Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days
Permalänk
Medlem

Sitter idag med en IKEA Järvfjället och är sugen på att byta upp mig och har sneglat på en Fractal design Refine, någon som har lite intryck?

Alternativt lutar det åt en begagnad Malmstolen 4000, men frun stör sig på kontorslooken den har....

Permalänk
Medlem

Får köpa en ny kontorstol från jobbet. Med budget mellan 30-40k Är det några som utmärker sig i den (sinnessjuka) prisklassen? Vill inte köpa någon dyr bara för att utan en riktigt jäkla fin en :)!

Visa signatur

4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 | Samsung G8 Oled 4K

Permalänk
Medlem

Behöver en ny stol för hemarbete, har en budget på ca 5 - 7000kr. Vad rekommenderas i den prisklassen? Vet att stolar är en preferens, men har använt IKEA Markus i ca 9 år.. dags för något bättre.
Har spanat på FD Refine, hur upplevs den av folk som har haft den ett tag?
Är 183 cm lång samt 100 kg

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Behöver en ny stol för hemarbete, har en budget på ca 5 - 7000kr. Vad rekommenderas i den prisklassen? Vet att stolar är en preferens, men har använt IKEA Markus i ca 9 år.. dags för något bättre.
Har spanat på FD Refine, hur upplevs den av folk som har haft den ett tag?
Är 183 cm lång samt 100 kg

Haft min Refine (fabric) i ca 2 veckor och gillar den skarpt. Störde mig först på att sitsen är lite hög/lutar lite bakåt, men gick över efter lite justerande. Och det är också något jag gillar skarpt, hur lätt den är att justera, allt från lutning, dyna mm till armstöden.
Allting andas kvalitet och stolen känns väldigt gedigen. Lätt att montera och inga problem med att armstöden glider för lätt framåt/bakåt som vissa klagat på. Åt det fastare hållet i stoppningen men känns som det kommer förändras med tiden. Finns ju alltid mesh varianten om man hellre gillar sådant.

Sen är den riktigt snygg och passar in väl i vårt vardagsrum vilket var ett krav.

Ska dock tilläggas att om jag hade haft ett separat kontorsrum etc hade jag nog köpt en begagnad malmstolen 4000 pga svårslagen ergonomi. De går att hitta återkommande på Blocket för runt 5-6tkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanb78:

Haft min Refine (fabric) i ca 2 veckor och gillar den skarpt. Störde mig först på att sitsen är lite hög/lutar lite bakåt, men gick över efter lite justerande. Och det är också något jag gillar skarpt, hur lätt den är att justera, allt från lutning, dyna mm till armstöden.
Allting andas kvalitet och stolen känns väldigt gedigen. Lätt att montera och inga problem med att armstöden glider för lätt framåt/bakåt som vissa klagat på. Åt det fastare hållet i stoppningen men känns som det kommer förändras med tiden. Finns ju alltid mesh varianten om man hellre gillar sådant.

Sen är den riktigt snygg och passar in väl i vårt vardagsrum vilket var ett krav.

Ska dock tilläggas att om jag hade haft ett separat kontorsrum etc hade jag nog köpt en begagnad malmstolen 4000 pga svårslagen ergonomi. De går att hitta återkommande på Blocket för runt 5-6tkr.

Tack för att du tog dig tiden att skriva Ska ner till Göteborg i mitten av april, så ska försöka svänga vägen om Inet i Sisjön för att kunna provsitta stolen, men det låter lovande!

Har själv inget separat kontor, utan det är i sovrummet tyvärr.. så stolen behöver också se bra ut och det gör ju denna. Velar mellan mesh och fabric, men kommer nog bestämma mig för det när jag kan provsitta stolen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Får köpa en ny kontorstol från jobbet. Med budget mellan 30-40k Är det några som utmärker sig i den (sinnessjuka) prisklassen? Vill inte köpa någon dyr bara för att utan en riktigt jäkla fin en :)!

Liten update sen sist, tänkte köpa för ca 20 - 25(max) Sugen som fasen på https://sestore.hermanmiller.com/products/embody-gaming-chair tyvärr så säljer dem inte till företag. Någon som vet några andra vettiga rekomendationer? Såg att några tidigare har skrivit om KAB Seating Controller som verkar schysst och går att få tag hos några svenska siter som säljer till företag.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BlommaNN:

Liten update sen sist, tänkte köpa för ca 20 - 25(max) Sugen som fasen på https://sestore.hermanmiller.com/products/embody-gaming-chair tyvärr så säljer dem inte till företag. Någon som vet några andra vettiga rekomendationer? Såg att några tidigare har skrivit om KAB Seating Controller som verkar schysst och går att få tag hos några svenska siter som säljer till företag.

Det finns massa återförsäljare som säljer herman miller till företag, så det är bara kontakta någon av dem. Om det inte just är gaming upplagan du känner ett superstark sug efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSide:

Det finns massa återförsäljare som säljer herman miller till företag, så det är bara kontakta någon av dem. Om det inte just är gaming upplagan du känner ett superstark sug efter.

Var egentligen det då min uppfattning är att gaming varianten är en liten uppgradering till "vanliga" embody. Men en embody ser jag hos flertalet ställen så den blir nog perfekt. Så embody vs KAB vs denna jag hittade hos AJprodukter https://www.ajprodukter.se/kontor-konferens/sittmobler/kontor... som jag tycker ser väldigt gedigen ut. Någon som har någon input kring dessa tre?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BlommaNN:

Var egentligen det då min uppfattning är att gaming varianten är en liten uppgradering till "vanliga" embody. Men en embody ser jag hos flertalet ställen så den blir nog perfekt. Så embody vs KAB vs denna jag hittade hos AJprodukter https://www.ajprodukter.se/kontor-konferens/sittmobler/kontor... som jag tycker ser väldigt gedigen ut. Någon som har någon input kring dessa tre?

Jaså? På aeron tolkade jag det som samma eller något sämre för gaming.
Jag har enbart provat Embody (tror det var den vanliga men minns ej). Den passade ej till mina axlar utan jag upplevde att den försökte trycka fram dem, som en relativt lång och bredaxlad individ. Jag skulle försöka provsitta!

Permalänk

IKEA smörkull tycker jag är riktigt behaglig. Den har också en häftig mekanism där den låser hjulen om man stolen lutar sig lite vilket leder till att man får skönt svankstöd. Aldrig gillat höga ryggstöd då jag tycker att ryggen inte får plats om man vill sitta rakt
https://www.ikea.com/se/sv/p/smoerkull-kontorsstol-med-armsto...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSide:

Jaså? På aeron tolkade jag det som samma eller något sämre för gaming.
Jag har enbart provat Embody (tror det var den vanliga men minns ej). Den passade ej till mina axlar utan jag upplevde att den försökte trycka fram dem, som en relativt lång och bredaxlad individ. Jag skulle försöka provsitta!

Tack! Har du testat Aeron också? I så fall hur är den jämfört med Embodyn? Absolut men finns nada möjligheter till det där jag bor =/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BlommaNN:

Tack! Har du testat Aeron också? I så fall hur är den jämfört med Embodyn? Absolut men finns nada möjligheter till det där jag bor =/

Kanske möjligt att ta en mindre resa någonstans? Eller hitta någon som du kan prova hemma hos? Annars får du ta en chansning eller se om du kan förhandla till returvillkor.

Det har jag, jag provade både B och C. Tror du hittar mer utförliga jämförelser online, men mycket luftigare än embody och annan känsla pga väv, medan embody är lite mer klassisk dyna (om än annorlunda).
B tog i upptill på plastkanten när jag lutade mig bak, men övrigt helt okej. C kändes bra för överkroppen men tryckte bak på benen. Köpte en B, hade den i ett par veckor innan jag sålde vidare, 10% pga detta och 40%+ pga att det inte var bekvämt att sitta med benet under sig (välkänt, men trodde inte jag skulle bli så påverkad), resten allmäna personliga preferenser jag glömt. Jag kände att för det beloppet ska jag ha en stol jag är väldigt nöjd med.

Permalänk
Medlem

Har haft ett reklamationsärende hos NoN och har ca 4000kr att handla för. De har inte mycket intressant i sortimentet men då jag behöver en ny kontorsstol så hittade jag tillslut ThunderX3 XTC Mesh Black som en möjligt kandidat.
Läste runt lite och verkar fått bra betyg, men vill se om någon här testat den och vad de tyckte om stolen innan de blir ett köp?
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingstolar-gamingbord/st...

Haft en JYSK stol i många år som jag lääänge velat byta ut men inte lagt tiden på de riktigt, den har fungerat kan man säga men annars är den skräp helt ärligt.
På jobbet har vi riktiga stolar som är RH Logic 400 och ser gärna att man får något motsvarande i funktionalitet och bekvämlighet. Sen förstår man att en stol för 4k kanske inte riktigt motsvarar en för 20k direkt som är byggd för att sitta 8h per dag i.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Såg att Haworth som enligt vad jag vet gör jävligt bra stolar(i klass med Hermin Miller) har vår rea, står att det ska vara fri frakt till Sverige.

https://shopping.haworth.com/en-se

Kanske något att ha? Fern modellen verkar riktigt nice, vore gött ifall man kunde hitta någon extra rabattkod också

Någon som har erfarenhet av dem och kanske beställt från deras officiella sida om det är några konstigheter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp bara en begagnad kinnarps!

Har själv en över 20 år gammal kinnarps 6000 som jag köpte begagnad för 500kr! den om något är kvalitet och bygd sin en stridsvagn! (fast bekväm) som förmodligen håller minst 20 år till utan problem!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det jag gjorde var att ta ett bilsäte som är elinställt samt rövavärme från skroten och sedan svetsa ihop en fyrkantsprofilställning i garaget. För att ge ström till stolen så tog jag ett gammalt nätagg och kopplade en 16kvadrats cu kabel till 12v-railen på nätagget. Rätt trevligt att sätta sig ner och elektriskt ställa in exakt hur man vill ha det för att sedan värma upp fisarna lite mysigt.

https://i.imgur.com/1F00hEj.jpg

Hahaha bästa jag sett på länge alla kategorier. ger mig fan på att du sitter mycket bättre än nån annan jävel i den här tråden för en tiondel av det dom betalade + dom sol kommer kunna användas i 10-20 år helt utan problem bara du smörjer inte den i bland om det är läder och det är det nog.

Jag gillar, förtjänar ju egen tråd.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Hahaha bästa jag sett på länge alla kategorier. ger mig fan på att du sitter mycket bättre än nån annan jävel i den här tråden för en tiondel av det dom betalade + dom sol kommer kunna användas i 10-20 år helt utan problem bara du smörjer inte den i bland om det är läder och det är det nog.

Jag gillar, förtjänar ju egen tråd.

Haha, jag gjorde en bättre version av stolen med lyxsäte från en bmw E60 med kontorshjul. Lär finnas bilder på det någonstans