Lyckades någon köpa ett RTX 5090?

Permalänk
Medlem

Lyckades lägga en order på en 5090 msi trio, hade två st olika modeller gigabyte i varukorgen och hann lägga en beställning men danskebank sa nej pga säkerhetsjäl lol. De tyckte 70k från inet var skumt ig.

Lyckades dock snabbt dra iväg en swish på msi'n. Dock inget kort, men åtminstonde order. Mer än de flesta, I guess?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/msi_geforce_rtx_5090_... tog inte så lång tid innan första dök upp på blocket

Ingen betalar det priset för ett grafikkort som den vill ha. Gör man det är man sjuk.

Permalänk

Hängde på låset på Inets datorbyggare då jag hade allt redo där för beställning förutom GPU. Ser ut som att de hade extremt få ex tillgängliga, fick ner ett MSI Gaming Trio i korgen men släppte det och bestämde mig för att vänta istället.

Nu kom Komplett igång så att det gick att beställa och där fick jag in en beställning på Asus Rog Astral 5090 OC, beställningen bekräftad och väntas i lager på måndag. Får se om det stämmer.

Visa signatur

i7-13700K, ASUS ROG Z790 Hero, 64 GB Corsair Dominator CL36, Gigabyte Gaming OC GeForce RTX 4090, Samsung 990 Pro SSD 2TB M.2, Samsung 870 QVO 8 TB SSD, Corsair iCUE 7000T chassi, ASUS ROG Thor II 1200W, Corsair iCUE H150i Elite, Asus 32" Mini LED 4K PG32UQX

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Och folk klagar på att korten är för dyra? Tycker det låter som att de sålts på tok för billigt med tanke på hur snabbt de försvann

Gjorde en användare bara för att kunna kommentera hur blåögd denna kommentaren är, du går rakt in i Nvidias fälla av artificiell otillgänglighet, det är såhär de normaliserar sina hutlösa priser och att döma av din kommentar och fem likes verkar det fungerar bra på fåren.

Permalänk
Medlem

Nope, beställde från inet. Sitter lugnt i båten till slutet av februari hoppad jag det släpper en del har ändå 4090 just nu.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ingen betalar det priset för ett grafikkort som den vill ha. Gör man det är man sjuk.

Finns ju personer som lägger mer på en krogrunda, för dom är det inte direkt mycket pengar. När det finns så lite kort tillgängliga så finns det tillräckligt med köpare villiga att betala. Vi övriga 99,99% av befolkningen får vänta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spookyscaryskeletons:

Gjorde en användare bara för att kunna kommentera hur blåögd denna kommentaren är, du går rakt in i Nvidias fälla av artificiell otillgänglighet, det är såhär de normaliserar sina hutlösa priser och att döma av din kommentar och fem likes verkar det fungerar bra på fåren.

Det är väl inte konstigare än att exklusiva sportbilar endast tillverkas i 100 exemplar. Du får det att låta som något uppseendeväckande men är en flera hundra år gammal strategi. Och enligt marknadsekonomins "lagar" så är den prissatt för lågt.

Själv skulle jag aldrig köpa en, varken grafikkort eller bilen. Jag vill ha valuta för pengarna oavsett hur rik jag är.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Det fanns ingen 5090FE i sverige va? Ändrade mig o köpte en 5080FE istället som tur var.

Permalänk
Skrivet av InvictusManeo:

Det fanns ingen 5090FE i sverige va? Ändrade mig o köpte en 5080FE istället som tur var.

Så du fick tag på ett från Nvidias hemsida alltså? Inte dåligt. Grattis!

Permalänk
Medlem

ja ett 5080 från Inet och ett 5090 från proshop. Båda har skickats

Permalänk
Medlem

Asus TUF 5090 hos Komplett. Får se när det dyker upp för jag fick nog inte ett av de 3 kort de hade.

Permalänk
Medlem

Var det någon alls som lyckades få tag på ett 5090 FE från Nvidias hemsida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockson:

Sidan åkte ner för mig när jag uppdaterade kl 15.00.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem

Har en beställning liggandes hos Proshop på TUF modellen. Nu är den stora frågan när/om kortet kommer. Beräknat leveransdatum är tydligen 2025-02-14 - 2025-02-17

Permalänk

Nope, sidorna kraschade eller hade inte modellen jag ville ha

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 4090 TUF OC • Corsair 64 GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 3x Samsung 990 PRO (2 x 1 TB + 2TB) • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

https://valid.x86.fr/n186ib

Permalänk
Medlem

Verkar som det fanns överlägset mest av MSI gaming OC?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Firesale på 5090

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

Fomo fick mig, köpte 5080 utanför msrp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockson:

Tror ej det funnits på lager alls i norden. Fanns dock i andra länder (italien och frankrike t.ex). Hållit koll på sidan med ca 15s mellanrum sen 14:30 och har ej funnits på lager undr hela den tiden (ej blivit blockad).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Sökte på nänet och hittade denna underbara butik... :'D

Mistänkt lurenderi med 101,234% sannolikhet.

https://atomic69-shop.fourthwall.com/en-sek/collections/all

Permalänk
Medlem

Lyckades också få igenom en beställning hos Komplett på Asus Rog Astral 5090 OC, beställningen bekräftad men står bara: "Beställd, förväntas i lager (1 st). Du kommer att meddelas så snart varan har skickats."
Får se!

Visa signatur

-We are nothing but shadows and dust-

Permalänk
Medlem

Trodde korten skulle kosta 29000kr, ville egentligen ha en Suprim. Men såg att det endast var 12 i lager vid 15.00 så fick tveka i 3sekunder sen var det bara köra. Känns fortfarande inte helt 100 att det var 6000kr dyrare än jag räknat med och att jag inte fick Suprim modellen ens.

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Trodde korten skulle kosta 29000kr, ville egentligen ha en Suprim. Men såg att det endast var 12 i lager vid 15.00 så fick tveka i 3sekunder sen var det bara köra. Känns fortfarande inte helt 100 att det var 6000kr dyrare än jag räknat med och att jag inte fick Suprim modellen ens.

<Uppladdad bildlänk>

Inet har blåst dig :D, det är ju typ minst 2-3 tusen för mycket.

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Skrivet av friArsenik:

Sökte på nänet och hittade denna underbara butik... :'D

Mistänkt lurenderi med 101,234% sannolikhet.

https://atomic69-shop.fourthwall.com/en-sek/collections/all

Om man ändå ska lura nån, kan man inte göra det snyggt då? Den sidan luktar ju scam rakt igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och folk klagar på att korten är för dyra? Tycker det låter som att de sålts på tok för billigt med tanke på hur snabbt de försvann

Skulle inte förvånat mig om korten sålt slut till dubbla priset. Finns det inget alternativ kan man ta bra betalt.

Permalänk
Skrivet av Toss3:

Tror ej det funnits på lager alls i norden. Fanns dock i andra länder (italien och frankrike t.ex). Hållit koll på sidan med ca 15s mellanrum sen 14:30 och har ej funnits på lager undr hela den tiden (ej blivit blockad).

Jag satt och kollade mellan 14:50 till 15:30,, växlade lite mellan "kommande" till "finns ej i lager" och tillbaka, men såg inte heller att dem fanns nån gång. Men det kanske är hoppfullt att det är på väg några. Vi får se. :), hade gärna klickat hem ett nu till min Terra låda.

Permalänk
Medlem

Hur är det möjligt att ett Gigabyte GeForce RTX 5090 32GB Aorus Master kostar 35.499kr........ Medans ett ASUS GeForce RTX 5090 32GB ROG Astral OC, ligger på 34.990kr.... hos Inet..

Är denna prissättningen okej?

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem

Fast de säljer slut? Vad menar du? Ska Nvidia vara "snälla" och sälja sina produkter till ett lägre pris än folk är beredda att betala? Det vore ju otroligt korkat.

Permalänk
Medlem

Ja, nvidias sida vara bara grå "meddela mig", innan 15:00, från 15:05 gick det till "ej i lager" eller liknande, såg den aldrig aktiv. Fick inte det jag tänkt men fick iaf tag på ett 5090 på netonnet, ganska seg leverans de har jämfört med andra, 3-4 vardagar. Jaja, hinner man ju sätt ihop resterande delarna.

Permalänk
Medlem

När du påstår att det handlar om "artificiell otillgänglighet", vad menar du med det rent konkret, och är det ett påstående du kan styrka? Tänker mest att det är viktigt med tydlighet och att vi inte bara sitter och underhåller fria fantasier här.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3