Köpa projektorduk, vilken storlek och gain passar min projektor?

Permalänk

Köpa projektorduk, vilken storlek och gain passar min projektor?

Aldrig ägt en projektor men har fått en något äldre Epson EH-TW650, lampan ELPLP97 är helt ny. Bara körd någon timma. Behöver skaffa en duk och lite osäker på tum och gain.

Kommer mest kolla film, serier (apple TV) och kanske spela något tv-spel ibland, rummet går att mörka ner. Jag är medveten om att det finns bättre projektorer där ute men testar gärna med denna ett tag.

Är en stolek på 100"-120" ok?
Gain?

Vill ha motordrivet med fjärr och gärna något som funkar ok för framtiden om jag väljer att köpa en annan projektor längre fram.
Kan tänka mig begagnat. Tyvärr ingen stor budget så inte över 2K.

Tack!

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Bildexpert 📺

Utgå alltid från neutral duk med gain 1.0 och matt vit yta. Allt annat är kompromisser eller förändringar som på olika sätt kommer ta bilden i en viss riktning men också kosta kvalitet i någon annan ände. Eller kosta mycket pengar.

EH-TW650 är specad till 3100 lumen och som sådan ganska ljusstark. Då kan du köra ganska stor duk utan problem.

En neutral grå duk med lägre gain också tänkbart. Då dämpar du ljuset överlag och får en djupare svärta. Samtidigt är det ett nollsummespel eftersom du tappar lika mycket ljus vilket beroende på situationen kan motverka dynamiken i bilden. Det är också större risk för sämre kvalitet på produkten jämfört med neutrala standarddukar. Rådet är därför att börja med vit neutral duk och egentligen i nästa steg, om detta faller dig i smaken, fundera på andra lösningar.