Permalänk
Medlem

hjälp med xrdp

Tja,

jag fick uppdraget att installera en kali linux och så vill beställaren kunna köra rdp till denna maskin.
jag har väl följt 500 olika guides, okej, lite överdrivet, men alla säger samma saker och hur jag än vrider och vänder på det så fungerar det inte...

Så, hur installerar man xrdp och konfigurerar den så den kan ta emot anrop på 3389?

det här är "ren" installation av Kali, jag har inte gjort någon konfig på den alls.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

För att kill-gissa lite, som för alla andra program: Öppna ev brandvägg för trafiken, så även i router.
Se till att NAT inte används av mottagarens internetoperatör (kanske t.om hos båda?).

Kort, men... Väldigt begränsat med info i inlägget: "det funkar inte, vad är fel" typ.
Felmeddelanden är ett tips.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

För att kill-gissa lite, som för alla andra program: Öppna ev brandvägg för trafiken, så även i router.
Se till att NAT inte används av mottagarens internetoperatör (kanske t.om hos båda?).

Kort, men... Väldigt begränsat med info i inlägget: "det funkar inte, vad är fel" typ.
Felmeddelanden är ett tips.

Maskinen är på samma VLAN som jag försöker RDPa ifrån, så ingen hårdvarubrandvägg.
Kali verkar varken ha ufw eller firewall-cmd installerat, och iptables säger accept på allt.

systemctl status xrdp säger att den lyssnar på port 3389..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och ping funkar åt båda håll?
Remote Desktop är väl begränsat till Win Pro/Enterprise, om jag minns rätt, ingen Home-dator med andra ord?

Förövrigt påminner det om bekymren jag har hemma... Inga problem att köra Webmin på vilket OS jag än kör på min server inkl Docker-instanser, men lögn i h-vete att ens få ett livstecken från min laptop i Fedora/OpenSUSE/Manjaro.
Jag gav upp....

Jag HAR haft nåt bekymmer nångång med nån enhet som fick ett IP på annat subnet: x.x.1.x när typ allt annat låg på x.x.0.x. Men det problemet försvann. Nångång. När jag gjorde nånting.
Kan vara värt att titta på.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Ping fungerar utan problem.
Inga problem med att remote desktop skulle vara begränsat.
maskinerna sitter på samma subnät

så jag blir inte klok på detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

systemctl status xrdp säger att den lyssnar på port 3389..

Gissar också på något med VLAN/FW. Allt jag gjorde när jag installerade xrdp på Kubuntu 20.04 LTS var...

# apt install xrdp

Kör med FW disabled..

Skrivet av mrTLU:

Remote Desktop är väl begränsat till Win Pro/Enterprise, om jag minns rätt, ingen Home-dator med andra ord?

Du tänker nog på server delen, RDP klienten finns i Home.

Permalänk
Medlem

Installera XRDP med hjälp av detta script, jag kör det på alla maskiner jag behöver RDP på.

https://c-nergy.be/blog/?p=20178

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Gissar också på något med VLAN/FW. Allt jag gjorde när jag installerade xrdp på Kubuntu 20.04 LTS var...

# apt install xrdp

Kör med FW disabled..

ufw --reload säger att ufw inte känns inte känns igen (inte installerat)
firewall-cmd --reload säger att firewall-cmd inte känns igen (inte installerat)

# iptables -L
Chain INPUT (policy ACCEPT)
target prot opt source destination

Chain FORWARD (policy ACCEPT)

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)

Så iptables tillåter allt..

det finns ingen fysisk brandvägg mellan Maskin1 och Kali.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så ingen som vet hur man kan lösa det här eller har något jag borde testa?

Visa signatur

Permalänk

Hur ser confen ut av xrdp och säger loggarna något?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB

Permalänk
Medlem

jag kör en äldre kali som jag förvisso kör vnc till, men...

Jag laddade ner senaste vmware imagen nyss och startade upp den.
körde följande

apt update
apt install xrdp
sytemctl start xrdp

testade ansluta, fick upp inloggning loggar in och blev ifrånkopplad direkt , att jag blev frånkopplad löste sig genom att slå ihjäl lightdm och då funkade allt som det skulle

jag har inte installerat en kali manuellt på många år så vet inte vad man kan ställa till under installationen, men har du möjlighet att testa med deras färdiga image och se om du har samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

jag kör en äldre kali som jag förvisso kör vnc till, men...

Jag laddade ner senaste vmware imagen nyss och startade upp den.
körde följande

apt update
apt install xrdp
sytemctl start xrdp

testade ansluta, fick upp inloggning loggar in och blev ifrånkopplad direkt , att jag blev frånkopplad löste sig genom att slå ihjäl lightdm och då funkade allt som det skulle

jag har inte installerat en kali manuellt på många år så vet inte vad man kan ställa till under installationen, men har du möjlighet att testa med deras färdiga image och se om du har samma problem?

jag körde deras färdiga hyper-v image, kali rolling 2024.4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Hur ser confen ut av xrdp och säger loggarna något?

kan du berätta vilka loggar?
är inte direkt erfaren när det kommer till linux

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av issue:

kan du berätta vilka loggar?
är inte direkt erfaren när det kommer till linux

Kolla denna och logging delen https://manpages.ubuntu.com/manpages/focal/man5/xrdp.ini.5.ht...
Där står det vilken fil och sen kan du ändra detaljnivån

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB

Permalänk
Medlem

nu är det så här att jag har fått själva själva rdp anslutningen, det fick jag gick genom att ändra port i konfigurationsfilen, som default var inställt på vsock, till tcp.

Så nu kommer jag till inloggningsrutan, men så fort jag anger användarnamn samt lösenord (standardanvändaren kali i kali) så klipps anslutningen, låter ju som samma scenario som för @Linus

finns det något annat att testa än att döda lightdm? vill gärna kunna ha kvar möjligheten att köra med console. (samt om jag dödar lightdm via console så dör ju skrivbordet och jag kan inte logga ut.. då måste jag ju konfa ssh som inte är konfat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

nu är det så här att jag har fått själva själva rdp anslutningen, det fick jag gick genom att ändra port i konfigurationsfilen, som default var inställt på vsock, till tcp.

Så nu kommer jag till inloggningsrutan, men så fort jag anger användarnamn samt lösenord (standardanvändaren kali i kali) så klipps anslutningen, låter ju som samma scenario som för @Linus

finns det något annat att testa än att döda lightdm? vill gärna kunna ha kvar möjligheten att köra med console. (samt om jag dödar lightdm via console så dör ju skrivbordet och jag kan inte logga ut.. då måste jag ju konfa ssh som inte är konfat

Som jag skrev tidigare, testa Easy install xRDP scriptet.
Aldrig haft något problem med xrdp efter jag hittade det.

Skrivet av guvvan:

Installera XRDP med hjälp av detta script, jag kör det på alla maskiner jag behöver RDP på.

https://c-nergy.be/blog/?p=20178

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Som jag skrev tidigare, testa Easy install xRDP scriptet.
Aldrig haft något problem med xrdp efter jag hittade det.

Fan, missade detta svar!
Ska testa

Visa signatur