Användare knotar över Microsoft 365-prishöjning

Permalänk
Melding Plague

Användare knotar över Microsoft 365-prishöjning

Copilot börjar ingå, och då passar Microsoft på att höja priset med 30 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det en fullvärdig version av Copilot som medföljer? Som kan användas i Visual Studio, alltså? I så fall blev det faktiskt lite intressant.

(Förstår emellertid irritationen. 9 av 10 vill säkert inte ha det här.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Fortfarande väldigt prisvärt sett till att 1TB molnlagring även ingår.

Dock inget för mig privat, men jag har Microsoft 365 via jobbet.

Avinstallerade Office/Microsoft 365/CoPilot precis från iOS, då CoPilot tagit över allt där och appen i sig knappt går att känna igen längre.

Permalänk
Medlem

Det räknas inte som inflation om SCB har något att peka på som räknas som "förbättring".

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig, men har försökt testa Copilot i diverse exempel och den är så j***a usel!

Detta var det sista jag behövde från Microsoft för att säga upp mitt 365-konto.

Visa signatur

Livet är för kort för långsamma datorer

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm.
Det är säkert finurligt av dem att lägga in många tjänster i samma prenumeration.

Fast ja, själv är jag bara intresserad av onedrive.

Det är fortfarande OK pris. Men inte super länge.
Och det kommer med en skopa snokande i mina filer
...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

ALLA tjänster jag prenumererar på har gjort samma sak den senaste tiden. Slänger in en massa nytt skit och chockhöjer. Som "alternativ" skapar man nya väsentligt sämre tjänster till samma pris som tidigare.

Är så våldsamt trött på allt nu så har lust att säga upp rubbet i protest. Alla skall ha mer mer mer. Sedan böjer man sig som en överkörd loser. Bad Monday

Nytt ord, forceflation?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

ALLA tjänster jag prenumererar på har gjort samma sak den senaste tiden. Slänger in en massa nytt skit och chockhöjer. Som "alternativ" skapar man nya väsentligt sämre tjänster till samma pris som tidigare.

Är så våldsamt trött på allt nu så har lust att säga upp rubbet i protest. Alla skall ha mer mer mer. Sedan böjer man sig som en överkörd loser. Bad Monday

Nytt ord, forceflation?

Precis, streamingtjänster lägger in reklam etc om man vill ha "gamla" priset.

Permalänk
Medlem

Jag börjar säkert bli gammal. Men vad för verb är "knotar" och vad betyder det?

Permalänk
Medlem

Microsoft ville höja lite mer än 30% på mitt abonnemang.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

https://www.synonymer.se/sv-syn/knota

knorra, murra, gnälla

Tror du är åt fel håll i tiden och letar, skulle gissa på att det är ett rätt gammalt ord.

Permalänk
Medlem

Hade du verkligen varit gammal hade du känt till knota, det är att vara missnöjd och klaga men inte så högljutt

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Microsoft ville höja lite mer än 30% på mitt abonnemang.

<Uppladdad bildlänk>

Rena kapet det där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paiytor:

https://www.synonymer.se/sv-syn/knota

knorra, murra, gnälla

Tror du är åt fel håll i tiden och letar, skulle gissa på att det är ett rätt gammalt ord.

Jepp belagt i svenskan sen 1600-tal enligt SAOB.

Permalänk
Medlem

Har office pro plus 2021 dvs inte 365 premuration, vägrar premurationsprogram eller "moln"baserade program, och copilot var där för några dar sen, numera avinstallerat.
Funderar faktiskt att gå tillbaka till office 2010 eller 2013 då autospara lokalt inte fungerar i senare versioner.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Testade att avbryta prenumerationen och fick där möjligheten att förnya avtalet med eller utan AI. Noll kronor debiterades idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hade aldrig heller sett ordet förr 🤣 var tvungen att kolla i SAOL. Rätt onödigt att gräva fram sånna udda ord kan jag tycka

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Beror väl på om man har nytta av så mycket yta och om man redan betalar för en annan lagringstjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hade aldrig heller sett ordet förr 🤣 var tvungen att kolla i SAOL. Rätt onödigt att gräva fram sånna udda ord kan jag tycka

Tror att skribenten använder sig av synonymer.se han med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Beror väl på om man har nytta av så mycket yta och om man redan betalar för en annan lagringstjänst.

Självklart! Försöker bara vara mindre Microsoft-fientlig

Permalänk
Medlem

Tänk, idag sker det! Jag har blivit medelålders och kan inte hålla mig från att gnälla lite.
Tacka skribenten istället för att lasta av er med missnöje som blottar era brister i svenska språket. Ni fick lära er ett nytt ord idag. Att nyttja mer än bara de vanligaste orden är ju ett sätt att hålla språket levande och att göra läsandet mer inlevelsefullt.
Dessutom fick det avsedd effekt, flertalet av er reagerade och fick fundera en stund över vad ni faktiskt läst. Dessutom bör innehållet i texten med tydlighet visat på att det inte var jubelrop på en prishöjning från Microsoft.

Nu loggar jag av och löser lite korsord.

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"

Permalänk
Hedersmedlem

Kollat på några YouTube-filmer om detta. Det verkar som att Microsoft i själva verket har stuvat om i sina abonnemang för att uppgradera alla gamla kunder på lägsta nivån till att istället ha mellannivån. Och det går nu att nedgradera från det tidigare lägsta abonnemanget. Så otroligt fult.

https://www.youtube.com/watch?v=eYVPThx7yss

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Dock inget för mig privat, men jag har Microsoft 365 via jobbet.

Avinstallerade Office/Microsoft 365/CoPilot precis från iOS, då CoPilot tagit över allt där och appen i sig knappt går att känna igen längre.

Nej nej inte prisvärt... :/ Brrr man ska ha egen lagring...kom ihåg Sandra sparade bilderna på barnen i Tele 2:s moln – nu är de borta.

Folk borde protestera och S#ita i både Windows och Office och gå över till Linux. Jag gjorde det och har inte ångrat en sekund...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Nej nej inte prisvärt... :/ Brrr man ska ha egen lagring...kom ihåg Sandra sparade bilderna på barnen i Tele 2:s moln – nu är de borta.

Folk borde protestera och S#ita i både Windows och Office och gå över till Linux. Jag gjorde det och har inte ångrat en sekund...

Väldigt få har kunskapen att sätta upp en lämplig backup-lösning hemma, speciellt delen med off site lagring verkar många glömma bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Är det en fullvärdig version av Copilot som medföljer? Som kan användas i Visual Studio, alltså? I så fall blev det faktiskt lite intressant.

(Förstår emellertid irritationen. 9 av 10 vill säkert inte ha det här.)

Är det inte skillnad på m365 copilot och github copilot? Helt olika produkter från Microsoft med olika licensieringar. Visualstudio har förövrigt numera gratis version av GitHub copilot.
Men du kanske menade något annat?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Sluta whina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Väldigt få har kunskapen att sätta upp en lämplig backup-lösning hemma, speciellt delen med off site lagring verkar många glömma bort.

Men polar'n så svårt att få upp en hemma server är inte så svårt, ett chassi, 100TB HDD, en miniterminal som brandvägg och tillhörande mjukvara...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Men polar'n så svårt att få upp en hemma server är inte så svårt, ett chassi, 100TB HDD, en miniterminal som brandvägg och tillhörande mjukvara...

Jag har inte riktigt 100TB hemma även om det snart närmar sig. Min off-site server är förvisso bara 10 TB men det räcker åt det viktigaste iaf. Men jag skulle inte börja orka förklara det för någon i min släkt och familj om jag inte vill jobba motsvarande en halvtid som obetald tekniksupport.

Lättare att säga att spara viktiga dokument på datorn, en extern hårddisk och i lämplig molnlösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Vad bra. Då kan du börja bygga sådana, sälja och konfigurera åt folk.
Det är ju inge problem. Det fixar du på ett kick.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Spektra:

Tänk, idag sker det! Jag har blivit medelålders och kan inte hålla mig från att gnälla lite.
Tacka skribenten istället för att lasta av er med missnöje som blottar era brister i svenska språket. Ni fick lära er ett nytt ord idag. Att nyttja mer än bara de vanligaste orden är ju ett sätt att hålla språket levande och att göra läsandet mer inlevelsefullt.
Dessutom fick det avsedd effekt, flertalet flera av er reagerade och fick fundera en stund över vad ni faktiskt läst. Dessutom bör innehållet i texten med tydlighet visat på att det inte var jubelrop på en prishöjning från Microsoft.

Nu loggar jag av och löser lite korsord.

Fixade det åt dig.
// Språkstormtruppsbefälhavaren