Nvidia Geforce RTX 5090: Utmärkt kort för dig som har råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Tror Rx 9070 kommer bli ett utmärkt alternativ

Absolut, tror AMD kommer överraska, men det är flera månader bort, lansering i mars betyder antagligen kort att köpa i april

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Absolut, tror AMD kommer överraska, men det är flera månader bort, lansering i mars betyder antagligen kort att köpa i april

Mvh

Återförsäljare har ju redan massa stock, så det kan absolut släppas samma dag dom annonserar ut det i mars. Det vore ju konstigt att gör ett släpp i mars, men ändå vänta en månad när återförsäljare sitter på massa kort. Min gissning är att dom annonserar ut det när deras drivare/vaddomnufinsliparpå är färdigt, så är det beställning direkt och leverans direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

RTX 5080 känns alltmer som det sunda valet denna generation, om man vill ha high end men inte riskera en brand hemma eller tömma plånboken

Mvh

Har du ångrat dig? Du skulle ju ha ett 5090 Astral. 🙂

Permalänk

Bara jag som reagerade på att 5090 drog 95% mer i vila än 4090?
eller att i det enda spel som hängde med i ny testsviten CP så presterade 4070 11% i 4k med en gamel sleten 12900k vs "AMD Ryzen 7 9800X3D – världens snabbaste spelprocessor" 27 vs 30? svaret från alla anställda har alltid varit "det är raka staplar i 4K senaste 3 åren?
@Yoshman i de spel som 5090 drar nytta av snabbare minnen så drar 5090 ifrån annars så ca 25% prestanda mer. 5090 är lägre klockad än 4090...men borde komma nya x512 att knäcka

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Var och varannan generation från både AMD och Nvidia har för höga frekvenser i idle vid release. Brukar bli fixat vid senare tillfälle. Antar att det är ganska långt ner på listan av prioriteringar att validera stabilitet vid låga frekvenser osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willelush:

Bara för att prestandaökningen inte är så stor i procent jämfört med tidigare kort så kan det väl fortfarande vara ett grymt bra kort?

Lg släpper ny oled-tv: ``Vilken pinsam tv. Oerhört dålig bild. Men den kommer sälja som smör. Det är ju en värsting-tv´´.

Kanske är dags för folk att inse att man inte behöver uppgradera till nytt grafikkort varannat/vart tredje år?

Vi pratar om helt olika saker verkar det som, så jag vet inte varför du svarade på mig. Väldigt märklig jämförelse med ditt argument och påhittade citat. Du har dock all rätt att tycka att detta är det bästa släppet någonsin sett till pris/prestanda/effektuttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Har du ångrat dig? Du skulle ju ha ett 5090 Astral. 🙂

Det är alldeles för högljutt för min smak, 39db är inget man skojar bort

Den där "tunneln" som ASUS har byggt in skapar ett ljudfenomen som Noctua har pratat om i videos med GN bla.

Sen drar RTX 5090 abnorma mängder ström, jag har inte 100% tillit till en enda 12VHPWR kontakt, även om det antagligen är säkert att använda.

Edit: Tillverkarna har tom använt thermal pads på baksidan av kontakterna, känns bra: https://www.tomshardware.com/pc-components/gpus/vendors-safeg...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

RTX 5080 känns alltmer som det sunda valet denna generation, om man vill ha high end men inte riskera en brand hemma eller tömma plånboken

Mvh

Jag är besviken på 16Gb Vram på 5080 korten, kan partnertillverkare släppa kort med mer vram?

Permalänk
Medlem

Äh, usla kort denna generationen, ser redan framemot 6000 serien!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

Jag är besviken på 16Gb Vram på 5080 korten, kan partnertillverkare släppa kort med mer vram?

Ja, 16GB är ingen höjdare, men antagligen tillräckligt för att kortet ska fungera bra i 2-4 år med DLSS, det går också betydligt svalare än RTX 5090 och är någonstans rimligt prismässigt (även om det är mycket pengar).

Partnertillverkare kan inte släppa kort med mer VRAM såvitt jag vet iallafall.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

eller att i det enda spel som hängde med i ny testsviten CP så presterade 4070 11% i 4k med en gamel sleten 12900k vs "AMD Ryzen 7 9800X3D – världens snabbaste spelprocessor" 27 vs 30? svaret från alla anställda har alltid varit "det är raka staplar i 4K senaste 3 åren?
@Yoshman i de spel som 5090 drar nytta av snabbare minnen så drar 5090 ifrån annars så ca 25% prestanda mer. 5090 är lägre klockad än 4090...men borde komma nya x512 att knäcka

Just strömförbrukning i vila lär väl vara något som framtidens drivrutiner kan förbättra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det är ofta den målgruppen som gnäller, ska man inte köpa varför uttala sig. Kan ju inte komma som en nyhet att ett mid/high gpu kostar runt 15. Jag byter varje generation. Priset är som det är. RTX 5080 kommer sälja som smör och 4090 kommer tappa 5000kr i värde över natten.

4090 kommer inte tappa. 5080 är inte bättre än 4090 och har dessutom mer vram. Sen så lycka till att få tag på ett kort från nya serien när släpp dagen kommer. Du har 5 sekunder på dig att lägga i inkorgen betala och verifiera dig med bank id. Bara för att sen inte få igenom det för att du inte är en bot som gjorde det på 0.1 millisekunder som an scalper kodat. Scalpare kommer ha alla korten på ebay 1 dag senare för 6000us dollar och högre för 5090 precis som sist och 5080 4000us dollar, de som lyckas få tag på ett kort dag 1 är inte många inte.

Scalpare är redan igång med garanterade platser och finns redan på ebay. https://videocardz.com/newz/scalpers-already-charging-double-...

Permalänk
Skrivet av maoi:

Vi pratar om helt olika saker verkar det som, så jag vet inte varför du svarade på mig. Väldigt märklig jämförelse med ditt argument och påhittade citat. Du har dock all rätt att tycka att detta är det bästa släppet någonsin sett till pris/prestanda/effektuttag.

Jag svarade dig för att du skrev att kortet har oerhört dålig prestanda i 4k, vilket uppenbarligen inte är sant. Det kan vi ju läsa oss till i recensionen. Just nu världens snabbaste grafikkort i 4k dessutom. Jag tycker däremot inte att det är ett prisvärt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Exakt och lägger man undan några tusen varje månad är det ju inget att hänga läpp för. 😏

Då har man sparat ihop 30k tills 6090 är lanserat.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Fast du skriver ju "Vilket pinsamt kort. Oerhört dålig prestanda i 4K. Men det kommer sälja som smör! Det är ju ett ”värstingkort”." utan att citera någon. Det finns inte någon referens till vad du skulle hänvisa till. Och att kortet har dålig prestanda i 4k är bara ren lögn.

Så hur kan hen prata om något annat än vad du skrivit? Jag håller helt och hållet med om att ditt ursprungliga uttalande stämmer inte. Däremot har du nu börjat prata om något annat än prestanda och det är pris och effekt. Kanske var det du menade hela tiden? För det är helt sant att 5090 imponerar inte när man tittar på hur det presterar per krona eller i strömförbrukning jämfört tidigare generation.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Jag vill ha ett 5090 eftersom jag leker med AI, LLM lokalt och liknande.

5090 har fler AI-kärnor än förra generationen, vilket är anledningen till att skillnaden inte märks i prestandan för äldre spel. Men det kommer att ge en ordentlig skjuts i nyare spel om tre år.

Jag brukar köpa två år gamla spel, så jag kan vänta på nyare grafikkort. Dock behöver jag mycket GPU-minne för att köra LLM lokalt, och 5090 med 32 GB passar perfekt för det.

Ett 6080 med 64 GB vore riktigt najs för ett bra pris – då kan man köra alla sina egna lokala LLM, lol. Men för tillfället kostar RTX 6000 med 64 GB hela 100k.

Visa signatur

AMD5600x | MSI GamingXTrio 3080 10GB | Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Äh, usla kort denna generationen, ser redan framemot 6000 serien!

Du får vänta två år till och livet flyger förbi.

Permalänk
Medlem

Prestanda ökningen per kr är ju typ noll, med mer än 100W högre effekt uttag, hur är detta "utmärkt"?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Jag hade också ett GTX 1080ti...men förstår inte riktigt...
Vad menar du?
RTX 4070 Super är mer än dubbelt så snabbt som GTX 1080ti.
RX 7600 och RTX 4060 är en hel del bättre och kostar betydligt mindre än 1080ti gjorde.

Tänker på hur mycket priserna ökat. Pga dåliga svenska kursen så kostar ju ett 4060 i princip nära lika mycket som ett 1080ti gick att få tag i (lite överdrivet).

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tror att vi nu kommer att få vänta längre än 2 år på nästa generation från Nvidia. Ett spann på 3-4 år skulle inte förvåna mig alls. Med DLSS 4 på plats och vidare uppdatering av mjukvara under kommande åren så förstår jag inte alls hur det skulle finans ens ett behov av en ny generation inom 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Du får vänta två år till och livet flyger förbi.

Vilken variant klickar Landahl hem vid lansering då?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Prestanda ökningen per kr är ju typ noll, med mer än 100W högre effekt uttag, hur är detta "utmärkt"?

Det enda kortet som har en prestandaökning...

Permalänk
Medlem

MFG verkar tyvärr vara riktigt dåligt.. Många artefakter och ännu högre latens jämfört med 1x FG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

https://youtu.be/B_fGlVqKs1k?si=KoIIsIj4Pgc3oHrV

MFG verkar tyvärr vara riktigt dåligt.. Många artefakter och ännu högre latens jämfört med 1x FG.

Spelet har väl inte fått det officiellt så kanske är därför? Hardware unboxed har ju gjort lite tveksama videos senaste månaderna, speciellt Arc med typ 4 videos som egentligen behövde 1...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Vad kan vara en rimlig nivå på CPU om man ska köra ett 5090?

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Spelet har väl inte fått det officiellt så kanske är därför? Hardware unboxed har ju gjort lite tveksama videos senaste månaderna, speciellt Arc med typ 4 videos som egentligen behövde 1...

De testade ju många spel, inkl Cyberpunk där uppdateringen släppts till alla redan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vilken variant klickar Landahl hem vid lansering då?

Mvh

Just nu lutar det tyvärr mer mot ett 5080 pgr av hur mycket ström 5090 drar mm. Jag är dock lite ambivalent eftersom 5080 endast har 16 gb Vram . Jag funderar på att bygga en ny dator med 5080 och sedan sälja det om två år och köpa 6090 om det är ett bättre kort på alla plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomasis:

Jag vill ha ett 5090 eftersom jag leker med AI, LLM lokalt och liknande.

5090 har fler AI-kärnor än förra generationen, vilket är anledningen till att skillnaden inte märks i prestandan för äldre spel. Men det kommer att ge en ordentlig skjuts i nyare spel om tre år.

Jag brukar köpa två år gamla spel, så jag kan vänta på nyare grafikkort. Dock behöver jag mycket GPU-minne för att köra LLM lokalt, och 5090 med 32 GB passar perfekt för det.

Ett 6080 med 64 GB vore riktigt najs för ett bra pris – då kan man köra alla sina egna lokala LLM, lol. Men för tillfället kostar RTX 6000 med 64 GB hela 100k.

det ska vara 48 för rtx6000. En typo.

men jag drollar redan på det nya ADA. 96GB!!!!

https://www.techpowerup.com/331484/nvidia-rtx-blackwell-gpu-w...

Visa signatur

AMD5600x | MSI GamingXTrio 3080 10GB | Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

Så de är kin anledning

Det låter fullt tillräckligt Joche

Lycka till och allt gott med den tid du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

https://youtu.be/B_fGlVqKs1k?si=KoIIsIj4Pgc3oHrV

Fast Daniel Owen var ju hyfsat positiv till MFG..
https://m.youtube.com/watch?v=MhRK-OWZ0_8