SweClockers klassiska musmattor återvänder!
Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Vilket trick, det hade jag ingen aning om. Så fler webbsidor online tar emot Amex-kortet om det är kopplat till PayPal? För detta trick påverkar inte köp i butik väl?

Precis, ett antal onlinebutiker accepterar Paypal, men inte Amex.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Har du spanat in Amex Blue? 1.25% i cashback. Avgift på 35kr/mån men spenderar du mer än 34k per år så är det värt det.

Har tänkte på detta länge men aldrig forskat vidare. Vad räknas som spend? Hur fungerar de?

Funderar på att skaffa något liknande kort Amex har jag kikat på men fallerar på att de inte fungerar överallt. Men kan ju ha blivit bättre.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Dykarn13:

Har tänkte på detta länge men aldrig forskat vidare. Vad räknas som spend? Hur fungerar de?

Funderar på att skaffa något liknande kort Amex har jag kikat på men fallerar på att de inte fungerar överallt. Men kan ju ha blivit bättre.

Amex blue är bara ett cashback kort, där finns det inget som heter spend vad jag vet.

Amex kreditkort med SAS Eurobonus-poäng däremot har spend som räknas in för att få 2 för 1 vouchers att resa med. T ex. Premium behöver du handla för 150k per år för att få en 2-4-1 voucher att använda till hela världen. Elite har 300k per år för att få 2st 2-4-1 i hela världen.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Amex blue är bara ett cashback kort, där finns det inget som heter spend vad jag vet.

Amex kreditkort med SAS Eurobonus-poäng däremot har spend som räknas in för att få 2 för 1 vouchers att resa med. T ex. Premium behöver du handla för 150k per år för att få en 2-4-1 voucher att använda till hela världen. Elite har 300k per år för att få 2st 2-4-1 i hela världen.

Ah, my bad! Missade att de var blue i den jag citerade 😅
Räknas allt som dras på kortet in? Eller hur fungerar de?

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Dykarn13:

Ah, my bad! Missade att de var blue i den jag citerade 😅
Räknas allt som dras på kortet in? Eller hur fungerar de?

Ja där du använder kortet så får du poäng/spend för. Sen finns många online-butiker som har samarbeten med Amex där du får mer poäng per 100kr (om du har Premium t ex.)

Amex Blue = Cashback, 1.25% på allt. 420kr årsavgift
Amex Classic = Gratis. 10p/100kr. 100k per år så får du en 2-4-1 voucher inom Europa. Okej reseförsäkring.
Amex Premium = 135kr/mån. 15p/100kr. 150k per år så får du en 2-4-1 voucher i hela världen. Omfattande reseförsäkring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Skrivet av Moseby:

Jag antar att den faktiska frågan helt enkelt är vilka korttransaktioner som räknas som bonusgrundande. Misstänker att den definitionen är samma eller snarlik oavsett om det är ett kort som samlar poäng eller där man får pengar tillbaka(?).

Angående cashback så skriver de i iaf marknadsföringsmaterialet:
"Varje år får du 1,25 % Cashback på dina totala kortköp.
Gäller inte när du betalar med, eller tar ut, kontanter eller vid köp och växling av valuta."
https://www.americanexpress.com/se/kreditkort/blue-cashback/

Finns rimligen något finstilt någonstans (där jag inte skulle förvånas om andra liknande transaktioner likställs med kontantuttag), men det är väl typ de förväntade begränsningar på det stora hela; de vill (som typ alla andra) åt att det är köp av varor/tjänster, inte någon variant på att man får pengar + pengar tillbaka.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av evil penguin:

Jag antar att den faktiska frågan helt enkelt är vilka korttransaktioner som räknas som bonusgrundande. Misstänker att den definitionen är samma eller snarlik oavsett om det är ett kort som samlar poäng eller där man får pengar tillbaka(?).

Gäller inte när du betalar med, eller tar ut, kontanter eller vid köp och växling av valuta."

Finns rimligen något finstilt någonstans (där jag inte skulle förvånas om andra liknande transaktioner likställs med kontantuttag), men det är väl typ de förväntade begränsningar på det stora hela; de vill (som typ alla andra) åt att det är köp av varor/tjänster, inte någon variant på att man får pengar + pengar tillbaka.

Nja personen undrade ju vad som räknas som spend. Spend brukar man kalla det kriterie som man behöver uppfylla för att kunna få sin voucher på t ex. Amex. Därför klargjorde jag mest att just blue har ingen "spend", men du får cashback på allt du handlar. Men Amex Classic och allt över har en spend att nå upp till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du har rätt i min fråga, det är precis det jag är ute efter.
Tack för länk.

Skrivet av Moseby:

Nja personen undrade ju vad som räknas som spend. Spend brukar man kalla det kriterie som man behöver uppfylla för att kunna få sin voucher på t ex. Amex. Därför klargjorde jag mest att just blue har ingen "spend", men du får cashback på allt du handlar. Men Amex Classic och allt över har en spend att nå upp till.

@evil penguin hade rätt i min fråga bara att jag formulerade mig lite fel kanske!
Har faktiskt aldrig haft cashback kort eller liknande och har absolut noll koll på alla kort. xD
Har kikat/följt denna tråd länge dock.
Tack båda för klargörande.

Permalänk

Någon som har Amex på e faktura? Sökte men fick ett brev att jag fyllt i fel namn.

Tror jag skrev i som det står på kortet? I mitt fall X X Efternamn.

Någon som vet om det är korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Någon som har Amex på e faktura? Sökte men fick ett brev att jag fyllt i fel namn.

Tror jag skrev i som det står på kortet? I mitt fall X X Efternamn.

Någon som vet om det är korrekt?

Min första faktura har inte kommit än men har du valt rätt konto vid begäran? När jag sökte på "american" fick jag 3 olika alternativ att välja mellan för att begära e-faktura.
Minns jag rätt så var det 4 första siffrorna på kortet som ska matcha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Min första faktura har inte kommit än men har du valt rätt konto vid begäran? När jag sökte på "american" fick jag 3 olika alternativ att välja mellan för att begära e-faktura.

Så är det
Finns 3 alternativ så ska du matcha det som är på ditt kreditkort med dom fyra första siffrorna.
Har sökt och inte fått något som skulle få detta nekat så förväntar mig att fakturan som kommer i februari kommer på efaktura

Permalänk
Skrivet av QRikard:

Ja, jag valde rätt såklart.

Pratade med supporten och de sa jag skulle skriva ut hela förnamn och mellannamnet. Så får testa det och hoppas det fungerar.

Tycker det är dumt de skriver att man ska skriva "exakt som på kortet" när det åtminstone på mitt kort endast är 2 initialer och sen mitt efternamn.

Men samtidigt tycker jag det är konstigt att man inte skriver ut hela namnet, följde bara den informationen jag fick.

På mina MC/VISA har alltid hela namnet varit utskrivet.

Permalänk
Medlem

Pratade med supporten och de sa jag skulle skriva ut hela förnamn och mellannamnet. Så får testa det och hoppas det fungerar.

Tycker det är dumt de skriver att man ska skriva "exakt som på kortet" när det åtminstone på mitt kort endast är 2 initialer och sen mitt efternamn.

Men samtidigt tycker jag det är konstigt att man inte skriver ut hela namnet, följde bara den informationen jag fick.

Får se om det dyker upp ett brev i min låda snart också
Då vet jag åtminstone vad jag ska göra. Tack för uppdateringen!

Permalänk
Medlem

Intressant, har inte själv grävt djupare i varför jag inte fick någon efaktura, men det där skulle ju kunna vara förklaringen.

Fick också initialer för två förnamn på kortet (istället för tilltalsnamnet utskrivet). Är ju svårt att veta vad de förväntar sig om instruktionerna inte stämmer med vad de faktiskt kräver i ansökan.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Intressant, har inte själv grävt djupare i varför jag inte fick någon efaktura, men det där skulle ju kunna vara förklaringen.

Fick också initialer för två förnamn på kortet (istället för tilltalsnamnet utskrivet). Är ju svårt att veta vad de förväntar sig om instruktionerna inte stämmer med vad de faktiskt kräver i ansökan.

Ja, här är brevet jag fick. Blev väldigt fundersam eftersom jag skrivit in mitt "exakta namnet som det står på kortet" när jag ansökte om e-faktura.

Men nu verkar det som att de vill ha det exakta fullständiga namnet (som inte står skrivet på kortet förutom initialerna).

Men tycker de kunde varit lite mera precisa och kanske även haft med ett exempel någonstans? Har aldrig haft problem att ansöka om e-faktura med dussintals andra företag...

Om de skickar en pappersfaktura med avgift så kommer jag bli mycket missnöjd ska de veta.

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

Ja, här är brevet jag fick. Blev väldigt fundersam eftersom jag skrivit in mitt namn "exakta namnet som det står på kortet" när jag ansökte om e-faktura.

Men nu verkar det som att de vill ha det exakta fullständiga namnet (som inte står skrivet på kortet förutom initialerna).

Men tycker de kunde varit lite mera precisa och kanske även haft med ett exempel någonstans? Har aldrig haft problem att ansöka om e-faktura med dussintals andra företag...

Intressant att du iaf fick något slags svar. Jag fick varken något brev eller någon efaktura.

Om de skickar en pappersfaktura med avgift så kommer jag bli mycket missnöjd ska de veta.

Eller någon pappersfaktura för den delen... Fakturan som fanns att hämta i appen hade ingen fakturaavgift, så har betalat utifrån den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir inte riktigt klok på vilket kort jag ska välja nu när everday card blir re:member. Är det värt att skaffa nått av Amex korten? Ligger på runt 300k spend årsvis. Middagar och access till lounge lockar föga, men kanske rabatter på flyg. Är det värt kostnaden som Amex ligger på och vilket kort ska man välja i så fall?

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

Har någon räknat på om det är dyrare att ha Amex när det gäller köp/uttag utomlands? Tänker på konverseringsavgifter om är dyrare att använda ett Amex kort när man kör vissa köp/uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Har någon räknat på om det är dyrare att ha Amex när det gäller köp/uttag utomlands? Tänker på konverseringsavgifter om är dyrare att använda ett Amex kort när man kör vissa köp/uttag.

Det kommer bero på vilket kort du jämför med, utan att du nämner det går det inte att svara på frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det kommer bero på vilket kort du jämför med, utan att du nämner det går det inte att svara på frågan.

Tänker Amex premium jämfört med SEB debitkort och Norweigan cashbackkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Använt det en del i Asien och tycker att det brukar bli fördel Amex då de har bättre valutakurs även med påslag än mot MC. Numera får man inte poäng via Curve men finns en bra sammanställning här tex

https://www.businessclass.com/forum/threads/en-exempelstudie-...

https://www.businessclass.com/forum/threads/jämförelse-sas-ma...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Amex: Någon som lyckats få igenom sin anmälan för e-faktura? Jag är inne på typ fjärde försöket nu. Hur ska namnet anges?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Tänker Amex premium jämfört med SEB debitkort och Norweigan cashbackkortet.

Är du någotsånär svensson med ditt handlande och semestrande, så borde vardagsinköpen vara en betydligt störra kostnadspost än köpen du gör på resor. Dina kostnader för valutaväxling borde därför vara försumbara i jämförelse med vad du tjänar på att ha en högre återbäring till vardags.

Alla korten du nämner har växlingspåslag på 1,5-2% ungefär, vill du ha lägsta möjliga för resor, skaffa ett northmill visa.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Amex: Någon som lyckats få igenom sin anmälan för e-faktura? Jag är inne på typ fjärde försöket nu. Hur ska namnet anges?

Japp, inga konstigheter.
Jag skrev namnet precis som det är skrivet på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base:

Blir inte riktigt klok på vilket kort jag ska välja nu när everday card blir re:member. Är det värt att skaffa nått av Amex korten? Ligger på runt 300k spend årsvis. Middagar och access till lounge lockar föga, men kanske rabatter på flyg. Är det värt kostnaden som Amex ligger på och vilket kort ska man välja i så fall?

Oavsett vad så ska du inte fortsätta med Remembers Mastercard (det som du får automatiskt), eftersom det kostar 195 kr om året för, vad jag kunde se, inga som helst fördelar jämfört med Remember Flex, som är gratis.

Jag bytte som sagt till Amex Blue (fick en invite) så första året är gratis. Sen skaffade jag ett Norwegian kreditkort med VISA, som inte har någon avgift.

Så 1.25% cashback på allt med Amex och alla köp i småbutiker m.m. som inte tar Amex betalar jag med Norwegian, då får jag 0.5% cashback.

Skickar man sen en invite till någon så får man ytterligare ett år gratis med Amex.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Japp, inga konstigheter.
Jag skrev namnet precis som det är skrivet på kortet.

Ok, det är nog mina mellannamn som ställer till det. Testar nu med alla för-, mellan- och efternamn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Ok, det är nog mina mellannamn som ställer till det. Testar nu med alla för-, mellan- och efternamn.

Ladda ner din faktura, längst upp till vänster på fakturan står ditt namn så som de registrerat det, skriv in det exakt så som det står där. I mitt fall så är det "Förnamn Mellannamn Efternamn".

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

E-fakturan kommer på lägsta beloppet att betala också, vill du få på hela summan behöver du ringa in så fixar dom det. Om du nu inte redan hade koll på det.

Skrivet av Base:

Ligger du på 300k spend per år så skulle du dra ihop 2x 2-4-1 vouchers med Amex Elite. Annars har du Amex Premium som ger dig 1x 2-4-1 efter 150k spend. Dock ändrar dom så att man inte kan boka business/first med bonuspoäng med Premium-kortet längre, vilket gör Premium lite mindre attraktivt om man är ute efter just det. 135kr/mån för Premium och 15p/100kr spend, samt 500kr/mån för Elite och 20p/100kr spend. Så det är lite vad man vill få ut av kortet som styr kostnaden.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Base:

Såhär skrev jag tidigare i tråden:
Amex Blue = Cashback, 1.25% på allt. 420kr årsavgift
Amex Classic = Gratis. 10p/100kr. 100k per år så får du en 2-4-1 voucher inom Europa. Okej reseförsäkring.
Amex Premium = 135kr/mån. 15p/100kr. 150k per år så får du en 2-4-1 voucher i hela världen. Omfattande reseförsäkring.

Alla tre kort är bra beroende på om du vill ha Cashback eller poäng på att flyga. Med 300k i spend är du nästan uppe i Amex Elite nivå, men om det inte lockar med lounger osv. så är nog Premium bäst isåfall. ToR i världen för 60k poäng för 2 personer t ex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

E-fakturan kommer på lägsta beloppet att betala också, vill du få på hela summan behöver du ringa in så fixar dom det. Om du nu inte redan hade koll på det.

Tack, det hade jag koll på. Hittade att man kunde begära hela summan via appen eller webben, vilket jag gjort. Kommer inte ihåg exakt var jag hittade det.