Datorn startar inte (blå skärm): wdf01000.sys

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte (blå skärm): wdf01000.sys

Kortfattat:
Från igår kan jag inte starta Windows 10 på min bärbara dator. Jag har försökt många olika alternativ, bl. a. alla Avancerade alternativ i Felsök, men ingenting hjälper. Jag har också sökt på nätet problemet med wdf01000.sys (det som Windows visar mig varje gång jag försöker starta datorn), men nästan alla lösningar antar att du har lyckats starta Windows, det som inte är fallet. Det går inte heller att starta datorn i felsäkert läge. Jag har också försökt göra en systemåterställning från en tidigare återställningspunkt. Datorn visade meddelandet att detta hade slutförts men sedan när jag startade om datorn blev det samma problem med den blåa skärmen. Jag vet inte vad jag kan göra. Om ni vill läsa en detaljerad beskrivning och bakgrunden till problemet kan ni läsa nedan:

Fler detaljer:
Jag måste också berätta att problemet med start började för ungefär 2 veckor sedan, men då var det enkelt att lösa. Det som hände då var att datorn först inte kunde helt fullföra starten. Då gjorde jag en tvångsavstängning och när jag startade igen, efter ca 10 sekunder, startade jag datorn utan något problem. Jag hade tänkt lösa detta men eftersom jag har varit mycket upptagen med annat och jag hade ett provisoriskt enkelt sätt att fixa det, så gjorde jag det inte. Jag körde bara en fullständig sök med antivirus, med Malwarebytes, och ingenting konstigt blev upptäckt. Datorn annars fungerade fint, som vanligt. Och med Ccleaner och lite annat verkade som om problemet försvann. Men någon dag senare blev det en uppdatering och problemet med start fortsatte, fast det var igen enkelt att lösa det.

Men igår, när jag startade datorn - på samma sätt - såg jag att det var ett problem med volymen. Då tänkte jag göra någonting: jag körde CMD och då skrev msconfig. Där, från General, i System configuration, valde jag "Normal setup (Load all device drivers and services)" istället för "Selective startup" med kryssat "Load system services" och "Load startup items". Därefter startade jag om datorn. Det var då när det har blivit helt omöjligt att starta datorn. Det står: "Stopkod: PAGE FAULT IN NONPAGED AREA. Vad misslyckades: wdf01000.sys". Och nu fungerar det inte ens att starta datorn i felsäkert läge. Jag vet inte vad jag ska göra, men vill undvika att installera om Windows. Jag tänker att det kanske finns en enklare och mindre tidskrävande lösning.

Att skriva lite tydligare problemet
Permalänk
Medlem

Har du testat att boota från en USB med Windows 10 på? Då kan du försöka reparera installationen, backa till en tidigare fungerande punkt eller använda kommandoprompten och köra kommandot: DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Tack. Jag testade med DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth men fick meddelandet att DISM does not support servicing Windows PE with the /Online option.

Angående att boota från ett USB har jag inte gjort det, jag trodde att alla mina program skulle försvinna och att jag skulle behöva installera Windows från början. Men är det inte så?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Att bara starta installation från USB gör inget, det kräver flera inputs från dig för att själva ominstallationen ska starta.
Där har du bla kommandoprompten och andra val att göra

Permalänk
Medlem

Tack! Jag ska försöka med USB-boot

Permalänk
Medlem

Hur ska jag gå till väga när jag är i Troubleshooting - Automatic Repairs miljö? I de Avancerade alternativ som jag ser där finns det inte möjligheten med att boota från USB.

Det var väldigt oklart vad jag skrev
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Att bara starta installation från USB gör inget, det kräver flera inputs från dig för att själva ominstallationen ska starta.
Där har du bla kommandoprompten och andra val att göra

Vilken ingång måste jag ha när jag är i den blåa skärmen? I Avancerade alternativ ser jag inte möjligheten med att boota med USB. Jag ser "Använd en enhet". Jag trodde att det var där, men det verkar som om då blir det en ominstallering av Windows, som jag hellre vill undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Vilken ingång måste jag ha i BSoD? I Avancerade alternativ ser jag inte möjligheten med att boota med USB.

Om datorn inte bootar från usb automatiskt så måste du in i BIOS och ändra så att USB ligger först i listan över boot devices.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Vilken ingång måste jag ha i BSoD? I Avancerade alternativ ser jag inte möjligheten med att boota med USB.

Förstår inte riktigt din fråga men här är alternativ på vilken funktionstangent för olika moderkort som du skall trycka på för att få upp bootmenyn. Spamma rätt tangent direkt när du startar datorn tills menyn kommer upp.
Asus - F8
MSI - F11
Gigabyte - F12
EVGA - ESC

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om datorn inte bootar från usb automatiskt så måste du in i BIOS och ändra så att USB ligger först i listan över boot devices.

När jag bootar från USB-minne får jag valet att antingen installera Windows eller att reparera datorn. Jag väljer reparera datorn, och då kommer jag tillbaka till den blåa skärmen med Troubleshooting - Automatic Repair. Jag väljer "fortsätt till Windows 10" och sedan lyckas datorn inte starta och kommer tillbaka till den blaå skärmen. Och om jag väljer Installera Windows då kommer alla mina program att försvinna, och jag vill i princip inte det, detta är sista utvägen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är där, i troubleshooting du felsöker och kör kommandon.
Du bör kunna köra nåt av DISM-kommandona med tillägg "/source<sökväg till usb" för att reparera

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är där, i troubleshooting du felsöker och kör kommandon.
Du bör kunna köra nåt av DISM-kommandona med tillägg "/source<sökväg till usb" för att reparera

Tack så mycket för förslaget. Jag förstår inte riktigt hur jag ska skriva kommandot. Skriver jag i ett enda kommando detta?
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth /source<sökväg till usb

eller skriver först "/source<sökväg till usb" och sedan "DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth"?
Problemet jag hade med detta kommando var att jag fick meddelande om att "DISM does not support servicing Windows PE with the /Online option".

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av okean:

Tack så mycket för förslaget. Jag förstår inte riktigt hur jag ska skriva kommandot. Skriver jag i ett enda kommando detta?
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth /source<sökväg till usb

eller skriver först "/source<sökväg till usb" och sedan "DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth"?
Problemet jag hade med detta kommando var att jag fick meddelande om att "DISM does not support servicing Windows PE with the /Online option".

Du måste använda: Dism /Offline /image:C:

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du måste använda: Dism /Offline /image:C:

Tack så mycket! Men bara det? inte "/source<sökväg till usb" efter "Dism /Offline /image:C:"?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av okean:

Tack så mycket! Men bara det? inte "/source<sökväg till usb" efter "Dism /Offline /image:C:"?

Image:C syftar på vad som ska sökas genom när det inte är /Online (Ett system som körs) och /source anger sökväg till filer som ska användas för reparation (I ditt fall blir det sökväg til exempelvis Install.wim:1

såhär kanske
DISM /Image:c:\ /Cleanup-Image /Restorehealth /source:wim:E:\sources\install.wim:1 /limitaccess
Du kanske inte ens behöver använda /source

Permalänk
Medlem

Tack. Jag har försökt på några sätt att skriva kommandot men det gick tyvärr inte. Jag skrev först:
DISM /Image:c:\ /Cleanup-Image /Restorehealth /source:wim:E:\sources\install.wim:1 /limitaccess

Sedan fick jag ett meddelande att detta kommando inte var igenkänd, testade med alla snedstreck i samma riktning, så här:
DISM /Image:c:\ Cleanup-Image /Restorehealth /source:wim:E:\sources\install.wim:1 /limitaccess

Det blev ingen resultat. Och sedan testade jag med bara:
Dism /Offline /image:C

Ingenting

og testade också med:
DISM /Offline /Cleanup-Image:c:\ Cleanup-Image /Restorehealth
Ingenting heller.

Jag bifogar en bild.

Kommer du på något annat?

Permalänk
Medlem

Jag börjar tappa hopp om att lösa problemet. Det som är obegripligt är att datorn fungerade fint tills detta oväntat kom. Med USB-minne kan jag installera Windows, men det verkar som om det är det enda valet jag har just nu. Om man kanske hittar på någonting som fungerar i kommandotolken, som får starta laptop...

Permalänk
Medlem

Jag tror att lösningen kanske skulle kunna vara om det går att ändra System configuration från kommandotolken. Jag tänker att jag fick den blåa skärmen första gången när jag ändrade Msconfig. Jag hade tidigare i General, "Selective startup" med kryssat "Load system services" och "Load startup items" och inte "Normal setup (Load all device drivers and services)". Går det att ändra tillbaka med hjälp av kommandotolken i Troubleshooting? Tidigare kunde jag starta tills jag gjorde tyvärr denna ändring.