SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Gamingburk och Linux. Behöver ett GPU!

Permalänk

Gamingburk och Linux. Behöver ett GPU!

Hej.

Det här finns hemma hos mig.

7950x3d/96gb ram/850w plat/ultrawide 3440*1440.

Behöver ett gpu till grejen.

5070ti?
5080?
7900xtx?
9070xt?

Tänker runt Garuda/Manjaro/Endeavour OS?

Vad säger ni?

Plus, spelar det nån roll om jag tar Nvidia eller AMD? Hur är det med drivrutinerna? Själv har jag drivit Mint på min bärbara datorn i flera år utan problem. Det är den ända erfarenheten av Linux som jag har.

Ska mest spela spel och ibland koppla in min elbas till min SSL2+ ljudkort och lira lite så på Reaper.

Tack.

Permalänk
Medlem

Nu var det något år sen jag använde Nvidia till Linux så det kanske har ändrats, men jag hade vissa problem med den, inte minst med Wayland (om man nu väljer den istället för xorg/x11). AMD är det enklaste kortet då man slipper hålla på och bry sig om drivrutiner då de till stor del finns i Linuxkärnan.
Vore jag du så skulle jag vänta på faktiska tester och se vad 9070XT har att erbjuda i jämförelse med de andra, förhoppningsvis släpps den som utlovat nästa månad.

Permalänk

Fedora KDE och så dyrt Amd-kort du har råd med.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit i din position så hade jag valt ett AMD grafikkort från deras kommande kort.

Nvidia har blivit mycket bättre den senaste tiden när det gäller deras drivrutiner på Linux, men dom har en lång väg kvar tills jag hade rekommenderat dom till någon som vill använda Linux.

Ett par saker som är rätt irriterande som ett exempel:

1. Du kan inte använda VRR med två skärmar på samma grafikkort.

2. Du har inte tillgång till riktig hårdvaruacceleration i webbläsare för det finns inte vaapi stöd.

Det finns fler saker men listan blir mindre med varje uppdatering på senaste tiden men dom två är två stora problem för mig.

När det gäller OS så hade jag föreslagit vanligt Arch Linux eller Fedora.

När det kommer till ditt ljudkort så verkar det inte ha något officiellt stöd för Linux, så du får nog googla lite.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem

Angående vilken distro så har jag använt Garuda i ett par år, när det gäller spelandet så fungerade den klockrent. I min hårdvara hade jag dock problem med ljudet då pipewire ibland slutade fungera så man fick starta om den då och då.

Har testat Nobara också, och den fungerade fint, men testade bara några veckor då jag blev mer intresserad av Bazzite (fedora) som är "immutable" vilket för mig var ett nytt koncept som jag gillar. Det är alltså att systemets kärna och viktiga filer är skrivskyddade så att jag inte kommer åt dem lika enkelt och gör misstag och uppdateringar fungerar annorlunda.

Men du verkar vilja ha arch-baserat så baserat på min erfarenhet så rekommenderar jag Garuda. Finns ju CachyOS också, men den har jag inte lyckats installera i min maskin.

Permalänk
Skrivet av Charles Finley:

Fedora KDE och så dyrt Amd-kort du har råd med.

Kan du förklara varför valde du Fedora?
Tack!

Permalänk
Skrivet av LillaRosaKorsa:

Kan du förklara varför valde du Fedora?
Tack!

Det är den disten som jag tycker är stabil men ändå snabb med att lansera nya paket. Har testat några olika, typ, Ubuntu var för långsam med nya grejjer, Manjaro gick sönder ibland vid uppdateringar, även om det var lätt att fixa.

KDE för polerad, snabb, användarupplevelse och man kan ställa in det man vill. Gnome är för instängt och Xfce är för gammaldags.

Permalänk
Medlem

Skulle också säga AMD, Fedora och KDE, kör själv Nobara för närvarande.

Men följer CachyOS med spänning och den får nog provköras i en nära framtid.

Invänta kommande grafikkort om det finns utrymme för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX1:
  1. Du kan inte använda VRR med två skärmar på samma grafikkort.

Verkar som nvidias när som helst/väldigt snart (i alla fall för cachyos) kommande drivrutiner har löst detta.
Se denna video

för mer info och verkar även som det blir ett duktigt prestanda hopp med dom också.

Kan rek A1RM4X's videos om olika linux distros.
Tex denna ranking/tier list av distros för gaming/content creators https://www.youtube.com/watch?v=thWre8VJJyI
För lite snabbare info om plus/minus med en hel del olika distros.

Att köra/installera nvidia drivrutiner i en hel del gaming distros är väldigt lätt typ några få musklick och nån min så är det klart!
Men överlag så är AMD fortfarande det bästa/lättaste att hantera valet än idag men deras övertag krymper ganska snabbt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!