Krönika: Är du beredd att betala tusen spänn för GTA VI?

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Är du beredd att betala tusen spänn för GTA VI?

Speljättarna kommer höja priserna ytterligare. Då är det vår plikt att kräva mer, tycker FZ:s Fredrik Eriksson.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror man förlorar i det långa loppet på så höga prishöjningar, men 800:- är nog troligt....Tack och lov har vi ju den olagliga sidan om det blir för vilt och de flesta speltillverkare vet det också så de blir en prispressare...

Permalänk
Medlem

GTA6 är ett av få spel jag kan tänka mig betala 1200+ för standardversionen eftersom produktionsvärdet kommer vara så enormt och återspelbarheten likaså.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Låt bli att köpa så blir dom tvungna att sänka priserna. Enkelt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Japp, har spelat föregångaren på PC sen 2015 nu lite av och till, ganska billigt för snart 10 års underhållning.

Andra spel som håller ett par veckor? aldrig.

Beror helt på hur mycket som lagts ner och hur den potentiella livslängden beräknas bli.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Vill ni har en riktigt svar eller bara ironi?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

För en 'ultimate' edition, sure. För ett bas-spel där det otvetydligt kommer tillkomma en myriad olika DLC, väldigt väldigt tveksamt. Likasamma tveksamt att betala så mycket för ett 'live service'-spel. Som krönikören är jag kanske benägen att betala ~1000 kronor för GTA VI förutsatt att det kommer till PC kort efter konsolsläpp. Inte ett år efter när allt i storyn spoilats gång på gång.

Girigheten är tyvärr oändlig.

Permalänk
Discokungen

Det är sjukt dyrt för ett spel, även om det är GTA. Man betalar så mycket för onlinedelen också som för egen del är helt ointressant när den inte är coop. Nej tack.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 100W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Absolut inte för spelet kommer ändå ha funnits i 1-2 år innan vi ens får chansen att köra det på pc.
Då är det inte värt några 1000 spänn oavsett

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | PSVR2 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köper sällan spel till ordinarie fullpris. GTA V är nog ett av de 4 senaste spelen jag köpt till fullpris, på releasedagen (för PC då). Kanske köper GTA VI då också, men inte till ett pris över 70 euro.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Tusen spänn för att se digitala överviktiga karaktärer "twerka" på min skärm? lol Nej tack.

Permalänk
Medlem

För ett spel jag verkligen väntat på kan jag väl kanske lägga ca 60 euro på när det är nytt...
Men inte mer! Då väntar jag helt enkelt.
Dvs, kommer inte köpa basversion av GTA 6 för en tusenlapp.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Är väl egentligen rimligt att spel med playtime på 24h+ bör följa med inflationen. Har ju kostat typ lika mycket i mååånga år. Men det känns också som det blir fler och fler spel på marknaden hela tiden så är väl egentligen en konkurrensfråga, utbudet är gigantiskt idag. Tror folk kommer bli väldigt selektiva med vilka spel man köper om priserna går över 1000 kr.
Sen har folk det relativt gott ställt i Sverige, för många länder är 100 dollar/euro väldigt högt (även om det svider här med).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Speljättarna kommer höja priserna ytterligare. Då är det vår plikt att kräva mer, tycker FZ:s Fredrik Eriksson.

Läs hela artikeln här

Då är det vår plikt att invänta första rean/prissänkningen, imo.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte om GTA som spel och har väldigt svårt att se att jag skulle kunna tänka mig att betala så pass mycket för något spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Har ju kostat typ lika mycket i mååånga år.

Kostnaden för oss konsumenter ja. Inte för företagen. Förut köpte man sin kopia i en affär. Produktionen ska ha en andel, logistiken, affären mm. Nu har i stort sett alla spelföretag kapat mellanmannen och säljer direkt till konsumenterna. De kontrollerar hur du ska spela spelen med uppdateringar och serverregler. Borta är egna servrar och moddar mm. Visst de har serverkostnader men de jämnar de ut genom att ta ens data och sälja. Sen kan de även ta bort din möjlighet att spela spelet när som helst.

Permalänk
Medlem

Capcom, Microsoft och andra säljer redan nya PC-spel för 800kr och Activision för över 900kr, Sony säljer sina spel för 900kr på PS5 så självklart kommer Rockstar sälja GTA 6 för mer än så.

GTA 6 kanske egentligen är "värt" 1000kr och spelare kommer betala det - problemet blir då bara att alla andra stora utgivare ser det som klartecken att höja även deras priser (igen), för att sedan stänga ner spelstudior när deras spel inte säljer.

Skitbra för spelarna i slutändan...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Sista spelet jag köpte för fullpris var Battlefield 1, spelade det ett par timmar och insåg att det bara var ett reskin av tidigare BF och att jag var färdig med AAA spel.
Så ett pris på 1000kr för ett spel gäller inte mig då jag bara spelar indie spel nuförtiden, och om jag mot förmodan skulle vara sugen på ett AAA spel så köper jag det på någon rea, annat är bara otåligt.

Permalänk
Medlem

GTA 5 har dom tjänat 8.5 miljarder USD på (hittils).

Det kostade nånstans runt 0.25 miljarder USD att utveckla.

Stackars fattiga studio, dom bara MÅSTE höja priset när dom inte har pengar till att utveckla uppföljaren.

Permalänk
Kontot avslutas

Är jag beredd att göra det? Verkligen inte. Jag har råd, men dom ska inte få för sig att det är OK att göra 1000:- till det nya standardpriset.

Visa signatur

Linux EndeavourOS [Cinnamon DE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

För ett spel jag verkligen väntat på kan jag väl kanske lägga ca 60 euro på när det är nytt...
Men inte mer! Då väntar jag helt enkelt.
Dvs, kommer inte köpa basversion av GTA 6 för en tusenlapp.

Det kommer förmodligen kosta över 60€. Är ett AAA+++ spel på konsol så Sony ska ha sin del av kakan. GTA V kostar 40$ på PSStore idag.
Lär va iaf 80€ så typ 950kr med den kassa svenska kronan.

Men vore riktigt imponerande om de satsar på volym och säljer för 60-70€.

Permalänk
Medlem

Billigaste BO6 versionen i PS Store kostar ju redan 959 kr så det är nog det minsta Rockstar kommer ta digitalt, kanske upp mot 1059 kr eller liknande. På skiva kan väl hoppas på 799 eller liknande. Men miljontals sitter på en digital PS5, plus att många föredrar digitalt så det kommer nog sälja väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Kostnaden för oss konsumenter ja. Inte för företagen. Förut köpte man sin kopia i en affär. Produktionen ska ha en andel, logistiken, affären mm. Nu har i stort sett alla spelföretag kapat mellanmannen och säljer direkt till konsumenterna. De kontrollerar hur du ska spela spelen med uppdateringar och serverregler. Borta är egna servrar och moddar mm. Visst de har serverkostnader men de jämnar de ut genom att ta ens data och sälja. Sen kan de även ta bort din möjlighet att spela spelet när som helst.

Glöm inte bort alla små DLC-pack, Season passes (som inte brukar innehålla all DLC ens), Battle passes, extra skins, XP-boosts och alla annan skit som vi numera "ska" betala för.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Eftersom spelet förmodligen kommer bli mer komplett och mindre buggigt några månader till något år senare, kommer jag vänta på rea. Särskilt som jag bara kommer spela storyn en gång (det är ju generellt en linjär story i deras spel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Det kommer förmodligen kosta över 60€. Är ett AAA+++ spel på konsol så Sony ska ha sin del av kakan. GTA V kostar 40$ på PSStore idag.
Lär va iaf 80€ så typ 950kr med den kassa svenska kronan.

Men vore riktigt imponerande om de satsar på volym och säljer för 60-70€.

Ordinarie pris för storspel på Playstation är 899kr.
Spel som t.ex. Call of Duty har ett ordinarie pris på ca 917kr på Steam.
GTA 6 kommer inte kosta mindre än Call of Duty.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Då väntar vi gott tills det är på rea runt 250kr.

Permalänk
Medlem

Hellre 1000kr up front för typ 200h speltid (vilket jag la på förra spelet) än 400kr up front och sen tusen jäkla in app purchases och betalda DLCer

Men tar dom duktigt betalt förväntar jag mig att jag inte ska vara betatestare första 12 månaderna efter release.

Senaste AAA titlarna så är ju den som köper först största förloraren. Man får betala fullpris, sen vara betatestare medan dom patchar. Köper man ett år senare så är spelet hälften så dyrt, och färdigt. Win win.

Köpte tex cyberpunk först 2024 🤣 Hade inga klagomål på buggar

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

För en standardutgåva? Aldrig i livet. Inget spel i världen är värt så mycket.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Om det kostar 1000kr förväntar jag mig mindre med mikro-transansaktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Ja mycket av det suger för konsumenten på de spel man bli påverkad. Men gäller inte alla, finns ju fördelar med många gratisspel idag som LOL, Fortnite mm som man inte betalar alls för. Men konkurrensen är högre idag och spelen mer avancerade.

GTA V kostade 600kr vid release och är säkert minst tre gånger mer speltid än de flesta konkurrenterna då. 600kr idag är typ 950kr och GTA VI lär ju vara som typ 4-5 spel i ett.