Youtubes VD: "Vi är det nya TV"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av wa:

Har inte kollat på tv sen 2008. Är väl bara 70+ som ser på tv.

Jag är 37 och ser på linjärTV varje dag.
Har du ingen TV hemma?

Permalänk
Medlem

Har en dator kopplad till tvn i både sovrum och vardagsrum, blir mycket Youtube och Twitch på det viset.
Med adblock såklart.
Vanlig tv sändning (box/kabel) har vi inte haft på över 10 år.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

De kollar inte TV, de är ute och fiskar, vandrar, surfar, åker skidor, du vet sådant som inte yngre gör. Yngre bara sitter bleka och hålögda inomhus och flippar på mobilen fram och tillbaka.

☝️

Permalänk

Tror youtube kommer drunkna i AI genererat material inom en inte allt för avlägsen framtid. En tsunami av själlöst innehåll som får folk att vända sig till något nytt, eller gammalt. Den som lever får se.

Permalänk
Medlem

De borde lugna ner sig en smulta med sina algoritmer. Jag tycker de i sina fokuserar alldeles för mycket på vad man tittat på tidigare i sina förslag så blir rätt enformigt till slut om man inte aktivt börjar söka efter annat.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Youtube på TVn är ju en helt bedrövlig upplevelse, tar för evigt att göra varenda liten grej som tar en sekund på datorn.

Permalänk
Medlem

Låter fullt rimligt.
95% av det som visas på TV:n i vardagsrummet är antingen Youtube eller Cruchyroll.

Resterande 5% är en mix av någon sällsynt Netflix/Prime-serie som lyckats fånga mitt intresse (t.ex. Fallout, Arcane, Shogun eller House of the Dragon) eller när 6:an visar Champions League-matcher, eller vart 4:e år när det är Fotbolls EM- eller VM.

Utöver det har jag inte tittat på "vanlig TV" sedan SVT som dom clowner dom är gjorde sig av med rättigheterna till OS-sändningarna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Staatskontrolle = TV 📺.

Det var väl 2004 som jag såg på TV sist... Inget för mig. TV är för trygghetsnarkomaner som kollar på Arne Weise, socialdemokratiska hjulspår...eller ja...sändningstillstånd... Istället för MHz så är de (S)hz...🤣🤣🤪🤪

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag är 37 och ser på linjärTV varje dag.
Har du ingen TV hemma?

Har tv men går annat på den. Är allergisk mot svt,tv4 och alla reklamkanaler. Bara skräp och sen 50% reklam.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem

Pallar inte YT på TVn. För mycket reklam.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft antenn inkopplat i TVn det är 90% en youtube maskin. 8% retro tv spel. 2% nåt anime-avsnitt.

delning mellan Dator och TV på youtube hmm, är nog nära 50/50. men kollar av nån anledning 98% av anime på datorn...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Pallar inte YT på TVn. För mycket reklam.

Är det så illa ELF?

Permalänk
Medlem

Tvn används enbart för serier och film. Har inte ens Youtube installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

För min del följer jag en handfull creators på YouTube, men överlag finner jag inget särskilt matnyttigt där. Mycket material är rejält urvattnat och tunt – man försöker mjölka en ko som inte har någon mjölk kvar, allt för att dra in pengar. Även om man betalar finns det reklam insprängt i säkert 95 % av klippen. Och när det gäller recensioner – oj! En stor del är starkt vinklade och uppenbart köpta, men oftast får man åtminstone en bra visuell bild av produkten. Det finns såklart några som är genuina, men de är få. MEN smaken är som baken och som tur är så har man alla möjligheter att välja vad som passar.

Håller med. Videos har allt mindre innehåll, kreatörer säger samma sak flera gånger eller lägger massor av tid på att presentera ovidkommande information.
Jag satte mig häromdagen och kollade på den i denna tråd så hatade linjärtvn. Ett program från svt på 25 minuter. När programmet var slut så slogs jag av hur mycket de hann med att ta upp på den tiden. På Youtube hade samma innehåll mjölkats ut till minst två timmar.

Jag kollade väldigt mycket förut men börjar tröttna på detta. För att inte tala om när något företag släpper någon mindre uppgradering av något och youtubevideos annonserar att "this changes everything" "this move SHOCKS the industry" osv.

YouTube borde verkligen ändra sin ersättningsmodell innan allt innehåll är clickbait och intetsägande innehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Håller med. Videos har allt mindre innehåll, kreatörer säger samma sak flera gånger eller lägger massor av tid på att presentera ovidkommande information.
Jag satte mig häromdagen och kollade på den i denna tråd så hatade linjärtvn. Ett program från svt på 25 minuter. När programmet var slut så slogs jag av hur mycket de hann med att ta upp på den tiden. På Youtube hade samma innehåll mjölkats ut till minst två timmar.

Jag kollade väldigt mycket förut men börjar tröttna på detta. För att inte tala om när något företag släpper någon mindre uppgradering av något och youtubevideos annonserar att "this changes everything" "this move SHOCKS the industry" osv.

YouTube borde verkligen ändra sin ersättningsmodell innan allt innehåll är clickbait och intetsägande innehåll.

väldigt bra poäng där..
Massa babbel och man gör allt för att undvika prata om det intressanta i ämnet, man skjuter alltid den moroten framför. Allt för att få lång visningstid för maximalt med adds.

Dom har ju inte heller någon sändningstid som begränsar. Aktuellt kan gå igenom alla viktiga nyheter på 10 minuter men dessa killar kommer knappt förbi sponsorsinlägget på 30

Permalänk
Skäggig legend

Jag kollar till och från på tv faktiskt, lite som att lyssna på radio. Skönt att inte behöva välja ibland.

Med det sagt har vi Plex (yaarrr), Viaplay, disney+ samt Max.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 16 PRO Max256GB 

Permalänk
Medlem

Stämmer in på mig också. Ser i stort sett bara Youtube på TVn och då med inbyggda Youtube-appen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Försökte kolla på youtube på tv'n för några månader sen och fick nästan lika mycket reklam som videon jag tänkte kolla på.

Tyvärr är det dit hela världen är på väg för dessa tjänster, förr eller senare. Betala med pengar eller betala med din tid/energi.

Men adblockers då säger ni? De utvecklas ju också av personer som lägger sin tid. Om YouTube börjar anstränga sig och sätter in fler utvecklare på att "blocka adblockers" så är det väl rimligt att svaret blir att adblockers också behöver ha betalt i större utsträckning.

Skrivet av HCP:

Har en TV i taket ovanför sängen, men det tog väldigt lång tid innan jag installerade Youtube-appen, har alltid tyckt att det ska man se på datorn. Men lite mer halvslöa saker, typ dokumentärer och annat på tuben passar sig fint på TV.
Dock inget jag följer eller verkligen vill engagera mig i att titta sker på TV;n i nån utsträckning

Jag såg framför mig hur TVn är monterad platt mot taket rakt ovanför ditt huvud när jag läste det

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Tyvärr är det dit hela världen är på väg för dessa tjänster, förr eller senare. Betala med pengar eller betala med din tid/energi.

Fast nu är det Betala med pengar OCH betala med tid/energi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Men adblockers då säger ni? De utvecklas ju också av personer som lägger sin tid. Om YouTube börjar anstränga sig och sätter in fler utvecklare på att "blocka adblockers" så är det väl rimligt att svaret blir att adblockers också behöver ha betalt i större utsträckning.

Jag såg framför mig hur TVn är monterad platt mot taket rakt ovanför ditt huvud när jag läste det

Nästan exakt så, dock i skrevhöjd vinklad 🤣
Så man kan ligga på rygg och titta nästan rakt upp i avslappnat läge.

har man den till höger eller vänster blir ju bilden vriden, har man den i fotändan på väggen får man ju nackspärr.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Fast nu är det Betala med pengar OCH betala med tid/energi

Hur menar du då? Jag tänker på YT premium som exempel, men även Spotify m.fl.

Skrivet av HCP:

har man den till höger eller vänster blir ju bilden vriden, har man den i fotändan på väggen får man ju nackspärr.

Ofan. Vågat haha. Jag hade varit rädd att den ska falla när jag sover. Men jag ser direkt fördelarna.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Hur menar du då? Jag tänker på YT premium som exempel, men även Spotify m.fl.

Ofan. Vågat haha. Jag hade varit rädd att den ska falla när jag sover. Men jag ser direkt fördelarna.

Betala typ 150kr/månad+ för YT premium och du får ändå reklam i modell sponsor.
Reklam som reklam för slutanvändaren, vi skiter i om det är YT som tvingar in reklamen eller om det är betald reklam.

Och i spotify så får du betala för mestadels reklamfritt, men lyssnar du på poddar så får du reklam ändå.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur det fungerar med ex youtube när det kommer till att anmäla material som är felaktigt?

Vi har ju granskningsnämnden osv för radio/tv mem det finns ju inget sådant för youtube (annan än de själva då).

Men det skulle ju bli alldeles för mycket för en sådan nämnd att hantera oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Betala typ 150kr/månad+ för YT premium och du får ändå reklam i modell sponsor.
Reklam som reklam för slutanvändaren, vi skiter i om det är YT som tvingar in reklamen eller om det är betald reklam.

Och i spotify så får du betala för mestadels reklamfritt, men lyssnar du på poddar så får du reklam ändå.

Fast du kan ju skippa förbi sponsrade segment? Är ofta enkelt på YT ifall kanalen lagt till kapitel i videon. På både YT och Spotify kan man skippa 15s framåt några ggr. Detta är väl subjektivt men jag ser det som mycket mindre störande för mig.

Det mest störande på Spotify för mig är att de kan lägga upp "featured content" på första sidan i appen, med popups som man ska stänga dessutom. Brott mot mänskligheten. Det är lite bättre i Windows-appen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Fast du kan ju skippa förbi sponsrade segment? Är ofta enkelt på YT ifall kanalen lagt till kapitel i videon. På både YT och Spotify kan man skippa 15s framåt några ggr. Detta är väl subjektivt men jag ser det som mycket mindre störande för mig.

Det mest störande på Spotify för mig är att de kan lägga upp "featured content" på första sidan i appen, med popups som man ska stänga dessutom. Brott mot mänskligheten. Det är lite bättre i Windows-appen.

Det gick att göra även på linjär TV – om man hade en hårddiskinspelare. Poängen är att man inte vill sitta och fippla med fjärrkontroller när man väl tittar. Man sjunker ner i soffan, startar programmet och vill sedan slippa röra fjärren på åtminstone 40–60 minuter. Betalar man för reklamfritt ska det också vara reklamfritt.

Visst kan det förekomma smygreklam i vissa filmer och serier på streamingtjänster, men den är oftast subtil i jämförelse. Man slipper de plötsliga avbrotten där någon pratar i 15-30 sekunder om något totalt ointressant bara för att skaparna ska få lite extra cash.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det gick att göra även på linjär TV – om man hade en hårddiskinspelare. Poängen är att man inte vill sitta och fippla med fjärrkontroller när man väl tittar. Man sjunker ner i soffan, startar programmet och vill sedan slippa röra fjärren på åtminstone 40–60 minuter. Betalar man för reklamfritt ska det också vara reklamfritt.

Visst kan det förekomma smygreklam i vissa filmer och serier på streamingtjänster, men den är oftast subtil i jämförelse. Man slipper de plötsliga avbrotten där någon pratar i 15-30 sekunder om något totalt ointressant bara för att skaparna ska få lite extra cash.

Jo, det är klart lite störande. Men hur ska man komma runt detta på en plattform för användarskapat innehåll? Ska YT införa regler runt hur kreatörerna måste hantera sponsring? Känns både drakoniskt och som en byråkratisk mardröm. Vissa videor kretsar ju helt kring sponsring, om man måste recensera något eller testa ett spel tidigt, som exempel.

Jag tror YT litar på att detta löser sig självt mellan tittare och skapare. De som löser en bra upplevelse får mer views, osv.

Om man skulle förbjuda sponsrade segment måste nog YT börja betala sin kreatörer mer pengar helt enkelt. Det hade varit det mest rättvisa mot alla inblandade, men tråkigt nog det mest osannolika.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Jo, det är klart lite störande. Men hur ska man komma runt detta på en plattform för användarskapat innehåll? Ska YT införa regler runt hur kreatörerna måste hantera sponsring? Känns både drakoniskt och som en byråkratisk mardröm. Vissa videor kretsar ju helt kring sponsring, om man måste recensera något eller testa ett spel tidigt, som exempel.

Jag tror YT litar på att detta löser sig självt mellan tittare och skapare. De som löser en bra upplevelse får mer views, osv.

Om man skulle förbjuda sponsrade segment måste nog YT börja betala sin kreatörer mer pengar helt enkelt. Det hade varit det mest rättvisa mot alla inblandade, men tråkigt nog det mest osannolika.

Det var inte igår man såg någon använda ordet drakoniskt! Hur som helst, du är helt rätt ute – det är ett grundläggande problem med YouTube. Det är inte min uppgift att lösa det, och kanske finns det ingen perfekt lösning, men det borde gå att förbättra. Oavsett är den här "defekten" i systemet en av många anledningar till att plattformen inte tilltalar alla.

Vad jag har förstått har även Netflix börjat signa YouTube-skapare, vilket kanske är en del av anledningen till att YouTube nu trycker på att de satsar stort på TV. År 2024 stod YouTube för ungefär 10 % av streamingmarknaden i USA, medan Netflix låg på runt 8,5 %. Resten av marknaden delas av tjänster som Disney+, Hulu, Amazon Prime Video, HBO Max och flera andra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vlademil:

Jag tänker mig att det inte borde vara allt för svårt fakitkst.

Den enkla delen skulle iaf sopa bort VPN-reklam i en video kring vattenkraftverk. Den typen av intvingade "sponsorpauser". Och det är väl främst här problemet ligger.

Youtube har också regler om förbud för annan typ av innehåll - så att lägga till en regel till där man behöver märka upp stycket med sitt sponstade innehåll som då sopas bort för månadsbetalare borde vara tekniskt genomförbart.

Men hur gör man när videon handlar om en grafikkortsrecension eller en spelrecension? Ja här börjar det väl bli svårt. Jag håller med.
Jag tänker som så att public service har recenserat film, spel, bilar och allehanda olika produkter i bild och ljud ganska många årtionden. Och de har ju krav på sig att inte marknadsföra grejer - så det kanske finns någon form av möjlig lösning.

Skrivet av Vlademil:

Yes. Det är nog här den allra svåraste utmaningen ligger. Youtube är redan dyrare än de flesta andra streamingtjänster. Plus då att det redan behövs mer reklam i klippen för att finansiera mycket av produktionen. Så höja priset mer är säkert svårsmält.
Låt hälften så många dela på kakan. Alltså hugg bort kreatörer så att kakan räcker längre till de som delar då?
Ja... hur ska man sortera bort kreatörer? Med nuvarande grundupplägg är det där inte så lätt hehe.
Jag har inga bra svar på hur finansieringsdelen skulle kunna lösas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av HCP:

Jag har också min TV i taket. Fast, det är en iPad monterad på ett stativ. Så iPad svävar i luften när jag ligger i sängen, och jag kan svänga iPad hit och dit. Mycket bekvämt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

USA är en TV nation. Ni kommer säkert ihåg förra XBOX när presentatören sa "TV, TV, TV"😑

Har plattan till allt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]