Nvidia tappar över 6 biljoner kronor på börsen

Permalänk
Medlem

Det som fått aktievärdet att rasa är just att det krävs tusentals gånger mindre hårdvara för samma uppgift/resultat/upplevelse som tidigare, det är klart att det påverkar aktievärdet även om det nu teoretiskt skulle gå att göra tusentals gånger mer kraftfulla modeller(om det inte vore för att det i praktiken för närvarande slår i ett tak)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 PRO 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Roande att många har förlorat sina pengar? Endast sjuka människor tänker så! Har vissa haft bra timing så får man säga grattis men nej du skrattar när folk förlorar pengar. Jag känner ingen skadeglädje om någon som haft tur på börsen och det faller kraftigt. Vad vinner man på det?

Hur tror du det skulle kännas om något liknande hände dig och skrev exakt den kommentaren som du gjorde?

Att ett företag som fått sitt värde överhypeat och uppblåst tappar värde? Ja, faktiskt.

Att samma techsektor som hypeat upp ai nu har panik för att det verkar som att man inte behöver alla dessa miljarder i investeringar för att lyckas. Mjo, det är faktiskt roande. Särskilt som det kommer bara dagarna efter att en massiv investering i ai utlovats av Trump.

Visst är det skit för de småsparare som förlorar pengar, dock så är det ju alltid riskabelt att investera. Särskilt när det gäller företag vars enorma ökning på börsen verkar drivas av hype och önsketänkande.

Permalänk
Medlem

Även om vi får multipla bubblor som spricker så tror jag på lång sikt att AI-området som marknad bara kommer växa. Handlar bara om att inte investera i enskilda bolag som är övervärderade.

Är nog ingen som klagar på sina Apple eller Microsoft aktier nu som köpte på 80-90talet

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Roande att många har förlorat sina pengar? Endast sjuka människor tänker så! Har vissa haft bra timing så får man säga grattis men nej du skrattar när folk förlorar pengar. Jag känner ingen skadeglädje om någon som haft tur på börsen och det faller kraftigt. Vad vinner man på det?

Hur tror du det skulle kännas om något liknande hände dig och skrev exakt den kommentaren som du gjorde?

Du menar samma personer som blivit rika/tjänat massor på att aktien gått upp OFANTLIGT mycket senaste åren?

De har nog inget att klaga på...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja ni kan ju fortsätta tro det men så fungerar det tyvärr inte i verkligheten.

Berätta, vilken verklighet pratar vi om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kan dock inte använda den just nu... De tillåter inga nya användare

tog hem den i natt och provade

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Jag och en kollega frågade Deepseek om Tiananmen Square-händelsen och den skrev först ett godkänt minus svar, men sedan efter 5 sekunder försvann svaret och appan sa att den tyvärr inte kunde hjälpa oss med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Även om vi får multipla bubblor som spricker så tror jag på lång sikt att AI-området som marknad bara kommer växa. Handlar bara om att inte investera i enskilda bolag som är övervärderade.

Är nog ingen som klagar på sina Apple eller Microsoft aktier nu som köpte på 80-90talet

Jag klagar inte heller på mina Nvidia-aktier som jag köpte på 90-talet.

Jag delar din uppfattning att AI-området har enorm potential. Som alltid i en ny tid är det svårt att hitta guldkornen och de flesta intressanta bolag är inte ens börshandlade så inte undra på att Nvidia stigit så kraftigt.

Permalänk
Medlem

Bara det där bör ju få många i väst att tänka efter innan man använder appen.

På samma sätt som TikTok klassas som en säkerhetsrisk i väst bör DeepSeek klassas som en säkerhetsrisk.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hyfsad överreaktion. Att det går att utveckla AI med enklare hårdvara betyder inte att efterfrågan på bättre hårdvara sjunker. Det betyder snarare att man kan göra ännu mer med bättre hårdvara.

I övrigt är det oroande om Kina leder kapprustningen.

Inte nödvändigtvis, samma arbete snabbare säkerligen men om deepseek får fram en överlägsen modell betyder det inte att openai kan toppa den med mer beräkningskraft. Mer träning är inte automatiskt bättre.

Och så oroande tycker jag inte det är så länge deepseek fortsätter ge ut source på GitHub. Mer oroande isåfall att openai leder som sitt namn till trots inte är open source.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Bara dom inte försöker ta igen förlusten på oss gamers

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3| Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Bara dom inte försöker ta igen förlusten på oss gamers

Nvidias stock pris kommer vara tillbaka på samma nummer som det var innan "kraschen" inom kort så nog inget du behöver oroa dig över.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hyfsad överreaktion. Att det går att utveckla AI med enklare hårdvara betyder inte att efterfrågan på bättre hårdvara sjunker. Det betyder snarare att man kan göra ännu mer med bättre hårdvara.

Det är flera andra chip på gång, nVidia har ju fått agera ganska fritt och deras aktiekurs har åkt raket för att några få företag med hur mycket pengar som helst velat vara först för att få ett monopol.

Nu vet alla att det inte går att äga tekniken och då går det heller inte att tjäna pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Kan man bidra med att ta bort cencuren? 🤔

Har inte kollat men bör väl gå, "jailbreakade" delvis AMD's amuse med lite hints från reddit, men det var nog minimum effort implementering.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Inte nödvändigtvis, samma arbete snabbare säkerligen men om deepseek får fram en överlägsen modell betyder det inte att openai kan toppa den med mer beräkningskraft. Mer träning är inte automatiskt bättre.

Och så oroande tycker jag inte det är så länge deepseek fortsätter ge ut source på GitHub. Mer oroande isåfall att openai leder som sitt namn till trots inte är open source.

Jag kan inte komma på ett enda exempel ur historien där effektivare algoritmer lett till lägre efterfrågan på beräkningskraft. Efterfrågan på beräkningskraft har bara ökat.

Att det är open source betyder inte mer än att det passar dem för stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Precis. Att det kommer röra sig mycket i närtid är inte förvånande, däremot.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jevons_paradox

Tack för den! Jevons paradox var ny för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Att folk förlorar pengar i överhypade aktier är lite roande. Alla pengar man investerar ska man vara beredd att förlora.

Kul att du är lättroad, du kan ju skratta ihjäl dig om du kollar sydamerikanska börserna.

Permalänk
Medlem

Då kanske grafikkortspriser börjar dala också?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Observera att det stora med deepseek inte är att de får bättre resultat med en bråkdel av hårdvaran även om det är mycket stort.

Det stora är att tekniken kommer få spridning, man kan till och med köra det lokalt
Många företag som kommer få se sina aktiekurser minska men det tar kanske lite tid innan investerare fattar.

Själv väntar jag på att cadprogram för 3d-skrivare skall få bättre AI, det tar lite för lång tid för att konstruera där än så länge för att det skall få rejäl spridning. Men de 3D-skrivare som kom förra året var ett stort lyft

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jag tror att det som är roande är att man inte behöver nvidia kort för 250 biljoner för att använda ai, vilket betyder fler och billigare kort till gamers 😁

Du behöver bara en bråkdel av kraften för att använda AI.
Det är när du tränar modellen som det krävs mycket kraft.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Då kanske grafikkortspriser börjar dala också?

Om man går efter kommentarerna på SweC kommer 5000 serien inte sälja särskilt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Du behöver bara en bråkdel av kraften för att använda AI.
Det är när du tränar modellen som det krävs mycket kraft.

Att man inte behövde så fruktansvärt mycket kraft var väl en av fördelarna med kina AI:n

Permalänk
Medlem

Polaren var lagom nere idag, tror han förlorade 28k eller något på sina aktier X_X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Nvidias stock pris kommer vara tillbaka på samma nummer som det var innan "kraschen" inom kort så nog inget du behöver oroa dig över.

Jag tror också det ser ut att öppna uppåt idag igen. Äger inga aktier själv sparar bara i fonder för bättre riskspridning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Polaren var lagom nere idag, tror han förlorade 28k eller något på sina aktier X_X

Som han antagligen fortfarande tjänat mångdubbelt från när han köpte...?

Aktier är inte kortsiktigt, så man kan ju inte sitta och tänka dag till dag.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Borde inte detta öka aktiens värde?
* Europa/USA köper dyra kort för AI
* Kina, som inte får köpa de dyra korten, köper de billigare för AI

Nvidas försäljning är tryggad

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Tydligen fick man höra om Himmelska Fridens torg om man frågade flera gånger, censuren verkar vara ganska lätt påklistrad.

Men du kan ju ladda ner källkoden och ta bort censuravsnitten själv. Öppen källkod är öppen källkod.

Att modellen är öppen betyder inte att du lätt kan plocka bort någon censur. Är den data på vilken modellen tränats präglad av censur och handplockat material kan du inte påverka detta på något meningsfullt vis.

Är det däremot så att censuren lagts till i efterhand som en promptpreambel är det en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Bara det där bör ju få många i väst att tänka efter innan man använder appen.

På samma sätt som TikTok klassas som en säkerhetsrisk i väst bör DeepSeek klassas som en säkerhetsrisk. <Uppladdad bildlänk>

Visst är det så.

Personligen kommer jag inte ta i skiten med tång, jag föredrar att ha så lite som möjligt med CCP att göra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag kan inte komma på ett enda exempel ur historien där effektivare algoritmer lett till lägre efterfrågan på beräkningskraft. Efterfrågan på beräkningskraft har bara ökat.

Och jag har inte sett något exempel i historien på konstant/evig tillväxt.

Och när jag pratar om historien så pratar jag om miljoner år, när du pratar om historien pratar du om 50-60 år, att försöka dra någon slags slutsats baserat på den perioden är rejält vanskligt, för att inte säga direkt dumdristigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Som han antagligen fortfarande tjänat mångdubbelt från när han köpte...?

Aktier är inte kortsiktigt, så man kan ju inte sitta och tänka dag till dag.

Ingen aning, håller inte på med aktier själv, men antar att det hoppar tillbaka igen om några dagar?