Permalänk
Medlem

PC eller Mac?

Ska börja ett nytt jobb, backendutvecklare och tydligen får man välja om man vill ha PC eller Mac. Jag har egentligen aldrig haft en Mac tidigare men såklart lite sugen nu när man får en chans att prova. Ska man göra det eller kommer jag bli alldeles för irriterad på att saker och ting inte lirar som jag vill? Jag gillar att använda WSL/linux egentligen och där har väl Mac en fördel?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tänker att det beror lite på vad det är för PC du har att välja på. Tänker att Mac:en är en MB Pro M4 14" eller 16" och dom är ju riktigt grymma. Har själv en 14" M4 Pro och det är en riktig arbetshäst. Tror att det är bra att hoppa runt lite och inte blir för bekväm med bara ett operativ. Nuförtiden går det mesta att få som du vill och av dom utvecklare jag stöter på i jobbet är det väl just nu ca 60/40 till apples fördel.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Är inte speciellt insatt i din bransch. Men jag tänker så här, din dator omkommer vara ditt primära arbetsredskap. Vill du då ha ett arbetsredskap som du är obekant med? Vill din arbetsgivare att du har ett arbetsredskap som du är helt grön med?
Personligen tycker jag att Mac OS är betydligt trevligare än Windows och att en MacBook Pro är en bra laptop. Själv hade jag velat köra Linux... Inte för att jag kan något om utveckling eller så, men för att de flesta distros saknar den bullshit som Windows är fullt av, men som även finns här och där i Mac OS

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Tänker att det beror lite på vad det är för PC du har att välja på. Tänker att Mac:en är en MB Pro M4 14" eller 16" och dom är ju riktigt grymma. Har själv en 14" M4 Pro och det är en riktig arbetshäst. Tror att det är bra att hoppa runt lite och inte blir för bekväm med bara ett operativ. Nuförtiden går det mesta att få som du vill och av dom utvecklare jag stöter på i jobbet är det väl just nu ca 60/40 till apples fördel.

Tyvärr vet jag inte vilka modeller det rör sig om men kan försöka ta reda på det. 😅

Absolut! Har använt en stationär Mac för typ 15 år sen men inte mer än så. På senare år har jag dock börjat gå mer och mer åt att använda terminalen t ex. Men sen skrämmer det mig att tvingas använda safari. 😂

Tidigare arbetsplatser har teamen jag varit i alltid haft samma maskiner. Oftast underlättar det vid onboarding, felsökning, nätverkskonfiguration osv. Ska försöka ta reda på vad majoriteten har på nya stället.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Är du ensam på jobbet inom backend? Om någon innan hade samma jobb vad hade den då för dator?
Det finns vissa saker Apple datorer är bra på och så finns det saker de suger på, vi pratar x86 Windows emulering. Jag själv äger den enklaste M4an och emulering på den var för mig obrukbart (för segt, för dålig kompatibilitet), då fjärrstyr jag en PC istället.

Jag tror den bästa inputen får du från företaget som vet betydligt bättre vad de gör än random person på internet som inte ens vet vilket företag det gäller.

Annars MacBook trevlig för vissa saker. Det jag framförallt stör mig på är att konkurrenternas laptopar ofta inte brukar vara så bra, de låter störande vid ingen belastning, de har svindyra dockor som ofta inte är bra.
Det enda positiva jag kan säga om de pclaptops jag har testat är att de är svindyra, så man kan tro att de är svinbra, detta tills den dagen då de kommer till en från posten.

Som jag sa, hör med övriga på jobbet vad de föredrar för deras uppgifter.

Permalänk
Medlem

Har du ingen stark åsikt så rekommenderar jag att du tar det som är vanligast på stället.

Jag har varit på flera arbetsplatser där man får välja mellan Mac eller Linux. Då den stora massan valt Mac så blir det alltid lite "you're on your own" när man tagit Linux. Man förväntas inte behöva fråga om hjälp med uppsättning av miljö och liknande på samma sätt. Är ju inte okej att man sitter helt oproduktiv bara för man valt OS man inte kan. Men fördelen är ju att man får göra som man vill mer, och ofta slipper en del skit som företagen gärna vill ha in på burkarna. Frihet under ansvar!