Vilken tillverkare är bäst på att hålla bios uppdaterad?

Permalänk
Medlem

Vilken tillverkare är bäst på att hålla bios uppdaterad?

Ske köpa ny bärbar till jobbet. Ska vara en x86 med Windows (möjligen Linux). Senast har jag haft en Asus Vivobook med AMD 5500U (prestandan räcker för uppgiften). Men eftersom ASUS verkar dålig på att uppdatera bios så drar jag mig för att skaffa en ny Asus. Min nuvarande har ännu inte fått en uppdatering mot Sinkclose.

Så, vilken tillverkare av bärbara datorer är bäst på att hålla bios uppdaterad?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Ske köpa ny bärbar till jobbet. Ska vara en x86 med Windows (möjligen Linux). Senast har jag haft en Asus Vivobook med AMD 5500U (prestandan räcker för uppgiften). Men eftersom ASUS verkar dålig på att uppdatera bios så drar jag mig för att skaffa en ny Asus. Min nuvarande har ännu inte fått en uppdatering mot Sinkclose.

Gissar på de som tillverkar datorer ämnade för företag. Om de har större utbud än så, gissar jag på deras företagsmodeller.
Och då landar jag i HP Probook och Dell.
Finns säkert fler.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Skrivet av mrTLU:

Gissar på de som tillverkar datorer ämnade för företag. Om de har större utbud än så, gissar jag på deras företagsmodeller.
Finns säkert fler.

Ja, jag skulle också tippa på föredagsdatorer, så som HP Probook, HP Elitebook, Levono Thinkpad serien, Dells företagsdatorer (de har precis bytt namn på deras datorer så vet inte helt vad de nya heter)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Finns säkert fler.

De modellerna blir onödigt dyra i detta fall.
Men kan inte vanliga konsumenter räkna med uppdaterade bios?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Bäst på vilket sätt?
Företagsdatorer, alltså sådana som kan styras med diverse verktyg från en IT-avdelning, får ganska snabbt säkerhetsuppdateringar men kanske inte är dom datorer där man testar eller låser upp nya features.

När det gäller laptops riktade till konsumenter så brukar det vara rätt dåligt med uppdateringar överlag. Stationära däremot brukar få uppdateringar längre. T.ex. fick mitt MSI 370X moderkort uppdatering för just sinkclose i September förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Nej, inte mer än något år skulle jag tippa på. Däremot måste man ju inte köpa helt nya datorer. Jag brukar köpa beggade företagsdatorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Bäst på vilket sätt?
Företagsdatorer, alltså sådana som kan styras med diverse verktyg från en IT-avdelning, får ganska snabbt säkerhetsuppdateringar men kanske inte är dom datorer där man testar eller låser upp nya features.

När det gäller laptops riktade till konsumenter så brukar det vara rätt dåligt med uppdateringar överlag. Stationära däremot brukar få uppdateringar längre. T.ex. fick mitt MSI 370X moderkort uppdatering för just sinkclose i September förra året.

Bäst på så sätt att de ger ut uppdateringar under lång tid.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Det finns inte anledning att misstänka att det är dit pengarna går? Uppdateringar och support?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Asus uppdaterade mitt gamla x370 prime från 2017 senast förra året så så dåliga är det nog inte.
Bärbara känns inte som något de fokuserar på då moderna inte kan uppgraderas så nya bios innehåller enbart säkerhetsfixar som 99% inte bryr sig om.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Om inte lagstiftningen ger dig rättigheter, eller tillverkaren publicerat en policy om hur länge uppdateringar kommer tillhandahållas: Nej. Och det gör väl typ ingen tillverkare, för då hade man kunnat googla sig till det...

Det här kommer dock ändras när EUs cyber resilience act, 2024/2847 (EU), träder i kraft. Det gäller dock förstås bara säkerhetsproblem, inte befintliga eller nya funktioner. För befintliga funktioner som inte fungerar finns ju redan idag konsumentköplagen med dess relativt nya tillägg för produkter med digitala delar.

När man frågar efter uppdateringar så är det därför viktigt att ange vilken typ av uppdateringar.

Ur länken ovan, motiveringen till beslutet om CRA:

Citat:

Den stödperiod under vilken tillverkaren säkerställer en effektiv hantering av sårbarheter bör vara minst fem år, såvida inte livslängden för produkten med digitala element är kortare än fem år, och i sådana fall bör tillverkaren säkerställa sårbarhetshanteringen under den livslängden. Om den tid som produkten med digitala element rimligen förväntas vara i bruk är längre än fem år, vilket ofta är fallet för maskinvarukomponenter såsom moderkort eller mikroprocessorer, nätverksenheter såsom routrar, modem eller växlar samt programvara såsom operativsystem eller videoredigeringsverktyg, bör tillverkarna följaktligen säkerställa längre stödperioder. I synnerhet produkter med digitala element som är avsedda att användas i industriella miljöer, såsom industriella styrsystem, används ofta under betydligt längre perioder. En tillverkare bör kunna fastställa en stödperiod på mindre än fem år endast om detta är motiverat på grund av beskaffenheten av den berörda produkten med digitala element och om produkten förväntas användas i mindre än fem år, och i sådana fall bör stödperioden motsvara den förväntade användningstiden. Exempelvis skulle livslängden för en kontaktspårningsapplikation som är avsedd att användas under en pandemi kunna begränsas till pandemins varaktighet. Dessutom kan vissa programvaruapplikationer av naturliga skäl endast göras tillgängliga på grundval av en abonnemangsmodell, särskilt om applikationen inte är tillgänglig för användaren och följaktligen inte längre används när abonnemanget löper ut.

Se artikel 13 punkt 8 för den faktiskt antagna lagtexten.

Punkt 19 lyder:

Citat:

Tillverkarna ska säkerställa att slutdatumet för den stödperiod som avses i punkt 8, inbegripet åtminstone månad och år, tydligt och begripligt anges vid tidpunkten för köpet på ett lättillgängligt sätt och, i tillämpliga fall, på produkten med digitala element, dess förpackning eller digitalt.

Förordningen träder i kraft 11 december 2027.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Det finns inte anledning att misstänka att det är dit pengarna går? Uppdateringar och support?

Jo, så är det väl. Samt stadigare chassi och liknande. Men med tanke på att moderkort för stationära får säkerhetsuppdateringar under längre period så tycker man att liknande borde gälla för bärbara.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Asus uppdaterade mitt gamla x370 prime från 2017 senast förra året så så dåliga är det nog inte.
Bärbara känns inte som något de fokuserar på då moderna inte kan uppgraderas så nya bios innehåller enbart säkerhetsfixar som 99% inte bryr sig om.

Ja på stationära är det ju en helt annan sak.

I mitt fall så har jag inte fått säkerhetsuppdateringen mot Sinkclose.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats