Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days
Permalänk
Medlem

PC eller Mac?

Ska börja ett nytt jobb, backendutvecklare och tydligen får man välja om man vill ha PC eller Mac. Jag har egentligen aldrig haft en Mac tidigare men såklart lite sugen nu när man får en chans att prova. Ska man göra det eller kommer jag bli alldeles för irriterad på att saker och ting inte lirar som jag vill? Jag gillar att använda WSL/linux egentligen och där har väl Mac en fördel?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tänker att det beror lite på vad det är för PC du har att välja på. Tänker att Mac:en är en MB Pro M4 14" eller 16" och dom är ju riktigt grymma. Har själv en 14" M4 Pro och det är en riktig arbetshäst. Tror att det är bra att hoppa runt lite och inte blir för bekväm med bara ett operativ. Nuförtiden går det mesta att få som du vill och av dom utvecklare jag stöter på i jobbet är det väl just nu ca 60/40 till apples fördel.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Är inte speciellt insatt i din bransch. Men jag tänker så här, din dator omkommer vara ditt primära arbetsredskap. Vill du då ha ett arbetsredskap som du är obekant med? Vill din arbetsgivare att du har ett arbetsredskap som du är helt grön med?
Personligen tycker jag att Mac OS är betydligt trevligare än Windows och att en MacBook Pro är en bra laptop. Själv hade jag velat köra Linux... Inte för att jag kan något om utveckling eller så, men för att de flesta distros saknar den bullshit som Windows är fullt av, men som även finns här och där i Mac OS

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Tänker att det beror lite på vad det är för PC du har att välja på. Tänker att Mac:en är en MB Pro M4 14" eller 16" och dom är ju riktigt grymma. Har själv en 14" M4 Pro och det är en riktig arbetshäst. Tror att det är bra att hoppa runt lite och inte blir för bekväm med bara ett operativ. Nuförtiden går det mesta att få som du vill och av dom utvecklare jag stöter på i jobbet är det väl just nu ca 60/40 till apples fördel.

Tyvärr vet jag inte vilka modeller det rör sig om men kan försöka ta reda på det. 😅

Absolut! Har använt en stationär Mac för typ 15 år sen men inte mer än så. På senare år har jag dock börjat gå mer och mer åt att använda terminalen t ex. Men sen skrämmer det mig att tvingas använda safari. 😂

Tidigare arbetsplatser har teamen jag varit i alltid haft samma maskiner. Oftast underlättar det vid onboarding, felsökning, nätverkskonfiguration osv. Ska försöka ta reda på vad majoriteten har på nya stället.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Är du ensam på jobbet inom backend? Om någon innan hade samma jobb vad hade den då för dator?
Det finns vissa saker Apple datorer är bra på och så finns det saker de suger på, vi pratar x86 Windows emulering. Jag själv äger den enklaste M4an och emulering på den var för mig obrukbart (för segt, för dålig kompatibilitet), då fjärrstyr jag en PC istället.

Jag tror den bästa inputen får du från företaget som vet betydligt bättre vad de gör än random person på internet som inte ens vet vilket företag det gäller.

Annars MacBook trevlig för vissa saker. Det jag framförallt stör mig på är att konkurrenternas laptopar ofta inte brukar vara så bra, de låter störande vid ingen belastning, de har svindyra dockor som ofta inte är bra.
Det enda positiva jag kan säga om de pclaptops jag har testat är att de är svindyra, så man kan tro att de är svinbra, detta tills den dagen då de kommer till en från posten.

Som jag sa, hör med övriga på jobbet vad de föredrar för deras uppgifter.

Permalänk
Medlem

Har du ingen stark åsikt så rekommenderar jag att du tar det som är vanligast på stället.

Jag har varit på flera arbetsplatser där man får välja mellan Mac eller Linux. Då den stora massan valt Mac så blir det alltid lite "you're on your own" när man tagit Linux. Man förväntas inte behöva fråga om hjälp med uppsättning av miljö och liknande på samma sätt. Är ju inte okej att man sitter helt oproduktiv bara för man valt OS man inte kan. Men fördelen är ju att man får göra som man vill mer, och ofta slipper en del skit som företagen gärna vill ha in på burkarna. Frihet under ansvar!

Permalänk
Medlem

Verkar kvitta vilken OS man kör.

De har antingen Dell Precision 7680 eller MacBook Pro M4 Max

Verkar ju rätt nice båda två men lutar lite åt Mac ändå.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tyvärr vet jag inte vilka modeller det rör sig om men kan försöka ta reda på det. 😅

Absolut! Har använt en stationär Mac för typ 15 år sen men inte mer än så. På senare år har jag dock börjat gå mer och mer åt att använda terminalen t ex. Men sen skrämmer det mig att tvingas använda safari. 😂

Tidigare arbetsplatser har teamen jag varit i alltid haft samma maskiner. Oftast underlättar det vid onboarding, felsökning, nätverkskonfiguration osv. Ska försöka ta reda på vad majoriteten har på nya stället.

Varför skulle du vara tvungen att använda safari ? Jag vågar att lova att den browsen du använder idag finns på macos med

Permalänk
Medlem

Mac verkar dumt nu när de har blivit så knepiga att installera Linux på. Ta en dator med x86 och bra stöd i övrigt och installera någon dist du tycker funkar bra för jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Varför skulle du vara tvungen att använda safari ? Jag vågar att lova att den browsen du använder idag finns på macos med

FF verkar ju finnas iaf!

Skrivet av MrPasty:

Mac verkar dumt nu när de har blivit så knepiga att installera Linux på. Ta en dator med x86 och bra stöd i övrigt och installera någon dist du tycker funkar bra för jobb.

Det är nog bara att glömma. Som sagt så gillar jag linux och WSL i windows men just WSL kan krångla som fan. Borde ju lira bätte på Mac tänker jag, med terminalen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Om du ska utveckla Windows-mjukvaror med .NET eller nått annat Microsoft-proprietärt så hade jag valt en PC. Annars hade jag valt en Mac. PC:n är workstation-klassad, och de brukar ha otroligt mycket högre strömförbrukning. Om den även har en dedikerad grafikkrets så kommer den dra ännu mer ström. Mac:en har avsevärt lägre strömförbrukning när den ligger i idle och du inte pressar den. Dessutom är skärmen betydligt bättre, högtalare är betydligt bättre, mikrofonen på datorn för möten är betydligt bättre.

Om du dessutom är bekväm med linux kommer du vara bekväm med en Mac. Du kanske får räkna med att googla lite dock om det är så att något är oklart.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Om du ska utveckla Windows-mjukvaror med .NET eller nått annat Microsoft-proprietärt så hade jag valt en PC. Annars hade jag valt en Mac. PC:n är workstation-klassad, och de brukar ha otroligt mycket högre strömförbrukning. Om den även har en dedikerad grafikkrets så kommer den dra ännu mer ström. Mac:en har avsevärt lägre strömförbrukning när den ligger i idle och du inte pressar den. Dessutom är skärmen betydligt bättre, högtalare är betydligt bättre, mikrofonen på datorn för möten är betydligt bättre.

Om du dessutom är bekväm med linux kommer du vara bekväm med en Mac. Du kanske får räkna med att googla lite dock om det är så att något är oklart.

Ja men precis! .Net är inte aktuellt här men även det funkar väl någorlunda idag iom .Net Core mm. Ja hårdvaran är nog bättre på i princip allt, även den lättare vikten är ju välkommet när man pendlar. så vad det beror på för mig är ju mjukvaran och specifikt OS:et. Men jag är absolut bekväm med linux (och att googla ett och annat) så det blir nog inget problem för min del.

Det får bli en M4! Och funkar det inte så får jag väl klaga tillräckligt så jag får en windows burk istället.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är nog bara att glömma. Som sagt så gillar jag linux och WSL i windows men just WSL kan krångla som fan. Borde ju lira bätte på Mac tänker jag, med terminalen.

Varför är det bara att glömma Linux? Känns inte som en särskilt seriös arbetsgivare om de tvingar sina utvecklare att välja mellan Windows och Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Varför är det bara att glömma Linux? Känns inte som en särskilt seriös arbetsgivare om de tvingar sina utvecklare att välja mellan Windows och Mac.

Många företag jag varit på har en it avdelning och hårdvara som är approved att använda. Är hårdvaran även managed kan det bli så gott som omöjligt att komma åt resurser utifrån.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av MrPasty:

Tvärt om. Som @Baxtex nämnde så har många större företag fördefinierade listor över godkända klientsystem. Detta kommer både av att de normalt sett har speciella storköpsavtal med givna hårdvaruleverantörer, och av att de ofta av complianceskäl ställer krav på möjlighet att fjärradera användardata, att köra specifika säkerhetsverktyg och så vidare. Det är också en kostnadsfråga: varje nytt system du vill kunna stödja behöver ha ett team som kan ta ansvar för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja men precis! .Net är inte aktuellt här men även det funkar väl någorlunda idag iom .Net Core mm. Ja hårdvaran är nog bättre på i princip allt, även den lättare vikten är ju välkommet när man pendlar. så vad det beror på för mig är ju mjukvaran och specifikt OS:et. Men jag är absolut bekväm med linux (och att googla ett och annat) så det blir nog inget problem för min del.

Det får bli en M4! Och funkar det inte så får jag väl klaga tillräckligt så jag får en windows burk istället.

Gött! Se till att köpa en extra adapter också för att kunna koppla in två skärmar eller USB-A prylar. Jag har haft den här och varit nöjd: https://www.dustinhome.se/product/5020015884/usb-c-multiport-...

Bara en USB-A port men det har funkat bra för mig ändå.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Gött! Se till att köpa en extra adapter också för att kunna koppla in två skärmar eller USB-A prylar. Jag har haft den här och varit nöjd: https://www.dustinhome.se/product/5020015884/usb-c-multiport-...

Bara en USB-A port men det har funkat bra för mig ändå.

Japp, har en redan!

Jag vet inte om det är 16" eller 14" versionen vi får. Såg att 16" behövde 140w laddare och 14" 96w.

Dryga är att min 49" skärm hemma har Thunderbolt med 90w laddning. Men kanske funkar ändå om man stänger av skärmen på macbooken.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kör Mac för mitt jobb (backend och devops, mycket Docker). Tycker det är en fantastisk maskin att jobba med.
Enda jag kan klaga på är om du bygger något som måste byggas i en x86 miljö, det går märkbart söligt att emulera sånt (enstaka gamla x86 program ute i macOS går bra, men att köra tex en Ubuntu AMD64 image inne i Docker är seeeeegt).

Ang power draw med skärmen där hade jag inte varit så orolig. Jag har en 16" MBP M3, och kan via min skärms OSD hur mkt ström den skickar ut till Macbooken, och den ligger typ alltid kring 20-40 watt. Enda gången den går på 65 watt (max jag ställt in för min skärm) är om man kör något som maxar CPUn. Men även då så gör det ju inget om skärmen inte matar den tillräckligt med ström, Macbooken är smart och får ström av sitt batteri då (detta sker helt sömlöst, inte som att det blinkar till eller något). Sen när det är lugnt igen så laddas batteriet upp igen. Rinse and repeat.

Om du däremot ligger konstant hela dagen på 100% belastning, då lär ju batteriet hinna laddas ur.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Kör Mac för mitt jobb (backend och devops, mycket Docker). Tycker det är en fantastisk maskin att jobba med.
Enda jag kan klaga på är om du bygger något som måste byggas i en x86 miljö, det går märkbart söligt att emulera sånt (enstaka gamla x86 program ute i macOS går bra, men att köra tex en Ubuntu AMD64 image inne i Docker är seeeeegt).

Ang power draw med skärmen där hade jag inte varit så orolig. Jag har en 16" MBP M3, och kan via min skärms OSD hur mkt ström den skickar ut till Macbooken, och den ligger typ alltid kring 20-40 watt. Enda gången den går på 65 watt (max jag ställt in för min skärm) är om man kör något som maxar CPUn. Men även då så gör det ju inget om skärmen inte matar den tillräckligt med ström, Macbooken är smart och får ström av sitt batteri då (detta sker helt sömlöst, inte som att det blinkar till eller något). Sen när det är lugnt igen så laddas batteriet upp igen. Rinse and repeat.

Om du däremot ligger konstant hela dagen på 100% belastning, då lär ju batteriet hinna laddas ur.

Aha det låter ju strålande! Kommer knappast ligga på full load utan blir mer kompilera kod, köra tester, svära lite, googla en stund och sen köra igen. 😂

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hade valt Macen lätt, en fördel är ju energieffektiviteten. Generellt sett bäst kvalitet på hårdvaran. Kul med nytt jobb, grattis!

Permalänk
Medlem

Allt beror väl på hur/var du ska använda datorn, är du mycket ute på vift så skulle jag nog säga Mac alla dagar i veckan då Dell datorn bara kommer med äldre Intel cpu! Men om du 90% av tiden kommer sitta stationärt och ha dstorn inkopplad så skulle jag utan tvekan köra på Dell datorn! Att kombinera nytt jobb och lära sig hett helt nytt OS hade iallafall inte jag velat göra, sen om du väl är där en längre tid så kommer det komma en ny chans efter några år när datorn byts ut

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Alldeles för lite information för att ge ett konkret förslag.

- Men, jag hade i första hand valt det som resten av teamet använder, så länge de arbetar i samma eller liknande miljöer. Att kunna synka med andra, få och ge hjälp samt dela tips är ofta en viktig del av jobbet.

- Om miljön är blandad, titta på vad du faktiskt ska jobba med och hur komplext det verkar. Är det mycket komplext vill du inte lägga till ytterligare kognitiv belastning genom att byta operativsystem samtidigt.

- Har du bra koll på arbetsuppgifter och miljö, och känner att du har tillgång till allt du behöver oavsett operativsystem? Välj då Mac, eftersom det verkar vara det du lutar mest åt.

Annars kan du börja med en bekant miljö och senare, om det känns rätt, gradvis migrera till en Mac, kanske med en extra bärbar dator som komplement.

På vårt företag får vi ny dator vart tredje år. Här finns både Mac och PC att välja mellan, men eftersom alla i mitt team kör PC var valet enkelt och vi kör mycket .NET. Tyvärr finns det mycket skräp bland PC-laptops – jag har haft några mindre bra, men de har alltid gått att jobba på. Just nu har jag en HP Z-monsterlaptop som väger en del men som jag aldrig behöver vänta på, även när vi jobbar med extremt stora projekt. Den fungerar utmärkt vid skrivbordet, men jag skulle inte vilja släpa runt på den. Dessutom känns den ganska plastig.

Tidigare var det många på kontoret som ville byta till stationära datorer för att få snabbare maskiner, men med de nya laptopmodellerna spelar det ingen roll längre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Datavetare

De som ens funderar på att välja Dell Precision 7680 över en M4 Max måste endera verkligen hata Apple alt. inte alls ha koll på just hur långt före Apple är Intel/AMD på CPU sidan just nu.

Tar man den topp-specificerade Dell Precision 7680 verkar den ha i9-13950HX + Nvidia RTX A3500 (Ada) GPU. M4 Max har 35-40 % högre ST-prestanda och 60-70 % högre MT-prestanda.

Svårt att hitta tester på "workstation" varianten av Nvidias laptop GPUer, men A3500 finns i alla fall med i Blender benchmark databasen (GPGPU-rendering), här är M4 max "bara" 25 % snabbare.

Ovan är "genomsnitt över rätt många olika laster". Specifikt för kompilering finns det ingen CPU på planeten som matchar M4, inte ens senaste generationen desktop CPUer från Intel/AMD. Då vi inte titta på byggservers utan den typiska "koda, kompilera, testa" cykeln så är ST-prestanda högst relevant. M4 är 50-70 % snabbare jämfört med i9-13950HX.

Och går inte att förklara med "Intel suger ju 2025". AMD släppte precis sin snabbaste laptop CPU, "Strix Halo". I Cinebench 2024 (för att undvika GB6 som vissa tror skulle gynna Apple, i verkligheten är det snarare tvärtom...) så uppmätte Notebookcheck 50 % bättre ST-prestanda i M4 Pro jämfört med RyzenAl Max+ 395 (som i ST är rätt jämförbar med i9-13950HX, de är också rätt jämföra i MT, Strix Halo har klart bättre perf/W, men M4 Pro är ändå 2-3 gånger bättre).

Fungerar MacOS finns det ingen konkurrens till M-serien just nu, framförallt inte vid programutveckling.

Och angående .NET, även om det inte var relevant så har .NET haft stöd för MacOS/Linux sedan 2014 och sedan .NET Core 5 finns ARM64 stöd, sedan .NET 7 är ARM64 stödet också riktigt bra. Sitter själv med .NET 8 på ARM64 Windows 11 och MacOS just nu, fungerar hur bra som helst.

Skrivet av Baxtex:

Japp, har en redan!

Jag vet inte om det är 16" eller 14" versionen vi får. Såg att 16" behövde 140w laddare och 14" 96w.

Dryga är att min 49" skärm hemma har Thunderbolt med 90w laddning. Men kanske funkar ändå om man stänger av skärmen på macbooken.

Jag har en M3 Max som laddas med Thunderbolt, tror det är 85 W max, och det är inga problem alls. Tar längre tid att ladda jämfört med medföljande laddare men 85 W är mer kräm än datorn någonsin drar.

På resor har jag ofta bara med Ipad-laddaren, max 25 W, då den är så liten. Inga problem heller, oavsett om man laddar med magsafe eller med USB-C. Datorn hinner ladda sig fullt under natten, med 25 W så håller sig batterinivå hyfsat stabilt vid aktiv användning av datorn (sjunker lite under längre perioder av tung last och ökar när man t.ex. bara surfar eller datorn är idle).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Instämmer att det går fint att ladda med lägre effekt också - det tar bara längre tid. Om du använder mer effekt än vad laddaren ger så använder datorn batteriet. Jag gör också som @Yoshman och har bara en liten laddare med på resor (GaN 45W) och det funkar bra.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Tog en titt på den HP Z jag har på jobbet(som förvisso har något år på nacken), den har :

-12th Gen Intel Core i7-12850HX 2.10 GHz
- 64 GB ram
- Nvidia RTX A2000 8 GB

Vad jag kan se så erbjuder Dell 7680 en rad olika konfigurationer, i5 är kanske inte så kul men deras Intel Core i7-13850HX vPro eller Intel Core i9-13950HX vPro är snäppet bättre än det jag kör och det kan man inte klaga på. Visual Studio 2022 flyter på fint och kompilering även av större solutions går förvånansvärt snabbt. Alla tidigare laptops de tvingat på oss har haft diverse problem, särskilt prestandamässigt. Den här däremot har jag inget att klaga på, förutom möjligen vikten och plast konstruktionen – men eftersom den alltid står i arbetsstationen spelar det ingen roll för mig. Däremot håller Dell generellt ganska låg kvalité enligt min erfarenhet, kanske inte riktigt så lågt som Acer men inte långt ifrån. Ska man jobba mycket på resande fot kanske det kan vara problematiskt.

Men personligen hade jag inte stirrat mig blind på hårdvaran, det finns viktigare aspekter när man ska jobba i nytt team.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tog en titt på den HP Z jag har på jobbet(som förvisso har något år på nacken), den har :

-12th Gen Intel Core i7-12850HX 2.10 GHz
- 64 GB ram
- Nvidia RTX A2000 8 GB

Vad jag kan se så erbjuder Dell 7680 en rad olika konfigurationer, i5 är kanske inte så kul men deras Intel Core i7-13850HX vPro eller Intel Core i9-13950HX vPro är snäppet bättre än det jag kör och det kan man inte klaga på. Visual Studio 2022 flyter på fint och kompilering även av större solutions går förvånansvärt snabbt. Alla tidigare laptops de tvingat på oss har haft diverse problem, särskilt prestandamässigt. Den här däremot har jag inget att klaga på, förutom möjligen vikten och plast konstruktionen – men eftersom den alltid står i arbetsstationen spelar det ingen roll för mig. Däremot håller Dell generellt ganska låg kvalité enligt min erfarenhet, kanske inte riktigt så lågt som Acer men inte långt ifrån. Ska man jobba mycket på resande fot kanske det kan vara problematiskt.

Men personligen hade jag inte stirrat mig blind på hårdvaran, det finns viktigare aspekter när man ska jobba i nytt team.

I både fallen så är nog hårdvaran mer än good enough. Men genom åren har jag haft otaliga Windows laptops som det alltid är massa problem med. Sleep som aldrig funkar(läskigt när random startade i väskan och det doftade bränd plast), uppdateringar som breakar allt möjligt. Och att ha en IDE i windows och sedan jobba med Git, Maven, bash, docker mm i WSL är ganska meckigt och kräver en hel del work arounds som sedan går sönder såfort windows uppdateras. La otaliga timmar på att laga WSL på förra jobbet. Allt sånt borde vara bättre på Mac när man har en linux terminal i grunden istället tänker jag.

Har tidigare varit på en arbetsplats där vi alla körde Ubuntu och det funkade för det mesta bra förutom att sleep inte fungerade och att nvidias drivrutiner oftast krånglade med dell dockningsstationerna så man fick starta om datorn för att få igång skärmarna.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

I både fallen så är nog hårdvaran mer än good enough. Men genom åren har jag haft otaliga Windows laptops som det alltid är massa problem med. Sleep som aldrig funkar(läskigt när random startade i väskan och det doftade bränd plast), uppdateringar som breakar allt möjligt. Och att ha en IDE i windows och sedan jobba med Git, Maven, bash, docker mm i WSL är ganska meckigt och kräver en hel del work arounds som sedan går sönder såfort windows uppdateras. La otaliga timmar på att laga WSL på förra jobbet. Allt sånt borde vara bättre på Mac när man har en linux terminal i grunden istället tänker jag.

Har tidigare varit på en arbetsplats där vi alla körde Ubuntu och det funkade för det mesta bra förutom att sleep inte fungerade och att nvidias drivrutiner oftast krånglade med dell dockningsstationerna så man fick starta om datorn för att få igång skärmarna.

Aha, ja, kvaliteten på PC-laptops varierar lika mycket som priserna, men oftast följer kvalitet och prestanda prislappen. Lägger man 40 000–50 000 på en laptop, ska den fungera bra.

Vårt team jobbar i princip enbart med Windows (som sagt). Våra kunder, som inte helt sällan har över 20 000 klienter/användare, kör också huvudsakligen Windows. Av alla fel som rapporteras är i stort sett inget kopplat till operativsystemet. Men ja, det är möjligt att Windows kräver lite mer kunskap för underhåll.

Men när det kommer till just laptops så finns det ju en mångfald på PC-sidan, vilket tyvärr kan vattnar ur kvaliteten en del. Mac är ju utan tvekan en mer fokuserad hårdvara.

Min personliga åsikt är att laptops i grunden är slit-och-släng-produkter, inte minst när man limmat in batterierna. En stationär dator överlever minst två laptops och troligen fler när man räknar in uppgraderingsmöjligheterna. Själv skulle jag aldrig få för mig att lägga pengar på en laptop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Aha, ja, kvaliteten på PC-laptops varierar lika mycket som priserna, men oftast följer kvalitet och prestanda prislappen. Lägger man 40 000–50 000 på en laptop, ska den fungera bra.

Vårt team jobbar i princip enbart med Windows (som sagt). Våra kunder, som inte helt sällan har över 20 000 klienter/användare, kör också huvudsakligen Windows. Av alla fel som rapporteras är i stort sett inget kopplat till operativsystemet. Men ja, det är möjligt att Windows kräver lite mer kunskap för underhåll.

Men när det kommer till just laptops så finns det ju en mångfald på PC-sidan, vilket tyvärr kan vattnar ur kvaliteten en del. Mac är ju utan tvekan en mer fokuserad hårdvara.

Min personliga åsikt är att laptops i grunden är slit-och-släng-produkter, inte minst när man limmat in batterierna. En stationär dator överlever minst två laptops och troligen fler när man räknar in uppgraderingsmöjligheterna. Själv skulle jag aldrig få för mig att lägga pengar på en laptop.

Har haft windows workstations innan och de är för det mesta sugiga ändå. Högljudda, klumpigare buggiga. Men i dagens landskap med aktivitetsbaserat arbetssätt, jobba hemifrån osv så blir det knepigt med stationära. Mycket enklare och leasa laptops i 36 månader i taget.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har haft windows workstations innan och de är för det mesta sugiga ändå. Högljudda, klumpigare buggiga. Men i dagens landskap med aktivitetsbaserat arbetssätt, jobba hemifrån osv så blir det knepigt med stationära. Mycket enklare och leasa laptops i 36 månader i taget.

Ja, tyvärr görs sällan särskilt ingående research vid datorinköp till verksamheter. Ofta handlar det om vilka leverantörer man samarbetar med och vilka priser man kan få, vilket gör valet till en ren gamble. Skulle själv aldrig köpa någon av de laptops jag fått genom jobbet. Där är det klart enklare på Mac sidan, mer fokuserat och inte så mycket att välja på, man kan sällan ta genvägar här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ja, tyvärr görs sällan särskilt ingående research vid datorinköp till verksamheter. Ofta handlar det om vilka leverantörer man samarbetar med och vilka priser man kan få, vilket gör valet till en ren gamble. Skulle själv aldrig köpa någon av de laptops jag fått genom jobbet. Där är det klart enklare på Mac sidan, mer fokuserat och inte så mycket att välja på, man kan sällan ta genvägar här.

Exakt.

Visa signatur

Citera för svar