Permalänk

Dra fiber genom befintliga elrör

Hej SweC!

Jag vill koppla ihop min nuvarande server i källaren med en workstation på övre plan. Dessvärre finns det inget självklart sätt dra ethernet-kablar upp dit utan att sätta det på väggen på ett lite för synligt vis. Jag har läst att man inte kan/får dra ethernet ihop med befintliga elkablar i väggarna på grund av potentiell risk för kortslutning (?), men det slog mig att man inte skulle ha samma problem med fiberkablar!

Ethernet kablar gjorda av koppar är relativt enkla att dra, men fiber har jag läst är relativt känsligt. Dessutom tror jag inte att jag får plats att dra LC-terminerade fiberkablar genom de befintliga flexrören. Därmed hade jag behövt terminera fiberkablarna själv. Som jag förstått det ska jag inte behöva "splice":a kablarna, eftersom jag inte ska sätta ihop två fiberändar med varandra, utan bara "cleave":a. Är det någon som har erfarenhet av detta? Något att tänka på eller som jag kan ha missat?

Tack på förhand!

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir väldigt svårt att få igenom en fiberkabel i befintliga rör om elkablarna ligger kvar. Tänkte du dra ut elkablarna och sedan dra in de tillsammans med fibern? Oavsett tror jag det blir svårt.

Permalänk
Medlem

Är elektriker. Aldrig hört att man inte får dra ethernet och kraft i samma rör pga kortslutningsrisk. Dock är det ej rekommenderat pga störningsrisk. Du kommer dessutom behöva in och pilla bakom elpryttlar (uttag, brytare osv) för att komma åt eventuellt rör, vilket kan vara farligt utan god kännedom.

Tror inte att du skulle lyckas få in en cat6/fiber i ett befintligt rör med kraft i heller. Möjligtvis om det är få / inga böjar, samt om det är 3g1,5 fk eller dylikt som ligger i röret...

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet vore nog att tejpa fast ethernet/fibern samt nya kopplingstrådar(FK) i de befintliga och dra igenom på så vis. Men för sådana ingrepp i en elanläggning krävs det en behörig elektriker för att det ska vara lagligt och godkänt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matglad:

Är elektriker. Aldrig hört att man inte får dra ethernet och kraft i samma rör pga kortslutningsrisk. Dock är det ej rekommenderat pga störningsrisk. Du kommer dessutom behöva in och pilla bakom elpryttlar (uttag, brytare osv) för att komma åt eventuellt rör, vilket kan vara farligt utan god kännedom.

Tror inte att du skulle lyckas få in en cat6/fiber i ett befintligt rör med kraft i heller. Möjligtvis om det är få / inga böjar, samt om det är 3g1,5 fk eller dylikt som ligger i röret...

Om vi snackar "normal ethernet" och enkel isolerad kabel, typ EK, EQ, FK, FQ, så är det inte tillåtet pga, isolationskrav, vilket jag gissar att du som elektriker vet om.

Men är det dubbelisolerad installationskabel för starkströmmen alt. svindyr ethernet med godkänd isolation så är det ok.

Permalänk
Skrivet av Tuomaz:

Jag tror det blir väldigt svårt att få igenom en fiberkabel i befintliga rör om elkablarna ligger kvar. Tänkte du dra ut elkablarna och sedan dra in de tillsammans med fibern? Oavsett tror jag det blir svårt.

Nej, jag tänkte försöka dra eller mata in dem intill elledningarna. Är svårtigheten som du ser det mest att komma fram med fibern i det trånga utrymmet eller ser du flera problem?

Skrivet av Matglad:

Jag hade nog missuppfattat, och att det snarare var stora störningar som kunde ge upphov till brand. Som du märker så är jag ingen elektriker

Jag har gjort enstaka småpill tidigare och känner mig hyfsat bekväm med enklare elfixande. Undviker sådant som kräver mer förståelse, t.ex. trappkopplingar etc. Men du tror ändå att det blir för tight, trots att fiber-kablaget normalt inte är mer än ett par mm i diameter? Jag vet att elen drogs om tidigare, säg 15 år sedan, och att elskåp gjordes om samtidigt. Där sitter 10A-säkringar på det mesta "övrigt" -- använder man 3g1,5 fk-kablar som standard till sådana installationer?
Jag misstänker att det är ett par böjar på vägen; min plan var att använda en dragfjäder samt endoskopkamera för att känna mig fram. Därefter fästa fibern i änden på fjädern och dra igenom hela alltet (endoskopkameran måste tillbaka samma väg innan förstås). Skulle det vara en rimlig plan? Jag tänkte att om det får plats så får fiber plats.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Nej, jag tänkte försöka dra eller mata in dem intill elledningarna. Är svårtigheten som du ser det mest att komma fram med fibern i det trånga utrymmet eller ser du flera problem?

Det tror jag är omöjligt pga hur trångt det vanligtvis är. Det är nog ett måste att dra alla kablar på en gång (i ett tomt rör).

Permalänk
Medlem

Hur grov är fibern, hur stort är röret och hur mycket plats tar de befintliga ledningarna?

Jag har försökt trycka in en extra ethernetkabel i ett rör med en ethernetkabel, och det var fullständigt omöjligt, dock var det i flexrör som är räfflat, så det försvårade. Elrör är väl släta, så det borde gå lättare där.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ddaniel91:

Skrivet av Tuomaz:

Det tror jag är omöjligt pga hur trångt det vanligtvis är. Det är nog ett måste att dra alla kablar på en gång (i ett tomt rör).

De gånger jag anlitat elektriker för komplettering, tex dra fram nolla där det inte funnits tidigare, så har elektrikern alltid dragit om alla kablar i röret. Typiskt dragit ut alla utom en och sedan använt den för att dra in en fräsch uppsättning nya. Jag säger inte att det inte går att komplettera med en ny kabel i ett befintligt rör, men lätt att det hakar upp sig. Om man får lägga en timmes jobb extra så har man snabbt lagt mer på arbetstid än kostnaden för nya kablar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@ddaniel91 ja det går men är krångligt och knepigt oavsett RJ45 kabel eller fiber.

Däremot kan du såklart använda röret om det är tomt, men det beror på hur elkablarna är dragna i huset. Har du tur kanske det är sista röret på en slinga och då kan du nyttja röret genom att ta bort elkablarna och plocka el från andra uttag genom att montera utanpåliggande elkabel osv. Annars är det bättre att fixa med lister och sånt för att montera in en RJ45 kabel, ja det tar tid och är en hel del jobb men ofta är det en sådan lösning man måste välja om det inte finns rör man kan använda sig av.

Permalänk
Medlem

Jag tror det går att dra med en vanlig duplex multimode OM3/OM4, men jag tror inte du får in två LC intill varandra. Så du får kanske köra en simplex med BiDi. alltså t.ex https://www.completeconnect.co.uk/wp-content/uploads/2022/03/...

Oavsett så får du dra om hela bunten i röret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Om vi snackar "normal ethernet" och enkel isolerad kabel, typ EK, EQ, FK, FQ, så är det inte tillåtet pga, isolationskrav, vilket jag gissar att du som elektriker vet om.

Men är det dubbelisolerad installationskabel för starkströmmen alt. svindyr ethernet med godkänd isolation så är det ok.

Enligt SS436 40 00 kap 521.6:
Ledare i olika strömkretsar får ligga inom samma rör förutsatt att alla ledare är isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna i röret.

Så det hela handlar om vilken spänning CAT6 kablar är isolerade för.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Har för mig rören inte får vara hur tätpackade som helst av värmeskäl. ?

Så vad det exakt det är för sorts övriga kablar däri kanske är en sekundär fråga?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Enligt SS436 40 00 kap 521.6:
Ledare i olika strömkretsar får ligga inom samma rör förutsatt att alla ledare är isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna i röret.

Så det hela handlar om vilken spänning CAT6 kablar är isolerade för.

Va ju det jag skrev. Är extremt få Ethernetkablar som är isolerade för 230V än mindre 400V om det skulle vara en 2/3-fasgrupp, tveksamt om det ens går få tag i som lekman.

Permalänk
Medlem

Varför tjatar ni om ethernetkablar? Frågan gäller ju fiber...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av giplet:

De gånger jag anlitat elektriker för komplettering, tex dra fram nolla där det inte funnits tidigare, så har elektrikern alltid dragit om alla kablar i röret. Typiskt dragit ut alla utom en och sedan använt den för att dra in en fräsch uppsättning nya. Jag säger inte att det inte går att komplettera med en ny kabel i ett befintligt rör, men lätt att det hakar upp sig. Om man får lägga en timmes jobb extra så har man snabbt lagt mer på arbetstid än kostnaden för nya kablar.

Är det fk drar man 100% om allt
Kostar 2kr/m å kabel eller dylikt.

Edit

Jag har aldrig hört något drag kabel i samma rör som kraften tidigare...
man brukar alltid dela för din fiber lär väl komma ut mitt i elcentralen annars

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Har du verktygen för att kontaktera fibern? Annars kan du glömma det.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Ska men verkligen dra kablar i rör där det är starkström eller som i detta fall 230v så bör man välja fiber. Det är helt säkert och kommer aldrig finnas någon risk för att det kan bli farligt. Däremot måste man sätta på kontakter vilket innebär fibersvets, man kan hyra en sådan enhet. Inte så dyrt men man behöver veta vad man gör och hur man ska installera allt på rätt sätt.

Som någon annan sa behöver man nog dra ut elkablarna och sedan dra tillbaka dessa med ett litet fiberrör (blir rör i rör) för att få det att bli rätt. Minns inte sist jag tittade på detta men behöver man bara själva röret för att skjuta in fibern så är det inte större än typ en 2.5 kvadrats elkabel, något åt det hållet. Det går även att ta fiber från ett rum, ner till el-central och tillbaka ut till annat rum. Det är säkert riktigt mycket mekande för att få allt att funka men det går nog.

Permalänk

Tack för alla svar!

Varje fiberledare är inte särskilt tjock, kanske drygt 2mm vad jag kan läsa mig till. Jag misstänker att rören är 16mm eftersom all el drogs om för ett gäng år sedan, men man kanske bara byter själva kablarna inte rören i väggarna? Huset är byggt -57 om det gör någon skillnad.

Det låter som att det i normalfallet redan är ganska tight med utrymme i de rör som finns, och att man allra helst drar igenom nya kablar för att allt ska få plats. Grejen är ju att jag inte är nödgad till att ha upp nätverkskablar att jag vill betala en elektriker för besväret. Det funkar okej med de Powerline adapters jag har just nu, men hade såklart föredragit riktigt nätverk. Jag har ändå ett 10m långt endoskop, så det kanske bara är att testa!

Mitt sista orosmoment är egentligen att kunna fästa LC-kontakterna. Som jag nämnde initialt så tror jag att jag slipper splicing, vilket potentiallt kräver riktigt dyra verktyg, utan bara ett sätt att kapa kabeln perfekt rakt ("cleave") och sedan sätt fast den i kontaktdonet. Är det någon som har någon erfarenhet av detta, och/eller kan rekommendera något särskilt kit att använda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är väl bara speciella fiberkablar som är godkända för att dras med kraft i samma rör och alla dom är för större rör.
Så jag tror det blir för trångt för att det ska vara godkänt.

Permalänk
Medlem

Du kan inte använda powerline passthrough likt denna? https://www.webhallen.com/se/product/378504-TP-Link-TL-WPA863...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Stämmer gott det du säger
Oavsett om det går lösa ledare eller kabel i rören så är inget ett föredraget alternativ. Men går att lösa gör det allt, förutsatt att det finns plats i rören. Det tror jag kommer bli det svåraste hindret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Jag misstänker att rören är 16mm eftersom all el drogs om för ett gäng år sedan, men man kanske bara byter själva kablarna inte rören i väggarna? Huset är byggt -57 om det gör någon skillnad.

Sällan man byter kanalisationen, som du säger du drar man oftast bara om kablaget. Är huset byggt 57 är det nog dessvärre inte 16mm. 16mm standarden kom senare. Har du plaströr? Om det är plast lär det vara 15mm och tvivelaktiga muffar som skarvar ihop det, kan bli problem vid skarvar om du fyller röret rejält. Fördel -57 är dock att slang inte användes (förutom ibland mellan våningsplan, då oftast en rätt otrevlig metallslang), så du kan förvänta dig släta rör vilket är tacksamt. (Har du istället stålrör så får du mer problem... Osäker på måtten på stålrör, men de är sällan trevliga att dra om saker i. Vassa kanter och skarvar gör det riskfyllt att fylla rören tight.

Permalänk

Hej

Personlig åsikt är att det är olämpligt att dra fiberkabel i samma rör som tex FK, men om du ändå kommer prova så kommer här lite tips för att minimera risken för skador på befintligt kablage.

En fiberkabel är som du säger liten till arean och relativt lätt. Förutsatt att framföringsvägen är relativt rak så hade jag tejpat en tunn bit eltejp på fiberänden och gjort den hal med glidmedel för kabeldragning. Därefter applicerat en dammsugare i ena änden och tätat föredömligt. Därefter en kompis som matar kabeln lätt och ledigt i andra änden.

Går inte detta skulle jag inte riskera att skada befintligt kablage med dragfjäder, kamera etc.

Om du lyckas så skulle jag rekommendera att hyra ett hotmelt-kit.

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk

Tack för alla råd! Jag ger det nog ett försök att kika med kamera och se hur illa det är. Om det är svårt att ens komma in i röret så vet jag ju att det inte är mycket vits att försöka 😅

Skrivet av beejac:

Du kan inte använda powerline passthrough likt denna? https://www.webhallen.com/se/product/378504-TP-Link-TL-WPA863...

Det är det jag har idag Lyckligtvis ligger servern och min workstation på samma fas (trots en hel våning emellan) så det fungerar faktiskt rätt okej. Problemet är hastigheten egentligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När vi la fiber för El-tel (Telia's räkning) så drog vi aldrig i befintliga rör om det visade ligga för nära el just pga störningsrisken. Då fick det bli nytt rör som skärmar av mot det befintliga.

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

När vi la fiber för El-tel (Telia's räkning) så drog vi aldrig i befintliga rör om det visade ligga för nära el just pga störningsrisken. Då fick det bli nytt rör som skärmar av mot det befintliga.

Hur menar du att fibern skulle påverkas av elen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur menar du att fibern skulle påverkas av elen?

Enligt El-tel så handlar det om att fiberoptiken inte är avskärmad så som en CAT6 kabel är tex.

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

Enligt El-tel så handlar det om att fiberoptiken inte är avskärmad så som en CAT6 kabel är tex.

Fiber får läggas mot elkablar finns ingen risk för överslag mot risk.
el-tel har ju sitt smeknamn av en anledning (hel - fel) 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Matglad:

Generellt är kablarna gröngölingar tittar på undermåliga patch/installationskablar och uppfyller inte isoleringskraven tillsammans med vanligt förekommande kraftkablage i samma kanal. Går såklart att lösa med rätt kablar, men de flesta användare tittar som frågetecken och undrar varför man inte bara kan dra valfri Kjell kabel med kraften...

Skrivet av Gyhlen:

Tramspellar, fiber i konsumentinstallationer är totalt oberörd av B och E fält från elkablar.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin