Asus PRIME Z790-A WIFI bakre 3.5mm ljuduttag hittas inte efter drivrutinsuppdatering W11

Permalänk
Medlem

Asus PRIME Z790-A WIFI bakre 3.5mm ljuduttag hittas inte efter drivrutinsuppdatering W11

Hjälpte en kompis uppdatera sin burk med nyaste drivrutinuppdateringar (mammabord chipset, grafikdrivrutiner, ljuddrivrutiner, bluetooth, nätverk, storage controller) för att se om det eventuellt kunde avhjälpa ett FPS-problem i ett specifikt spel.
Använde SDI (snappy driver installer), ((var det dumt gjort?))

Efter uppdatering slutade HELA back IO helt att fungera, det enda som fungerade var nätverksporten tack och lov!
Återställde chipset drivers och back IO fungerar igen, dock får jag inte 3.5mm ljudportarna att fungera.
Ingenting som stoppas i 3.5mm portarna detekteras i windows 11.
Ljudenhet inbyggda högtalare i skärmen via HDMI hittas men inget ljud kommer fram där.

När jag provar återställa eller installera andra ljuddrivrutiner fryser återställning/installationen(ska prova avinstallera ljuddrivrutinerna genom enhetshanteraren och sen installera om igen vid nästa tillfällte).

ASUS Z790-A WIFI
i9 14900K
om mer info om system behövs ska jag återkomma, detta är vad jag för tillfället minns från överblick av systemet.

Kan tillägga att min vän just nu ser mig med ett mycket ont öga över min onda "hjälp", det känns mycket stressigt.
Mycket tacksam för all vägledning!

Permalänk
Medlem

Du la på senaste uefi / bios också ? För en del mammabrädor från Asus kan de finnas speciella firmware för audio controllern , min bräda har en sån som löste lite knaster , kan va värt kolla ,den var separat från uefi , ibland förutsätter chipset mm man har en viss nivå av uefi / bios också

Ifall du la på uefi glöm inte kolla att audio controllern inte råkat bli disabled också i uefi inställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Du la på senaste uefi / bios också ? För en del mammabrädor från Asus kan de finnas speciella firmware för audio controllern , min bräda har en sån som löste lite knaster , kan va värt kolla ,den var separat från uefi , ibland förutsätter chipset mm man har en viss nivå av uefi / bios också

Ifall du la på uefi glöm inte kolla att audio controllern inte råkat bli disabled också i uefi inställning

Tack för input!
Min vän bor inte i samma stad så jag hjälpte remote, vågar inte guida någon oerfaren remote igenom bios inställningar eller uppdateringar så det har jag inte gjort.
BIOS har alltså inte rörts.
Chipset drivers togs tillbaka till förestående nivå och det fick tillbaka samtliga IO USB portar.

Problemet nu är enbart att 3.5mm portarna är helt obrukliga!

Permalänk
Medlem

Lite filosofiskt OT inlägg här ni kan problemlösningsinriktat bortse från.
Jag vet detta, vet att jag ska inte pracka på någon hjälp som inte frågas efter då det ibland blir helt fel, ändå gör jag det.
När jag ser att någon kan behöva hjälp men när de inte själva ser eller ber om det blir det helt fel: det enda problemet jag skapar är mig själv som måltavla.
Som här ser bara jag en eventuell lösning som någon annan ser som ett problem, vilket jag skapat.
Det blir så jävla fel, även om jag bara ville väl.

Permalänk
Medlem

Oki, hmm ja jag kollade och de verkar inte finnas nån firmware för audio chipet och ingen av bios versionerna nämner Audio men releasenötterna hos Asus är ju ett skämt,

Syns ljudkort mm i Enhetshanteraren? En sak testa är att då helt avinstallera enheten inkl driver och starta om samt installera igen,

Om den är av i UEFI så borde den inte synas så då vet man det också till 99%

Det där med senaste chipsetdriver att de sluta fungera är typ 50/50 mellan för gammalt bios så kombon blir fel eller nån form av instalaltionsfel , varit med om bådadera själv

Att kolla hälsan på windowsimaget kan också vara en ide, med sfc /scannow och dism /restorehealt bitarna

Permalänk
Medlem

Kan vara så enkelt att din kompis drabbats av denna bug https://www.sweclockers.com/nyhet/40533-bugg-i-windows-11-upp...

Nu känner jag inte till SDI så jag vet inte hur bra/dålig den är men ni kan ju dra ner alla officiella drivare för moderkortet+chipset från https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri...

Permalänk
Medlem

Prova avinstallera uppdateringen i inlägget ovan, det spökade även för mig..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | 3x Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Ljudchippet var inte avaktiverat från UEFI/BIOS.
Provat avinstallera helt genom enhetshanteraren och nyinstallera flertalet ljuddrivrutinsversioner.
Kollat hälsan på windows med sfc /scannow och disk /restorehealth vilket inte gav resultat.
Windowsuppdateringarna hade gått för långt för att rollbacka just de KBxxx enligt buggen ovan.
Nästa steg hade varit
steg 1: uppdatera bios.
steg 2 återställa windows från grunden, var inte aktuellt pga remote support, hade också mest troligen tagit oss tillbaka till ruta ett med problemet.

Att anmärka; Realtek Audio Control programvaran kunde inte startas vid något tillfälle med felmeddelande:
realtek audio Console kan inte ansluta till RPC-tjänsten.

Löstes med ett externt DAC ljudkort, det blir även en uppgradering av ljudkvalitén.

PS: Asus har jag utvecklat allergi mot.