SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Krönika: Är du beredd att betala tusen spänn för GTA VI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det dör är en utopi som det är nu. Jag älskar VR, spelar Metro Awakening nu!

Marknaden är så liten att utvecklarna inte tycker att det är värt det. Hur många spel till VR finns det officiellt som är lika stort som ett konsolspel eller ett pc-spel?

Meta har stor andel av marknaden. Men de har inte hårdvaran.

Det finns massa spel som är stora som du kan spendera mycket tid med.
Utvecklarna är inkompetenta. Bevisligen behövs dedikerade VR-utvecklare eller moddare som troligtvis gör ett bättre jobb en flatscreen utvecklare. Tycker bara det är dåligt, det känns som det skulle vara rätt enkel implementering. Om inte ställ in "the most basic" vr mode skulle duga för många. Ok om man inte har nog med prestanda men låt dom som har iaf köra.
Quest marknaden är stor men det finns drag till PCVR också. Vad du menar med att Meta inte har hårdvaran? Tycker Quest 3 är bättre än nått annat VR-headset jag testat.
Det finns inget som är perfekt, men jag föredrar att kunna köra trådlöst därför är Quest 3 bästa alternativet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Utvecklarna är inkompetenta. Bevisligen behövs dedikerade VR-utvecklare eller moddare som troligtvis gör ett bättre jobb en flatscreen utvecklare. Tycker bara det är dåligt, det känns som det skulle vara rätt enkel implementering. Om inte ställ in "the most basic" vr mode skulle duga för många. Ok om man inte har nog med prestanda men låt dom som har iaf köra.
Quest marknaden är stor men det finns drag till PCVR också. Vad du menar med att Meta inte har hårdvaran? Tycker Quest 3 är bättre än nått annat VR-headset jag testat.
Det finns inget som är perfekt, men jag föredrar att kunna köra trådlöst därför är Quest 3 bästa alternativet.

Quest 3 saknar ju allt från OLED och HDR till ögonspårning med Foveated rendering. Mycket som skulle öka prestanda + grafik utan att det behövs extra kraft i headsetet. Det har Sony, men dom är som vanligt dumma nog att stänga av både HDR, haptic feedback för headsetet, ögonspårning och Foveated rendering på PC. Sonys är istället inte trådlöst, vilket är en enorm befrielse för VR.

Om Sony inte hade skjutit av benen på sitt headset för PC så hade det kanske inte bara kunnat gå men till och med springa.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Absolut. Så fungerar ju inte dom flesta företag förstås, men ja - jag tycker att det räcker med att man tjänar helt sjuka mängder pengar. Man måste inte tjäna alla pengar.

Du driver inte företag va?

Dom kanske återinvesterar i spelet och kommande spel.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Du driver inte företag va?

Dom kanske återinvesterar i spelet och kommande spel.

Familjeföretaget är fastighetsägare och hyr ut lägenheter. Hög standard på nybyggda lägenheter med lägre hyra än det gamla skräpet som hyrs ut annars i staden. Inget behov av att tjäna alla pengar, det räcker att man har det bra + tillräckligt för återinvestering.

Så jag står fast vid att man inte måste tjäna alla pengar.

Men dom flesta företag tänker inte likadant.

Du verkar driva företag på annat sätt eftersom du frågar mig och håller tydligen inte med.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Quest 3 saknar ju allt från OLED och HDR till ögonspårning med Foveated rendering. Mycket som skulle öka prestanda + grafik utan att det behövs extra kraft i headsetet. Det har Sony, men dom är som vanligt dumma nog att stänga av både HDR, haptic feedback för headsetet, ögonspårning och Foveated rendering på PC. Sonys är istället inte trådlöst, vilket är en enorm befrielse för VR.

Om Sony inte hade skjutit av benen på sitt headset för PC så hade det kanske inte bara kunnat gå men till och med springa.

Jag har haft PSVR2 både till PS5 och PC.
Inget av det du säger väger över totala upplevelsen med Quest 3.
Hade kunnat tänka mig ev behålla PSVR2 för spel där sladden ibte är störande på samma sätt.
Men det fuckade alltid upp inställningarna när jag växlade mellan headseten så då blev det att man valde det enkla med Quest 3, bara dra på skallen och köra.
Så sålde bort PSVR2

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Familjeföretaget är fastighetsägare och hyr ut lägenheter. Hög standard på nybyggda lägenheter med lägre hyra än det gamla skräpet som hyrs ut annars i staden. Inget behov av att tjäna alla pengar, det räcker att man har det bra + tillräckligt för återinvestering.

Så jag står fast vid att man inte måste tjäna alla pengar.

Men dom flesta företag tänker inte likadant.

Du verkar driva företag på annat sätt eftersom du frågar mig och håller tydligen inte med.

Nej, jag driver inte företag öht - och det är ju ädelt av er att tänka så, särskilt om man ser till samhällsnyttan i stort.

Däremot vet jag inte om spelutvecklare har samma impact på samhällsnyttan som en hyresvärd och enda sättet att påverka såna företag är ju att låta bli att handla av dom om man inte gillar priset.

Jag skippar t ex att uppgradera grafikkort både pga att det jag har räcker till fortfarande och för att jag tycker att nya är för dyra, dvs inte prisvärda för mig.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Man kan prata hur mkt som helst att fler spel borde komma med VR. Men faktum är ju att det inte händer. Det är inte prioriterat överhuvudtaget. Missförstå mig inte, jag tycker att det är synd/tråkigt.

Permalänk
Medlem

1000kr för GTA VI? Nej, inte en chans.
1000kr för Red Dead Redemption 3? Shut up and take my money!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Larsioni:

På den tiden så ägde man spele(n)t man köpte, så är det inte längre.

Det verkliga värdet ligger i att du äger det du köper, samt att du har en fysisk 'kopia'.

Juridiskt har du aldrig ägt spelen egentligen.

För upphovsrättsskyddade verk köper man alltid nyttjandelicenser. Oavsett om det är musik på CDskiva, film på kasettband eller spel på skiva.

Alternativet är att köpa IPt. Men det kostar vanligen många miljoner att köpa 😅.

I praktiken är det däremot skillnad om man har allt innehåll hemma på enheter som funkar offline. Exempelvis på en nes8-bit kasett.
Eller om man installerat mjukvara via en digital förmedlingsjänst så som steam där man är beroende av extern part för att grejer ska funka och där den externa parten har möjlighet att påverka tillgång.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nej 1000 kr är alldeles för högt för ett spel imo, då ser jag hellre något upplägg med expansioner där man får ett färdigt och komplett spel för cirka 700 kr och sedan kommer det expansion ganska tätt på release som utökar med en sidostory eller dylikt.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Man kan prata hur mkt som helst att fler spel borde komma med VR. Men faktum är ju att det inte händer. Det är inte prioriterat överhuvudtaget. Missförstå mig inte, jag tycker att det är synd/tråkigt.

Nej det är synd. Ekonomisk och inkompetens sätter stopp.
Tur finns det utvecklare som kan göra riktiga vr spel och så finns det ju moddare som moddar en heldel flatscreen spel.

Jag spelar hellre VR spel även fast det skulle vara i simplaste laget än vad många anser stora och populära flatscreen spel.
Shooters går birt helt, det känns nästan töntigt i flatscreen 😂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Absolut. Varför annars sitta på en burk för 50-60k om jag inte kan lägga en lax på ett spel?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det är synd. Ekonomisk och inkompetens sätter stopp.
Tur finns det utvecklare som kan göra riktiga vr spel och så finns det ju moddare som moddar en heldel flatscreen spel.

Jag spelar hellre VR spel även fast det skulle vara i simplaste laget än vad många anser stora och populära flatscreen spel.
Shooters går birt helt, det känns nästan töntigt i flatscreen 😂

Jag håller devis med. Samtidigt kommer det en del VR-spel med oklar gameplay. Senast spelade jag subside och tänkte, ”är det här ett spel överhuvudtaget”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Så är det. VR-spelen som har stöd för PS5 Pro kommer närmare high end-pc än något annat konsolspel har gjort tack vare funktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag håller devis med. Samtidigt kommer det en del VR-spel med oklar gameplay. Senast spelade jag subside och tänkte, ”är det här ett spel överhuvudtaget”.

Jag har inte spelat Subside, men vissa "spel" har mer en uppöevelse inriktning än som "speliga" spel. men gillar du undervattensäventyr så rekomenderar jag Subnautica SubmersedVR
Spelar just nu Subnautica Below Zero
Originalet funkar också.

Spelade in lite gameplay för ett tag sen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då kan jag bara vänta på första rean så ligger det väl på 600kr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tycker kanske prislappen i sig är ok, men den kommer dåligt tajmat med andra saker här i Sverige så som konkurser, att befolkningen blivit fattigare, ökad arbetslöshet etc. Utrymmet finns kanske inte även om spelet i sig för många säkerligen är värt 1 100kr. Man vet heller inte om man kommer sjunka in i spelet och lägga en massa tid på det, eller om det hamnar på hyllan (metaforiskt, med tanke på dagens digitalitet). En tanke vore att släppa en ytterst begränsad shareware version av spelet; några fordon, begränsad yta och vill man ha hela kan man köpa det efter att fått testa.

Permalänk
Medlem

om spelet skulle slopa DLC och mikrotransaktioner och inkludera expansioner i det priset ja. men vi vet alla att det kommer inte vara så, så nej. är inte berätt att betala 1000 lapp för ett enda spel.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Ska vi vara noggranna så handlar det nog mer om att "köpa licens för att spela GTA6" eller "hyra GTA6 för att spela". Man får skrubba bort det här i huvudet av att man faktiskt köper något man äger.

Permalänk
Medlem

Jag lär aldrig köpa ett spel för det priset. Och i GTA VIs fall så lär det vara bortkastade pengar för min del. För jag lär aldrig röra online-delen och nu kommer en riktig kontroversiell åsikt men jag tycker att GTA Vs (har inte spelat resten av serien) öppna värld var den sämsta biten med hela spelet. Så cirka 95% av spelet kommer jag aldrig röra, så även om allting faktiskt vore värt priset för nästan alla så är det inte värt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Tycker kanske prislappen i sig är ok, men den kommer dåligt tajmat med andra saker här i Sverige så som konkurser, att befolkningen blivit fattigare, ökad arbetslöshet etc. Utrymmet finns kanske inte även om spelet i sig för många säkerligen är värt 1 100kr. Man vet heller inte om man kommer sjunka in i spelet och lägga en massa tid på det, eller om det hamnar på hyllan (metaforiskt, med tanke på dagens digitalitet). En tanke vore att släppa en ytterst begränsad shareware version av spelet; några fordon, begränsad yta och vill man ha hela kan man köpa det efter att fått testa.

Du menar demo? 😅

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nej, inget intresse för GTA VI.. Kanske köper på rea för ett en hundring om tillfälle ges.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Herregud neeej! 1000spänn kommer inte vara aktuellt för ett sådant spel

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hahaha, NEJ! Väntar på steam 75% off

Helt ok om det tar 5-6 år, har ingen brådska.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Speljättarna kommer höja priserna ytterligare. Då är det vår plikt att kräva mer, tycker FZ:s Fredrik Eriksson.

Läs hela artikeln här

Hur ska man "kräva mer" som privatperson? Det är nog smartare att vänta tills priset sjunker så lär de fatta snabbt att folk inte är villiga att betala fullpris. Speciellt nu om de planerar att höja "fullpriset" också.

Ta Callisto Protocol som ett tydligt exempel på ett spel som droppa extremt snabbt i pris. Det var väl rea direkt så fort recensionerna droppade in? Vad var fullpriset? 600? 700? Efter ett kvartal så kunde man köpa det för typ 300 spänn på diverse reor. Visst, spelet kanske fick negativa recensioner och levde inte upp till hypen. Men om folk hade köpt det oavsett de negativa recensionerna så hade de kunnat behålla fullpris mycket längre.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6691174#statistics

Kort o gott: om inte någon köper spelet så kommer det falla i pris.

Permalänk
Medlem

En tusenlapp hit eller dit, man spenderar pengar på mycket annat onödigt så varför inte en engångssumma på ett riktigt stort och välgjort sandlådespel

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, RTX 3080, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Som i princip enbart PC spelare så köpte jag en PS3 slim + GTA 5 vid release, och sen köpte jag ju såklart spelet igen när det kom till datorn. Så är väl villig att spendera en del om jag måste....

Permalänk

efter ha läst det här så har jag full förståelse för att folk väljer den olagliga vägen.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Om de kan leverera en bugg/glitch-fri upplevelse som när man betalade över sexhundra kronor för ett nes/Mega Drive spel så ser jag inga problem att betala 1000 kr för ett nytt spel.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Absolut!

DOCK är ju GTA serien den absolut ända serien som jag kan tänka mig lägga över 1000:- på. PC spelare, har ingen koll på PS5 priser.
Har 1600h i GTA V så den är ju väldigt prisvärd, köpte vid realese (pc) spelade igenom Story på en 30-50h? Sedan Online resten med kompisar, älskar att roama runt och så. Kan ju spela i flera timmar utan att "göra något" bara köra runt, modda bilar, döda lite snutar, och klättra runt på byggnader etc. Är ju en sån otroligt stor och fri värld att bara köra runt i

Kommer dock aldrig lägga över 1000:- på andra spel. Om man skulle säga typ Cyberpunk, Cod, fifa, battlefield mfl.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧