Windows 10 får nya funktioner

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 får nya funktioner

Trots att det bara är 10 månader kvar tills Microsoft slutar släppa uppdateringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man kan bara hoppas att det är ett tecken för att Microsoft kommer fatta ett nytt beslut om slutdatumet för konsumentverisionerna av Windows 10.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Vad sägs om veckonummer i kalendern? Blir ju galen på att de inte syns.

Permalänk
Medlem

Bajsifieringen av det gamla (W10) för att gräset på andra sidan (W11) ska få förhållandevis extra lyster.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk

Vi är nog många som kommer köra vidare med Windows 10 efter slutdatumet för supporten
ser inte Windows 11 som ett alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Vad sägs om veckonummer i kalendern? Blir ju galen på att de inte syns.

Är ett begränsat antal länder som använder detta.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Det jag saknar främst med win 11 är... klockan med sekunder som syns högst upp i Kalendern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Är ett begränsat antal länder som använder detta.

Fortfarande ett problem för mig. Låt mig aktivera det så kan de som inte vill ha det låta det vara borta.

Lär ju inte vara många rader kod som behövs eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Fortfarande ett problem för mig. Låt mig aktivera det så kan de som inte vill ha det låta det vara borta.

Lär ju inte vara många rader kod som behövs eller?

Förstår hur du menar men de har i alla fall lagt in det i kalendern i Outlook.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Förstår hur du menar men de har i alla fall lagt in det i kalendern i Outlook.

Det har jag sett, men ineffektivt jämfört med ett klick på klockan.

Permalänk
Medlem

Det gäller att prioritera rätt! Vi måste ju ha små animationer i kalender widgeten på ett OS som vi ska sluta supporta samma år!

Samtidigt som vi måste förstöra en riktig funktion som en del har nytta av. (sekunder!) Jag använder aldrig den men förstår om en del vill ha den.

Edit: Med Windhawk eller Start11 kan man få sekunder i taskbar.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema, m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

W10 var nog det näst sämsta släppet. Den sista fin putsen kan tyvärr göra det hela.. mera fyr-kantigt. Lika avrundat som W 8.1 vill ingen ha.
Uppmaning till Microsoft : Skärpning ! Börja lyssna på alla miljoner användare. Först då, har ni möjlighet att nå världs-herravälde.

Permalänk
Skrivet av PeterP57:

W10 var nog det näst sämsta släppet. Den sista fin putsen kan tyvärr göra det hela.. mera fyr-kantigt. Lika avrundat som W 8.1 vill ingen ha.
Uppmaning till Microsoft : Skärpning ! Börja lyssna på alla miljoner användare. Först då, har ni möjlighet att nå världs-herravälde.

va

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Spoiler - de har aldrig tjänat mer pengar än när de slutade lyssna på användarna och bara göra saker som de känner för.

Dags att folk lär sig det, det finns inget MS bryr sig så lite om som sina egna användare (och dess användarmönster, muskelminne eller åsikter)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Wow windows har kommit på ett nytt lite oskyldigt sätt att snoka i datorn,nu måste väl datorn har klocka och uppkoppling för att starta..hehe September kommer den stora uoppdateringen man fimpar 11 an och win 10 blir 12 och alla tokstollar (Nja dom nio som som älskar 11 an) kommer att rasa på Sweclockers....Hehe

Permalänk

Ett till litet program så är det en, Ett till litet program så är det två, Ett till litet program så är det tre, Ett till litet program så är det fyra, Ett till litet program så är det fem, Ett till litet program så är det sex, Ett till litet program så är det sju, Ett till litet program så är det åtta, Ett till litet program så är det nio, Ett till litet program så är det tio. Fortsätt så teamet... Då kommer alla uppleva att älva är mycket rappare och alla kommer säga att tian kan man inte längre vara kvar på för älvan är snabbare det vet ju alla.

Ett stort jävla facepalm !

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Spoiler - de har aldrig tjänat mer pengar än när de slutade lyssna på användarna och bara göra saker som de känner för.

Dags att folk lär sig det, det finns inget MS bryr sig så lite om som sina egna användare (och dess användarmönster, muskelminne eller åsikter)

Uppfattat,. Köra sitt eget race och möta pannan i den hårda väggen är det som krävs.
Globala plakat-demonstrationer kan fungera.
Sociala medier hjälper enormt.
Dags att tända brand-facklan.
Good Gaming or nothing, is the question.

Permalänk
Medlem

Var väl inte hemskt länge sen det fick Copilot, el har åtmistone börjat se det på fler datorer på sistone, inkl W10 Enterprise.
Någon gång under -24 borde det väl varit?

Man kan ju undra varför de lägger in nya funktioner på ett system som kommer att sluta stödjas snart.

Men i övrigt det som nämns om att kunna ha sekunder för klockan i aktivitetsfältet, provade det någon gång och det var rejält enerverande att ha något som rör sig nere i hörnet hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Var väl inte hemskt länge sen det fick Copilot, el har åtmistone börjat se det på fler datorer på sistone, inkl W10 Enterprise.

Man kan ju undra varför de lägger in nya funktioner på ett system som kommer att sluta stödjas snart.

Men i övrigt det som nämns om att kunna ha sekunder för klockan i aktivitetsfältet, provade det någon gång och det var rejält enerverande att ha något som rör sig nere i hörnet hela tiden.

Jag gissar att det inte är det som avses, utan att man inte ska kunna se sekunder när man öppnar kalendern, från aktivitetsfältet. Vilket skulle vara ett enormt steg bakåt. Men inte alls konstigt eftersom Microsoft är experter på att leta upp användbara och populära funktioner och sen ta bort eller förstöra dem, samtidigt som man låter brister vara kvar år efter år efter år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Har vare sig råd eller lust att skaffa något nyare till grabben så han kan sköta basala skoluppgifter. Så vi får se om jag lyckas få W10 att rulla på. W11 är ok men, inte mycket mer. Hade hoppats på en stabil och clean W12. Framförallt är drömmen stt man ska kunna välja själv vilka moduler man vill ha aktiva.

PS! Märkligt att inte aktivistklubben går i taket när det ska skrotas tusentals datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Copilot fick jag ta bort på Sambons NUC när jag installerade om Windows 10 home häromdagen. De lägger till saker så att folk känner igen sig när de är tvungna köpa ny dator med windows 11 i november.

Slutade använda MS 365 direkt när det kom Copilot till den, använder Onlyoffice nu.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema, m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuteshark:

Har vare sig råd eller lust att skaffa något nyare till grabben så han kan sköta basala skoluppgifter. Så vi får se om jag lyckas få W10 att rulla på. W11 är ok men, inte mycket mer. Hade hoppats på en stabil och clean W12. Framförallt är drömmen stt man ska kunna välja själv vilka moduler man vill ha aktiva.

PS! Märkligt att inte aktivistklubben går i taket när det ska skrotas tusentals datorer.

Har nog mer att göra att denna klubb sitter och kör lite "doom mongering" och försöker skrämma upp alla att windows 10 kommer få alla världens virus och malware dagen efter i oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Uppfattat,. Köra sitt eget race och möta pannan i den hårda väggen är det som krävs.
Globala plakat-demonstrationer kan fungera.
Sociala medier hjälper enormt.
Dags att tända brand-facklan.
Good Gaming or nothing, is the question.

Ja, lycka till att organisera det…,eller så byter man bara och kör något annat, ”rösta med plånboken” osv - det är oerhört enkelt (för att inte tala om trendigt)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

I Windows 11 när man klickar på klockan får man inte fram kalandern som på Windows 10 och man kan inte se sekunder.

De borde lägga till Windows 10 funktionerna i 11 istället.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

hmmm tänk om istället för som folk tjatar efter windows 12...

Det kanske blir windows 10 2 (X2?). och så lever 11 -> 12 kvar som ett annat spår... xD

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Går det att koppla Kalendern i windows till sin Google Calendar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Går det att koppla Kalendern i windows till sin Google Calendar?

Kalender appen öppnar för mig Kalenderfliken i Outlook. det ska gå att lägga till ett google konto i Outlook och visa kalender därifrån.
fjärra hem och testade där. man får upp inloggning på googles sida där man man också välja vad outlook får tillgång till så man kan välja bort email och allt och bara tillåta kalender om så önskas
edit:trodde jag. outlook vill man ska bocka i allt även drive verkar det som vilket är helt knas. testa med bara mejl, kontakter och kalendar men nopp... läggs helt inte till bara.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Min spontana känsla är att slutdatumet kommer att skjutas på i vanligt Microsoft manér...😁

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Min spontana känsla är att slutdatumet kommer att skjutas på i vanligt Microsoft manér...😁

I vanligt manér? Microsoft har, vad jag vet, bara skjutits upp slutdatum för en Windows version 1 gång, och det är Windows XP, vilka andra versioner har Microsoft skjutit upp slutdatumet?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Att ta bort sekundvisningen är ju bara ruttet. Jag använder den ofta för att göra ansträngningslös enkel tidtagning på sådant som inte kräver hög precision.

Och Outlook kan ju dra raka vägen åt helvete, jag kommer mörda ihjäl fanskapet med iver om det försöker smyga sig in.

Visa signatur

5950X, 3090