Helgsnack: Hur mycket pengar har du lagt på datorhobbyn?

Permalänk

100.000kr från Augusti 2023 fram till Januari 2025.

Visa signatur

Må ditt kaffe vara starkt och din dag vara produktiv!

Permalänk
Medlem

Har ärligt ingen aning, men förmodligen en relativt blygsam totalsumma i detta eminenta sällskap.

Första "rikiga speldatorn" var dock värst, runt -02 -03 nångång, jag och en kollega lyckades övertala vår småföretagare till chef att vi anställda minsann skulle bli erbjudna "hem-pc" och betala genom avdrag på bruttolön som var något vår kära regering hittat på...

Vi gick igång på resonemanget "ju mer vi spenderar, desto mer skatt blåser i staten på"....
Så det blev dåtidens värsting Pentium4 i 2,8ghz, Radeon 9700PRO o några jäkla rambus-minnen som kostade typ 5 gånger så mycket som "alla normala" minnen....
Allt som allt med skärm, kringutrustning, skrivare, "multimedia-paket" o allt annat vi kom på så var vi uppe runt 60.000:-

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Usch, vill inte ens tänka på det... Första datorn jag köpte själv var en Amiga 500 när den var "the shit", PC halkade jag in på när första Pentium processorn släpptes med 3dfx kort m.m. Så jag lär nog lätt spränga 400k genom åren med tillbehör och allt sånt inräknat.

Visa signatur

GameMachine: | Lian Li O11 Dynamic EVO XL | ASUS ROG Crosshair X870E Hero | AMD Ryzen 9 9800X3D | Asus ROG Ryujin III | 64GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC | M.2 NVMe's: 2TB (OS) + 4TB + 4TB | EVGA Supernova 2000 G+

Permalänk
Medlem

Senaste 3 stationära datorerna utslaget på 10 år är ca 110 000kr sammanlagt, vardera 25k, 25k och 60k. Bärbara 3 st, 14k, 12k och 16k.
Så sammalagt på 10 år ca 152 000kr. Men då är dom också mycket för jobbet som frilansare, hade inte lagt ut dom pengarna om det var endast för privat användning.
Min nuvarande rigg är nog den jag kommer ha längst och nästa gång jag uppdaterar så kommer jag inte köpa "det bästa". Men är mest för att nu är det inget mer som lockar. T.ex. 5090 är inte magiskt bättre än 4090, osv. för de sorters spel jag kör...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Ingen aning... Började på 80-talet men en PC brukar landa på 15-17 tusen. Dock brukar jag oftast behålla grafikkortet från den tidigare datorn ett tag.
Förra PCn hade jag i 7 år, den jag har nu är väl uppe i 5 snart.

Sen har jag ju köpt nån server, skärmar, diskar osv också.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Nope, kommer inte räkna på detta!
Med det sagt så har jag byggt och uppgraderat mina datorer sedan mitten av 90-talet så några kronor rör det sig om iaf.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Skärmar: ca 30k
GPUer: ca 15k
CPUer: ca 9k
Övrigt dator (SSD, nätagg, chassi, kylare etc): ca 15k extremt grovt?
Hörlurar: ca 10k
Tangentbord, möss, kontroller o annat: ca 7k

Så ca 86k extremt grovt uppskattat, och känns som man ligger i underkant i jämförelse med andra, men då hade man det knapert fram tills några år efter man pluggat färdig högskolan också, så då var det mest budget och mellanklass man låg på. Har blivit datorbyggen kring 2015 sen 2019, sen CPU+GPU uppgraderingar sedan dess. Räknar inte med datordelar jag hade innan man gick ut högstadiet, då vette tusen vad de delarna kostade.
Sen ligger jag väl redo för att uppgradera både CPU och GPU, och med dagens priser så blir det väl ca 25k i framtida kostnad. Ett nytt chassi hade varit kul att bygga i också

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Samsung 32" G80SD 240 Hz OLED

Permalänk
Medlem

Usch, det vill jag inte veta! 😂

Har byggt datorer sedan mitten på 90talet, snittar väl en vart femte år ungefär. Och där slutar jag tänka på detta haha

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Någonstans mellan 750k och en miljon.

Permalänk
Medlem

Oj, det vill jag nog inte veta men troligtvis en hel del.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Byggde ihop min första dator när jag var 20, vilket var en 486 DX2-66 med 8MB Ram😊
Idag är jag 48 och har byggt en hel del datorer, så uppskattningsvis minst 100 000 kr på alla byggen.

Tyvärr så tycker jag det har blivit lite tråkigt, dels med ökade priser och tappat intresse, så är väldigt osäker på om jag kommer uppgradera min 6 år gamla dator.

Permalänk
Medlem

Har egentligen ingen aning, men skulle gissa att det iallafall är totalt över 100.000:- genom alla år som man hållit på med datorer. Har aldrig haft super värsting grejer och har inte uppgraderat varje generation, men har hållit på med datorer i många år, så det blir ju en del pengar om man slår ihop det. Och 100.000:- som jag nämner är nog verkligen i underkant, skulle inte förvåna mig om det är betydligt mer. Men det är ju under 30+ år.

Permalänk
Medlem

Jag har lagt ganska mycket, men de som fortfarande används.
1 gaming laptop fö 15k
1 smidig laptop 10k
Stationär gaming 35k
Server ligger nog på ca 15-20k dock mycket begagnad hårdvara där.
Sen villhöver jag några noder till proxmox kluster, vilket går på ca 15-20k.

Permalänk
Medlem

Tror inte det blivit så mycket, jag är en sucker för att ta emot andras skrot
Med tanke på hur mycket man använder datorn så ligger jag nog väldigt lågt till när det kommer till använande per krona spenderad.
If it aint broken don't fix it!

Permalänk
Medlem

Oj.. mja
150k på inet och det känns inte som om att jag handlat där så mycket jämfört med andra…
Kanske… 300-500k? Jag tror jag gillar mer att köpa och bygga mer än att spela..

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Moderator
Testpilot

För mycket...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Om datorhobby = mjukvara också så är jag nog och nosar på 500000-600000kr, I snitt så har varje workstation kostat 80k, lägg till mjuvara som i snitt kostat mellan 15-40k och sen haft MSA på det i snart 20 år. Minst 250000 på datorer på 24 år allifall. Kringutrustningen har hållt riktigt bra, t.ex, Intous 3 A3 från wacom. Sitter med ett apple tangentbord från 2010 trots att jag bytte till Win-PC 2019. Monitorer har säkert gått loss på 100000 genom åren. Allt detta är köpt för skattade medel och jag är TYVÄRR inte smart nog att vara egen företagare (hade gynnat mig enormt genom åren då jobb och hobby är samma sak....) men är man korkad så är man...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Har precis passerat 100k på inet. 2009-nutid.
Komplett webhallen dustin cdon ligger runt 100k tillsammans.
Men då är det mycket annat icke datorrelaterat i dessa summor. Typ flera TV, Ac och ljudsystem. Webhallen hade ju också winegum förr. Den gamla goa sorten som idag tillverkas av Faam. Gamla Bassett-receptet. Där blev det 30 kg i inköp enligt historiken. 😁 129:-/2 kg. Så nu vet jag varför jag lagt på mig senare åren. 😁

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance 2x16 GB DDR5-6000 CL28 | Phanteks AMP GH 1000W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | 10 st Lian Li SL 120 V2 PWM | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk

Säkert norr om 250k. Ser att jag har handlat för 100k på Inet sen 2012 (dock är inte allt till mig), och jag har byggt egna datorer i minst 15 år före det. +Tillbehör och spel/mjukvara.

Byggt nytt eller uppgraderat befintligt var 4-5:e år, snittpriset brukar vara 15k.

Visa signatur

Asus X570-F | AMD Ryzen 7 5800X3D | 32 Gb DDR4 | Radeon RX7800XT 16 Gb

Permalänk
Medlem

Började bygga mina egna datorer strax innan millennieskiftet.
Sparade kvitton lite sporadiskt då, men blev bättre på det efter hands som åren gått.
Men räknar jag ihop kvittona så ligger jag på strax över 300K.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem

Jag ligger nog rätt lågt jämfört med er andra 😅, då jag köpt mycket begagnat senaste 15 åren. Men med alla Amiga-prylar på 90-talet, och framåt så blir det nog en 2-300 K iallafall. Blir snålare när man får barn och pengamedveten 😄

Permalänk
Medlem

Gissningsvis 60-70k sedan -95. Köper alltid mest prisvärt av förra gen och helst begagnat om det inte är rejäla erbjudanden.
Har heller inget behov av någon monstermaskin, så...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Kanske 50kkr? Om man inte räknar med mjukvara till "datorhobby"

Permalänk

100-150k kanske på pc+ spel
Sen 20kish på konsoler.
Sen har jag sålt av saker så fått tillbaka lite iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Inte så mycket senaste åren. Men visst har det hänt att man har köpt ett tangentbord för 2500:-

Min första dator var ett demonstrations exemplar av Sinclair ZX81 som morsan köpte på Onoff för 700:- ( Ca 1800:- i dagens peningvärde ) på Kungsgatan till min 11 års dag. (1983)

Så man har hållit på en stund.

Permalänk
Medlem

40k på ca >10 år och då är jag ingen riktig PC-gamer, plus att mina nyaste delar är från 2014 och inkluderar en NAS som köptes begagnad för 500kr plus 2x10TB HDD. Det låter som väldigt många underskattar hur mycket det lagt ut de som gissar på 100k får nog tredubbla.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Ingen aning om ens nästan exakta siffror, är nog också närmast omöjligt att räkna ihop. Men det är nog inte lite. Bara Inet, Webhallen och Dustin blir lite drygt 200k som jag kan se direkt. Sen en hel del från andra ställen, såväl många andra butiker som Tradera m m. Allt är inte enbart för just någon dator, utan även en del andra teknikprylar.

Föräldrarna stod för datorerna i de flesta fall fram tills jag fick jobb ordentligt, då sommarjobb/praktik/arbetsmarknadsinsatser/studiestöd aldrig gett särskilt mycket. Men till skillnad mot hur det är idag för många så var det inte frågan om monsterdatorer, utan snarare rätt enkla sådana och inte heller särskilt frekvent. Även så att de varit gemensamma och inte för mig personligen enbart.
Men efter det har det varit tvärt om och jag som stått för datorer och tillbehör m m.
Det har räckt till uppgraderingar och tillbehör dock, så en del sådana har det blivit.

Har blivit rätt mycket prylar totalt genom åren, där en del varit till större nytta och andra betydligt mindre el inte alls.
Ibland har man köpt något med tanken att det ska användas till något sen eller för att "det kanske kan vara bra att ha", men som sen aldrig använts. En del har blivit liggande längre tid utan att användas, vissa har jag kunnat sälja vidare men oftast med förlust. När mer råd funnits så har tiden och orken istället begränsat.
Så ja, en hel del onödigt har det blivit och som man i någon mån ångrar.
Medan andra kanske varit till bättre nytta än man ens tänkte sig att de skulle vara.

Jag tänker så att om man köpt något och haft stor användning för det så har det ju varit ett bra köp, nästan oavsett kostnad.

Samtidigt har nog just dessa saker varit bättre än att investera, då det gett något konkret istället för investeringarna som gått ner för det mesta.
Det har skapats ett betydligt större värde både för mig och andra genom att snabbt kunna lösa saker med rätt pryl och t ex kunna uppgradera/reparera äldre maskiner istället för att de ska skrotas, även genom kunskapen som byggts upp till följd av användningen och som resulterat i arbete inom IT.

Sen har det inte blivit hemskt mycket spelande genom åren, så satsningarna på speldatorer inkl rejäla grafikkort har hållits rätt låga. T ex är det endast vid två tillfällen som jag haft grafikkort i de övre klasserna: Radeon 9700 Pro som var toppkortet då och Geforce 6800 GT som var något steg ner i sin generation.
Tittar man på priserna så har det skett en enorm utveckling, där toppkortens pris idag är 4x vad det var för 20 år sen. Även om prestandan gått upp betydligt mer så är det ändå långt mycket mer än vad inkomsterna stigit.

Permalänk

Åtminstone 5

Permalänk

2500 per år ungefär.

är otroligt restrektiv, det var lite byggen efter Coreduo eran,Byte grafikkort ofta...Nått amd sen 580, 670, därefter1070och ett intel 2600k men det steget var så bra att jag höll mig till alldeles nyss så sitter på AM5 och 7600 och det bygget kostade mig 8600 SEK återvänt 1070 så få tugga ett litet tag till. Det klarar det jag gör på datorn än.

Men vist en nyare skärm genom åren och tangentbord /mus/Stol här och där två billigare laptops och tre Rasberry pi...ger ju nån 500 per år under dom här tio åren. säg att jag bränt 30 lax under tio år på datorer.

Säg cirka 2500 per år ungefär. Det tycker jag är helt ok. Det blir nog ett grafikkortsköp mot sommarn eller höst som kommer dra upp den summan. men jag försöker hålla ner kostnaden då jag har andra hobbies som lätt kan kosta hur mycket som helst. Musik, drönare (Thinywhops), 3D skrivare och annat.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Tillräckligt för att kunna köpa en bil istället.