"Slumpmässiga" frysningar och omstarter (Windows 10)

Permalänk
Medlem

"Slumpmässiga" frysningar och omstarter (Windows 10)

Hej, de senaste 2-3 månaderna så har min PC börjat att slumpmässigt frysa eller starta om sig själv. Bara under de ca 40 minuter jag har haft igång datorn idag så har den starta om sig själv 2 gånger och medans jag skrev det här inlägget så frös den så jag fick börja om inlägget igen.

Dessa frysningar och omstarter händer oftast när jag bara sitter och surfar internet eller när jag är AFK från datorn. När jag spelar så har det aldrig hänt att datorn har fryst eller startat om sig själv. Jag har inte gjort några förändringar nyligen eller bytt några komponenter.

Det jag har försökt med är att uppdatera BIOS och formaterat om windows, det har ej hjälpt. Datorn frös flera gånger under omformateringen. (Alldeles nyss så startade datorn om sig igen, och när jag fick igång den igen och började skriva inlägget så frös datorn. Så nu har den startat om sig själv 3 gånger och fryst 2 gånger på ca 45 minuter). Det verkar som att ju mindre aktivitet och ju mindre program jag har igång på datorn desto större risk är det att det händer. Det har som sagt aldrig hänt under tiden jag spelat. Igår satt jag flera timmar på kvällen med 20+ chrome tabs, discord och streams igång och ingenting hände. Men när jag stängde ner alla program så frös datorn efter ca 10-15 minuter.

Jag söker gärna råd och tips, om det är någon information som saknas så fråga gärna! (nu frös den igen :^) )

Tack!

Specs:

Windows 10 Home

GPU: ZOTAC GeForce RTX 3080 Trinity OC

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz 70MB

SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB + Samsung 970 EVO 1TB

Moderkort: ASUS ROG STRIX X570-F GAMING

Nätaggregat: Corsair RM850X 850W v2

Felstavningar
Permalänk
Medlem
Skrivet av snuffee:

Hej, de senaste 2-3 månaderna så har min PC börjat att slumpmässigt frysa eller starta om sig själv. Bara under de ca 40 minuter jag har haft igång datorn idag så har den starta om sig själv 2 gånger och medans jag skrev det här inlägget så frös den så jag fick börja om inlägget igen.

Dessa frysningar och omstarter händer oftast när jag bara sitter och surfar internet eller när jag är AFK från datorn. När jag spelar så har det aldrig hänt att datorn har fryst eller startat om sig själv. Jag har inte gjort några förändringar nyligen eller bytt några komponenter.

Det jag har försökt med är att uppdatera BIOS och formaterat om windows, det har ej hjälpt. Datorn frös flera gånger under omformateringen. (Alldeles nyss så startade datorn om sig igen, och när jag fick igång den igen och började skriva inlägget så frös datorn. Så nu har den startat om sig själv 3 gånger och fryst 2 gånger på ca 45 minuter). Det verkar som att ju mindre aktivitet och ju mindre program jag har igång på datorn desto större risk är det att det händer. Det har som sagt aldrig hänt under tiden jag spelat. Igår satt jag flera timmar på kvällen med 20+ chrome tabs, discord och streams igång och ingenting hände. Men när jag stängde ner alla program så frös datorn efter ca 10-15 minuter.

Jag söker gärna råd och tips, om det är någon information som saknas så fråga gärna! (nu frös den igen :^) )

Tack!

Specs:

Windows 10 Home

GPU: ZOTAC GeForce RTX 3080 Trinity OC

CPU: AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz 70MB

SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB + Samsung 970 EVO 1TB

Moderkort: ASUS ROG STRIX X570-F GAMING

Nätaggregat: Corsair RM850X 850W v2

Har du kört ett memtest? Om inte så skulle jag börja med det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har du kört ett memtest? Om inte så skulle jag börja med det.

Är på väg till jobbet just nu med det ska jag absolut göra när jag kommer hem, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snuffee:

Är på väg till jobbet just nu med det ska jag absolut göra när jag kommer hem, tack!

För mig låter det som om det skulle kunna vara RAM-minnet som är problemet i o med att det är slumpmässigt. Skulle tippa på att något minne gått sönder

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Utöver memtest (memtest86+ rekommenderas), så kan det vara bra att kolla SSDernas firmware. 980pro hade ju en bugg som rättades till, har du Samsung Magician installerat?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig låter det som om det skulle kunna vara RAM-minnet som är problemet i o med att det är slumpmässigt. Skulle tippa på att något minne gått sönder

Om jag tolkar det rätt så verkar det som att det inte är några fel på RAM-minnen. Körde testet i 12 timmar medans jag jobbade och datorn varken frös eller startade om sig själv, vad kan man dra för slutsatser av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Utöver memtest (memtest86+ rekommenderas), så kan det vara bra att kolla SSDernas firmware. 980pro hade ju en bugg som rättades till, har du Samsung Magician installerat?

Memtest verkade visa att allt var ok, ska testa Samsung magician.

Permalänk
Medlem

Har du pillat på curve optimizer något, d.v.s. undervoltat?
Instabil undervoltning brukar visa sig främst vid låg eller ingen last.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vet inte riktigt vad jag ska titta på men firmware är i alla fall up-to-date och den säger att "drive health" är bra på båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Har du pillat på curve optimizer något, d.v.s. undervoltat?
Instabil undervoltning brukar visa sig främst vid låg eller ingen last.

Har inte pillat alls sedan jag köpte den Ska gå och lägga mig nu men får forsätta titta på det de kommande dagarna, tack för alla tips och råd hittills!

Mer info
Permalänk
Medlem
Skrivet av snuffee:

Har inte pillat alls sedan jag köpte den Ska gå och lägga mig nu men får forsätta titta på det de kommande dagarna, tack för alla tips och råd hittills!

Vad kör du för energischema i Windows?
Har du ändrat några inställningar i BIOS?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - iGPU - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vad kör du för energischema i Windows?
Har du ändrat några inställningar i BIOS?

Mvh

Är det den du syftar på? Har inte ändrat några inställningar i BIOS vad jag kommer ihåg. Gick tillbaks till default när jag formaterade om datorn dock i fall det var något jag hade pillat på tidigare.

Permalänk
Medlem

Vilken BIOS version kör du? Och har du laddat ner senaste drivers för AMD chipset?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Nästa gång felet uppstår, notera tidpunkt och kolla sedan efter fel i event viewer ->system
Kan ge hint på vad som är problemet.

Permalänk
Medlem

Har du kollat vad du får för fel i Event viewer i Windows? Jag hade liknande problem med min 5950x inköpt i slutet av 2021 jag fick då felet CPU Cache Hierarchy Error och efter all möjlig felsökning så drog jag slutsatsen att CPUn helt enkelt var kass. Hittade bland annat denna tråden på reddit

https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/16s20cz/my_5950x_ex...

Garantin hade gått ut med några veckor men chansade att skapa en RMA hos AMD där jag beskrev mina problem och vad jag gjort för felsökningssteg. Fick godkänd RMA, förbetald fraktsedel för DHL express och fick skicka CPUn till Tjeckien. En dag senare hade dom godkänt returen och skickade en helt ny CPU.

Inte haft ett enda problem sen jag fick den och prestandan i spel blev betydligt mer stabil (upplevt)

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vilken BIOS version kör du? Och har du laddat ner senaste drivers för AMD chipset?

2.20.1271

Laddat ner senaste drivers nu, och medans jag skrev det här inlägget så frös datorn

Skrivet av Drally:

Nästa gång felet uppstår, notera tidpunkt och kolla sedan efter fel i event viewer ->system
Kan ge hint på vad som är problemet.

Vad är det exakt jag ska kolla på? lite osäker på hur jag ska navigera i det här programmet.

Permalänk
Medlem

Detta var efter att den frös och jag tryckte på powerknappen för att stänga av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snuffee:

<Uppladdad bildlänk>

Detta var efter att den frös och jag tryckte på powerknappen för att stänga av den.

Hej, uppstod problemet med frysningen runt 10:52?

Isåfall pekar det på TPM.
Kan du ställa dig på det felet, TPM WMI, vad säger den.

Här finns lite information om det jag misstänker

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/pc-cras...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drally:

Hej, uppstod problemet med frysningen runt 10:52?

Isåfall pekar det på TPM.
Kan du ställa dig på det felet, TPM WMI, vad säger den.

Här finns lite information om det jag misstänker

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/pc-cras...

Permalänk
Medlem

Du la in samma bild som innan.
För att utesluta TPM kan man avaktivera och se om det felet kvarstår efter det.
Reset av tpm kan också lösa problemt.

Se också till så bios är uppdaterat och Amd chipset drivers som är nämnt tidigare.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows/security/hardware-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drally:

Du la in samma bild som innan.
För att utesluta TPM kan man avaktivera och se om det felet kvarstår efter det.
Reset av tpm kan också lösa problemt.

Se också till så bios är uppdaterat och Amd chipset drivers som är nämnt tidigare.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows/security/hardware-s...

Oj, där! Har uppdaterat BIOS och AMD chipset drivers, testade även en reset på tpm men inget av det hjälpte.

Permalänk
Medlem

Aktivera Secure boot i bios och se om det blir bättre.
Är den redan aktiv i bios så är det någon missmatch. Slå isåfall av secure boot, boota windows.
Sedan startar du om och slår på secure boot igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drally:

Aktivera Secure boot i bios och se om det blir bättre.
Är den redan aktiv i bios så är det någon missmatch. Slå isåfall av secure boot, boota windows.
Sedan startar du om och slår på secure boot igen.

Aktiverat secure boot nu, återkommer med hur det gick.

Permalänk

Jag hade något liknande på min förra dator och det gick till sig när jag stängde av global c-state i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snuffee:

2.20.1271

Laddat ner senaste drivers nu, och medans jag skrev det här inlägget så frös datorn

Vad är det som är 2.20.1271?

Senaste BIOS https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-x570...

Version 5021
16.04 MB 2024/11/01
"1.Updated AGESA to version ComboV2PI 1.2.0.Cc.
2.Resolved CPU exception when adjusting items like ""When system is in sleep, hibernate, or soft off states"" in certain languages.

Senaste Chipset driver https://www.amd.com/en/support/downloads/drivers.html

Revision Number
6.10.17.152

Release Date
2024-10-21

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Global C-states är värt att prova som Peder föreslår. Läs lite mera förklaringar under "SOLVED" här
https://forums.tomshardware.com/threads/computer-freezes-at-r...

Citat:

The solution was in setting "power supply idle control" to typical && "global c-state control" to off.

Några tankar på grafikkortet, har du uppgraderat grafikkortets firmware (VBIOS?) I de fall moderkortet och grafikkortet inte kommer överens om idle-spänningarna så har en del haft framgång med att aktivera "prefer maximum performance" i kontrollpanelen. Ingen elegant lösning, men den kanske hjälper tillfälligt med förhöjd strömförbrukning och värme?

Ser på din minnestest att 10.9 GB/s är väldigt lågt för två kanaler, jag skulle förvänta mig det dubbla. Har du slagit av XMP just nu för testerna (klokt) eller är DDR4-2133 resultatet av att den misslyckas med att fastställa XMP-parametrarna?
1. Du har redan testat minnena med DDR4-2133 hastighet, så det är klart.
2. Om du inte gjort det sedan BIOS-uppgraderingen, så gör en "Load default BIOS settings."
3. Aktivera XMP och bekräfta att den går upp i 3600-hastighet, annars ställer du ner hastigheten manuellt (med XMP aktiverat) tills den accepterar. Kallboota för säkerhets skull (power off) så den gör minnesträningen ordentligt innan du går in i BIOS och läser av aktuella värden.
4. Kör minnestesten igen. Skriv av Memtest86: Memory- och IMC-raderna.
5. Testa sedan om störningarna är kvar. Bekräfta svaret med vilka minnesinställningar som används punkt 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vad är det som är 2.20.1271?

Senaste BIOS https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-x570...

Version 5021
16.04 MB 2024/11/01
"1.Updated AGESA to version ComboV2PI 1.2.0.Cc.
2.Resolved CPU exception when adjusting items like ""When system is in sleep, hibernate, or soft off states"" in certain languages.

Senaste Chipset driver https://www.amd.com/en/support/downloads/drivers.html

Revision Number
6.10.17.152

Release Date
2024-10-21

Har laddat ner och installerat båda de där.

Skrivet av mc68000:

Global C-states är värt att prova som Peder föreslår. Läs lite mera förklaringar under "SOLVED" här
Några tankar på grafikkortet, har du uppgraderat grafikkortets firmware (VBIOS?) I de fall moderkortet och grafikkortet inte kommer överens om idle-spänningarna så har en del haft framgång med att aktivera "prefer maximum performance" i kontrollpanelen. Ingen elegant lösning, men den kanske hjälper tillfälligt med förhöjd strömförbrukning och värme?

Ser på din minnestest att 10.9 GB/s är väldigt lågt för två kanaler, jag skulle förvänta mig det dubbla. Har du slagit av XMP just nu för testerna (klokt) eller är DDR4-2133 resultatet av att den misslyckas med att fastställa XMP-parametrarna?
2. Om du inte gjort det sedan BIOS-uppgraderingen, så gör en "Load default BIOS settings."
3. Aktivera XMP och bekräfta att den går upp i 3600-hastighet, annars ställer du ner hastigheten manuellt (med XMP aktiverat) tills den accepterar. Kallboota för säkerhets skull (power off) så den gör minnesträningen ordentligt innan du går in i BIOS och läser av aktuella värden.
5. Testa sedan om störningarna är kvar. Bekräfta svaret med vilka minnesinställningar som används punkt 4.

Har avaktiverat global c-states, får se hur det går. Tänkte gå och lägga mig nu men återkommer imorgon och felsökningsresan får fortsätta då! Tack för alla tips och hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt nåt liknande senaste veckorna. Google Chrome fryser, ett snabbt ctrl-alt-delete och cancel i blå rutan och vi är igång igen. Märkligt. Har inte felsökt.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av snuffee:

Har laddat ner och installerat båda de där.

<Uppladdad bildlänk>

Har avaktiverat global c-states, får se hur det går. Tänkte gå och lägga mig nu men återkommer imorgon och felsökningsresan får fortsätta då! Tack för alla tips och hjälp!

Ladda ned whocrashed och kolla i loggarna, det har hjälpt mig att identifiera fel vid snarlik situation. Jag har däremot inte lyckats lösa problemet ännu, men fått indikationer om var man kan leta efter fel. Inte min dator som strular i mitt fall, men man fungerar som support i vänkretsen...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det verkar (ska inte ropa hej än) som att "perfer maximum performance" har löst det. Haft datorn igång i 5 timmar nu utan några program igång och datorn har varken fryst eller startat om sig själv. Återkommer senare idag/imorgon Tack för hjälpen!