Permalänk
Medlem

15 år gammal dator går inte igång

Har köpt en laserskärare med medföljande styrdator. Det sitter ett specialkort i burken som sannolikt kan vara svårt att få drivare till samt att det ligger en mjukvara på hårddisken.

En VGA kontakt är kopplad mot en fungerande skärm (det finns en VGA-kontakt på moderkortet och en VGA samt DVI på ett extra kort.
Jag har bytt 3V-batteriet på moderkortet.

När jag slår igång datorn verkar allt kicka igång, men jag ser inte ens bios eller någon startupbild på skärmen. Inget mer händer.

Moderkortet heter MZV-MX SE

Någon som har ett tips?

Permalänk
Medlem

Har du provar både inbyggda grafiken + grafikortet? Vad händer när du trycker på "Caps lock" på tangentbordet?

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande fel med en av mina retro-maskiner. Allt startade med ingen bild. Då var det ram-minnena som var problemet. Testa att rycka ut en sticka eller båda, gärna testa med något annat ram-minne om du har tillgängligt. Jag brukar också testa att rycka ut alla kort/minnen etc och sen sätta i dem ett efter ett tills något går snett. Uteslutningsmetoden. En annan gång när jag hade oförklarliga fel då var det ett av instickskorten som inte var itryckt 100% men det syntes knappt.

Permalänk

Rent instiktivt borde det första vara att koppla in hårddisken i en annan dator och göra en backup av innehållet!
15år är ingen ålder och fortfarande plättlätt att hitta sådanna (min hovleverentör brukar kasta sånt han inte själv villhöver på mig. sist var det komplett pentium2 server med scsi diskar och 4-5 moderkort typ am2 och 775)

Med en komplett backup kan man sedan gå vidare och felsöka eventuell hårdvara, eller om man helt enkelt bygger nått nytt med samma operativsystem.

Enkel felsökning kan tex vara att koppla upp skärmen mot en annan burk för att se så det inte bara är den som är paj. nästa steg kan tex vara att flytta ut grafikkort, likaså ramminnen cpu osv kan vara en bra ide att testa mot hårdvara man redan vet fungerar (anledningen till att man aldrig skall slänga något så länge man faktiskt har plats för gammalt bråte)

Permalänk
Medlem

börja med (Om det inte redan sitter i) att koppla in en högtalare (pc-speaker) och hör om du får felkoder vid start.
Ingen idé att rota och koppla i och ur kort om du kan få svar med felkoder direkt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Har ryckt ut och satt i det mesta. Plockade bort diskettstationen och sen gick den igång (kan ha varit något annat förstås). Nu kommer vi till nästa problem. Den hänger sig (fryser) slumpmässigt efter några sekunder eller minuter om man gör något på datorn. Har kollat disk och nu även installerat en ren Win7 utan extra PCI-kort. Samma sak händer. Har bara en slot med RAM i maskinen så jag kan inte ta ut den och testa, men skulle det kunna vara RAM tro? Kan man testa det på något sätt?
(Jag har heller inga sådana grejer kvar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojje22:

Tack för alla svar. Har ryckt ut och satt i det mesta. Plockade bort diskettstationen och sen gick den igång (kan ha varit något annat förstås). Nu kommer vi till nästa problem. Den hänger sig (fryser) slumpmässigt efter några sekunder eller minuter om man gör något på datorn. Har kollat disk och nu även installerat en ren Win7 utan extra PCI-kort. Samma sak händer. Har bara en slot med RAM i maskinen så jag kan inte ta ut den och testa, men skulle det kunna vara RAM tro? Kan man testa det på något sätt?
(Jag har heller inga sådana grejer kvar).

Du kan använda Memtest86+ för att testa om minnena är ok.