Radeon RX 9000-serien kan bli oväntat billig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej de ligger långt efter pga deras implementering är efter. Du är deras beta testare och får tyvärr oftast lösa problem, eller andra användare.

AMD har egentligen bra output I scenarion deras grejer fungerar men tyvärr i verkliga livet så duger de som bäst till hobby eller nischade användningar där implementeringen fungerar

Misstänkte det. Det börjar nästan bli så att AMD är nischade kort. Om du ska ha rastreringspresta enbart så är det ett bra alternativ, men så fort du vill göra i princip någonting annat (AI/ML, ray tracing etc) så har du bara ett alternativ att välja på. Det är ju lite trist att ingen köper deras kort så att de kan komma ikapp men jag skulle nog själv aldrig välja AMD just för att de är så långt efter på typ allt.

Permalänk
Medlem

Om AMD säljer bra eller inte beror till 100% på AMDs prissättning.

Att vara sämre än nvidia och ha ett lite lägre pris fungerar uppenbarligen inte för att ta marknadsandelar från nvidia.

Permalänk
Medlem

tror att 6500:- är max för xt kortet om de verkligen vill ta marknadsandelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHRA:

tror att 6500:- är max för xt kortet om de verkligen vill ta marknadsandelar

Det kommer de aldrig komma i närheten av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

"AMD Radeon RX 9070 series briefly listed by Canadian retailer: RX 9070 XT at $697 USD, RX 9070 at $586 USD"

= 9500:- ink. moms.

https://videocardz.com/newz/amd-radeon-rx-9070-series-briefly...

Borde inte det blir runt 8000kr om mspr är på 599$*1,25 =750$

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Hoppas de är extremt aggressiva redan från början. Hjälper inte att sänka i efterhand och vara rent objektivt bästa kort för en prisklass senare. AMD behöver få ut en hit med recensionerna. Nvidia kommer undan med att sälja 4060 Ti 16GB till snarlikt pris som 7800 XT trots den senare är 42% snabbare (swec 1440p index).

AMD behöver en Ryzen med grafikkorten och det startar med bra PR. Nvidia är alldeles för synonymt med gaming. Entusiaster kan argumentera för feature set och DLSS RT-prestanda mm. men gemene man sitter på ett 3060 klass kort, vet knappt vad DLSS är, ser knappast skillnad mellan DLSS/FSR och kan inte driva ray tracing ändå.

Det känns tryggt med Nvidia för "det är bäst". Rent objektivt är det också sant men inte i normala användares bruk.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Datavetare
Skrivet av superapan:

Kul med ett inlägg som inte handlar om M4!

Open source är väl positivt. Men risken är att man hamnar i samma problem som AMD med att HDMI 2.1 inte fungerar (Intel har dock lyckats). Det ska sägas att Nvidias open-sourcedrivrutiner är taggade som "experimental", och blandningen mellan proprietära blobs i kernel module + userspace kommer sannolikt bricka systemet vid en uppdatering. I gengäld har Nvidiaanvändare tillgång till alla (?) features som till Windows. AMD-användare kan ju bara glömma bort AMFMFMF och allt vad det heter.

När det gäller prestanda; senaste Phoronixtestet placerar 4080 10 % före 7900XTX - ray tracing inkluderat (CP2077 i 4K utan RT är 7900XTX i nivå med 4090...). Och RT i Linux med AMD är katastrofalt. Jag vet inte vart du har läst att det skulle fungera så bra? Då skulle vi väl se en officiell SteamOS distro från Valve; just dålig support från Nvidia var en av huvudanledningarna.

Men ska Year of Linux Desktop någonsin bli av måste Nvidia också ha fullvärdigt stöd.

Det som i absoluta tal fungerar bättre i Linux än i Windows är GPGPU, inte spel. Vissa saker är betydligt snabbare på Linux jämfört med Windows, och det absurda är att detta även gäller när man kör Linux via WSL2 på Windows 11. Det visar tydligt att det främst är användarlandskomponenten av drivrutinerna som presterar bättre under Linux.

Den som tror att spel någonsin kommer att fungera bättre under Linux än under Windows bör nog inte hålla andan medan de väntar. Eftersom modellen här handlar om att lista ut hur man kan köra Windows-spel på Linux, kommer det aldrig att bli helt optimalt.

Här syftar jag på frågan: “Hur presterar AMD relativt Nvidia på Windows, och hur presterar de relativt på Linux?” Om man tittar på prestandaindex ser man exempelvis att en 7900XTX presterar bättre relativt en 4080 under Windows än vad som är fallet under Linux.

Även här tror jag att UDNA kan bli ett steg framåt för AMD. De lär fokusera allt mer resurser på datacenter, och datacenter är i princip synonymt med Linux. Mer arbete inom det området kommer troligtvis att spilla över på konsumentmarknaden, åtminstone när det gäller GPGPU, men kanske även inom 3D.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Borde inte det blir runt 8000kr om mspr är på 599$*1,25 =750$

9500 SEK är XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den som tror att spel någonsin kommer att fungera bättre under Linux än under Windows bör nog inte hålla andan medan de väntar. Eftersom modellen här handlar om att lista ut hur man kan köra Windows-spel på Linux, kommer det aldrig att bli helt optimalt.

Off topic, men innan 24H2 presterade spel ofta bättre i Linux än i Windows. Fortfarande i många titlar, tex i Shadow of the Tomb Raider. Windows är en enda lång regression; Linux är det ju som bekant inte.

Kommande NTSYNC med kernel 6.14 höjer många CPU-bundna spel något oerhört, t.ex. Dirt 3 med 700 (!) procent! https://www.phoronix.com/news/Linux-6.14-NTSYNC-Driver-Ready

Som sagt, progression istället för regression. Jag kan hålla andan i säkert två minuter - det kan kanske räcka!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Hmm 9070XT för $699 dvs endast $50 under 5070Ti då skjuter de sig i foten igen!
Börjar mer o mer tro att priset på $899 var rätt.
FSR4 kommer endast att funka på 9070 serien..?
Det skulle innebära en låg andel FSR4 redo kort.
Kommer spel utvecklarna att bry sig..?
Kommer UDNA 2026 med annan mjukvara/drivrutiner blir 9070 som en parantes i grafikkort historien..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

"AMD Radeon RX 9070 series briefly listed by Canadian retailer: RX 9070 XT at $697 USD, RX 9070 at $586 USD"

= 9500:- ink. moms.

865$ för det dyraste kortet på länken, ett Red Devil. Varför det finns ett till Red Devil listat för 767$, som ser ut att vara samma, vet jag inte?
Men om vi utgår från det dyraste av dom två. Red Devil är dessutom ett av de mest premium och dyraste AMD-korten.
Då är 9070xt ändå 300$ billigare än 5070ti enligt det här ryktet.

Är det värt 30% mer pengar för liknande eller till och med något sämre prestanda? Om vi ska tro rykten om att 9070xt presterar väldigt nära ett 4080, plus att 5070ti inte förväntas riktigt nå upp till 4080?

Permalänk
Medlem

Runt 697 usd om man ska tro den läckan. Så ungefär 9500 kr i Sverige. I så fall behöver det allt prestera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Är det värt 30% mer pengar för liknande eller till och med något sämre prestanda? Om vi ska tro rykten om att 9070xt presterar väldigt nära ett 4080, plus att 5070ti inte förväntas riktigt nå upp till 4080?

Du får definiera 30% bättre prestanda i vad? Raster? Det biter dåligt på Nvidia-användare eftersom det värdet blir ganska irrelevant när 90% använder DLSS (se tidigare Videocardz artikel) De använder sina kort på det sätt de faktiskt är utvecklade för med anpassad mjukvara (läs DLSS m.m)

För egen del hade jag kunnat tänka mig AMD, men tyvärr är det helt uteslutet eftersom jag är helt beroende av Reflex i Competitive shooters (blev en total game changer för mig i CS2).

För övrigt brukar de flesta prata om DLSS (och RT) som den stora skillnaden mot AMD, men för mig är det helt klart Reflex. Ser väldigt mycket fram emot Reflex 2 också som är det som lockar mig mest med Nvidias mjukvarusvit.

Sen är det klart att jag inte tackade nej till att spela igenom hela Alan Wake 2 med allt på Ultra och full RT (inkl Path Tracing) i 1440P med hjälp av DLSS på ett 4070 Ti Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Är som man brukar säga, lätt att rasera ett förtroende, OERHÖRT mycket svårare att bygga upp ett.

De har helt enkelt mycket att jobba på innan jag överväger nytt amd kort

Inte för att vara den men med det argumentet så borde du inte köpa grafikkort alls med tanke på de drivrutinsproblem som Nvidia haft om sänder..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Inte för att vara den men med det argumentet så borde du inte köpa grafikkort alls med tanke på de drivrutinsproblem som Nvidia haft om sänder..

Aldrig haft stora problem med något nvidia kort jag ägd så tror inte jag byter lag i första taget som det ser ut, visst skulle det börja strula en jäkla massa som när jag hade amd kanske jag överväger ge andra sidan en ny chans.

Permalänk
Skrivet av Nimafor:

Aldrig haft stora problem med något nvidia kort jag ägd så tror inte jag byter lag i första taget som det ser ut, visst skulle det börja strula en jäkla massa som när jag hade amd kanske jag överväger ge andra sidan en ny chans.

Inte jag heller tills den nuvarande drivern kom, tack och lov så löste det sig med en reinstall...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Runt 697 usd om man ska tro den läckan. Så ungefär 9500 kr i Sverige. I så fall behöver det allt prestera.

Tar man Inets uppskattade priser på 5070Ti så blir omvandlingen typ 14.1x$.
Då skulle RX 9070XT gå på ca 9827Kr(697x14.1) och 5070Ti 10579Kr(749x14.1=10560,9).

https://www.inet.se/nyhet/11601/rtx-5090-och-rtx-5080-slapps-...

Jag hoppas på max $600 för XT vilket blir 8460Kr, annars så får jag nog ta mig en funderare och se om 9070 är ett tillräckligt bra alternativ. Vill ändå hamna en bit under 10K

Men är det inte suspekt att RTX 5070 här är billigare än RX9070? Är det inte tänkt att den ska vara största konkurrenten till det kortet och då bör vara billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Men är det inte suspekt att RTX 5070 här är billigare än RX9070? Är det inte tänkt att den ska vara största konkurrenten till det kortet och då bör vara billigare?

Och här har du ju nog hela anledningen till att både AMD och Nvidia undan för undan fördröjer sina releaser för att inte visa korten (pun intended) först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Svårt att hoppa tillbaka till 5xxx från 7xxx, men de borde ha gjort det. AMD REEEforce 5070. Nvidia GeForce 5070.

Gillar tanken.
AMD RTB 5070 (Ray Tracing Budget)?
På svenska hade det lätt kunnat hetat RTL (Ray Tracing Lagom) men det är svårt att översätta lagom till engelskan.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Har kört nvidia i de tre senaste burkarna; 1080, 3070 och nu 4070Ti. Köpte nyss ett beggat 6800xt till min "Steam Machine" Bazzite Linux maskin vid TVn.

Är helnöjd med prestandan från den gpun. För Linux är det ju dessutom plug and play jmf med nvidiakorten. Efter senaste releasen med rena skrivbordsprodukter från nvidias sida så kommer jag mest troligt att köra på amd nästa gång ett byte är aktuellt. Om man inte vill köra specifikt rt upplever jag att amd är mer prisvärt tbh... Change my mind! 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Misstänkte det. Det börjar nästan bli så att AMD är nischade kort. Om du ska ha rastreringspresta enbart så är det ett bra alternativ, men så fort du vill göra i princip någonting annat (AI/ML, ray tracing etc) så har du bara ett alternativ att välja på. Det är ju lite trist att ingen köper deras kort så att de kan komma ikapp men jag skulle nog själv aldrig välja AMD just för att de är så långt efter på typ allt.

Tror snarare att NVIDIA är nischade kort, vill du ha raytracing lull&lull då pungar du ut 20k för en 5080 som är relativ tyst.

Har ej lust att betala mer än 10k för ett GPU, få se när Intel eller AMD lyckas med den bedriften för att jag ska tycka att det är värt att uppgradera från min 7900XTX.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Tror snarare att NVIDIA är nischade kort, vill du ha raytracing lull&lull då pungar du ut 20k för en 5080 som är relativ tyst.

Visst, om deras nisch är att göra exakt allt lika bra eller markant bättre än vad AMD gör. Det enda AMD kan vinna på är prestanda per krona i vissa arbetslaster. I rå prestanda förlorar de ju fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vilket stärker den punkt jag gjorde initialt!

Har man Turing eller senare är Nvidias Linux-drivrutiner sedan en tid tillbaka inte bara effektiva (de är klart snabbare än motsvarigheterna för GPGPU i Windows), de är också öppen källkod.

Samtidigt är det, även för Linux-användare, viktigare att saker fungerar bra än att de är öppen källkod. Detta gäller särskilt för kod som ligger utanför kärnan, vilket utgör majoriteten av den kod som ingår i moderna GPU-drivrutiner.

En viktig orsak till att AMD har tappat en tredjedel av sitt börsvärde det senaste året är att de inte alls har lyckats så bra på AI-marknaden som förutspåtts. Ser man enbart till hårdvaran har AMD flera starka produkter på datacenter-sidan jämfört med Nvidia, bland annat mer VRAM och högre bandbredd – två egenskaper som är kritiska för LLMs.

Det som fäller dem är programvaran. Nvidias CUDA-ramverk är överlägset AMD:s HIP när det gäller stabilitet, funktionalitet och ekosystem. På den punkten har Intel kommit något längre än AMD med OneAPI, men de är fortfarande långt ifrån Nvidias nivå i dagsläget och Intel har misslyckats i exekvering av HW.

Positivt framåt, inte minst för konsumenter, är att jag hoppas och tror att en övergång till UDNA kommer att resultera i både bättre hårdvara och, framför allt, bättre programvara från AMD. Programvara utgör idag lejonparten av arbetet för GPU:er, och därför är det betydligt mer värdefullt att ha en enhetlig arkitektur att bygga på, snarare än att behöva hantera en design för datacenter och en annan för konsumenter.

Du är ute och snurrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Visst, om deras nisch är att göra exakt allt lika bra eller markant bättre än vad AMD gör. Det enda AMD kan vinna på är prestanda per krona i vissa arbetslaster. I rå prestanda förlorar de ju fortfarande.

20k för x080(a.k.a x070), hyfsat tyst kort är nisch i min bok.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

20k för x080(a.k.a x070), hyfsat tyst kort är nisch i min bok.

https://sv.wiktionary.org/wiki/nisch

En nisch är ett specialområde man verkar inom. "Bäst på exakt allt som ett grafikkort kan göra" är inte en nisch. "Bäst på att ge bäst prestanda per krona om man räknar bort ray-tracing, AI, ML och allt annat förutom rå rastreringsprestanda, samtidigt som den prestandan fortfarande är lägre än Nvidia" är en nisch. Det är lite det jag menar. Anledningen att man väljer AMD framför Nvidia är att man inte bryr sig ö.h.t. om RT eller AI och samtidigt vill spara pengar men är okej med att man får nöja sig med sämre prestanda då. Det känns inte som en bra position att ha om man vill överleva långsiktigt. Dessvärre är det ju enorm uppförsbacke eftersom de behöver pengar för att komma ikapp Nvidia men de får inga pengar om ingen köper deras kort. Själv är jag inte villig att offra ray tracing för att stödköpa AMD bara för att spara någon tusenlapp utslaget på fem år. AMD måste släppa sina absoluta toppkort för typ 5000kr max för att de ska ha en chans. Det känns helt absurt att lägga nästan 10k (eller mer) på ett kort som hanterar AI och ray-tracing lika bra eller sämre än ett fem år gammalt Nvidiakort, trots trippla minnet.

Permalänk
Medlem

Kanske ska byta namnet på tråden?
Oväntat billigt, lite för att ta i nu när priset har läckt.. 😂

Permalänk
Medlem

Oväntat dyrt verkar det som

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Alltid nåt. Får se om det hjälper.

Skrivet av Mikael07:

Ja det är ett stort problem för AMD. Förutom en objektivt stark produkt, måste dom göra den (subjektivt) attraktiv också. Folk måste *vilja* ha ett AMD kort inte bara pga pris/prestanda. Man måste genuint tycka att AMD har det mer åtråvärda alternativet, inte bara ur ett plånboksperspektiv. Hur dom ska lyckas med det får någon expert svara på

Även jag som köpte mitt sista grafikkort 2011, steg ur PC världen 2017 OCH läser här nästan varje dag, känner att jag vill ha Nvidia....AMD känner jag inget för.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]