Nvidia Geforce RTX 5090: Utmärkt kort för dig som har råd

Permalänk
Skrivet av Jkb Nrrstm:

Jag menade självfallet inte att dom finansierar HELA utvecklingskostnaden, och det tror jag du fattar. Jag menar att Nvidia lägger så lite pengar som möjligt på att utveckla ren raster-prestanda, för att istället fokusera utveckligen åt sånt som dom kan återanvända i server-sektorn, där dom tjänar sina riktiga pengar, och sedan mjölka maximalt med pengar från folk som vill ha spelgpuer.

22.6 miljarder från "datacenter"
2.6 miljarder från "gaming"
Dom senaste siffrorna jag hittade.

Alltså snabbare beräkningar brukar vara ihop med snabbare AI? De går ju ganska hand i hand....

Självklart fokuserar de sin RnD mot AI och gaming åker snålskjuts på den utvecklingen.

Jag är ganska säker här att många inte förstår att det alltid varit detta på samma nod så länge inte tidigare gen hade något stort fel i sin design... Om första gen på en nod är kanon så blir nästa sämre. Och tvärtom.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Så mycket högre effektuttag, relativt lite prestandaökning jämfört med RTX 4090 i flera av testerna... och sen en prislapp på nästan 30 000 kronor? Låter ju inte riktigt som en utmärkt produkt imo.

Detta!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad av hur prestandan står sig om man sänker powerlimit på 5090

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av knatten:

När kommer de recensioner på 5080 tror ni?

Tror inte, vet att de kommer den 29:e

Permalänk
Medlem

Det är intressant att minnet har en maxgräns på minnesöverklockningen på +375Mhz. Undrar om 5080 har samma. 5080 skulle eventuellt kunna vinna en del i 4K med högre bandbredd medan 5090 verkar slagit i någon form av tak där öka bandbredd inte ger så mycket.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Lite kul att läsa alla kommentarer där folk försöker försvara att 28-35 000 kr för ett grafikkort ”inte är så farligt”. Se det som en hobby, finns dyrare hobbies. Eller slå ut priset på 50år så blir det inte så dyrt
Det ÄR helt sinnessjuka priser för att spela! De enda som borde köpa dessa kort är såna som behöver dessa i jobbet och samtidigt kan spela på dem. Eller om man har obegränsat med pengar.
En vanlig dödlig köper inte ett grafikkort för 30 tusen bara för att spela, även om man har råd och om gaming är ens liv.
Nästa generation kommer. Då kostar väl RTX 6090 2999 dollar för att alla köper till dessa hutlösa priser nu. Ny nod och 50% mer prestanda än 5090 så låter det bra. Men för 50% högre pris är det inget framsteg alls.
Tror inte att majoriteten behöver denna prestanda heller. Och de allra flesta är inga hardcore-gamers, utan vill ha ett skapligt grafikkort för att spela alla spel på rimliga inställningar. Det här gör ju bara att toppkortet fortsätter att öka i pris och mellansegmentet stannat av (4070ti till 5070ti eller 4080 till 5080) och dessutom till orimligt högt pris (12-15 000 kr plus). Grattis PC-världen. Nog för att man får nya funktioner och kan fläska på med högre grafikinställningar, men detta bidrar bara till prisökningar som ingen utom tillverkarna vinner på.
Vad hade ni själva valt, ett kort som presterar som ett RTX 4080 för 8 000 kr eller 15 000 kr?
Grafikkortsmarknaden har ballat ur.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det är ofta den målgruppen som gnäller, ska man inte köpa varför uttala sig. Kan ju inte komma som en nyhet att ett mid/high gpu kostar runt 15. Jag byter varje generation. Priset är som det är. RTX 5080 kommer sälja som smör och 4090 kommer tappa 5000kr i värde över natten.

5k från vilka priser?

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Lite kul att läsa alla kommentarer där folk försöker försvara att 28-35 000 kr för ett grafikkort ”inte är så farligt”. Se det som en hobby, finns dyrare hobbies. Eller slå ut priset på 50år så blir det inte så dyrt
Det ÄR helt sinnessjuka priser för att spela! De enda som borde köpa dessa kort är såna som behöver dessa i jobbet och samtidigt kan spela på dem. Eller om man har obegränsat med pengar.
En vanlig dödlig köper inte ett grafikkort för 30 tusen bara för att spela, även om man har råd och om gaming är ens liv.
Nästa generation kommer. Då kostar väl RTX 6090 2999 dollar för att alla köper till dessa hutlösa priser nu. Ny nod och 50% mer prestanda än 5090 så låter det bra. Men för 50% högre pris är det inget framsteg alls.
Tror inte att majoriteten behöver denna prestanda heller. Och de allra flesta är inga hardcore-gamers, utan vill ha ett skapligt grafikkort för att spela alla spel på rimliga inställningar. Det här gör ju bara att toppkortet fortsätter att öka i pris och mellansegmentet stannat av (4070ti till 5070ti eller 4080 till 5080) och dessutom till orimligt högt pris (12-15 000 kr plus). Grattis PC-världen. Nog för att man får nya funktioner och kan fläska på med högre grafikinställningar, men detta bidrar bara till prisökningar som ingen utom tillverkarna vinner på.
Vad hade ni själva valt, ett kort som presterar som ett RTX 4080 för 8 000 kr eller 15 000 kr?

Jag håller med om mycket. De är så extremt mycket pengar. Jag tänker lite så hära. Jag vill kunna spela i 4k med i alla fall minst 120 FPS på max. I dag är de lite till de extrema när de kommer till krav. Men jag tänker så hära. Om jag skulle lägga dom pengarna på ett kort (om) så kunde jag spela i 4k som jag vill i kanske 95% i alla spel. Men som du säger så blir väll 6e gen ännu dyrare. Men när de kommer till just den biten så tänker jag att ett 6080 om jag får gissa att de kommer nämnas så. Kommer att ha samma prestanda som ett rtx 5090 så kan jag nöja mej med de. För min del så behöver jag inte ha mer än 4k. Allting över de är för mig inte intressant. Jag är nöjd. De är min begränsning! Varför skulle jag kunna tänka mig att gå så långt som att betala så mycket för ett 5090. Har jag inget liv! Nej de har jag inte om man jämför med majoriteten av befolkningen. Jag har inget annat än jobbet. för övrigt arbetslös så jag har inte de heller. ingen familj, medelålders, inga relationer eller vänner, har left själv stort sätt hela mitt liv. ensam i 24 år. De lilla nöje jag har är min dator. Jag åker ingenstans förutom till affären en gång i veckan och hem. Jag sitter i mitt mörka rum. Enda gången jag går ut är för att motvilligt träna som jag hatar och folk generellt så jag hejar inte på folk. Med de sagt. Den lilla lycka att ha något att se framemot och spendera min tid med är datorn och spel och någon film.. JAg kommer att få jobba tills jag dör, jag har genetiska defekter som jag brukar säga som gör att jag inte kommer att leva lika länge som en vanlig människa. beräknad livstid 54-63 år om jag inte tar livet av mig före. De finns mera. Så jag vill försöka att krama ut så mycket av mitt eländiga lilla liv jag kan. Även om de inte är mycket så är de en hobby och jag uppgraderar kanske var 6e år kanske, något sånt. Så de är min anledning till varför jag skulle köpa ett 5090:)

Permalänk
Medlem

28k för ett kort som helt klart inte är något annat än 4090 Titan.Detta man väntat på i 2 år?
Ja tydligen. Trist som spö.Nästa är att 5080 inte är bättre en 4090.Så här det går när man
inte har konkurans. Trist att dom inte hade N3 till detta kort, för då hade man troligen hamnat där
jag hade hoppats på jämför med ett 4090....

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Datavetare

Om någon, mot förmodan, fortfarande funderar var prio #1 varit för Blackwell. Phoronix har kört totalt lite mer än 60 GPGPU-tester

Här var prestandaökning 42 % upp mot 4090. Det är i.o.f.s. ändå mindre än ökningen från 3090 till 4090, dock likvärdigt med ökningen från 2080Ti till 3090.

Det skrivet: givet hur bra DLSS 4 (visual transformers) fungerar hoppas jag på tester som visar hur bra/dåligt den tekniken snurrar på äldre RTX-generationer nu är det förbättringen inte är unik till 50-serien utan kom till alla RXT-kort.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Det skrivet: givet hur bra DLSS 4 (visual transformers) fungerar hoppas jag på tester som visar hur bra/dåligt den tekniken snurrar på äldre RTX-generationer nu är det förbättringen inte är unik till 50-serien utan kom till alla RXT-kort.

Denna videon testar på RTX 4080 (om den är äkta -- något annat än TAA/DLSS med CNN visas åtminstone utan tvekan):

Med de inställningarna blir det ett fåtal FPS under CNN-modellen, så helt klart bra. Jag undrar dock själv hur det ser ut på 3000-serien; misstänker att prestandahoppet blir större eftersom NVIDIA snackar om att det är "4x mer compute" med den modellen, och tensorkärnorna väl är klart mer optimerade på senare kort.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Det är intressant att minnet har en maxgräns på minnesöverklockningen på +375Mhz. Undrar om 5080 har samma. 5080 skulle eventuellt kunna vinna en del i 4K med högre bandbredd medan 5090 verkar slagit i någon form av tak där öka bandbredd inte ger så mycket.

Det andra som är intressant hur ASUS kan tycka att det är moraliskt okej att ta ut $800 extra för en kylare som kyler hyfsat bra men låter en hel del fortfarande, hela 40% prisökning från FE. Korten är dyra som dom är, men 10k sek extra är ju fullständigt vansinne. Sen fattar jag varför man gör så, då det kommer vara väldigt limiterat utbud på 5090 generellt, och det finns alltid personer där pengar inte betyder något, samt idioter som egentligen inte har råd men har snöat in på fanboy-spåret och tycker att det är värt med 40% påslag på en redan väldigt hög peng för ett grafikkort.

Om nu $2800 MSRP stämmer för Astral-versionen dvs, vilket alla rykten säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Liten rewind då jag tror vi behöver lite perspektiv här.

Ser man det som sin huvudsakliga hobby så ser jag absolut inget konstigt eller fel med att man bestämmer sig för 5090 i princip innan det lanseras, eller inte uppgraderat på länge och snöat in på Nvidia. Personligen har jag alltid fått känsla för mer prisvärda alternativ, ett undantag är 1080TI då mitt 1080 dog några månader efter jag satt vattenblock på det. Det visade sig vara ett fint kort i efterhand, och ser väl ut som att 40-serien också prestandamässigt ligger där och kommer hålla extremt länge.

Såhär gick snacket 2018-02-18 här på sweclockers.
"Ett GTX 1080 Ti kostar nästan 10 000kr och om lite över en månad så är det förhoppningsvis inget toppkort längre, inte därav sagt ett dåligt kort, men inget man hade pröjsat 10 000kr för."

Jag inhandlade en av de bättre presterande modeller 7900XTX nästan 7 år efter det inlägget för 10500:-. Med inflation så har priset sjunkit på grafikkort? Ganska rejält också. Så länge man kan kompromissa åtminstone lite.

Det är idag världens tredje snabbaste kort när det kommer till raster (tills 5080 lanseras skarpt antar jag), och ungefär som ett 3080ti/3090 i raytracing-prestanda. Så länge man kan leva med det så finns det prisvärda alternativ även för entusiaster, problemet är att kortet inte kan göra exakt allt t.ex pathtracing men RT funkar. Kortet har 8gb mer vram än 5080 så man slipper den ångesten, för 5080 är inte direkt billig heller.

Det som är lite tråkigt är att folk inte söker prisvärda alternativ längre och det kan vara för att det knappt existerar längre, särskilt inte på Nvidias spelplan. Nu köpte jag inte 1080TI för 10k-priset det talas om strax innan lansering av nästa serie till och med (tänker på priserna på nvidias kort just nu), utan på rea för 6,6K från Proshop 4 månader efter ovan inlägg. Jag vet inte när 20-serien lanserades.

Jag tror att nästa serie där 80-serien krossar föregående flaggskepp kan bli intressant på nvidias sida, flaggskeppet den generationen såklart också. Jag tror Nvidia kommer hålla igen lite på prissättningen hädanefter och kan skicka ut en generation som gör den kanske inte mer prisvärd, men roligare att köpa iaf. Mer wow när du installerar kortet och testar det. Denna serie är det inte så och skulle rekommendera endast entusiaster som har detta som huvudsaklig att köpa 5090. Avvakta, kompromissa ev lite, plocka upp en billig 4090 om PT är viktigt, köp nåt amd-kort annars för att hålla er flytande tills det verkligen kommer något revolutionerande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Jag har nog inte riktigt hängt med här, Vad är Astral-versionen? Är det typ TUF eller över?

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Jag har nog inte riktigt hängt med här, Vad är Astral-versionen? Är det typ TUF eller över?

5080 och 5090 nya Strix version

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

https://www.inet.se/produkt/5415135/asus-geforce-rtx-5090-32g...

Det är ersättaren till Strix som jag förstår det

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

5080 och 5090 nya Strix version

Aha, tack - då var det inte fullt så illa som det lät. Strix-versionerna har ju länge varit kraftigt överprisat skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Det andra som är intressant hur ASUS kan tycka att det är moraliskt okej att ta ut $800 extra för en kylare som kyler hyfsat bra men låter en hel del fortfarande, hela 40% prisökning från FE. Korten är dyra som dom är, men 10k sek extra är ju fullständigt vansinne. Sen fattar jag varför man gör så, då det kommer vara väldigt limiterat utbud på 5090 generellt, och det finns alltid personer där pengar inte betyder något, samt idioter som egentligen inte har råd men har snöat in på fanboy-spåret och tycker att det är värt med 40% påslag på en redan väldigt hög peng för ett grafikkort.

ASUS tänker helt rätt här, är någon beredd att betala så mycket så är det bara mjölka till max. Finns ju idioter som betalar hutlösa priser för Gucci, Bulgari etc. varför inte GPU för att känna sig lite exklusivt? Bara mjölka de...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

Jag håller med om mycket. De är så extremt mycket pengar. Jag tänker lite så hära. Jag vill kunna spela i 4k med i alla fall minst 120 FPS på max. I dag är de lite till de extrema när de kommer till krav. Men jag tänker så hära. Om jag skulle lägga dom pengarna på ett kort (om) så kunde jag spela i 4k som jag vill i kanske 95% i alla spel. Men som du säger så blir väll 6e gen ännu dyrare. Men när de kommer till just den biten så tänker jag att ett 6080 om jag får gissa att de kommer nämnas så. Kommer att ha samma prestanda som ett rtx 5090 så kan jag nöja mej med de. För min del så behöver jag inte ha mer än 4k. Allting över de är för mig inte intressant. Jag är nöjd. De är min begränsning! Varför skulle jag kunna tänka mig att gå så långt som att betala så mycket för ett 5090. Har jag inget liv! Nej de har jag inte om man jämför med majoriteten av befolkningen. Jag har inget annat än jobbet. för övrigt arbetslös så jag har inte de heller. ingen familj, medelålders, inga relationer eller vänner, har left själv stort sätt hela mitt liv. ensam i 24 år. De lilla nöje jag har är min dator. Jag åker ingenstans förutom till affären en gång i veckan och hem. Jag sitter i mitt mörka rum. Enda gången jag går ut är för att motvilligt träna som jag hatar och folk generellt så jag hejar inte på folk. Med de sagt. Den lilla lycka att ha något att se framemot och spendera min tid med är datorn och spel och någon film.. JAg kommer att få jobba tills jag dör, jag har genetiska defekter som jag brukar säga som gör att jag inte kommer att leva lika länge som en vanlig människa. beräknad livstid 54-63 år om jag inte tar livet av mig före. De finns mera. Så jag vill försöka att krama ut så mycket av mitt eländiga lilla liv jag kan. Även om de inte är mycket så är de en hobby och jag uppgraderar kanske var 6e år kanske, något sånt. Så de är kin anledning

Sund syn på detta tycker jag. Och jag håller med dig. Om 6080 presterar som ett 5090 nästa generation och förhoppningsvis går ner lite i pris så skulle det vara ett perfekt kort. Jag skulle också gärna kunna spela i 4K 120fpa utan att sänka grafiken allt för mycket. Men det får inte kosta hur. Mycket som helst! Nästan så jag överväger att spela i 1080p bara för att slippa uppgradera på ett bra tag. Sen förstår jag att det finns folk som vill maxa allt och det är helt OK. Det är bara priserna som skenat iväg och många sätter sig i skuld för att skaffa ”the best of the best”. Och det gynnar ingen!

I ditt fall förstår jag hur du känner. Varför inte passa på att njuta så gott man kan, medans man kan. Jag vill inte gå djupare än så på det du skriver. Men jag unnar dig allt och jag skulle känna exakt likadant i din situation. Det är inte alltid lätt. Men jag tror att dunkan hitta glädjen även utanför det mörka rummet Jag håller tummarna!

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Liten rewind då jag tror vi behöver lite perspektiv här.

Ser man det som sin huvudsakliga hobby så ser jag absolut inget konstigt eller fel med att man bestämmer sig för 5090 i princip innan det lanseras, eller inte uppgraderat på länge och snöat in på Nvidia. Personligen har jag alltid fått känsla för mer prisvärda alternativ, ett undantag är 1080TI då mitt 1080 dog några månader efter jag satt vattenblock på det. Det visade sig vara ett fint kort i efterhand, och ser väl ut som att 40-serien också prestandamässigt ligger där och kommer hålla extremt länge.

Såhär gick snacket 2018-02-18 här på sweclockers.
"Ett GTX 1080 Ti kostar nästan 10 000kr och om lite över en månad så är det förhoppningsvis inget toppkort längre, inte därav sagt ett dåligt kort, men inget man hade pröjsat 10 000kr för."

Jag inhandlade en av de bättre presterande modeller 7900XTX nästan 7 år efter det inlägget för 10500:-. Med inflation så har priset sjunkit på grafikkort? Ganska rejält också. Så länge man kan kompromissa åtminstone lite.

Det är idag världens tredje snabbaste kort när det kommer till raster (tills 5080 lanseras skarpt antar jag), och ungefär som ett 3080ti/3090 i raytracing-prestanda. Så länge man kan leva med det så finns det prisvärda alternativ även för entusiaster, problemet är att kortet inte kan göra exakt allt t.ex pathtracing men RT funkar. Kortet har 8gb mer vram än 5080 så man slipper den ångesten, för 5080 är inte direkt billig heller.

Det som är lite tråkigt är att folk inte söker prisvärda alternativ längre och det kan vara för att det knappt existerar längre, särskilt inte på Nvidias spelplan. Nu köpte jag inte 1080TI för 10k-priset det talas om strax innan lansering av nästa serie till och med (tänker på priserna på nvidias kort just nu), utan på rea för 6,6K från Proshop 4 månader efter ovan inlägg. Jag vet inte när 20-serien lanserades.

Jag tror att nästa serie där 80-serien krossar föregående flaggskepp kan bli intressant på nvidias sida, flaggskeppet den generationen såklart också. Jag tror Nvidia kommer hålla igen lite på prissättningen hädanefter och kan skicka ut en generation som gör den kanske inte mer prisvärd, men roligare att köpa iaf. Mer wow när du installerar kortet och testar det. Denna serie är det inte så och skulle rekommendera endast entusiaster som har detta som huvudsaklig att köpa 5090. Avvakta, kompromissa ev lite, plocka upp en billig 4090 om PT är viktigt, köp nåt amd-kort annars för att hålla er flytande tills det verkligen kommer något revolutionerande.

Håller med. Hade själv ett 1080 Ti på den tiden. Det var grymt roligt att spela med det kortet på den tiden. Priset var högt men ändå rimligt. Nu för tiden får man knappt 1080ti prestanda för priset som 1080ti lanserades för. Har stått helt still senaste 8 åren…

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra tryck i vissa 5090. "Safe" kallar reviewern temperaturerna på kontakt etc. Man brukar inom el försöka hålla sig lite på den säkra sidan för att slippa omständigheter som gör att man hamnar över gränsen.

Ny kontakt-gate på gång. Redan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sub:

Bra tryck i vissa 5090. "Safe" kallar reviewern temperaturerna på kontakt etc. Man brukar inom el försöka hålla sig lite på den säkra sidan för att slippa omständigheter som gör att man hamnar över gränsen.

<Uppladdad bildlänk>

Är det enbart 1x 12vhpwr på dessa 700W monster?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

ASUS tänker helt rätt här, är någon beredd att betala så mycket så är det bara mjölka till max. Finns ju idioter som betalar hutlösa priser för Gucci, Bulgari etc. varför inte GPU för att känna sig lite exklusivt? Bara mjölka de...

Problemet är väl främst att Asus är inkompetenta klåpare som lanserar skitprodukter till överpris. Deras grafikkort brukar förvisso inte suga röv, men de har oförtjänt bra rykte så det brukar kosta extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Håller med. Hade själv ett 1080 Ti på den tiden. Det var grymt roligt att spela med det kortet på den tiden. Priset var högt men ändå rimligt. Nu för tiden får man knappt 1080ti prestanda för priset som 1080ti lanserades för. Har stått helt still senaste 8 åren…

Jag hade också ett GTX 1080ti...men förstår inte riktigt...
Vad menar du?
RTX 4070 Super är mer än dubbelt så snabbt som GTX 1080ti.
RX 7600 och RTX 4060 är en hel del bättre och kostar betydligt mindre än 1080ti gjorde.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Digital fyndjägare

SuperPrice på Asus ROG Astral RTX 5090 för 2799 dållar... Undrar nu bara vad den kommer gå på här... Men men... Köp bara.. tänk inte.. KÖP.

https://www.youtube.com/watch?v=aaC8JBhY6Rw

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sub:

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Swedishchef_90:

Är det enbart 1x 12vhpwr på dessa 700W monster?

Observera "PCIe + EPS". Det är alltså effekt för GPU och CPU tillsammans de mäter (för att få med CPU-overhead samt det faktum att snabbare GPU -> högre FPS -> högre CPU-effekt).

Men att kontakten var 80 C i en recension (GN?) är helt jäkla sanslöst, och i mina ögon rätt oroväckande. Runt 65 är väl smärtsamt att röra under en sekund?
Om den är 80 när den är rätt kopplad, inte är nött, inte är måndagsex... hur varm blir den när något inte är helt rätt?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Bl4ckIce:

SuperPrice på Asus ROG Astral RTX 5090 för 2799 dållar... Undrar nu bara vad den kommer gå på här... Men men... Köp bara.. tänk inte.. KÖP.

https://www.youtube.com/watch?v=aaC8JBhY6Rw

37999:- prutat och klart

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Observera "PCIe + EPS". Det är alltså effekt för GPU och CPU tillsammans de mäter (för att få med CPU-overhead samt det faktum att snabbare GPU -> högre FPS -> högre CPU-effekt).

Men att kontakten var 80 C i en recension (GN?) är helt jäkla sanslöst, och i mina ögon rätt oroväckande. Runt 65 är väl smärtsamt att röra under en sekund?
Om den är 80 när den är rätt kopplad, inte är nött, inte är måndagsex... hur varm blir den när något inte är helt rätt?

80C är ajabaja för koppar iaf när jag termograferar, vissa kablar tillåts högre drift temp men tror jag aldrig sett över 90C för en kabel som inte specialgjord

Visa signatur

Permalänk
Medlem

RTX 5080 känns alltmer som det sunda valet denna generation, om man vill ha high end men inte riskera en brand hemma eller tömma plånboken

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - iGPU - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

RTX 5080 känns alltmer som det sunda valet denna generation, om man vill ha high end men inte riskera en brand hemma eller tömma plånboken

Mvh

Tror Rx 9070 kommer bli ett utmärkt alternativ