Lyckades någon köpa ett RTX 5090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Kommer bli ännu värre tror jag i vissa fall där hus bränns ner och folk har inte hemförsäkring och brandsläckare.

600w är inte säkert för flera timmars spel. Skulle max spela 1 timma i stöten med detta kort. För 5090 är verkligen inte för spel.

Det kommer bränna uttag och i värsta fall starta bränder. Detta drar nästan 200w över 1 uttag mer än 4090 (som redan haft lite problem med att kablarna smält)

Speciellt founders edition tror jag är livsfarligt kort

Alltså herregud 🤣 nej
ingen 12vhpr har orsakat brand. Sluta prata om saker du inte kan och oja i onödan.
Det värsta som händer är smält kontakt.
Vad jag vet har ingen kontakt smält utan yttre omständigheter som användaren gjort eller cablemod (adapter).

Större risk att din mobilladdare brinner

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Alltså herregud 🤣 nej
ingen 12vhpr har orsakat brand. Sluta prata om saker du inte kan och oja i onödan.
Vad jag vet har ingen kontakt smält utan yttre omständigheter som användaren gjort eller cablemod (adapter).

Vad har en mobilladdare? 20-30-40 watt? Inte 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Supernajs att blindaköpa en GPU för 35000:- som jag gör. Finns inte en enda review på MSI Gaming Trio OC 5090. Är väl iofs gött att dom gick till oss istället för youtubers.

Vilka spel ska du spela med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Effekten spelar ingen roll... Det är oftast omvandlingen som är brandfara.

Finns en anledningen varför svagström knappt har något regelverk 😉

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Du är medveten om att en vanlig 10 amp säkring kan belastas 2300 watt under en längre tid och ännu högre under kortare tid.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Alltså herregud 🤣 nej

Oof hur vet du att det inte orsakat någon brand? Merparten av användare som råkat ut för detta är förmodligen inte personer som posta om detta på reddit eller andra forum, och får Asus eller någon in ett kort där hela datorn börjat brinna så kommer dom nog göra ALLT dom kan för att det inte ska hamna ute på sociala medier.

Samt problemet är att kontakten är dåligt designad på sånt sätt att det otroligt enkelt att montera den fel, är kontakten korrekt monterad så är det inte ett problem, så har det varit från dag ett (med undantag från vissa adaptrar som även haft andra design problem)

Så risken att dessa brinner skulle vara mindre än ens mobilladdare är bara felaktigt, så länge man inte har en olaglig kina laddare som inte håller standard. En laddare som håller standard har mer eller mindre ingen risk alls, medans denna kontakt har en stor risk, speciellt på ett kort som 5090 då kontakten korrekt monterad kan bli över 80c (täcken på stiften är underdimentionerade)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Du är medveten om att en vanlig 10 amp säkring kan belastas 2300 watt under en längre tid och ännu högre under kortare tid.

Ja, men du förstår inte. Datorer kommer brinna, hus kommer brinna, connectors kommer förstöras.

Du kan inte ha 600w på en 12vhpwr och marknadsföra grafikkortet för spel. Detta skulle heta något helt annat och markandsföra för professionella företag för maskininlärning och film

Konsumenten kommer bli rånad. För att inte tala om spikesen. Datorer kommer stängas av titt som tätt under spel och ingen vet varför. Underskatta inte effekten i detta kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Ja, men du förstår inte. Datorer kommer brinna, hus kommer brinna, connectors kommer förstöras.

Du kan inte ha 600w på en 12vhpwr och marknadsföra grafikkortet för spel. Detta skulle heta något helt annat och markandsföra för professionella företag för maskininlärning och film

Konsumenten kommer bli rånad. För att inte tala om spikesen. Datorer kommer stängas av titt som tätt under spel och ingen vet varför. Underskatta inte effekten i detta kort

Så du vet bättre än Nvidias ingenjörer? Du försöker rättfärdiga ditt köp av 5080 istället för 5090, det är vad jag tror i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Oof hur vet du att det inte orsakat någon brand? Merparten av användare som råkat ut för detta är förmodligen inte personer som posta om detta på reddit eller andra forum, och får Asus eller någon in ett kort där hela datorn börjat brinna så kommer dom nog göra ALLT dom kan för att det inte ska hamna ute på sociala medier.

Samt problemet är att kontakten är dåligt designad på sånt sätt att det otroligt enkelt att montera den fel, är kontakten korrekt monterad så är det inte ett problem, så har det varit från dag ett (med undantag från vissa adaptrar som även haft andra design problem)

Så risken att dessa brinner skulle vara mindre än ens mobilladdare är bara felaktigt, så länge man inte har en olaglig kina laddare som inte håller standard. En laddare som håller standard har mer eller mindre ingen risk alls, medans denna kontakt har en stor risk, speciellt på ett kort som 5090 då kontakten korrekt monterad kan bli över 80c (täcken på stiften är underdimentionerade)

För att det är rent omöjlig för psun skall stoppa det innan det kan hända. Tiden för överhettning är för kort. Plast brinner väldigt dåligt också.
Om du vet hur elbränder orsakas så vet du ingen brand kan uppkomma för den kommer kortsluta psu och strömmen löser ut.
Så sluta prata som du vet något i ämnet.

Och det är mycket högre risk för en mobilladdare att brinna än en 12vhpr kontakt då det finns inget krav på jfb till vägguttag som bryter strömmen vid överslag.
En psu har ett regelverk som kräver att detta sker annars får de inte säljas.

Så nej kontakten kommer inte få ditt hus att brinna ned.
att stiften är 80C har ingenting med att de är enbart underdimensionerade.
är det optimalt nej? Kör de koppar eller ALU? För ALU kör man upptill 140C

Folk måste sluta skrika varg utan att förstå alla detaljer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Konsumenten kommer bli rånad. För att inte tala om spikesen. Datorer kommer stängas av titt som tätt under spel och ingen vet varför. Underskatta inte effekten i detta kort.

5080TI kommer bli denna generationens räddare för Nvidia. Kommer prestera mellan 4090 och 5090 utan att brinna upp.

Att 5080 är sämre än 4090 är egentligen ett skämt. 4080 var bättre än 3090, 3080 var bättre än 2080ti, 2070 var bättre än 1080, 1070 var bättre än 980

Det är inga problem om folk följer de kraven som finns... Men folk använder ju saker felaktigt hela tiden så självklart händer olyckor

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Så du vet bättre än Nvidias ingenjörer? Du försöker rättfärdiga ditt köp av 5080 istället för 5090, det är vad jag tror i alla fall.

Köpte 5080 för att jag behöver nytt och vill inte lägga pengar på 5090 kontra risken det innebär att huset brinner upp.

5080TI kommer dock bli denna generationens räddare för Nvidia. Kommer prestera mellan 4090 och 5090 utan att brinna upp.

5080 är ett skämt egentligen - Sämre än 4090.
4080 var bättre än 3090
3080 var bättre än 2080ti
2080 var bättre än 1080ti
1080 var bättre än Titan

Ny generations 80kort har alltid slagt förra generationens toppkort. Så nej jag vet att det är ett dåligt köp, men bryr mig inte. Får använda DLSS 4.0, frame generation och allt tekniskt lull-lull för att kommer förbi 4090

Permalänk
Skrivet av Belgaar:

Köpte 5080 för att jag behöver nytt och vill inte lägga pengar på 5090 kontra risken det innebär att huset brinner upp.

5080TI kommer dock bli denna generationens räddare för Nvidia. Kommer prestera mellan 4090 och 5090 utan att brinna upp.

4080 var bättre än 3090
2070 var bättre än 1080
1070 var bättre än 980

Ny generations 80kort har alltid slagt förra generationens toppkort. Så nej jag vet att det är ett dåligt köp, men bryr mig inte. Får använda DLSS 4.0, frame generation och allt tekniskt lull-lull för att kommer förbi 4090

Men bra overclock potential, kan komma nära 4090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

4080 var bättre än 3090
2070 var bättre än 1080
1070 var bättre än 980

Nej de har dem inte för du jämför inte mot toppkorten (titan)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej de har dem inte för du jämför inte mot toppkorten (titan)

Du kan göra det med. 80 kortet har alltid slagit förra generationens topp kort. Utom 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

<Uppladdad bildlänk>

Här är anledningen till att inga 5090FE hann ses. På något sätt har någon fått tag i URLen eller så har någon från Proshop läckt den innan launch.

Edit: https://www.pcgameshardware.de/Geforce-RTX-5090-Grafikkarte-281029/News/Ausverkauf-vor-dem-Verkaufsstart-1464918/

Suck vilket skämt. Många F5 igår förgäves

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Kör du samma argument till folk som åker på långa utomlandsresor, köper fiskespön för 40k, skotrar för 150k, m.m.? Tycker du dem också borde renovera huset och köpa bil istället?

Jag försvarar inte Nvidias priser men det är någon jobbig stigma i samhället över folk som gillar datorer och spenderar pengar på det dem är intresserade av, och jag är trött på den.

Jo lite faktiskt man får riktigt bra fiskeutrustning för under 5000kr. Vet inte vad skotrar går på.
Jag inser att jag får ge upp.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jo lite faktiskt man får riktigt bra fiskeutrustning för under 5000kr. Vet inte vad skotrar går på.
Jag inser att jag får ge upp.

Bor ju själv norröver och alla andra i mitt team (5 pers) kör skoter, själv har jag aldrig suttit på en. Det är inte alls ovanligt att en familj har 2-3 skotrar, och de går lätt på 120-150k. Men de har ett ganska högt andrahandsvärde, vad som dock drar iväg är det faktum att de är väldigt dyra att försäkra, ungefär en tusenlapp per skoter och månad.

Så när vi pratat om vad min datorhobby kostar så rycks det mest på axlarna. Det är en ganska billig hobby ändå, även om man köper "top of the line".

Inom de absolut flesta andra hobbies (gissar jag) så är det absoluta toppsegmentet inte tillgängligt för de flesta utövare. Men ingen i världen kan oavsett medel köpa ett bättre grafikkort än ett 5090 just nu. På det sättet skulle jag säga att denna hobby är väldigt inkluderande.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem

Säger väl det mesta om lanseringen av RTX5000 serien…
https://www.techpowerup.com/331886/newegg-sold-out-most-nvidi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Folk är grafikkåtare än någonsin! Spelar ingen roll vad det kostar! Jensen tömmer grafikknarkarna på sista droppen

Nja han tömmer ju inte dom nog. Hade jag varit nvidia hade jag kört msrp * 1,5 tills jag lyckats mätta marknaden. Är det konstant brist även då, hade jag kört *2 nästa serie.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

För att det är rent omöjlig för psun skall stoppa det innan det kan hända. Tiden för överhettning är för kort. Plast brinner väldigt dåligt också.
Om du vet hur elbränder orsakas så vet du ingen brand kan uppkomma för den kommer kortsluta psu och strömmen löser ut.
Så sluta prata som du vet något i ämnet.

Och det är mycket högre risk för en mobilladdare att brinna än en 12vhpr kontakt då det finns inget krav på jfb till vägguttag som bryter strömmen vid överslag.
En psu har ett regelverk som kräver att detta sker annars får de inte säljas.

Så nej kontakten kommer inte få ditt hus att brinna ned.
att stiften är 80C har ingenting med att de är enbart underdimensionerade.
är det optimalt nej? Kör de koppar eller ALU? För ALU kör man upptill 140C

Folk måste sluta skrika varg utan att förstå alla detaljer

Ja under förutsättning att det blir en kortslutning ja, blir det ingen kortslutning så kommer psun mata på som vanligt.

Och ja jag vet exakt hur dom kan uppstå då vi bokstavligen sätter eld på kontakter som inte ska kunna brinna i labbet på jobbet då och då (och då är det kontakter som är godkända för tåg så betyderligt högre krav på dom än dessa) och dom kan uppstå av mer eller mindre två anledningar, hög resistans eller kortslutning. Och problemet med dessa kontakter är hög resistans/för liten kontaktyta dvs så länge det finns kräm i psun så kommer den fortsätta mata och allt kortslutningsskydd i världen kommer inte göra någon skillnad förns man får ett överslag till jord (om man får det)

Samt 80c är temperaturen är på utsidan av kontakten inte på stiften, får räkna med att stiften i sig är högre då plast är otroligt dålig på att överföra värme. Nu vet jag inte vad för temperatur som krävs för plasten ska börja brinna, kan gott och väl va som så stiften smälter innan kontakten börjar brinna vilket i sånt fall har du självklart rätt då stiften kommer antingen tappa kontakt eller kortslutas innan brand uppstår.

Oavsätt, brand eller inte så är kontakterna skräp, samt risken att man bränner ner huset är nog obefintlig men lika så är risken när det kommer till mobilladdare, har än så länge inte sätt en ända mobil/laddare där brand har uppstått där det inte är billigt Kina skräp (som inte får säljas) har använts. Med ett undantag vilket är galaxy Note 7 men där va designen på mobilen boven och inte laddaren =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Sub:

Nja han tömmer ju inte dom nog. Hade jag varit nvidia hade jag kört msrp * 1,5 tills jag lyckats mätta marknaden. Är det konstant brist även då, hade jag kört *2 nästa serie.

Ja, precis som med premiumavgiften på YouTube

Permalänk
Skrivet av Thursday:

Men de har ett ganska högt andrahandsvärde...

Lyckost... en cross sjunker runt 1500 per körd timme ner till 35k... Nypris nu är 125-135k

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja under förutsättning att det blir en kortslutning ja, blir det ingen kortslutning så kommer psun mata på som vanligt.

Och ja jag vet exakt hur dom kan uppstå då vi bokstavligen sätter eld på kontakter som inte ska kunna brinna i labbet på jobbet då och då (och då är det kontakter som är godkända för tåg så betyderligt högre krav på dom än dessa) och dom kan uppstå av mer eller mindre två anledningar, hög resistans eller kortslutning. Och problemet med dessa kontakter är hög resistans/för liten kontaktyta dvs så länge det finns kräm i psun så kommer den fortsätta mata och allt kortslutningsskydd i världen kommer inte göra någon skillnad förns man får ett överslag till jord (om man får det)

Samt 80c är temperaturen är på utsidan av kontakten inte på stiften, får räkna med att stiften i sig är högre då plast är otroligt dålig på att överföra värme. Nu vet jag inte vad för temperatur som krävs för plasten ska börja brinna, kan gott och väl va som så stiften smälter innan kontakten börjar brinna vilket i sånt fall har du självklart rätt då stiften kommer antingen tappa kontakt eller kortslutas innan brand uppstår.

Oavsätt, brand eller inte så är kontakterna skräp, samt risken att man bränner ner huset är nog obefintlig men lika så är risken när det kommer till mobilladdare, har än så länge inte sätt en ända mobil/laddare där brand har uppstått där det inte är billigt Kina skräp (som inte får säljas) har använts. Med ett undantag vilket är galaxy Note 7 men där va designen på mobilen boven och inte laddaren =p

Jag termograferar och plast ger väldigt bra värmeöverföring för att mäta, det är därför man alltid sätter plasttejp på blanka material för att kunna mäta.....
Har du 80C utsida har du förmodligen 80C +5% fel tolerans innanför.
Om du ökar R så ändras ju U och I vilket gör att något kommer trigga tillslut, långt innan någon brand händer.
PVC Plast kan ha smältpunkt på låg 100C till hög 200 och antänder vid 450C.

Stiften lär smälta innan plasten brinner men det är nog fortfarande runt 200C

Det är fortfarande större chans att huset brinner ned av mobilladdare än att 12vhpr kommer elda ned ditt hus. Med en CE märkt laddare. Så omöjligt är det.

Sen om du håller på med tester så borde du förstå att ni forcerar något utanför Specs och utan skydd och det är som att lägga en skiftnyckel över polerna på ett batteri

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Du kan göra det med. 80 kortet har alltid slagit förra generationens topp kort. Utom 5080

Nvidia: Inga överhettande strömkontakter för RTX 5000-kort

https://www.sweclockers.com/nyhet/40498-nvidia-inga-overhetta...

Permalänk
Medlem

Det här ha jag väntat på. DogTown låst till 236fps. Helt otrolig motion clarity. 40-50ms latency.

5120x1440p pathtracing DLSS transformer balanced, ray reconstruction. Mycket bussword ready!

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det här ha jag väntat på. DogTown låst till 236fps. Helt otrolig motion clarity. 40-50ms latency.

5120x1400p pathtracing DLSS transformer balanced, ray reconstruction. Mycket bussword ready!

<Uppladdad bildlänk>

vad för upplösning kör du? Jag väntar spänt på någon som kör 5090 på en 57" g9 samsung skärm!

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

5120x1400p pathtracing DLSS transformer balanced, ray reconstruction. Mycket bussword ready!

<Uppladdad bildlänk>

40-50ms känns mycket?

Skrivet av Hasjon:

vad för upplösning kör du? Jag väntar spänt på någon som kör 5090 på en 57" g9 samsung skärm!

Det höll på att vara jag men 50k för grafikkort och skärm gjorde att jag till slut drog i handbromsen.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

40-50ms känns mycket?

Det höll på att vara jag men 50k för grafikkort och skärm gjorde att jag till slut drog i handbromsen.

40-50 end to end latency är mer normalt än vad du tror 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

5120x1440p, alltså samma som 2 1440p skärmar. 2st 4k skärmar känns som det är att ta i om det är det du har.

Skrivet av Sub:

40-50ms känns mycket?

Smaksak, har spelat hundratals timmar Cyberpunk med 50-60ms på mitt 4090 innan och det gick också bra.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Nvidia: Inga överhettande strömkontakter för RTX 5000-kort

https://www.sweclockers.com/nyhet/40498-nvidia-inga-overhetta...

Sett det också tidigare - tror inte det kommer att stämma