Digg föreslår gemensam app för myndigheter

Permalänk
Medlem

Låter bra.

Skrivet av HoboCop:

Räcker inte Kivra?

Absolut inte, och Kivra borde ha stämts för länge sedan för hur de i praktiken tvingade in folk på sin förbannade tjänst genom att förhandsskapa konton och skicka inloggningsuppgifterna med vanlig brevlådepost. Vad fan hade jag för val annat än att logga in och se till så att ingen annan kunde ta mitt konto och börja få all min post?

Det värsta var att de samtidigt dessutom ofrivilligt pekade om min statliga post så att den inte längre hamnade på mitt sedan länge existerande konto hos Min myndighetsbrevlåda. Som tur är gick det att reversera den förbannade idiotin, men det borde aldrig ha skett från början.

Fan ta Kivra, måtte de gå omkull och brinna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

En liknande tjänst bör inte primärt utvecklas i form av en "app" som enbart fungerar på vissa sorters enheter och enbart distribueras genom 2 kanaler, vilka båda 2 kräver att man som användare godkänner användarvillkoren hos ett globalt mega-företag med säte på andra sidan jorden.

Det skall vara en webbtjänst som går att nyttja med vilken enhet som helst, oavsett operativsystem eller webbläsare.

Sen får de utveckla hur många "appar" som helst som baseras på och tar ut informationen från denna webbtjänst, som den stora fårskocken enkelt klarar av att installera och använda på sina digitala snuttefiltar....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Att bli tvingad till att använda en statlig app för att kunna fungera i samhället. Var har jag sett det förut, jo i diktaturer som Kina. Appar kan göra vad utvecklarna vill på användarnas telefoner, det finns inga gränser. Att installera en myndighets app är som att acceptera att myndigheterna dagligen gör en husrannsakan hos ens bostad. De som blint accepterar sådant här ska inte klaga sen när det visar sig att de egentligen accepterat att bära en elektronisk fotboja.

Permalänk
Medlem

Vi har redan en sån app. Den kallas för webbläsare.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasiqfuXX:

Kommer aldrig använda Kivra så alternativ vore bra, men som någon sa, varför snacka gränssnitt, snacka samordning och backbone så allt går att nå på olika sätt där det behövs.

Gränssnittet är helt klart den absolut enklaste frågan. Ansvarsfördelningen torde vara en riktig mardröm att göra tydlig.

Sen behöver de en plattform som gör att alla inbördes myndigheter avgränsas helt ifrån varandra så att det inte går att få access till allt samtidigt. Man kan tänka sig att det ska vara krav på säker autentisering när man "rör sig" mellan data som finns under de olika myndigheternas förvaltning.

Sen kan man fundera över alla de andra 100 komplicerade delarna som kommer ingå i detta projekt.

Men klart om man bygger ett rent gränssnitt som kan kopplas mot de olika myndigheternas tjänster och data på ett segmenterat och säkert sätt utan att för den sakens skull göra kompabiliteten lidande så kanske man har en pusselbit av 2000-bitars pusslet på plats.

Ja, jag tycker att detta låter som en utomordentligt värdelös ide som borde överges, det är för komplext för att lösas säkert och samtidigt vara smidigt. Så för att göra det smidigt måste man tumma på säkerheten, vips så har man ett litet problem med att det är på tok för enkelt att komma åt känsliga uppgifter en masse.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att basera sig på 1177? Inte världens bästa app såklart, men gör väldigt mycket saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

En liknande tjänst bör inte primärt utvecklas i form av en "app" som enbart fungerar på vissa sorters enheter och enbart distribueras genom 2 kanaler, vilka båda 2 kräver att man som användare godkänner användarvillkoren hos ett globalt mega-företag med säte på andra sidan jorden.

Hur man kan acceptera att en främmande stormakt har monopol på plattformarna man ämnar att driva detta på är vansinne i sig. Bättre hade det varit att man utvecklar ett system där man blippar sitt fysiska ID-kort i vilken enhet som helst med en webbläsare och NFC, man trycker sedan in sin pinkod för en säker anslutning genom ett webinterface och inget sparas på enheten, inga nycklar eller seesioner heller. Inga villkor behöver godkännas och inga integritetskränkande apptillstånd behöver ges. Men det är klart då kan man såklart inte utnyttja apptillstånd som ger åtkomst till användarnas gps koordinater passivt eller i real tid, samtalslistor, kontakter, installerade appar, mikrofon, kamera, bluetooth, kalender etc. Och det är väl lite där skon klämmer också.

Permalänk
Medlem

Alla smarta appar som respekterar folks integritet, och vars enda existenssyfte inte är att a) samla in personuppgifter och beteendemönster hos användaren för vidare försäljning eller b) visa reklam, är av godo.
Tyvärr var det länge sedan jag såg en sådan app

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jahaja. Sedan stängs alla landets Medborgar-kontor. Fin service det blir åt skattebetalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Alla smarta appar som respekterar folks integritet, och vars enda existenssyfte inte är att a) samla in personuppgifter och beteendemönster hos användaren för vidare försäljning eller b) visa reklam, är av godo.
Tyvärr var det länge sedan jag såg en sådan app

Även om det inte är syftet kan en sådan app bli hackad och på så sätt kränka personlig integritet.
Det är en risk att samla känsliga personuppgifter oavsett syftet.
En app som samlar hela befolkningens känsliga uppgifter låter som en väldigt dålig idé tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ser Ena som ett verktyg för politiskt prioriterade frågor så som att knäcka gängen...

Ska vi knäcka gäng med en app?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag som mer och mer vill gå Offline och ifrån beroendet av appar, ser inte fram emot det här.

Vi lägger för mycket tilltro till appar idag, vill man inte ha ett Android eller apple-konto så får man inte ladda ner dessa appar (om man inte är tech-savvy och kan sidoladda APK-filer till android), vilket ju faktiskt leder till ett digitalt utanförskap.

Det måste liksom vara driftsäkert. Det är bra när det fungerar med en sån här app. Du kan på ett par minuter få ärenden gjorda hos försäkringskassan och skatteverket och transportstyrelsen, utan att behöva logga in på alla e-tjänster separat. Men då behöver det också finnas ett alternativ till Bank-ID, för om banken tycker att "du har nåt litet fuffens för dig", typ att du swishar din sambo 10k för hyra och bensin, så kanske banken stänger ute dig från Bank-ID, och då blir det svårt att logga in... T.ex Försäkringskassan godtar bara Bank-ID inlogg och "Foreign ID". Menar, det är ju rent krasst Polisen som ger ut intyg på att du är du, varför kan man inte legitimera sig med sitt pass?

Och om du inte är i god stånd med Apple eller Google, då får du inte tillgång till deras App-butiker, och då kan du inte ladda ner den här appen. För garanterat kommer varenda myndighet pusha dig till att "ladda ner appen och logga in där, så kan du SUPERLÄTT göra dina ärenden där!" (jaa... men nu får jag inte det, vad gör jag då? "uuuhm... vi vet inte... vi vet inte hur man använder papper och penna" )

Så, nog för att man ska tänka på de "äldre" som det så ofta låter, men tänker man på de som "inte gjort nåt brottsligt men som ändå inte kan fixa appen, eller är betrodd med bank-id..."?

Men men, "Ena"-appen kanske tillåter inlogg på annat sätt än Freja/BankID. Kanske har app-butikerna "öppnats" så att alla med en telefon kan hämta "myndighetsappar" utan ett konto. Och kanske, fungerar det jättebra.
Men jag vill se att de "gamla goda" sätten finns kvar också... De som fungerar när "Ena" har problem med nätverkstrafiken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Även om det inte är syftet kan en sådan app bli hackad och på så sätt kränka personlig integritet.
Det är en risk att samla känsliga personuppgifter oavsett syftet.
En app som samlar hela befolkningens känsliga uppgifter låter som en väldigt dålig idé tycker jag.

Känsliga personuppgifter får staten inte samla in, andra personuppgifter har de redan.

Visa signatur

En signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Tycker det är fel att börja tänka "App" initialt. Man borde istället börja med att bygga en ordentlig infrastruktur i botten som sedan kan ha olika gränssnitt. Webb eller App kan vara två av dem.

App är nog inte det första man tänker. Mycket infrastruktur finns redan på plats med microservices som kommunicerar med varandra via api:er och sedan bygger tex app, web och interna system ovanpå det, så man hade nog fortsatt jobba så och inte slängt allt det.

Skrivet av ronnylov:

Så smidigt för dem med en enda app som de kan övervaka befolkningen med

Appen hade ju varit till för att underlätta för medborgarna att hitta till och nyttja tjänster som de olika myndigheterna tillhandahåller för medborgarna. På samma sätt som idag men du slipper kanske gå till ett kontor och fylla i en papperslapp.

Skrivet av flashen:

Det är tradition

Någon kommer bli rik på det och ingen kommer ta ansvar

Min gissning är att detta inte kommer utvecklas internt av någon av myndigheterna eller ett samarbete mellan myndigheterna själva.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Kommer detta göra myndigheter mer schizofrena? -Ja!
Kommer det hjälpa den enskilda? -Nej!
Kan det funka som tänkt så kommer det göra många byråkrater arbetslösa, men de hittar nog nya sysslor som längre fikaraster.

Ukraina & Estland som förebilder, har vi inte nog av Sovjet?

Myndigheterna har på sig från regeringen att just arbeta mer ihop och dela mer data så en medborgare tex inte måste uppdatera sin information flera gånger hos olika myndigheter. Att ha till gång till mina olika ärenden hos tex Försäkringskassan, CSN, Arbetsförmedlingen, Skatteverket på ett och samma ställe hade jag iaf var ett bättre alternativ än flera olika appar, websidor och pappersblanketter.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Jahaja. Sedan stängs alla landets Medborgar-kontor. Fin service det blir åt skattebetalarna.

Är ju inte DIGG's beslut, utan det är ett beslut som vilar med regeringen. De som jobbar på servicekontoren med att hjälpa medborgarna hade nog gärna sett att de fick fortsätta vara öppna.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiCK:

Känsliga personuppgifter får staten inte samla in, andra personuppgifter har de redan.

Precis. GDPR gäller precis som på andra ställen. Sedan är det rigorösa säkerhetsgranskningar redan idag och om man börjar koppla samman myndigheter så lär det inte bli mindre av den varan.

Är man rädd om sin data bör man vara mer rädd för att logga in på sociala medier osv.

Visa signatur