Ladda lithiumbatteri från utombordsmotor?

Permalänk

Ladda lithiumbatteri från utombordsmotor?

Har köpt ett modernare Lithium till båten (12v 100Ah) LiFePo4.
Köpte en billig laddare som har läge för LiFePo4.
Så landladdning är OK

Men, hur gör jag med 'generatorn' på utombordaren, om jag kopplar batteriet som startbatteri?
Tål Lithium att kopplas som startbatteri, d.v.s. få laddström från motorn 15-20A?
Kan man koppla lithium IHOP med ett 12v blysyra?
Det är väl olika spänning mellan blysyra och lifepo?
Kan man koppla dem ihop, men ha någon 'regulator på pcb' innan lifepo4? En sådan där "mppt" för 100spänn?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

"Det är väl olika spänning mellan blysyra och lifepo?"

Alltså om båda är 12v så har de samma spänning Volt = Spänning.

Permalänk
Hedersmedlem

Hittade en sida med information om att byta bly till lithium i husbil, vilket borde vara likt det byte du vill göra.
https://sunlux.se/litiumbatteri-husbil/

Du ska inte parallellkoppla batterier med olika spänning. Spänningen vill naturligt utjämnas och har då batterierna olika spänning genom konstruktion så kommer du tömma det ena batteriet. Kanske finns någon styrkrets som kan hantera detta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Det är inte säkert att det är samma spänning. Ett vanligt AA batteri är 1,5V, men ett laddningsbart AA batteri är 1,2V. Sedan varierar spänningen med hur mycket energi som finns kvar i batteriet också.

Du kan hitta mer info här.
https://www.thepilotgroup.co.uk/lithium-ion-battery-vs-lead-a...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Ja, men (kallas det nominell spänning, vet ej) blysyra är väl 12,7v och laddas upp till 14,3v
Och Lithium kan vara annorlunda på tiondelen, vet ej. Men det jag vet är att LiFePo4 kräver en laddare som klarar dem!
En generator på en utombordsmotor kan vara lite för tuff för ett LiFePo4, misstänker jag?
Jag ska efterforska lite om batteriet jag köpt, och tänker inte köra någon chansning.
Om jag behöver separera start från förbrukning, så gör jag det, men det vore förstås bäst med en fast montering.
Batteriet ska väga ~11kg= bärbart.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dylanator:

Ja, men (kallas det nominell spänning, vet ej) blysyra är väl 12,7v och laddas upp till 14,3v
Och Lithium kan vara annorlunda på tiondelen, vet ej. Men det jag vet är att LiFePo4 kräver en laddare som klarar dem!
En generator på en utombordsmotor kan vara lite för tuff för ett LiFePo4, misstänker jag?
Jag ska efterforska lite om batteriet jag köpt, och tänker inte köra någon chansning.
Om jag behöver separera start från förbrukning, så gör jag det, men det vore förstås bäst med en fast montering.
Batteriet ska väga ~11kg= bärbart.

Just detta om ett Lithium batteri "är tufft" för en generator i en motor tas upp på sidan jag länkade till.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dlq84:

En bly ack heter slarvigt 12V men är 12.7 i vila när de är fulladdade.

Ja, det blir olika spänningar på olika batterikemier.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

En bly ack heter slarvigt 12V men är 12.7 i vila när de är fulladdade.

Ja, det blir olika spänningar på olika batterikemier.

Ja, det är väl essensen i min fråga. Jag förstår att det är skillnad, och att det kanske inte är optimalt att efterfråga en
generatorladdare från utombordaren som underhållsladdar båda. Så jag frågar, forum innehåller alltid tips!
När jag skimmar över batteriet jag köpt så verkar det vara 12,8v och en idealisk laddning på 14,6v*20A.
LiFePo4 har ju en BMS. Vet för lite om sådana med, men man kan också säga att batteriet faktiskt har en skyddskrets.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är inte säkert att det är samma spänning. Ett vanligt AA batteri är 1,5V, men ett laddningsbart AA batteri är 1,2V. Sedan varierar spänningen med hur mycket energi som finns kvar i batteriet också.

Du kan hitta mer info här.
https://www.thepilotgroup.co.uk/lithium-ion-battery-vs-lead-a...

Det jag säger är: OM de har samma spänning så har de samma spänning... Vet inte hur du kan ha invändningar på det... Och sen blanda in energi när det är helt irrelevant i det svar jag gav.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Det jag säger är: OM de har samma spänning så har de samma spänning... Vet inte hur du kan ha invändningar på det... Och sen blanda in energi när det är helt irrelevant i det svar jag gav.

De har inte samma spänning.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dylanator:

Ja, det är väl essensen i min fråga. Jag förstår att det är skillnad, och att det kanske inte är optimalt att efterfråga en
generatorladdare från utombordaren som underhållsladdar båda. Så jag frågar, forum innehåller alltid tips!
När jag skimmar över batteriet jag köpt så verkar det vara 12,8v och en idealisk laddning på 14,6v*20A.
LiFePo4 har ju en BMS. Vet för lite om sådana med, men man kan också säga att batteriet faktiskt har en skyddskrets.

Rimligen så spottar generatorn från motorn ut en spänning, den är troligen 14.4 V eller 14.3 Vsom är laddspänningen för en blyack.
Denna spänning går troligen utmärkt att stoppa in i en laddlösning (DC-DC LiFePo charge controller) och få en ideal lösning.

Om den ideala laddspänningen på ditt LiFePo batteri är högre än utmatningen från generatorn så är det troligen bara att koppla in generatorn mot din LiFePo för att ladda, med baksidan att batteriet inte blir fulladdat. Olika Li-ion batterier mår olika bra av sånt.
Det är även sunt att se till att ström och spänning från generatorn är tillräckligt snygg för att LiFePo-batteriet inte ska ta skada. De är lite känsligare än blyackar.

Lösningarna för det är:
Mät och bygg filter men fortsatt ladda max 14.4 V.
Köp en DC-DC laddkontroller som redan har detta och laddar batteriet fullt. (20 A är rätt mycket här).
Ersätt generatorn på motorn med ett LiFePo-kompatibelt dito.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Rimligen så spottar generatorn från motorn ut en spänning, den är troligen 14.4 V eller 14.3 Vsom är laddspänningen för en blyack.
Denna spänning går troligen utmärkt att stoppa in i en laddlösning (DC-DC LiFePo charge controller) och få en ideal lösning.

Om den ideala laddspänningen på ditt LiFePo batteri är högre än utmatningen från generatorn så är det troligen bara att koppla in generatorn mot din LiFePo för att ladda, med baksidan att batteriet inte blir fulladdat. Olika Li-ion batterier mår olika bra av sånt.
Det är även sunt att se till att ström och spänning från generatorn är tillräckligt snygg för att LiFePo-batteriet inte ska ta skada. De är lite känsligare än blyackar.

Lösningarna för det är:
Mät och bygg filter men fortsatt ladda max 14.4 V.
Köp en DC-DC laddkontroller som redan har detta och laddar batteriet fullt. (20 A är rätt mycket här).
Ersätt generatorn på motorn med ett LiFePo-kompatibelt dito.

Ja motorn ger 14,3V redan runt tomgång
Mäta och bygga filter är utanför mitt kunskapsområde. En laddkontroller verkar rimligt, vilken är den billigaste? Jag behöver inte ladda fullt, om varje fisketur ger 10-15Ah (1 timme med motorn igång) så återladdas tillräckligt att jag inte behöver ladda efter varje fisketur. LiFePo4 är 90Ah. Mina förbrukare är ekolod/givare 7-12A beroende på funktion.
Duger denna för 10 dollar? Solladdare
Inkommande ström från utombordaren vid solsymbolen, till batteriet vid batterisymbolen, och sedan kablar ut till ekolodet på sista?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.