Datorn startar inte (blå skärm): wdf01000.sys

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

2. För att aktivera funktionen med kommandon, öppna PowerShell (admin) och kör:
Enable-ComputerRestore -Drive ”C:

Tack! Jag har Windows 10, inte 11 och har sett att det skiljer sig lite, så jag googlade och det stod för Windows 10:

"enable-computerstore -enhet "c:\"

Jag vet inte om det var något fel att det står "computerstore" och inte "computerRestore", men jag testade i alla fall med båda alternativen från kommandotolken från Windows återställningsmiljö och jag fick meddelandet att detta kommando inte är igenkänt, så jag antar att det fungerar bara från PowerShell. Jag kan inget annat än försöka göra saker med datorn från Windows Återställningsmiljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Tack! Jag har Windows 10, inte 11 och har sett att det skiljer sig lite, så jag googlade och det stod för Windows 10:

"enable-computerstore -enhet "c:\"

Det visar sig att det var fel kommando som jag googlade, det var samma som i Windows 11, som du skrev, men det fungerade inte i alla fall från Återställningsmiljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Det visar sig att det var fel kommando som jag googlade, det var samma som i Windows 11, som du skrev, men det fungerade inte i alla fall från Återställningsmiljön.

Som jag skrev tidigare så verkar du inte ha haft systemskydd aktiverat tidigare så även om du aktiverar det nu så finns det inga återställningspunkter att gå tillbaka till.

Här är iallafall lite bättre info om hur du aktiverar systemskydd (skrolla ner en bit så ser du kommandot i PowerShell):
OBS! Missa inte mellanslaget före -Drive och före "C:\"
Enable-ComputerRestore -Drive "C:\"

Hur man aktiverar systemskydd i Windows 11
https://onioni.fi/sv/windows-sv/hur-man-aktiverar-systemskydd....

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Får du inte upp msconfig (System Configuration) om du kör det kommandot i PowerShell/komandotolken?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Som jag skrev tidigare så verkar du inte ha haft systemskydd aktiverat tidigare så även om du aktiverar det nu så finns det inga återställningspunkter att gå tillbaka till.

Det konstiga är att jag har 2 möjliga återställningspunkter att välja (2 punkter före sista uppdateringen av Windows- det som kunde ha ställt till det-), och det är senare, när jag går till nästa steg, som jag inte kan fortsätta.

Angående kommandot
Enable-ComputerRestore -Drive ”C:\"
testade jag flera gånger utan framgång. Det står att "is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file". Samma sak med kommandot om msconfig. Jag tror att det måste bero på att jag är i Återstållningsmiljön.

Permalänk
Medlem

Eftersom det verkar vara kört med ditt Windows är kanske den enda utvägen att koppla bort disken, sätta i en annan disk och installera om Windows på den. Efter installationen är klar så kopplar du inte den gamla disken och flyttar över det innehåll du inte vill förlora, sen formaterar du den gamla disken och använder den som backup istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har rätt. Jag gav mig upp och har återinstallerat Windows idag. Nu håller jag på med att lägga till alla program, det som är väldigt tidskrävande. Men datorn fungerar igen som vanligt efter det. Tack för alla som har försökt hjälpa mig med tips. Det var ett mycket svårare problem än jag trodde i början.