Nvidia tappar över 6 biljoner kronor på börsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Och jag har inte sett något exempel i historien på konstant/evig tillväxt.

Och när jag pratar om historien så pratar jag om miljoner år, när du pratar om historien pratar du om 50-60 år, att försöka dra någon slags slutsats baserat på den perioden är rejält vanskligt, för att inte säga direkt dumdristigt.

Människans historia har präglats av det och universums historia har varit en av tilltagande komplexitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Roande att många har förlorat sina pengar? Endast sjuka människor tänker så! Har vissa haft bra timing så får man säga grattis men nej du skrattar när folk förlorar pengar. Jag känner ingen skadeglädje om någon som haft tur på börsen och det faller kraftigt. Vad vinner man på det?

Hur tror du det skulle kännas om något liknande hände dig och skrev exakt den kommentaren som du gjorde?

Eftersom börsen är ren fantasi-ekonomie som har ingen som helst verklighetsrelation så heja ja på samtliga företag att det ska gå dåligt när dem leka med folks pengar där.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt företagets egna uppgifter tränade de sin AI-modell med Nvidias äldre H800-kretsar

Låter ju ändå lite konstigt att Nvidias värdering ska droppa ordentligt av att Deepseek använder Nvidia kretsar för sin AI.

Om valet står mellan att använda Nvida eller använda Nvidia så borde väl det vara gynsamt för Nvidia ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Låter ju ändå lite konstigt att Nvidias värdering ska droppa ordentligt av att Deepseek använder Nvidia kretsar för sin AI.

Om valet står mellan att använda Nvida eller använda Nvidia så borde väl det vara gynsamt för Nvidia ?

Absolut, men man behöver bara bråkdelen så många Nvidia-kretsar som man behövde tidigare, håller på och installerar på min burk just nu

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 PRO 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Polaren var lagom nere idag, tror han förlorade 28k eller något på sina aktier X_X

Han sålde kanske lite för snabbt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Bara det där bör ju få många i väst att tänka efter innan man använder appen.

På samma sätt som TikTok klassas som en säkerhetsrisk i väst bör DeepSeek klassas som en säkerhetsrisk. <Uppladdad bildlänk>

Fast det är en öppen modell som du kan ladda ner o köra lokalt eller på valfri molntjänst. Ingen tvingar en att använda deras app som suger information ut allt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast det är en öppen modell som du kan ladda ner o köra lokalt eller på valfri molntjänst. Ingen tvingar en att använda deras app som suger information ut allt.

Absolut. Men det där var ju också just ett inlägg om appen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Den kommer väl blockeras snart antar jag..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Haha, bra poäng, jag gissar att han antagligen inte sålt alls, så han har inte förlorat ett öre...däremot är hans aktier värda mindre OM han skulle sälja såklart - idag jämfört med innan.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Den kommer väl blockeras snart antar jag..?

Varför och av vem?

Tiktok blev ju godkänt igen av den orange.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Varför och av vem?

Tiktok blev ju godkänt igen av den orange.

Sant, men jag tänkte bara att det är väl så det brukar vara i USA och EU, kanske inte stämmer.

Permalänk
Medlem

Tror detta är en paniksäljning och att aktiekursen kommer att återhämta sig.

* DeepSeek släpptes/presenterades inte under helgen, trots det så sjönk värdet inte förs än igår när börsen öppnade då folk började uppmärksamma det.

* Meta (som nyligen gick ut med att de höjer CapEx för 2025 till 65bUSD) har garanterat hört talas om DeepSeek innan de gick ut med denna information, trots det anser dom att de behöver spendera denna summa på datacenter.
* Som tidigare nämnts, https://sv.wikipedia.org/wiki/Jevons_paradox - Om de nu lyckats skapa en så pass mycket effektivare AI, vem säger att Meta, OpenAI, Google o.s.v. inte bara kommer effektivisera sina AI:s men fortsätta nyttja kapaciteten/mängden GPU:er de har tillgång till? För vi tror väl inte att dessa företag är nöjda redan här och nu utan att målet fortfarande är att skapa AI-modeller många gånger kraftfullare än dagens. AI-modeller som kan ta fram nya mediciner, bota sjukdomar, för självkörande bilar,för robotar och mycket mer.

Upp- och nedgångar i aktiekursen får man räkna med när man äger Nvidia-aktier, det hör till. Framförallt när förväntningarna är skyhöga, men tror man på bolaget så kan detta vara ett köptillfälle. Jag tror åtminstone inte att Mag7-företagen höjer sina CapEx och fortsätter investera i GPU:er från Nvidia utan att veta vad de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag kan inte komma på ett enda exempel ur historien där effektivare algoritmer lett till lägre efterfrågan på beräkningskraft. Efterfrågan på beräkningskraft har bara ökat.

Att det är open source betyder inte mer än att det passar dem för stunden.

Skulle inte tro att det handlar om att folk tror att efterfrågan kommer sjunka något oerhört, bara att det finns andra eventuellt mer intressanta val än Nvidia om man vill fånga vinst-tåget. Om hårdvara blir mindre av en avgörande faktor i konkurrensen mellan AI-bolag är Nvidia inte garanterat den säkraste investeringen för att casha in på AI-hype.
Är vad jag skulle gissa iallafall.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hyfsad överreaktion. Att det går att utveckla AI med enklare hårdvara betyder inte att efterfrågan på bättre hårdvara sjunker. Det betyder snarare att man kan göra ännu mer med bättre hårdvara.

I övrigt är det oroande om Kina leder kapprustningen.

Kina leder inte alls, kanske inom miljöförstöring. Kina är som bäst 2a, har aldrig varit 1a och kommer aldrig vara. Man kan inte påstå sig leda, om allt man gör är stjäla, kopiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Tror inte han sålde utan bara reagerade på siffran.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mycket dom stulit för att bli så framgångsrika. All teknologi från Kina är i princip stulet på ett eller annat sätt

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Kina leder inte alls, kanske inom miljöförstöring. Kina är som bäst 2a, har aldrig varit 1a och kommer aldrig vara. Man kan inte påstå sig leda, om allt man gör är stjäla, kopiera.

Jag tycker det är svårt att veta hur det är med Kina.
Jag hör dock väldigt många på olika sätt säger att de bara kan kopiera. Och jag tror att detta tankesätt att vi är bäst och andra är dåliga kan leda till att vi blir omkörda på många områden. Lite som Kodac, Yahoo, Blockbuster med flera ansåg sig vara bäst och andra vara dåliga.

Det stora problemet med Ai i väst anser jag att folk hela tiden blir kränkta. När jag för en månad sedan frågade vem som skulle bli nästa president i ett väldigt stort land, så kunde LLM ej svara på frågan för att någon kunde bli kränkt. Den sa något med att den ej svarar på politisk frågor just nu.

Permalänk

Någon gång ska bubblan sprickan. AMD och Intel verkar inte tagit lika mycket stryk men de är knappast marknadsledande inom AI.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Absolut, men man behöver bara bråkdelen så många Nvidia-kretsar som man behövde tidigare, håller på och installerar på min burk just nu

Nvidia måste verkligen ha dåliga ingenjörer och programmerare när de förlorar så här stort mot ett ett antal RX 7600. Hur kan deras beräkningskort förlora så mycket mot så mycket sämre hårdvara i konsumentklassen? Helt otroligt!

Skrivet av Swedish Berserk:

Någon gång ska bubblan sprickan. AMD och Intel verkar inte tagit lika mycket stryk men de är knappast marknadsledande inom AI.

Den spricker redan nu! AI är redan ute!

Permalänk
Medlem

Kina bygger AI snabbare och billigare än USA med stöd från deras regering, låga kostnader och massiva tillgångar till data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Kina bygger AI snabbare och billigare än USA med stöd från deras regering, låga kostnader och massiva tillgångar till data.

Hur kommer det sig att inte USA stöder Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kommer det sig att inte USA stöder Nvidia?

Jensen valde det kinesiska nyåret över Trumps insvorning.

Permalänk
Medlem

Bäst på ämnet:

Citat:

I can't believe ChatGPT lost its job to AI

Permalänk
Medlem

Detta kommer typ samtidigt som Japan höjer räntorna på lån. Säkert en del finansbolag som lånat cash och låter detta vara "orsaken" till att de måste sälja. Oops.

Finansmarknaden är så oändligt mycket det kan bero på och allt är hemligt för oss små människor som inte är med i klubben vilket antagligen anledningen till att karusellen kan fortsätta.

Edit: för att förklara lite bättre så hade Japan väldigt låg ränta jämfört med resten av världen, det var alltså mer lukrativt att låna där än i tex usa. Många finansbolag har kontor i flera olika länder så det är antagligen inget hinder för dem att låna i tex Japan när det är bäst där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Kina leder inte alls, kanske inom miljöförstöring.

De är bäst när det gäller installerad effekt av förnyelsebar energi (sol och vind).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Du pratar semantik medan Kina utökar sin makt.

Permalänk
Medlem

Kinesisk censur, yay!

We tried out DeepSeek. It worked well, until we asked it about Tiananmen Square and Taiwan

‘Sorry, that’s beyond my current scope’
Unsurprisingly, DeepSeek did not provide answers to questions about certain political events. When asked the following questions, the AI assistant responded: “Sorry, that’s beyond my current scope. Let’s talk about something else.”

• What happened on June 4, 1989 at Tiananmen Square?

• What happened to Hu Jintao in 2022?

• Why is Xi Jinping compared to Winnie-the-Pooh?

• What was the Umbrella Revolution?

Intressant att man kan gå runt det med l33tspeak.

Nästa steg: kina förbjuder leetspeak XD

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

De är bäst när det gäller installerad effekt av förnyelsebar energi (sol och vind).

Samtidigt i Kina:
2024 byggdes 40+ nya kolkraftverk, så....yeah 😑

Permalänk
Medlem

+ 6.6% nvidia igen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Polaren var lagom nere idag, tror han förlorade 28k eller något på sina aktier X_X

Han förlorade ett 5090 med andra ord