Timslånga reklamfilmer påstås dyka upp på Youtube

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt fått 1h+ långa reklaminslag ett ganska bra tag. Dock har de gått att skippa, så den enda ändringen här verkar vara att google skruvat lite på vilka som går att skippa och kanske glömt att vissa verkar göra 'reklam' i form av hela avsnitt av någon podd.

Det konstigaste jag fått som reklam var typ 1.5h liveinspelad bolagsstämma för något företag jag aldrig hört talas om.

Permalänk
Medlem

Ganska kul, tycker jag. Om folk jävlas med Google genom att blockera annonser är det väl inte mer än rätt att Google jävlas tillbaka genom att servera värsta möjliga reklamcontent?

(Med det sagt tycker jag inte alls om YouTubes monopolställning, men det är en helt annan sak.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

YT Lite för typ 19-29:-/mån kan jag tänka mig. Annars finns det bättre alternativ för nöje tex film och serier. Där du betalar mindre än YT Premium och får content. YT content är ju gratis och inget som YT producerar eller gör något för.

Det ska ju betala för bandbredden av "oändligt" tittande. eller vill du ha gräns på typ en timme om dagen?

Skrivet av hakd:

youtube dödar aktivt sig själva.
Dom skulle kunna lägga över trafiken till p2p och enbart hosta hemsida och trackers.
(iaf för fasta linor, ej telefoner).

Men istället väljer dom att hosta allt vilket är svindyrt och sen försöker trycka den kostnaden ner mot kund vilket inte tas emot bra alls.

Nja, dom vill ju bli av med alla "snyltare" dvs de som använder adblockers. så. det går bättre för dom då.
adblocker-tittare är ren förlust och alla andra får hjälpa till (se mer reklam/högre premium pris) för att kompensera. mindre tittare nu men mer vinst.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Alltid kört Premium och tänker fortsätta med det. För mig är det värt det. För andra? Kanske inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Snart kommer det väl en quiz efter reklamen där man ska svara på vad man såg i den. Misslyckas man måste man titta på en till reklam osv.

Ge de inga ideer. 😁

Har aldrig betalat för Youtube, principskäl helt enkelt. Men ja, har också märkt av sinnessjukt mycket reklam på sistone. Stackarna och deras yachter, underhåll och drift blir allt dyrare & dyrare. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tur man kört billigt premium i alla år då Just nu tillbaka till Turkisk valuta :>
De som tror Youtube har någon konkurrent lol.

Fungerer fortfarande?
För mig går det inte längre, kortet krävs vara i det landet man betalar ifrån.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Kör SmartTube på tv för att skippa reklam och sponsorskräp i videos automatiskt.
Något konstigt att ingen nämnt det, det är tämligen populärt.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Megacrash:

Betala för youtube finns inte ens på kartan🤣🤣🤣

Genuint nyfiken på varför det resoneras som så?

Nu kanske jag använder YouTube på ett annat vis än vad många andra gör, då jag främst ser YT som en läroplattform snarare än underhållning. Att betala för YouTube skulle jag inte säga är sämre än att betala för en kurs genom Udemy eller liknande. Jag har lärt mig minst lika mycket, om inte mer, om olika ämnen från diverse kreatörer som jag gjort genom den traditionella skolgången, även på eftergymnasial nivå.

Däremot förstår jag att man kanske inte är lika sugen att betala för sig om det enda man använder tjänsten till är att kolla på Shorts eller TikTok-reels.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

< R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem

Betalar och är så skönt utan reklam + man får grym kvalitet på bild och ljud samt youtube musik.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 7900xtx Tuf - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Betalar och är så skönt utan reklam + man får grym kvalitet på bild och ljud samt youtube musik.

Har man jobb så bör man betala. Gick också över till premium. Visst, trist att konstatera att tiderna med "gratis" internet-content är över men så är det. Ingen innovativ start-up tjänst längre utan numer världens bastjänst för content.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Snart kommer det väl en quiz efter reklamen där man ska svara på vad man såg i den. Misslyckas man måste man titta på en till reklam osv.

Det finns ju patent som tack och lov inte används

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk

Det är nästan så att jag funderar på att ta bort Spotify och skaffa Youtube premium.

Någon som har testat? Exempelvis göra musiklistor och vara på gymmet? Går det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Det andra är att det blir mer och mer vanligt med kreatörer som lägger in egen reklam i videorna, som såklart inte tas bort med YT premium.

Detta problem löser man lätt med pluggen Sponsorblock.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Detta problem löser man lätt med pluggen Sponsorblock.

Min poäng är att man kanske inte känner sig helt nöjd om man betalar för premium, men ändå behöver använda adblock/sponsorblock/andra lösningar för att få det man nog tycker att man betalar för. Man blir då negativt inställd till att fortsätta betala för premium - om jag ändå behöver använda sponsorblock för att få en reklamfri upplevelse, varför ska jag betala överhuvud taget? Det var det jag menade är lite problemet med hur avgiftsmodellen fungerar :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

https://i.imgur.com/LvrWTqV.png

Galet minst sagt!
Tillräckligt illa att dom flesta smart-tvs tar screenshot
flera gånger i sekunden på det man tittar på. Fick mig att stänga av nätet på den illa kvickt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tur man kört billigt premium i alla år då Just nu tillbaka till Turkisk valuta :>
De som tror Youtube har någon konkurrent lol.

Det är väl det som är grejen. Youtube SKULLE BEHÖVA EN KONKURRENT! Annars kan dom göra vad dom vill, sätta hur lång reklam dom vill, sätta vilka priser dom vill. Precis som överallt annars när det handlar om praktiskt taget monopol, så är det kunderna som förlorar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uptjackmalo:

Det är nästan så att jag funderar på att ta bort Spotify och skaffa Youtube premium.

Någon som har testat? Exempelvis göra musiklistor och vara på gymmet? Går det bra?

Sålänge du inte släcker skärmen på YT XD

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Ah tack!

Då finns det säkert fler också, fan vad nice 🙂

Uppskattar svaret

Tubular är en fork av NewPipe som kommer med sponsorblock.

En annan är PipePipe som låter dig logga in på ett Youtube konto, för att komma förbi inloggningspärren som Youtube annars kan slänga upp om man kopplar via t.ex en VPN.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Adblock, Sponsorblock etc. är ett måste. Om man gillar någon kreatör kan man ge dem pengar direkt eller köpa någon merch från dem, ad-pengar är småpotatis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Sålänge du inte släcker skärmen på YT XD

Man kan väl fortsätta spela videos med skärmen släckt om man har Premium?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Man kan väl fortsätta spela videos med skärmen släckt om man har Premium?

Japp, det är en premiumfunktion

Autocorrect till särskrivning xP
Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yeah. I know.

Men det jag vill ha är en trklamfri upplevelse - när plattformen tar betalt för en reklamfri upplevelse.
Inte minst med tanke på att yputube ändå tar mer betalt än de flesta andra streamingplattformarna för den reklamfria upplevelsen. Med skillnadencatt man faktiskt får en reklamfri upplevelse hos flera av de andra.

Det är egentligen samma sak på netflix. Jag struntar i om det är filmskaparen eller netflix själva som trycker in reklamen. Upplevelsen blir lika sönderhackd oavsett. O
Den part som tar betalt och som utlovar en upplevelse är den parten jag klagar hos här.

Min uppfatting är att det egentliga problemt är "hur får vi betalt"?
Man har tagit fram en tjänst (Youtube) men har ingen möjlighet att tjäna pengar på den.
Så man försämrar den genom att föra in reklamavbrott och erbjuda en reklamfri upplevelse via abonnemang.
Vill du inte ha ett abonnemang, ja då tvingas du till den sämre upplevelsen.
Micropayments/dricks går ju till kreatören och inte Alpabet.

Reklamfria alternativ finns, EU Video. Men hur många contentmakers vill flytta över till en tjänst där de inte får några pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Micropayments/dricks går ju till kreatören och inte Alpabet

Om du gör detta via youtube så går 30% till dem och 70% till kreatören, så de tar bra betalt för den "tjänsten".

Permalänk
Medlem

Är säkert ett år sen som jag fick meddelande om att stänga av adblocker eller bli utlåst från youtube tills att jag stängt av adblocker. Detta resulterade i att jag helt enkelt slutade att kolla på youtube. Tror att jag snittade ungefär 2-3 timmar om dagen så det kändes skönt att bli av med det beroendet. Gick dessutom förvånansvärt lätt. Fast det hade inte hänt om de inte försökt tvinga mig att stänga av adblocker så tack Google, antar jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Min uppfatting är att det egentliga problemt är "hur får vi betalt"?
Man har tagit fram en tjänst (Youtube) men har ingen möjlighet att tjäna pengar på den.
Så man försämrar den genom att föra in reklamavbrott och erbjuda en reklamfri upplevelse via abonnemang.
Vill du inte ha ett abonnemang, ja då tvingas du till den sämre upplevelsen.
Micropayments/dricks går ju till kreatören och inte Alpabet.

Reklamfria alternativ finns, EU Video. Men hur många contentmakers vill flytta över till en tjänst där de inte får några pengar?

Här finns en stor och intressant diskussion.
Vill rillägga att man faktiskt får betalt av youtube för content. Hur mycket man får är väl den brännande frågan 😁.

På Netflix, appleTV, viaplay, MAX och liknande - där får innehållskaparna tillräckligt betalt för att inte trycka in reklam själva också.
Och de kostar i snitt mindre per månad med deras abonnemang än youtube premium.

Hur går det ihop sig?
Är youtube be bara snikna eller sämre på budgetering? Antagligen inte.
Jag skulle gissa på att kunderna på Youtube i stor utsträckning betalar för all skit som läggs upp men väldigt få vill se.
Hela game of thrones tar väl mindre plats än 2 månaders daglig streaming från nån spelare som har 15 views i snitt... Och det finns väldigt mycket sådant...

Att det inte är kurerat innehåll utan alla ska få samma möjligheter att bli publicerade - det kostar en massa resurser.

Jag tror alltså youtube hade kunnat betala en hel del mer till de lönsamma kreatörerna - om de inte behövde finansiera all "skit" också.
Men öppenheten är en grogrund för alla framtida talanger. I know!

Här finns intressanta lösningar(som kanske aldrig kommer tillämpas). Självkostnadspris exempelvis. Betala för serveranvändningen som kreatör på videoplartformen. Precis som man betalar för sin egen kamera, mikrofon och liknande så betalsr man exempelvis 50 spänn per timma uppladdat material i engångskostnad. Eller liknande.

Det skulle lösa problematiken med att yotube premium kostar mycket - och ända innehåller reklam.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

https://i.imgur.com/LvrWTqV.png

Ha, trodde det var hittepå först men det är riktigt, patent US8246454B2
https://patents.google.com/patent/US8246454B2/en

Permalänk
Medlem

Flera timmar med Ica-Ulf borde bryta mot en hel drös mänskliga rättigheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Chromes manifest v3 kommer nog döda de flesta reklamblockerare.
Får se om firefox kan stå emot detta eller om google bara slutar betala dem så de dör. Google står för lite över 80% av firefox intäkter men lär nog inte vilja att användare får ett alternativ som inte kommer ha manifest v3 vilket alla chromeium basserade webläsare kommer få om jag fattat det rätt?

Google betalar ju förövrigt enorma summor till Apple och andra också för att vara default sökmotor.

Men jag tror det finns en enorm hake, tänkt dig datan du får tillgång till för att träna dina AI modeller om du är standard sökmotor på mer eller mindre alla webbläsare.
Sen är Firefox's marknadsdel såpass liten att jag tror utan googles peng 'kanske' de inte överlever i framtiden, vem vet.

Google anställde förövrigt lead developern från Firefox redan 2005 vilket i sin tur ledde till Chrome. Så kan hända att det funnits samband där och är en av anledningarna till att Firefox överlevt såpass länge.

Permalänk
Medlem

Låter ju helt sjukt.

Jag har vid vissa tillfällen (inte ofta) fått reklamer som varit över 10 minuter långa.
Men åtminstånde än så länge så har dessa gått att skippa efter 5 sekunder.

Någonstans runt 1-2 minuter är längsta jag haft som inte går att hoppa över.

Jag kan förstå att YouTube behöver använda reklam.
Men det får vara med måtta. Annars blir plattformen mer eller mindre oanvändbar.
Vilket inte borde ligga i någons intresse. Förutom om någon försöker starta en konkurrerande plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Tubular är en fork av NewPipe som kommer med sponsorblock.

En annan är PipePipe som låter dig logga in på ett Youtube konto, för att komma förbi inloggningspärren som Youtube annars kan slänga upp om man kopplar via t.ex en VPN.

Fungerar ena YouTube Premium då eller fungerar ad-block då så man kanske inte ens behöver ha det längre?

Jag håller ändå på att fixa med ett "homelab" eller vad man nu kallar det så det kan nog vara så att youtube kommer säga ifrån då min tanke är att köra opnsense eller något i den stilen

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64