Bilistförbund vill se hårdare tag mot rattsurfande

Permalänk
Medlem

Att fippla med mobilen när man kör är livsfarligt. Jag var själv en kålsupare i början men insåg snabbt hur enormt riskerna ökar. Det handlar inte bara om ens egen säkerhet, utan också om andras liv.

Lagen om mobilförbud borde slopas och istället klassas som vårdslöshet i trafik, där straffen är betydligt strängare.

Dessutom är det märkligt att böter inte anpassas bättre efter inkomst. De borde kännas för alla – även vid 0 taxering borde det finnas en minimigräns.

Men som vanligt har man valt ett minst sagt tafatt system. 1500-2000 kr är ju inte mycket pengar idag, är markant höjd risk för kroppsskada så .

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Är vårdslöshet i trafik, men som du skriver, de behöver tas för det oxå så det får konsekvens.

Då borde telefonfipplande också räknas dit, liksom allt annat som distraherar föraren i alla fordon. Liksom alla de som framför sin cykel eller sitt elfordon helt utan vett i trafiken.
Sedan har vi dessa personer som är helt fokuserade på telefonen medans de är ute i trafiken och litar på att alla andra ska rädda dessa personer när de bryter mot regler. Värst är de med barnvagn då de inte bara riskerar skada sig själv utan ett oskyldigt barn.

Varför ska olika händelser som gör samma sak ha olika straff?

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Skrivet av Neon:

Dessutom är det märkligt att böter inte anpassas bättre efter inkomst. De borde kännas för alla – även vid 0 taxering borde det finnas en minimigräns.

Men som vanligt har man valt ett minst sagt tafatt system. 1500-2000 kr är ju inte mycket pengar idag, är markant höjd risk för kroppsskada så .

Nolltaxering borde inte kunna förekomma. Alla har en inkomst som det sedan går att påverka genom avdrag etc. Gör att det vid straff enbart kollas vilken inkomst som har deklarerats som är före alla avdrag etc. De utan inkomst eller en så pass låg att det inte går att leva på den måste komma in med en förklaring hur, annars skönstaxeras personen efter vad personen äger. Det går inte lagligt att äga en miljonvilla eller en båt/bil i miljonklass på en låg inkomst. Ej ens via banklån då bankerna inte lånar ut vid låg inkomst.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Bara att åka runt med varningsblinkers på då..

Böter på det med.

Skrivet av Sweckid:

Äta käka en Big Mac medans man navigerar inställningarna i dom enorm surfplattorn som ersatt bilens knappar går dock bra.

TRAMS

Borde falla innom ramen för vårdslöshet i trafik. Problemet är att få till en fällande dom.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Vad lagen säger
Sluta rattsurfa
I min bil kan man styra funktioner med röstkommandon .
Allt från navigering till att ringa samt höja och sänka värmen med mera.

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Och den fokusen/tiden har dom flesta inte med eller utan mobilsurf, värdelös lag. Folk kör i diket och det är helt uppenbart att dom haft en sån fart att dom inte ens kan hålla bilen på vägen men det blir ingenting av det, medans förlorar någon stackare lotteriet och blir random bötfälld 1500kr av en jätteduktig polis.

Det är ett jätteproblem i vårt samhälle att så många hyllar polisen när de "fångat" fortkörare, men samtidigt inte kan identifiera mycket farligare förarbeteende som aldrig beivras.
Poliserna har givetvis fått ett uppdrag av deras arbetsgivare, så det är förstås ett systemfel som individerna inte ska beskyllas för. Men de behöver faktiskt inte göra inlägg i sociala medier, där de ska framstå som hjältar (vilket de kanske ändå är, i andra sammanhang).

Den dagen polisen sätter sig med laser i kurvor, vid stor risk för halka, och bötfäller dem som kör 65 på 80-väg, så ska jag hylla dem. Eller den dagen de ställer sig i centrum och gör subjektiva (men korrekta) bedömningar och tar körkortet för vårdslös körning. Då ska jag gilla de inläggen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

2000kr? Höj det till 20kkr eller nått..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Isåfall ska det gälla alla monterade reglage också, blir tufft för taxiförare, polis, ambulans, bergare, TMA-bilar och många fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Gör som i ett av våra kära grannländer; böter baserat på inkomst. Det har tydligen vara uppe för motion i Sverige förut, men av någon anledning blev det inget av saken.

Det ska vara kännbart att åka dit för dessa saker, en fast summa gör ingen skillnad för Tesla- eller BMW-liraren som dundrar på i 170 knyck med mobilen i ena handen medan man rattar med knäskålarna.

Gå ett steg längre: böter baserat på inkomst och totalt ägande/kapital. Ta några hektar eller i alla fall några miljoner av de som har råd. Det ska kännas när man gör fel

Lön är totalt fel idag, de rika har ingen inkomst, de belånar aktier som ökar i värde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Äta käka en Big Mac medans man navigerar inställningarna i dom enorm surfplattorn som ersatt bilens knappar går dock bra.

Nja, man kan alltid bli dömd om man framfört fordonet på ett trafikfarligt sätt. Det kan teoretiskt ge så mycket som två års fängelse, detta även om man inte orsakar en olycka.

Permalänk
Medlem

Rattsurf... 2015 års nyord så det har ju pågått ett tag. Man har ju gång på gång sett fordon framföras rätt vingligt och nog satt dom och fingrade på nallen när man tordes köra förbi, en del vingelister har också denna ovana men vet inte om det är olagligt, men farligt för fotgängare, dom själva och andra cyklister förstås.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det är ett jätteproblem i vårt samhälle att så många hyllar polisen när de "fångat" fortkörare, men samtidigt inte kan identifiera mycket farligare förarbeteende som aldrig beivras.
Poliserna har givetvis fått ett uppdrag av deras arbetsgivare, så det är förstås ett systemfel som individerna inte ska beskyllas för. Men de behöver faktiskt inte göra inlägg i sociala medier, där de ska framstå som hjältar (vilket de kanske ändå är, i andra sammanhang).

Den dagen polisen sätter sig med laser i kurvor, vid stor risk för halka, och bötfäller dem som kör 65 på 80-väg, så ska jag hylla dem. Eller den dagen de ställer sig i centrum och gör subjektiva (men korrekta) bedömningar och tar körkortet för vårdslös körning. Då ska jag gilla de inläggen.

Vi har en större ombyggnad på en motorväg där hastighetsgränsen är 50 km/h. Endast 5 % håller sig till den. Hade polisen ställt sig där, hade de taget hur många som helst. Detta är dessutom inget nytt – bygget har pågått i något år och kommer att fortsätta i ytterligare något år. Anledningen till att hastighetsgränsen är 50 km/h är dels att det skedde många olyckor i början, men också att det är en byggplats som ständigt förändras. När man kör laglydigt här så är det alltid folk som pressar på och försöker komma om där man inte får köra om o.s.v, d.v.s man ökar medvetet riskerna. Här ser jag dock inte till så värst många som pillar med mobilen, de e vanligare att se på motorvägen eller inne i stan. För några veckor sen var det en kvinna med sina barn som körde på motorvägen i 120 km/tim med mobilen framför ansiktet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

)Den dagen polisen sätter sig med laser i kurvor, vid stor risk för halka, och bötfäller dem som kör 65 på 80-väg, så ska jag hylla dem. Eller den dagen de ställer sig i centrum och gör subjektiva (men korrekta) bedömningar och tar körkortet för vårdslös körning. Då ska jag gilla de inläggen.

Glad att någon nämnde detta. Polisens insatser idag känns ofta väldigt inkonsekventa sett till riskerna som föreligger. Och samma gäller väl sanningen att säga även hastighetsgränserna.

Permalänk

Gör som i Danmark och ta bilen i beslag istället för böter, oavsett om du är ägare eller ej till bilen!

I Danmark tar vi din bil!

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Håller definitivt inte med. Ska du pilla med telefonen så är det att svänga av och stanna någonstans. Det kan hända oväntade saker som kräver ens uppmärksamhet även vid rödljus och i köer.

Håller med och det gäller inte bara telefon.

Före detta yrkesförare, innan mobiltelefonernas inträde på banan. Då skulle allt som kunde dra ner uppmärksamheten från själva körningen ske genom att man stannade på lämplig plats, t.ex. man stannade för att äta, man stannade för att titta i kartan, o.s.v.
Självklart ska det även gälla allt som har med telefoner, surfplattor m.m att göra.

Trafiken är farlig nog ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Håller med och det gäller inte bara telefon.

Före detta yrkesförare, innan mobiltelefonernas inträde på banan. Då skulle allt som kunde dra ner uppmärksamheten från själva körningen ske genom att man stannade på lämplig plats, t.ex. man stannade för att äta, man stannade för att titta i kartan, o.s.v.
Självklart ska det även gälla allt som har med telefoner, surfplattor m.m att göra.

Trafiken är farlig nog ändå.

Allt låter bra förutom två saker.

Den gyllene tiden du pratar om hade osäkrare trafik än dagens och att folk skulle stanna för att t.ex. läsa ett SMS kommer inte ske förns världsfreden och allas lika värde träder i kraft. I teorin finns redan lagen om att du inte får vara distraherad när du kör men den kommer aldrig upphållas. Dels för att det skulle krävas oändlig övervakning av folks körande och dels för att almänyttan av att alla kör är betydligt större än den flummiga nollvisionens mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det är en tämligen otydlig lag med en del logiska kullerbyttor: Mycket som idag är lagligt att göra under körning borde med samma logik vara förbjudet.
- Ta upp en sak ur fickan? Lagligt.
- Ta upp en mobil (oavsett om det ringer eller ej) ur fickan? Olagligt.
- Sitta och pilla/stirra in i bilens infotainment-system? Lagligt.
- Sitta och äta samtidigt som du har 4 högljudda, distraherande personer i bilen? Lagligt.

Njaä.
Du får inte pyssla med saker som distraherar dig under bilkörning.
Faktiskt så var det i princip olagligt att mobilsurfa och prata i telefon redan innan lagen utökades (2018?).
Men lagen förtydligades och man lade till delen med mobiltelefoner.

Så här står det nu i trafikförordningen:
"10 e §
Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen. Förordning (2017:1284)."

"Aktiviteter" kan ju beskriva i princip allt som inte direkt har med bilkörningen att göra.
Så ätande, drickande, sminkande etc som påverkar din körning är definitivt förbjudet.
Det finns ju ett litet kryphål i "inte inverkar menligt", men vem gör den tolkningen om det sker en olycka? ja inte föraren iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Att *surfa* under körning borde vara förbjudet, det är ren idioti.

Att däremot svara i och prata telefon (f.a med högtalare), är för folk med någorlunda normal simultankapacitet inte konstigare eller mer distraherande än att prata med en passagerare eller ändra radio/AC/bildator (som är minst lika distraherande från körningen men på samtidigt helt lagligt.)

Skillnaden med att prata med en passagerare jämfört med telefon är att passageraren också kan vara någorlunda uppmärksam på komplexiteten i körningen, dvs de kan vara tysta om föraren kommer i en lite komplicerad situation som kräver mer fokus, för att sedan på raksträcka på motorvägen prata vidare etc. En som är i högtalaren har ju ingen aning om vilken situation du är i och kan säga något som helt tar ditt fokus från körningen vid ett extra olämpligt tillfälle som egentligen kräver all din fokus.

Sedan gjorde ju mythbusters test för många år sedan och prata i högtalare eller hålla mobilen var skit samma, det var själva pratande och skiftande av fokus (till konversationen istället för körningen) som var det dumma.

Permalänk

Borde vara 1500 gånger hastigheten i böter så är det nog många som slutar.
Sitter i kö daglige ser hur alla har sin telefon i handen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Njaä.
Du får inte pyssla med saker som distraherar dig under bilkörning.
Faktiskt så var det i princip olagligt att mobilsurfa och prata i telefon redan innan lagen utökades (2018?).
Men lagen förtydligades och man lade till delen med mobiltelefoner.

Så här står det nu i trafikförordningen:
"10 e §
Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen. Förordning (2017:1284)."

"Aktiviteter" kan ju beskriva i princip allt som inte direkt har med bilkörningen att göra.
Så ätande, drickande, sminkande etc som påverkar din körning är definitivt förbjudet.
Det finns ju ett litet kryphål i "inte inverkar menligt", men vem gör den tolkningen om det sker en olycka? ja inte föraren iaf.

Njae, utan att ha läst resten av trafikförordningen så tror jag du tolkar den här paragrafen för brett:
jag tror inte man menar ALLA aktiviteter och använder mobiltelefon som godtyckligt exempel, utan man menar att paragrafen gäller specifikt för "mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning".
*uppdatering*
Det lär finnas en annan mer generell paragraf för andra aktiviteter som inte får påverka körningen för mycket menar jag alltså.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Böter är inte tillräckligt avskräckande.
Återkallat körkort sex månader och 12 månader och nytt förarprov vid andra tillfället.
Det svider mer än lite pengar.

Permalänk
Medlem

Håller med, indraget körkort är mer kännbart och dessutom rimligt. En medelväg möjligen Tyskarnas poängsystem, först blir du tvingad o gå en utbildning vid ett visst antal poäng (eller körförbud) o sen blir det körförbud vid upprepade förseelser

Sen ibland tycker jag de kan verka lite sjukt hur avancerade många integrerade peksystem är i nya bilar, vi håller på kolla runt lite på nästa bil o de är ju helt galet i en del, och allt är öppet att använda även vid körning, menar i Android Auto får du ju en paus om du klickar runt för mycket, och i många bilar får man kika en bra bit bort från vägen också för att operera systemen , och en del system är rent av idiotiska, testade en Toyota o när man ledsnar på hastighetsplinget som har massa felvisningar var de 10 klick i menyer för stänga av tex (som måste göras varje start, nån idiotgrej EU hittat på mellan varven att få korkar sitta fast på flaskor )

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Sedan gjorde ju mythbusters test för många år sedan och prata i högtalare eller hålla mobilen var skit samma, det var själva pratande och skiftande av fokus (till konversationen istället för körningen) som var det dumma.

Så som jag minns det, så noterade dom också att personen som körde slutade prata och fokusera på körningen när det blev komplicerat, det var ett problem när dom tvinga sig att prata.

Vilket stämmer rätt så bra med min verklighet, om jag sitter i pratar medans jag kör och kommer fram till något nytt så slutar jag prata tills att jag passerat hindret

Permalänk
Medlem

Man kan inte reglera bort risker i trafiken även om staten verkar tro det.

Dags att göra det olagligt att dö tror jag, kommer vara cirka lika effektivt i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

Klart man kan. (ta bilbälten eller ABS eller liknande tex)
Men inte helt och inte alla

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Isåfall ska det gälla alla monterade reglage också, blir tufft för taxiförare, polis, ambulans, bergare, TMA-bilar och många fler.

Monterade reglage sitter på samma ställe hela tiden och behöver inte speciellt mycket uppmärksamhet att hantera.
Det finns knappt någon funktion i en telefon som inte behöver uppmärksamhet för att användas.

Skrivet av Jeaj:

Dags att göra det olagligt att dö tror jag, kommer vara cirka lika effektivt i slutändan.

Klart det inte går att reglera bort helt men det blir ju inte bättre om förbuden tas bort eller ignoreras. Om alla sitter med näsan i telefonen när de kör blir ju bilkörning ett lotteri.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Men vänta lite nu, jag trodde hårdare straff inte funka?

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Men vänta lite nu, jag trodde hårdare straff inte funka?

Det beror på. Straffet måste vara högt i proportion till gärningen annars så ignoreras det, även av polisen då det är lågt på straffskalan.
För icke kriminella så är höga böter som är inkomstbaserade bättre än fängelse anser jag. Ingen bryr sig mer än några dagar om de får 1500 i böter, får de däremot 20% av en årsinkomst så börjar det kännas. Tunga böter men med ett synbart slut gillar jag. Tex om du får böter på 15% av din inkomst i 3 år, det känns, men du överlever.

Sen så är återfallsrisken mindre om straffet är kännbart men de fortfarande kan fortsätta sina liv hyfsat normalt. Fängelse kan förstöra deras liv vilket kan leda till kriminalitet och utanförskap.
När straffet blir för högt kan det bli motreaktioner. En människa som riskerar dödsstraff eller ett långt fängelsestraff kommer tex ha större benägenhet att bruka våld mot poliser vid infångande och liknande, Desperata människor följer inte lagar.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Det beror på. Straffet måste vara högt i proportion till gärningen annars så ignoreras det, även av polisen då det är lågt på straffskalan.
För icke kriminella så är höga böter som är inkomstbaserade bättre än fängelse anser jag. Ingen bryr sig mer än några dagar om de får 1500 i böter, får de däremot 20% av en årsinkomst så börjar det kännas. Tunga böter men med ett synbart slut gillar jag. Tex om du får böter på 15% av din inkomst i 3 år, det känns, men du överlever.

Sen så är återfallsrisken mindre om straffet är kännbart men de fortfarande kan fortsätta sina liv hyfsat normalt. Fängelse kan förstöra deras liv vilket kan leda till kriminalitet och utanförskap.
När straffet blir för högt kan det bli motreaktioner. En människa som riskerar dödsstraff eller ett långt fängelsestraff kommer tex ha större benägenhet att bruka våld mot poliser vid infångande och liknande, Desperata människor följer inte lagar.

Tunga böter och straff har aldrig fungerat... Titta bara i USA.

Men borttaget körkort/bil fungerar nog bättre i x antal månader

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Svårt

Skrivet av SuperNova:

Nej precis det är ju jävligt konstigt!
Byta rutt på bilens gps är ok, men att byta rutt på telefonen som sitter i en hållare på ungefär samma plats som bilens skärm är inte ok?

Sen såg kag att det kommenterades om att folk inte vill släppa telefonen om de behöver?! Vafan då är det ju inte telefonen som är problemet utan att personen har helt fel prioritering och inte ens skall sitta i en bil!

Varför hålla på med telefon eller inte. Plocka dem som kör som skit, oavsett telefon eller inte! En del har inga problem att hålla en telefon i handen och köra (om man tex glömde handsfreen). Andra klarar av att dricka vatten samtidigt som de kör. Andrar klarar inte av att köra även med båda händerna på ratten.

Är det olika bedömning på dessa?
Du missade att det slog om till grönt, stod kvar tills det blev rött igen. Sen vinglade du på vägen.

A) Jaha, ja men jag är du bara jävligt dålig på att köra bilså det är väl lugnt?

B) Jaha jag satt och testade deepseek och fastnade...

Det nämns ofta att det blivit svårare att få godkänt vid Uppkörning /förarprov.
Fel, fel, fel
Det är för lätt! (?)