med gränsfall för om den har 4K-panel. Lysdioder är det i alla fall definitivt.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Laxpudding:

2014 är för gammalt för QLED/kvantpricksförstärkning. 2014 är till och med gränsfall för om den har 4K-panel. Lysdioder är det i alla fall definitivt.

Ahh men där ser man. Tack för noteringen!

Permalänk
Skrivet av Mithos:

Mmm, min har svart ram.

Ah jag förstår hur du tänker, jag minns att jag gav runt 6500kr för den jag har och med tanke på att jag tyckte det var ett kap då och hur länge den levererat så tror jag inte jag kommer hitta en med samma "most bang for the buck" känsla igen.
Jag är dock inställd på att det ska vara en 65" nästa steg, däremot går det bara in en 55" max på väggen den nuvarande är på. Så länge jag får det jag vill ha under 15k så är det nog bra tänker jag. Sen är jag ju en Sony fanboy så det är svårt att tänka sig en LG eller Philips, och definitivt inte en Samsung haha 😅