Permalänk

Noll packningsmaterial

Tänkte dela med mig av erfarenheter vid köp av ny dator från inet.
Passade på att beställa komponenter till ett nytt datorbygge när 9800x3d kom in i lager igen. Det gick fruktansvärt fort att få hem grejerna, ca20h från beställning vilket är imponerande.
Psu och chassi kom i separata paket, resten av komponenterna va nedkastade i en stor låda utan packningsmaterial för att hålla sakerna still och för att förhindra kartongen från att imploderar.
Detta hade gjort att kartongen gått sönder och fått ett hål stort nog att släppa ut processor, ram och ssd. Turligt nog hade inget åkt ur men packningen är under all kritik.
Någon med liknande erfarenheter?

Visa signatur

MSI Z77A-S01 | i7 3770K | Corsair H80 | Gigabyte gtx 680 SOC x2 | Corsair Vengaence 4x4GB 1600Mhz | Corsair SSD Force 3 Series 128GB | Corsair HX 850W 80+ Silver | 3TB Seagate 7200rpm | Thermaltake Level 10 GT Snow Edition

Permalänk
Medlem

Ja det var nu Noll ----> 0 gepackt jäklar... Inte tysk Precision direkt...men Okej... Jag är förvånad...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk
Medlem

Brevbäraren snodde pingvinstången och pappen åkte ut?

Permalänk
Medlem

Där hade jag varit orolig för dom små komponenterna som ssd och ram blivit skadade då det ligger en ganska tung kylare som kan fara med väldig kraft med sådär mycket outnyttjar utrymme. cpu och moderkort brukar vara rätt bra packade så den ser jag ingen anledning till oro dock.

Permalänk
Medlem

Som en teckning från dagis...ja packningen alltså... Men fint foto.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk
Medlem

Inet checkade ut, precis som när en Alkoholist säger, "Nää...men AA är för nybörjare"...xD

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

Har fått liknande några gånger, men då har det väl oftast varit saker som inte direkt är särskilt känsliga, ett sällskapsspel senast.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Inet!! Jag blir mycket förvånad. Deras packning brukar vara ett föredöme enligt min erfarenhet. Måste varit ett olycksfall i arbetet.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att se andra som råkat ut för detta.

Man kan ju undra om det något nytt galet miljödirektiv att vi nu ska börja skicka grejer fram&tillbaka efter de gått sönder efter brist på packmatriel. Eller går det så dåligt för företagen att man börjar spara in på allt? Man undrar ju.

Fick själv ett dyrt moderkort levererat av Komplett i förstor låda med noll packmatriel där moderkortslådan skakat upp & var helt öppen under leverans. Din leverans ser ju mycket värre ut då ytterlådan gått sönder & den innehåller många varor som kan studsa mot varandra.

Ogillar själv skarpt att se försämringar & man undrar ju vad som hänt med våra stora leverantörer efter alla trådar på Sweclockers + egna erfarenheter. Det ligger något tragikomiskt över det hela som får mig att tänka på:

https://www.youtube.com/watch?v=7YrpmZFixp0

"Sounds broken."

"Most likely sir, I'll bet it was something nice though."

Permalänk
Medlem

Sådär såg det ut i sommras också, från Inet. Det var väl OK i.o.f.s. då det inte var några tunga saker, men lite paff blir man ju när man öppnar och det ekar tomt. Det kanske bara är premiumkunderna som får packmaterial numera?

Permalänk
Medlem

Damn, ser ut som Amazon-style packning.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk

Hade det varit från blocket eller dylikt hade jag skickat tillbaks direkt men jag tror inte du kommer få några problem med Inet ifall det skulle visa sig att någon av komponenterna inte fungerar.
Handlat mycket från dem och har aldrig fått hem "luftiga" paket, kanske något vajsing med packmaskinen.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Verkar tyvärr vara standard av Inet att packa på det sättet.
Har alltid varit packat på liknande sätt när jag beställt från dem.
Som tur är så har inget varken saknats eller skadats... än men det lär ju inte dröja.

Visa signatur

| Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2| Ryzen 7 9800X3D 4,7Ghz | 32Gb Corsair DDR5 6000Mhz | Asus TUF RTX 4080 Super OC| Kingston FURY 2TB | Corsair RM850x | Fractal Design North TG|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Verkar tyvärr vara standard av Inet att packa på det sättet.
Har alltid varit packat på liknande sätt när jag beställt från dem.
Som tur är så har inget varken saknats eller skadats... än men det lär ju inte dröja.

Jag kan inte minnas någon gång jag fått paket från Inet utan packningsmaterial

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Så såg även mitt paket ut ifrån Inet för några månader sedan, var även ömtåliga saker i paketet.
Under all kritik ärligt talat, meddelade de också då och de sa typ "oj det såg inte så bra ut, återkopplar till ansvarig".

Urdåligt att de fortsätter med detta då flera verkar upplevt samma.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Brevbäraren snodde pingvinstången och pappen åkte ut?

Sjukt nog va pingvinstången kvar. Dålig smak enligt sambon som fick den dock, tror det va lakrits.

Visa signatur

MSI Z77A-S01 | i7 3770K | Corsair H80 | Gigabyte gtx 680 SOC x2 | Corsair Vengaence 4x4GB 1600Mhz | Corsair SSD Force 3 Series 128GB | Corsair HX 850W 80+ Silver | 3TB Seagate 7200rpm | Thermaltake Level 10 GT Snow Edition

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Hade det varit från blocket eller dylikt hade jag skickat tillbaks direkt men jag tror inte du kommer få några problem med Inet ifall det skulle visa sig att någon av komponenterna inte fungerar.
Handlat mycket från dem och har aldrig fått hem "luftiga" paket, kanske något vajsing med packmaskinen.

Allt ihopsatt och verkar lira som det ska, som tur är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ganska obegripligt, faktiskt. Kanske sjukt stressade den dagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinin94:

Tänkte dela med mig av erfarenheter vid köp av ny dator från inet.
Passade på att beställa komponenter till ett nytt datorbygge när 9800x3d kom in i lager igen. Det gick fruktansvärt fort att få hem grejerna, ca20h från beställning vilket är imponerande.
Psu och chassi kom i separata paket, resten av komponenterna va nedkastade i en stor låda utan packningsmaterial för att hålla sakerna still och för att förhindra kartongen från att imploderar.
Detta hade gjort att kartongen gått sönder och fått ett hål stort nog att släppa ut processor, ram och ssd. Turligt nog hade inget åkt ur men packningen är under all kritik.
Någon med liknande erfarenheter?<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Kontakta Inet, de är oftast otroligt hjälpsamma, förklara läget och att du gärna byter ut eller testar komponenterna extra noga efter montering, vad som nu känns bäst.

Är säker på att de löser det åt dig @Inet

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - iGPU - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Vad synd, snart finns det ju inga återförsäljare kvar att lita på i landet.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 850 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Kontakta Inet, de är oftast otroligt hjälpsamma, förklara läget och att du gärna byter ut eller testar komponenterna extra noga efter montering, vad som nu känns bäst.

Är säker på att de löser det åt dig @Inet

Mvh

Jag pratade med dom i chatten igår direkt när jag fick hem och öppnade paketet.
Blev ombedd att skicka bilder till dom och att de skulle kolla på det omgående och återkomma. Gjorde det direkt, men inget svar än iaf. Tycker bara det är jävligt dåligt trots att det turligt nog verkar ha gått bra ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Damn, ser ut som Amazon-style packning.

Alltså jag vet inte om jag kan hålla med om det, dom senaste beställningarna jag har gjort så har amazon levererat bättre packning än @Inet av någon skum anledning, för jag hade absolut kunnat ta att Amazon gör det, men Inet ska va bättre.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Ganska obegripligt, faktiskt. Kanske sjukt stressade den dagen?

Vadå stressade ? Då får man anställa mer personal så där ska det absolut inte få se ut.

Permalänk
Medlem

Det här kan även vara fallet att man har enstaka rötägg på lagret, vilket inte är ovanligt. Sådana som inte följer rutiner och standarder, för man upplever att det tar för lång tid eller är för bökigt. Därav att vissa får dåligt packade grejer, medan majoriteten får det bra.

Permalänk

Fler svenska datorbutiker borde skriva.i deras avtal. Om problem uppstår p.g. slarv vid vår hantering av paket, så är det bara att skicka en faktura till oss för den skada som detta uppstod för dig eller ditt företag när datorn slutade att fungera mitt i arbetet.

Nej datorbutiker har problem. Hur ska de komma tillrätta med slarvig personal? Det krävs en övervakning som de kanske inte ens får ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vadå stressade ? Då får man anställa mer personal så där ska det absolut inte få se ut.

Det jag skrev var en möjlig förklaring, inte att jag ursäktade det.

Permalänk
Medlem

Den där lådan ser ut som en såndär som har, eller brukar ha, en inbyggd hållare (flyttbar mellanvägg) som ska begränsa utrymmet. ?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Snacka om proffs... Inte ens jag kan göra en halv cirkel medans jag håller paketet mellan fötterna samtidigt som jag säger "We are going down that way baby" till paketet.

Som sången lyder 🎶 Rulla in en boll ⚽ och låt 🎶 den Rulla...😁

Expert i att vara oproffsig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Den där lådan ser ut som en såndär som har, eller brukar ha, en inbyggd hållare (flyttbar mellanvägg) som ska begränsa utrymmet. ?

Jag fick ett paket från Inet här om dagen och det hade en sådan "mellanvägg" och ingen annan packningsmaterial i övrigt men allt var tight packat så inget var "löst" i paketet.

Permalänk

Det här är varken nytt, eller unikt för Inet. Handel/Retail i allmänhet, computer hardware i synnerhet, slutade packa shipments väl för nånstans mellan 13 och 16 år sen om minnet stämmer.

Gissningsvis en kombination av Greta-Dekret och att branchen såg en möjlighet att både blidka miljögnällarna och att få ner kostnader. (att skippa packmaterial blir billigare).

Jag häpnar varje gång jag tar emot ett paket att det får fortgå, men en mans gnäll gör absolut nothing in the great scheme of everything är jag rädd....