Sony WH‑1000XM6 nära lansering

Permalänk
Melding Plague

Sony WH‑1000XM6 nära lansering

Tre år efter förra modellen som fortfarande hör till de populäraste premiumhörlurarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Säkert bra.
Men designmässigt har väl dessa varit ebarmligt fula. Iaf i förhållande till prissättningen.

Plast är ett bra material. På ett helt gäng sätt. Tåligt, korrostionsbeständigt, lätt-tvättat, billigt, lätt vikt - och så släpper det igenom radiovågorna snällt.
Men jag har svårt för de här svarta ovala lunchlådorna i plast. Puh! Det gäller väldigt många fler hörlurar ska tilläggas!

Vi får se om de tar ut svängarna här eller om det är same old.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har haft mina Bose QC35 i evigheter och fortfarande inte hittat nått vettigt att uppgradera till. Dessa kanske kan va nått.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

senaste modellen är ju helt värdelös jämfört med de 2 innan då dessa kunde fällas ihop.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av Ragnvlad:

senaste modellen är ju helt värdelös jämfört med de 2 innan då dessa kunde fällas ihop.

Instämmer. En skillnad till var att folk runt år 2000 lyssnade främst på musik på dem, det var coolt att det även gick att prata. Detta har gått emot att använda dem som headset är det viktiga, sedan är det bra att de har bra musik.

Så jag skulle vilja ha en mic som gick att ta av. Det underlättar att filtrera bort bakgrundsnoice.

Permalänk
Medlem

Är inne på mitt andra par XM4 efter att första paret drabbades av den klassiska feedback-problematiken där skit på mikrofonerna inuti hörlurarna gör att brusreduceringen beter sig som att en mikrofon hålls mot en högtalare och orsakar öronbedövande tjut. Köpte första paret på rea för runt 2300 inte långt efter lansering, och andra paret nyligen för ungefär samma.

Första höll två år vid en snitt-användning på uppskattningsvis 6-12 timmar per dag, hoppas även detta par gör detsamma.
Tycker att senaste modellerna inte förbättrats nämnvärt, kostar för mycket, ser fulare ut, och går inte längre fälla ihop.

Har inte hittat något jag gillar mer än mina XM4, så jag hoppas att även denna modellen imponerar så man kan plocka dem billigt om två år när nuvarande par ger upp 😅

Permalänk
Medlem

sony har en intressan ljudbild, särskilt mdr z1r, men dessa lurar tillhör en av alla andra i den prisklassen, starka baser med stora element o en känslighet som inte håller över hela frekvensomfånget

Permalänk
Medlem

Om illustrationen stämmer så verkar de ha liknande huvudband som förra modellen, vilket betyder att även dessa inte går att fälla ihop ordentligt. Synd med tanke på att de brusreducerande modellerna bl.a. är väldigt bra att ha på resor och då är det trevligt att kunna vika ihop dem så att de tar lite mindre plats i packningen.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk

Det som gör att WH‑1000XM-serien sticker ut har alltid varit brusreduceringen som tillhör marknadens bästa. Vill man ha den bästa ljudkvaliteten finns det lurar som presterar betydligt bättre.

Permalänk
Medlem

Mina XM3 används varje dag, och är fortfarande som nya. Riktigt bra kvalitet, batteritiden är till och med fortfarande kalas. Vore kul att uppgradera, men jag vet inte varför jag skulle göra det. Möjligen om mikrofonen blivit väldigt mycket bättre. Den på XM3 plockar upp hela kontoret, så man får mutea om man inte pratar under ett Teamsmöte.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Har XM4, och har tidigare haft Bose QC35, tycker båda märkena är så pass bra på ljud och noise-reduction att det enda som spelar roll nu är ergonomi/batteritid.

Mina nuvarande byter jag nog endast ut om de går sönder.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Jag har AirPods Max och egentligen enbart för att jag befinner mig i Apple(träsket)Ekot, kan egentligen inte klaga, men inbillar mig att det finns bättre/prisvärdare lurar att investera i.!? Vad säger expertisen här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Har haft mina Bose QC35 i evigheter och fortfarande inte hittat nått vettigt att uppgradera till. Dessa kanske kan va nått.

Gick från QC35 till Sony 3e generationen och gillar helt klart QC35 mer. Komforten är helt underbar.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Säkert bra.
Men designmässigt har väl dessa varit ebarmligt fula. Iaf i förhållande till prissättningen.

Plast är ett bra material. På ett helt gäng sätt. Tåligt, korrostionsbeständigt, lätt-tvättat, billigt, lätt vikt - och så släpper det igenom radiovågorna snällt.
Men jag har svårt för de här svarta ovala lunchlådorna i plast. Puh! Det gäller väldigt många fler hörlurar ska tilläggas!

Ja, jag hoppas på nåt mer spännande här. Gärna lite mer premium, i stil med B&W PX8.
Förhoppningsvis kan dom bredda utbudet och släppa flera olika modeller i serien. Helst en modell för hemmabruk med mer påkostad design och lyxigare materialval och med fokus på att användas för att titta på film och tv-serier.

(Ska vi gissa på att den kommer ha inbyggd AI?)

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Hade jag köpt idag hade nog fortfarande mina XM3 jag velat har. Känner inte att varken xm4/5/6 ger något vettigt för mig.
Men har använt mina mx3 mindre sen jag skaffade airpods 4 anc som är bekvämare att ha på/i öronen hela dagen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | PSVR2 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Känner precis likadant! QC35 är så otroligt slimmade i jämförelse med dels Bose egna QC Ultra men också Sonys WH-1000-modeller. Dessutom har jag inte hittat några hörlurar som sitter så bekvämt som QC35 gör. De är helt klart en klass för sig när det kommer till komfort!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Om dom återigen blir ihopfällbara så kommer det klia rejält i köpnerven. Gärna velvetkuddar a'la sennheiser men det kanske är att hoppas lite väl mycket.

Permalänk
Medlem

Om mina XM3 skulle gå sönder så kanske man sneglar åt dessa, men har bara haft mina i lite mera än två år nu så de lär hålla en stund till. De presterar väldig bra så det finns inte någon större anledning till att byta.

Som man är inne på i artikeln vad är det som ska vara så banbrytande så att man känner att det behövs ett par nya? I mitt fall så använder jag inte dessa till att ringa med eller ha samtal så lider inte av att micen är dålig.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Har haft ett par XM3 som jag använt tills de fallit sönder. Plasten sprack där man justerar längden (tejpade ihop dem så att de öht gick att använda ett tag men det blev ju aldrig stabilt igen), bytte innan det även kuddarna som började falla sönder.

Inte superimponerad sett till byggkvalitet, men de har på det hela varit bra; bra NC, okej ljud (inte särskilt balanserat, men trevlig upplevelse) och komfort.

XM5 kändes inte övertygande sett till utformningen, får se om detta möjligen kan vara något. Annars finns det ju mycket annat att välja på...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Säkert bra.

”Jag vill att mina lurar är i aluminium för det är ett sämre, tyngre och dyrare alternativ” ?

De är väl inte gjorda för att vara snygga, de är gjorda för att leverera ett schysst ljud och vem fasen har ork att bry sig om något annat

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Sony reklam nu? Sennheiser ftw!

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag har AirPods Max och egentligen enbart för att jag befinner mig i Apple(träsket)Ekot, kan egentligen inte klaga, men inbillar mig att det finns bättre/prisvärdare lurar att investera i.!? Vad säger expertisen här?

Är också rätt insyltad med Apple (iphone, iPad, MacBook, Apple Watch, Apple TV, AirPods Pro 2) men gick på XM5 före AirPods Max då jag gillar ljudet bättre efter EQ, och komforten. Sen har XM5 aux så är perfekt för mig när jag vill spela PS5 ostört att bara koppla till handkontrollen. Största nackdelen är väl att AirPods byter automatisk när man plockar upp iPad en osv, där man på XM5 får gå in på BT och ansluta igen.
Men har du AirPods Max och är nöjd ser jag ingen anledning att byta.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Mina XM3 används varje dag, och är fortfarande som nya. Riktigt bra kvalitet, batteritiden är till och med fortfarande kalas. Vore kul att uppgradera, men jag vet inte varför jag skulle göra det. Möjligen om mikrofonen blivit väldigt mycket bättre. Den på XM3 plockar upp hela kontoret, så man får mutea om man inte pratar under ett Teamsmöte.

Kör också XM3. Använder dem sällan men när jag skall flyga eller kolla en serie i vardagsrummet när de andra lagt sig är de ovärderliga.
Ser ingen anledning att byta - inga fel på dem trots att de nu är gamla. Men så använder jag dem inte heller som ett headset. Då kör jag hellre Airpods pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

Sony reklam nu? Sennheiser ftw!

Agreed! Kör mina Momentum 3 (over ear) som kontorslurar och vid hemmasysslor (disk, gräsklippning, snickerier etc.) och älskar dom 🥰 Hoppas Momentum 5 har batteritiden hos 4:an men byggkvalitén hos 3:an.

Permalänk
Hedersmedlem

Fick XM4 i present men har varit väldigt missnöjd över kvaliten. Batteriet slutade ta laddning efter ca ett halvår, bytte det själv då jag inte hade kvittot. Nu har blåa lysdioden slutat fungera och de stänger inte av sig längre om jag glömmer det.

Permalänk
Medlem

@Shimonu fan va trist! Haft mina i 2½ år, fortfarande galet bra batteri och mycket nöjd med ljudet när man kör eq via appen!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

hatar qc serien, älskar mina bose 700 är inne på mina andra nu.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med mina XM3 om det inte hade varit för att de bara går att använda med kabel. De går att ladda men inte ”sätta på” så att man får brusreducering. Det är väldigt irriterande.

Går det inte att fixa skulle jag kunna tänka mig att köpa de nya. Men jag skulle helst vilja fixa dem.

Permalänk
Medlem

Jag använder XM5 och älskar dem. Men kör dem enbart hemma när jag gejmar. Kanske om jag ska på någon längre resa att de får följa med.

Permalänk
Medlem

Mina XM3 har börjat gå sönder med vänstra sidan tappar ANC ibland och börjar ge ifrån sig konstiga ljud. Sneglade på XM5 men tyckte dom verkade sämre funktionsmässigt. Kanske får hoppas på XM6 då eller köpa 3/4.