Permalänk
Medlem

Kör bara 20% globalfond, inte bekväm med att ligga 75% i USA och till stor del magnificent 7.

Funkar för mig.

Reasonable > Rational.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Lägg tillbaka det i global index och titta till det om 10år

Jag såg någon uträkning att över 40år och 3 kriser och 3 personer sparar lika mycket så har den med enbart månads insättning mest pengar kontra den som säljer innan dip och återinvesterer I botten.
Sämst gick det såklart för den alltid sålde på botten och investerade på toppen 🤣

Det var någon affärstidning som hade en berättelse på 90-talet (?), vill minnas att det var tre personer som hette Tryggve, Ture och Oture. Tryggve sparade på sparkonto, Ture och Oture i aktier, men den ene träffade botten vid köp och den andre toppen (om det var sett över en månad eller vad det kan ha varit). Men i alla fall, så hade Oture många gånger större förmögenhet än Tryggve till slut, och låg inte alltför långt efter Ture.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Lägger köp order på NVDA jag, tror ej på mer än ~20% dump mot NDX som värst medans ChatCCP är överspelat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Är det ett argument för eller emot Avanza Zero?

Sverige är en liten ekonomi och den svenska börsen är jämföreslevis industritung. Oavsett var dessa företag säljer sina produkter så påverkas de av svensk konjunktur, ränteläge, lönerörelse, skatteregler, valuta etc.

Förvisso, men ta Altas Copco, tittar jag i deras fact sheet så har de 49000 anställda i 70 länder, beställningar från Europa är 27% av totalen... Sverige är inte redovisat så kankse 4% från Sverige.

Så det spelare eg inte så stor roll hur det går i Sverige för värdet på bolaget.
Att huvudkontoret fortfarande ligger i Sverige är för att det är relativt fördelaktigt, annars hade de flyttat som Nordea gjorde när man kom med "bankskatten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Lägger köp order på NVDA jag, tror ej på mer än ~20% dump mot NDX som värst medans ChatCCP är överspelat.

Det är nog inte bara DeepSeek som hotar Nvidia. I bakgrunden finns Huawei och SMIC som har börjar rulla ut sin utmanare till Nvidias H100 till utvalda kunder (inklusive DeepSeek).

Huawei påstår att Ascend 910C presterar bättre än H100. Frågan är hur det går för Nvidia om det visar sig stämma när korten börjar komma ut på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det var någon affärstidning som hade en berättelse på 90-talet (?), vill minnas att det var tre personer som hette Tryggve, Ture och Oture. Tryggve sparade på sparkonto, Ture och Oture i aktier, men den ene träffade botten vid köp och den andre toppen (om det var sett över en månad eller vad det kan ha varit). Men i alla fall, så hade Oture många gånger större förmögenhet än Tryggve till slut, och låg inte alltför långt efter Ture.

Jo, såg den också. Ture köpte en gång per år när kursen var som lägst, Oture när kursen var som högst det året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det är nog inte bara DeepSeek som hotar Nvidia. I bakgrunden finns Huawei och SMIC som har börjar rulla ut sin utmanare till Nvidias H100 till utvalda kunder (inklusive DeepSeek).

Huawei påstår att Ascend 910C presterar bättre än H100. Frågan är hur det går för Nvidia om det visar sig stämma när korten börjar komma ut på marknaden.

Även om man bortser Nvidia (och deras 2 år gamla kort), det är urlöjligt att tro att China chip kan konkurrera ut TSMC.
Det är inte särskilt svårt att göra något bättre än Nvidia men vem vill fylla datacenter med kort some inte kan göra allt Nvidia kan?
(Förutom Kina)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo, såg den också. Ture köpte en gång per år när kursen var som lägst, Oture när kursen var som högst det året.

Tack för preciseringen

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Även om man bortser Nvidia (och deras 2 år gamla kort), det är urlöjligt att tro att China chip kan konkurrera ut TSMC.
Det är inte särskilt svårt att göra något bättre än Nvidia men vem vill fylla datacenter med kort some inte kan göra allt Nvidia kan?
(Förutom Kina)

Nvidia är bäst på träning, de har i princip ingen konkurrens där men... Nästa steg är ju att använda det som du har tränat fram. Inferencemarknaden är mycket större än träningsmarknaden. Där får de mer konkurrens, av bland annat Huawei's Ascend 910C som tillverkas av SMIC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

(Förutom Kina)

Nvidia kanske inte blir "utkonkurrerade", men det bli en väldigt stor skillnad mot att ha ensamt monopol som de har idag.

Får de konkurrens så kommer de inte kunna sitta och ta överpriser för flera år gamla kort utan då kommer både deras priser att pressas och deras utvecklingskostnader att öka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Nvidia kanske inte blir "utkonkurrerade", men det bli en väldigt stor skillnad mot att ha ensamt monopol som de har idag.

Får de konkurrens så kommer de inte kunna sitta och ta överpriser för flera år gamla kort utan då kommer både deras priser att pressas och deras utvecklingskostnader att öka.

Visst men TSMC kan bara bygga så många GPUer, även om det blir konkurrens betyder inte att efterfrågan fortsätter vara enormt större än tillgång.

Permalänk
Medlem

Kina blev världens största (och bästa?) bilexportör på typ 4 år så, de kommer såklart köra åttor runt nVidia och Apple och allt annat förr eller senare, de utexaminerar fler STEM ingenjörer per år än USA gör på 10 år så...

Guld all time high idag igen för övrigt

Permalänk
Medlem

President Donald Trump will put in place 25% tariffs on imports from Canada and Mexico and 10% tariffs on goods from China effective on Saturday, the White House said, but it provided no word on whether there would be any exemptions to the measures that could result in swift price increases to U.S. consumers.
https://apnews.com/article/trump-tariffs-china-canada-mexico-...

Håll i er...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

President Donald Trump will put in place 25% tariffs on imports from Canada and Mexico and 10% tariffs on goods from China effective on Saturday, the White House said, but it provided no word on whether there would be any exemptions to the measures that could result in swift price increases to U.S. consumers.

Herregud.... Inser han inte att USAs befolkning är dem som blir lidande 🤣 är ju som extra skatt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Herregud.... Inser han inte att USAs befolkning är dem som blir lidande 🤣 är ju som extra skatt

Planen är väl att få producenter att flytta tillverkningen till USA, men snubben är ju närmast galen...

Hedge funds bet billions on market crash in Trump’s America
https://www.telegraph.co.uk/business/2025/01/31/hedge-funds-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Planen är väl att få producenter att flytta tillverkningen till USA, men snubben är ju närmast galen...

Hedge funds bet billions on market crash in Trump’s America
https://www.telegraph.co.uk/business/2025/01/31/hedge-funds-b...

Jo men ingen flyttar tillverkning för så låg tariff... När du kan flytta kostnaden till kund

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Håll i er...

https://www.di.se/nyheter/trump-hotar-eu-kommer-absolut-infora-tullar/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

90% DNB Global Indeks S.
10% PLUS Allabolag Sverige Index.

Inte ens de som trejdar hela dagarna har tillräckligt med information för att slå globala indexfonder 8-9ggr av 10. Visst, om du sitter i USA:s representanthus eller i senaten (eller liknande priv info ställe) och kan ägna dig åt insider trading är det bra att köpa enskilda aktier.

Permalänk
Medlem

Jo, nu har han ju sagt rakt ut att han/USA inte gillar EU. Fast det har ju varit tydlig tidigare, ett starkt EU hotar ju USA:s dominans så det vill man ju inte ha. Skillnaden nu är att Trump sagt det öppet.

Permalänk
Medlem

Tullavgifter ÄR skatt, till och med. Rent definitionsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Tullavgifter ÄR skatt, till och med. Rent definitionsmässigt.

Absolut...Men inte mot befolkningen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ljushuvudet lär tvingas backa när han får höra hur dålig han är som får börsen att backa.... det är det enda måttet han bryr sig om.

Permalänk
Medlem

Absolut...Men inte mot befolkningen

Det spelar ingen roll vem den är riktad mot, utan vem som betalar för den i slutändan.

Du kan förklara bort många fördyrande skatter genom att säga att det inte är konsumenten som tar den direkta notan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Det spelar ingen roll vem den är riktad mot, utan vem som betalar för den i slutändan.

Du kan förklara bort många fördyrande skatter genom att säga att det inte är konsumenten som tar den direkta notan.

Jag förklarar inte bort något...
en tariff är absolut en skatt men mot företag.

Det är alltid människor som står för notan då det är vi som driver en stat genom skatt. Så subventioneras något, står vi för det.
höjs tariffer så får vi köpa dyrare och betala mer moms på det😬

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ut som att vi förlorar pengar på måndag - gissar jag nu bara.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Omöjligt, jag har hört att mannen som gått i konkurs 6 gånger ska vara bra för börsen och ekonomin!

A very stable genius!

Ser onekligen inte så bra ut, å andra sidan så kanske handelskriget redan är över innan det kommer till EU. 😂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Det går upp och det går ner. Måndag lär det absolut gå ner, men det intressanta är lite längre perspektiv än en dag.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Blir en röd vecka, alla som undrat varför Berkshire/Blackrock ligger så likvida hajar nu och jag tror det blir trångt vid nödutgångarna. Warren Buffett index är väl på högsta nivån någonsin, typ 200, så S&P 500 är övervärderad så in i bänken.
Mexico, Canada och Kina kommer definitivt att öka sin handel med EU nu och USA kommer att bli mer och mer utfryst. Tyvärr är ekonomin global så alla kommer att förlora på detta.

Vad jag inte fattar är hur Donald delvis anger olaglig införsel av Fentanyl som en av orsakerna till extra beskattning/tullar/tariffer.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Blir en röd vecka, alla som undrat varför Berkshire/Blackrock ligger så likvida hajar nu och jag tror det blir trångt vid nödutgångarna. Warren Buffett index är väl på högsta nivån någonsin, typ 200, så S&P 500 är övervärderad så in i bänken.
Mexico, Canada och Kina kommer definitivt att öka sin handel med EU nu och USA kommer att bli mer och mer utfryst. Tyvärr är ekonomin global så alla kommer att förlora på detta.

Vad jag inte fattar är hur Donald delvis anger olaglig införsel av Fentanyl som en av orsakerna till extra beskattning/tullar/tariffer.

Jag är 100% med på kommentarerna om stollen.

Men Berkshire och Blackrock har sålt av under en lite längre tid. Tror det är de absurda P/E talen som spökar, och(eller relaterat till) den uppenbart uppblåsta AI-bubblan.

Själv undviker jag amerikansk tech sedan en tid tillbaka. Tycker inte om värderingarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Fråga Chat GPT om Palestinierna har rätt till egen stat...

Censur har alla i slutändan

Provade på och ställa frågan. Upplevde ingen censur på svaret jag fick?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500