Timslånga reklamfilmer påstås dyka upp på Youtube

Permalänk
Melding Plague

Timslånga reklamfilmer påstås dyka upp på Youtube

Reklamsnuttarna går inte att skippa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Japp. Handlar om att med kraft putta över användare till premium..

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Jag provade nyligen en månad med gratis youtube premium och efter jag gick tillbaka till det vanliga har jag haft mer reklam än någonsin. Ett klipp på 10 minuter har typ 4 - 5 avbrott med reklam, helt sjukt.

Permalänk
Medlem

Dags för break.com att återuppstå?

Permalänk
Medlem

Det är ju främst två problem med hur reklam/avgiftsmodellen fungerar på YT. Det första är att det är bundlat med YT Music, vilket förstås är väldigt onödigt för många som istället använder Spotify. Det andra är att det blir mer och mer vanligt med kreatörer som lägger in egen reklam i videorna, som såklart inte tas bort med YT premium. De borde återinföra YT Premium light och sedan borde de införa så att kreatörer som har egen reklam måste göra så att den i alla fall blir lätt överhoppningsbar genom ett klick för premiummedlemmar (bästa förstås att den skippas automatiskt).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Tveksamt att det skulle vara något Youtube medvetet gör för användare som blockerar reklam. Om de kan kringå reklamblockeringen så är det ju bättre att bara visa reklam som vanligt istället för att göra plattformen helt oanvändbar.

Det verkar mer troligt att något antingen gått snett från Youtubes sida eller att någon reklamblockerare orsakat oavsiktliga problem som gjort att hoppa över-knappen inte visats.

Permalänk
Medlem

måste ju vara nån som exploitat tror inte en mincrafter eller någon annan betalar för en timmes reklamtid det måste kosta tiotusentals eller hundratusentals kronor LMAO.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av perost:

Tveksamt att det skulle vara något Youtube medvetet gör för användare som blockerar reklam. Om de kan kringå reklamblockeringen så är det ju bättre att bara visa reklam som vanligt istället för att göra plattformen helt oanvändbar.

Det verkar mer troligt att något antingen gått snett från Youtubes sida eller att någon reklamblockerare orsakat oavsiktliga problem som gjort att hoppa över-knappen inte visats.

Nja Youtube har ju redan tidigare blockerat på konstiga sätt. T.ex. om den identifierade en adblocker kunde du inte playbacka efter 1 video.

Permalänk
Medlem

Måste ju vara nått knas från Youtube.
Dom stänger ju ned hela mobila kundportföljen med detta. Kul att behöva betala data för en timmes reklam.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Urbota korkat att de tog bort Premium Light. Jag hade det men när det försvann fortsatte jag inte vidare med Premium, utan valde istället att låta reklamblockerare göra jobbet. Jag betalar gladeligen 69kr/mån för en tjänst jag använder, men att ta 149kr/mån som dessutom inkluderar en till tjänst jag inte är intresserad av var droppen.

Fick upp ett meddelande för några veckor sedan om att jag var tvungen att inaktivera min reklamblockerare för att fortsätta använda tjänsten. Inaktiverade och några dagar senare aktiverade jag den igen och det fortsatte fungera som innan, men utan reklamen.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Snart kommer det väl en quiz efter reklamen där man ska svara på vad man såg i den. Misslyckas man måste man titta på en till reklam osv.

Permalänk
Skrivet av haijen:

Det andra är att det blir mer och mer vanligt med kreatörer som lägger in egen reklam i videorna, som såklart inte tas bort med YT premium.

Vill du stödja kreatörerna är det ju deras reklam/sponsor reads du ska ta del av. Det är inte de som får huvuddelen av pengarna för Youtubereklamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PressToWin:

Nja Youtube har ju redan tidigare blockerat på konstiga sätt. T.ex. om den identifierade en adblocker kunde du inte playbacka efter 1 video.

Är det något av detta som är bekräftat att det är medvetet gjort av Youtube och inte bara oavsiktliga problem orsakade av reklamblockeringen? Att medvetet orsaka problem för användarna som ser ut som tekniska fel är ju inte ett särskilt effektivt sätt att få användare att sluta använda reklamblockerare eller betala för tjänsten.

Permalänk
Medlem

Varför skulle de göra på detta viset? Skulle lika bra kunnat lägga in där ”stäng ner annonsblockerar” sen rullar det i 10 timmar

Permalänk
Medlem

Reklamfilm på en timme?! Loopar man bara samma korta snutt i en timme då? Annars måste man nog använda ett annat uttryck än reklamfilm då definitionen för en sådan definitivt inte innebär att de är en timme långa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Japp. Handlar om att med kraft putta över användare till premium..

För egen del skulle det putta över till att byta blockerare fungerar inte det skulle jag sluta besöka youtube.

Betala för youtube finns inte ens på kartan🤣🤣🤣

Permalänk
Skrivet av perost:

Är det något av detta som är bekräftat att det är medvetet gjort av Youtube och inte bara oavsiktliga problem orsakade av reklamblockeringen? Att medvetet orsaka problem för användarna som ser ut som tekniska fel är ju inte ett särskilt effektivt sätt att få användare att sluta använda reklamblockerare eller betala för tjänsten.

Ja det står i text att playback slutar att fungera skrivet av Youtube.
Påstår inte att så är fallet här men de har använt någorlunda fula metoder sedan de påbörjade kriget mot reklamblockerare på allvar.

Angående om de medvetet orsakar detta problem är det ju oklart. Däremot tror jag inte Youtube nödvändigtvis ser de som använder reklamblockerare som köpare, utan till att konvertera dem till att titta på reklam som vanligt. Det är väl inte helt långsökt att folk tar bort reklamblockerare om det blir extra jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Reklamfilm på en timme?! Loopar man bara samma korta snutt i en timme då? Annars måste man nog använda ett annat uttryck än reklamfilm då definitionen för en sådan definitivt inte innebär att de är en timme långa.

Bokstavligen en reklamfilm

Permalänk
Medlem

Synd att så många förstör för andra om det nu stämmer att personer utan annonsblockerare råkar ut för detta..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vill du stödja kreatörerna är det ju deras reklam/sponsor reads du ska ta del av. Det är inte de som får huvuddelen av pengarna för Youtubereklamen.

Yeah. I know.

Men det jag vill ha är en trklamfri upplevelse - när plattformen tar betalt för en reklamfri upplevelse.
Inte minst med tanke på att yputube ändå tar mer betalt än de flesta andra streamingplattformarna för den reklamfria upplevelsen. Med skillnadencatt man faktiskt får en reklamfri upplevelse hos flera av de andra.

Det är egentligen samma sak på netflix. Jag struntar i om det är filmskaparen eller netflix själva som trycker in reklamen. Upplevelsen blir lika sönderhackd oavsett. O
Den part som tar betalt och som utlovar en upplevelse är den parten jag klagar hos här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nu närmar viniss öntligen pubkten då folk blir tillräckligt frustrerade för att testa alternativ.

Kombon höjda priser för abonnemang och att medvetet frustrera personer som kollar medelst reklam öppnar spelfältet.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Yeah. I know.

Men det jag vill ha är en trklamfri upplevelse - när plattformen tar betalt för en reklamfri upplevelse.
Inte minst med tanke på att yputube ändå tar mer betalt än de flesta andra streamingplattformarna för den reklamfria upplevelsen. Med skillnadencatt man faktiskt får en reklamfri upplevelse hos flera av de andra.

Det är egentligen samma sak på netflix. Jag struntar i om det är filmskaparen eller netflix själva som trycker in reklamen. Upplevelsen blir lika sönderhackd oavsett. O
Den part som tar betalt och som utlovar en upplevelse är den parten jag klagar hos här.

Förstår vad du menar, men tror inte det är så realistiskt utan omfattande ändringar i Alphabets affärsmodell: Enligt min uppfattning hade de i praktiken behövt förbjuda sponsrat innehåll i sina innehållstillverkares videos, och istället börja ge dem så mycket betalt att det kompenserade för denna förlust, för att undvika att folk flyttade till en annan - eller egen - plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo fast jag betalar ju för att få bort reklamen då vill jag inte ha den.
Känns lite som när man betalar 150-200:- (vad et nu kostar) för att se på bio och första 15min är ändå reklam.
Mycket mer lockande att bara se filmen hemma "gratis" då istället för att betala dessa summor för just reklam.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tur att adblocker fungerar fortfarande. Åtminstone Operas inbyggda blockerare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Det är för mig helt galet att Youtube inte har

1. Reklamfri Youtube utan Music (alltså Premium Light, RIP)
2. Inbyggt stöd för medlemskap på specifika kanaler med olika tiers på samma sätt som Patreon gör, där kanalägaren väljer vilka tiers som har tillgång till vilka videos.

Jag slipper reklam och sponsoravbrott, kreatören får betalt, Youtube får betalt. Direkt i plattformen i sig. Alla vinner? Men nä.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Känns som ypperligt sätt att skrämma bort folk till nya plattformar. Synd bara att tar sån lång tid att folk vänder sig till andra alternativ så tar så länge förrän kreatörerna hittar dit också, finns ju inte i närheten av samma mängd material annanstans (om man inte vill ha "shorts").

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Chromes manifest v3 kommer nog döda de flesta reklamblockerare.
Får se om firefox kan stå emot detta eller om google bara slutar betala dem så de dör. Google står för lite över 80% av firefox intäkter men lär nog inte vilja att användare får ett alternativ som inte kommer ha manifest v3 vilket alla chromeium basserade webläsare kommer få om jag fattat det rätt?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Det är för mig helt galet att Youtube inte har

1. Reklamfri Youtube utan Music (alltså Premium Light, RIP)
2. Inbyggt stöd för medlemskap på specifika kanaler med olika tiers på samma sätt som Patreon gör, där kanalägaren väljer vilka tiers som har tillgång till vilka videos.

Jag slipper reklam och sponsoravbrott, kreatören får betalt, Youtube får betalt. Direkt i plattformen i sig. Alla vinner? Men nä.

Vill du hellre betala typ 50kr/mån per kanal?
För det är typ det priset skulle vara. Inte typ 2kr/mån / kanal.
Tänk Patreon. Alla kanaler man vill supporta på patreon kostar typ från 5$/mån. Gånger alla kanaler.
Nä fy fan.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Känns som ypperligt sätt att skrämma bort folk till nya plattformar. Synd bara att tar sån lång tid att folk vänder sig till andra alternativ så tar så länge förrän kreatörerna hittar dit också, finns ju inte i närheten av samma mängd material annanstans (om man inte vill ha "shorts").

Tror YouTube är lite ”to big to fail” nivå nu. Det är så mkt content och så stor publik att det i princip är omöjligt att tävla mot. Iaf väldigt svårt. Så jag tror nuvarande prisnivåer är bara toppen på isberget. Först ska dom vänja folk vid att YouTube kostar pengar. Sen kommer dom höja lite i taget över lång tid.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Bäst är ju att inte använda youtube mycket alls, men kul att inte ha reklamproblem med att använda ReVanced, har fungerat bra i åratal nu utan ens att behöva uppdatera något manuellt. Inkluderar även att skippa kreatörernas egna reklam.