SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Krönika: Är du beredd att betala tusen spänn för GTA VI?

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Standardutgåvan av senaste Call of Duty kostar över 900kr. Finns inte en chans i världen att Take2 tycker att GTA 6 ska vara billigare än Call of Duty som släpps varenda år.

Grejen är ju den att om spelet har gått med vinst några timmar efter release så innebär det bara att Take2 kommer tjäna ännu mer pengar och vara ännu girigare genom färre reor och sämre reor.

Take2 vet förstås att många kommer köpa spelet igen på PC och kommer självklart ha så högt pris dom kan. Och då tittar dom på andra spel som säljer bra men förstås mindre än vad GTA 6 kommer göra - dvs. Call of Duty och andra som kostar över 900kr.

Jag hoppas förstås att jag har fel och det vore ju toppen om spelet kostade 700kr, eller ännu bättre, 500kr på PC, men det är ingen verklighet vi lever i.

30% rabatt på 1000kr är fortfarande 700kr. Usch. Och det lär dröja länge innan man ser 30% rabatt på GTA 6 utanför den grå marknaden med CD-keys, där man förstås blir låst till Rockstar Launcher.

Då får man köra endast singleplayer, crackat. Det kommer då jag göra om spelen kostar över 1000kr. De flesta singleplayer spelen crackas, även om vissa tar lite tid..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vethut:

Inte en chans. Spelen är orimligt dyra jämfört med vad man får idag. 599sek för ett spel på 200 timmar. Nja, inte helt värt det enligt min åsikt.

Ja, 599 kr för 200 timmars underhållning är verkligen svindyrt. Antar att du skämtade?

Permalänk
Hedersmedlem

Själv lägger jag sällan mer än 150-200 spänn per titel.
Skulle kunna tänka mig 300 här kanske.

Och det kommer det ju inte kosta 😅.
Jag får väl avstå några år.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ja, om jag provat på den i några timmar och fått en lika omedelbar Baldurs Gate 3 eller Witcher 3-upplevelse av den, som är de spel som satt standarden för nya spel att betala fullpris för. Dyraste spelet jag nånsin köpt var Starfield (800kr drygt) som jag köpte enbart baserat på all hype som Bethesda lyckades bygga upp, det tog dock fler timmar än provapå-tiden som man har på steam innan jag upptäckte att den inte var värd pengarna, för jag ville så gärna tro.

Personligen fastnade jag inte för GTA 5, men den betalade jag bara knappa hundringen för så jag kan leva med det utan besvikelse. Ska dock prova på 6:an och ge konceptet en chans till.

Men väntar annars i nåt år tills reorna kommer.

Permalänk
Medlem

Lätt utan tvekan! Hellre lägga mer för ett komplett spel med gratis uppdateringar och content än att köpa ett halvklart spel som har massa material låst bakom DLC.

Permalänk
Medlem

Korta svaret på frågan i krönikans titel är "Nej, jag köper sällan spel till release pris, kan lika gärna vänta tills det blir billigt på en rea"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag betalar gärna 1000kr+ för GTA 6 för jag vet att jag kommer få ett fantastiskt spel.

Permalänk
Medlem

Nja, 1000 spänn för ett spel låter lite saftigt. I så fall ska det vara 100% klart och fungera på skivan, dvs inte vara halvtrasigt i ett halvår innan de patchat klart spelet i efterhand.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

1000 spänn för ett spel? Lite som när 64-spelen kostade 700:- på 90-talet..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

De kan nog ta ganska mycket för det men det kräver att det inte blir en woke backlash. Vilket vi kan se vid en del andra nya titlar. Det finns en risk att det blir för girlbossigt vilket inte går hem hos den gamla publiken.

På vilket sätt tror du det? Har du spelat en förhandsversion som vi inte känner till? Du kan skapa en kvinnlig avatar i GTA Online redan idag. Skulle tänka mig att den gamla publiken inte har haft något emot detta alls för då hade GTA Online redan varit bojkottat.

Permalänk
Medlem

Jag betalade nästan 1000 kr för RDR II Ultimate edition. Det är flera hundra timmars spelande vid två tillfällen. Fast 1000 kr för standardutgåvan är väl magstarkt.

Vi får se när AC Shadows kommer i nästa månad. Det är ett givet köp men det finns en smärtgräns.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Är det en bra benchmark för överklockning så varför inte.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Det kommer på rea sen.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Enda gången högt pris på spel fungerade var när Nintendo släppte sitt NES på 80 talet.
Då kostade spelen >500:-.
Och enda anledningen till att det fungerade var en rejäl brist på konkurrens.

Om dom hoppas kunna ta 1000:- för ett spel så är det enbart för att dom hittat på något nytt anti-pirat system.

Permalänk
Medlem

Jag hade inga problem med att vänta tills gta 5 blev gratis. Hade det inte blivit gratis hade jag antagligen köpt det när det kostade typ 50 spänn (iirc).
Jag har därför inga som helst problem med att vänta på att få lira sexan tills priset går ned.
Dessutom så kommer jag väl behöva uppgradera burken först.

Så nej, jag tänker inte betala fullpris.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

På vilket sätt tror du det? Har du spelat en förhandsversion som vi inte känner till? Du kan skapa en kvinnlig avatar i GTA Online redan idag. Skulle tänka mig att den gamla publiken inte har haft något emot detta alls för då hade GTA Online redan varit bojkottat.

Om man tittar på Star Wars Outlaws, Unknown 9, Forspoken, Dragon Age Veilguard så var väl dessa inte så lyckade.

GTA har all möjlighet at bli en hit, men i dagens läge tror jag inte att de kan komma undan med vad som helst.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Om man tittar på Star Wars Outlaws, Unknown 9, Forspoken, Dragon Age Veilguard så var väl dessa inte så lyckade.

GTA har all möjlighet at bli en hit, men i dagens läge tror jag inte att de kan komma undan med vad som helst.

De spel du nämner har inte sålt så bra, kanske på grund av den behandling de fått för att nå en ny publik, men de har främst sålt dåligt för att de är dåliga spel.

Tror nog att Take-Two-bossen håller Rockstar i rätt hårda tyglar. Han vill dra in så mycket pengar som bara möjligt. Den målgrupp som ovan nämnda spel eventuellt försökt slå sig in hos verkar inte existera i verkligheten och nog tror jag att både Rockstar och deras ägare har koll på detta. Något annat vore ett finansiellt självmord.

Permalänk
Medlem

Minns att det var en period runt 96 som SNES spel var uppe på runt 800-900kr.
Sen när N64 väl fanns att köpa på Svenska marknaden så sjönk priserna igen.
Men man tyckte ju att det var sjukt dyrt också.

Om GTA VI standardutgåva kostar runt 600kr så kan det bli köp på release dag eller däromkring.
Kostar det 1000kr+ så blir det i så fall att invänta en rea,

GTA V har jag både på PC och PS3.
Men till PS3 köpte jag begagnat.

Permalänk
Medlem

Nej inte en chans

Permalänk
Medlem

För att svara på frågan, Nej. Men då har jag inte spelat GTA sen isometrisk view var en grej, dessutom är jag rätt säker på att jag inte betalat en kr för den upplevelsen.
Jag har börjat inse att rätt pris är vad folk är beredda att betala för produkten, inte vad den är "värd".
Kolla bara vad folk är beredda att betala för Bilar, GPUer, Skins.....vem är jag att säga att det inte är värt det.
Nästa GTA är säkert värt 1000kr för många men inte mig, med det sagt hade jag väntat länge på BG3 (sen BG2) men jag hade inte betalat 1000kr då hade jag väntat istället....jag kanske skulle betala 1000kr för HL3 men bara om de tar tillbaka Marc Laidlaw som manusförfattare...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

10 000kr per spel... för ni vet en hobby måste få kosta och det finns dyrare hobbies och om man räknar ut det per spelad timme så blir kostnaden låg osv osv

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk
Medlem

Ett spel som GTA VI för 1000kr vore långt ifrån dyrt, tror många missförstår sig på hela grejen kring ett spel.

För 1000kr får du en upplevelse som pågår i flera år:

Hundratals timmar av underhållning med uppdateringar och DLC.

Replayability: Nya sätt att spela på, både själv och med andra online.

Sociala fördelar: Spela med vänner eller träffa nya människor.

Långvariga investeringar: En stor del av moderna spel uppdateras regelbundet, med nytt innehåll, för att hålla dig engagerad längre. Så även om du betalar mycket från början, får du värde för pengarna under en mycket lång tid.

Ett spel för 1000kr kan verka dyrt vid första anblick, men om man verkligen tänker på hur länge man kommer kunna spela det, så är det nästan ingenting i jämförelse med andra typer av underhållning.

Till exempel:

Biofilmer kostar kanske 150-200kr för en gång och ger bara 2 timmar underhållning.

En utekväll med vänner kan kosta ännu mer än så, och är över på några timmar.

En konsert eller sportevenemang är ofta en engångsupplevelse som kan kosta mycket mer än ett spel och ger mindre långvarig njutning.

Har spelat GTA V sen det kom ut till och från, det finns fortfarande saker att göra än idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleine:

10 000kr per spel... för ni vet en hobby måste få kosta och det finns dyrare hobbies och om man räknar ut det per spelad timme så blir kostnaden låg osv osv

Gäller bara grafikkort lol!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej. Men jag skulle å andra sidan troligen inte ta emot det om jag fick det gratis, då GTA serien inte är nåt för mig. Men om vi leker med tanken att det rör spel i allmänhet istället så skulle svaret fortfarande bli nej i dom allra flesta fallen. För vi snackar om en vanlig standard edition här antar jag? Jag betalar väldigt sällan 700-900kr, som många nya storspel kostar vid release, det måste vara nåt väldigt speciellt om jag ska göra det. Oftast väntar jag tills priset börjar att gå ner, jag har inte så bråttom med att spela dom flesta spelen. Med tanke på hur det har blivit vanligare och vanligare med spel som släpps med diverse problem så har mitt intresse för att betala fullt pris dag ett minskat ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

De kan nog ta ganska mycket för det men det kräver att det inte blir en woke backlash. Vilket vi kan se vid en del andra nya titlar. Det finns en risk att det blir för girlbossigt vilket inte går hem hos den gamla publiken.

Vore väldigt märkligt om Rockstar skulle göra GTA 6 woke 2025, det är liksom dött nu, ingen vill ha det och man förlorar bara massa pengar på det.

Permalänk
Medlem

Inte en chans. Är det 100 dollar så blir det inget GTA 6 för mig. Någon måtta för det vara.

Permalänk
Medlem

Precis som skribenten är inne på, jag minns som grabb där man tvingades spara månadspengen i nått halvår och använda alla pengar man fick på födelsedagen för att köpa 1 spel till NES, 5-600:- var betydligt mer för 30år sen.
Men då fick man också en komplett och helt färdigutvecklad produkt.

Jag ser inga som helst problem med att idag pynta runt 1500:- för en "AAA-titel" vid release och upp till nått år efteråt, sen kan priset börja sjunka i takt med att hypen och intresset ebbar ut...
Men då snackar vi givetvis precis som NES-spelen, en komplett och helt färdigutvecklad produkt. Inga buggar eller innehåll som fylls på genom expansioner

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ordinarie pris för storspel på Playstation är 899kr.
Spel som t.ex. Call of Duty har ett ordinarie pris på ca 917kr på Steam.
GTA 6 kommer inte kosta mindre än Call of Duty.

Nja. Det där är ju en sanning med modifikation. Jag skulle säga 750-900 är ”ordinarie pris”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Nja. Det där är ju en sanning med modifikation. Jag skulle säga 750-900 är ”ordinarie pris”.

Det finns alltid undantag. Activisions CoD kostar 959kr. Sonys spel kostar 899kr. EAs spel kostar 899kr. Capcoms spel kostar 899kr. Ubisofts spel kostar 879kr. Dom stora utgivarna gör allt för att sätta så höga priser som möjligt om om GTA 6 skulle vara ännu dyrare så kommer andra följa efter.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe2626:

Vore väldigt märkligt om Rockstar skulle göra GTA 6 woke 2025, det är liksom dött nu, ingen vill ha det och man förlorar bara massa pengar på det.

Det har i och för sig varit under utveckling länge så manus kan ha skrivits innan woke blev ett problem. Men de har som tur är möjlighet att plocka bort det nu när man vet hur gamers reagerar på sådant.

Hoppas att det blir bra.

Visa signatur