Rykte: Snart blir Geforce RTX 5090 lättare att köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMC:

Lol, galet hög tillgång. Aja ingen blir gladare än mig om det är sant, som har tänkt att jag kanske kan få tag i ett 5090 om typ 6 månader.

Och nej, jag är inte det minsta orolig över att det skall ta eld, jag sätter helt enkelt i en bra kabel av en betrodd tillverkare ordentligt...

Hela felet är varken kabeln eller kontakten. Ja dålig kontakt förvärrar problemet, men är inte själva grundorsaken. Viktigaste är ha helt ny fräsch kabel och inte plugga ur den igen och inte köp FE. T.ex Asus kort kan du se om en pinne drar för mycket ampere (men det är upp till dig hålla koll).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMC:

Om det var någon nämnvärd risk skulle de återkalla korten. De tramsar sig för att få mer folk som tittar på deras kanaler bara.

Det finns fortfarande en risk, när ingen ände håller koll på vad varje pinne drar för ström. Kör man ny fräsch kabel är så klart risken mindre, men då får du förlita dig på resistensen är lika över alla 6 12 volt. Nvidia borde inte varit så slappa att gå ifrån lastbalansering som kördes på liknade kontakt för 30090 TI.

Nvidia har vad jag vet inte sagt mer än de ska undersöka saken, snarare de försöker undvika kostnaden som blir vid en återkallelse. Sen är det ju inte många kunder som krävt av Nvidia att fixa 4090 (utan )

Sen är ju inte gamla PICe perfekt heller, för om det fanns lastbalansering så var det mellan de två kontakterna (i de flesta fall). Så 1 pinne kunde ta all last i värsta fall, men PICe har ju betydligt större säkerhetsmarginaler och inte lika strömtörstiga kort i de flesta fallen jämfört med idag. Därför inte alla grafikkort startade med just bara 1 kontakt i.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Skulle jag vara en av kunderna till dessa grafikkort så skulle jag bara stå över det är inte värt allt besvär och krångel med feldesignad elektronik, hoppas fler inser allvaret i problemet pga uteslutna strömshuntar vid inkommande matning är dessa kort helt värdelösa som att leka rysk roulette med...

Ett s i stå uteblev haha.
Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hela felet är varken kabeln eller kontakten. Ja dålig kontakt förvärrar problemet, men är inte själva grundorsaken. Viktigaste är ha helt ny fräsch kabel och inte plugga ur den igen och inte köp FE. T.ex Asus kort kan du se om en pinne drar för mycket ampere (men det är upp till dig hålla koll).

Har ny oanvänd kabel, och FE edition säljer de inte alls i Irland där jag bor, blir nog ett ASUS om det går att få tag i. Oavsett, risken att det skall brinna utan handhavande fel är ju rimligtvis typ samma odds som att Taxin du tar hem efter puben krockar och du dör. Jag får helt enkel leva farligt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6933 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag kan med 100% ärlighet säga att jag inte bryr mig, jag är trött på dessa grafikkort som kostar mer än vad vissa har i månadslön...

Tacka vet jag runt 2010/2011 när jag började arbeta heltid och kunde köpa det nyaste och senaste utan att hela månadslönen gick åt.

Tykte mitt 1080 var svindyrt för 5500 kr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Det var inte en månadslön då iaf även om det så klart med inflation är mycket mer än 5500 idag Jag mindes det som hanterbart relativt prestandalyftet men det är ju en del av problemet att skillnaderna i prestanda minska i samma grad som priserna ökar. Omvänd moores lag typ

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMC:

Har ny oanvänd kabel, och FE edition säljer de inte alls i Irland där jag bor, blir nog ett ASUS om det går att få tag i. Oavsett, risken att det skall brinna utan handhavande fel är ju rimligtvis typ samma odds som att Taxin du tar hem efter puben krockar och du dör. Jag får helt enkel leva farligt.

Dock finns ju risken där, der8auer själv såg att hans inpluggade kort drog 20 ampere over två kablar (tror han löste det med plugga in kontakten i kortet igen). På nätaggregat sidan var kontakten 130 grader efter 5 minuter. Då menar jag inte videon när han klippte 4 kablar.

Det jag menar är du måste mäta för vara säker på att inte råkar ut för något liknande.

Visa signatur

Permalänk

Vem köper dessa jättedyra grafikkort? Elit-spelare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Jag köpte ett 980 Ti år 2015 för 6490kr, spelade i 1440p 60hz på max inställningar i alla spel jag slängde på det fram till 2020 när det pensionerades och då hade jag väl en månadslön på runt 25 efter skatt iallafall

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt läckaren har Nvidia tillverkat fler B200 AI-kretsar än vad marknaden efterfrågat.

Skulle det stämma borde man nog se det på nvidias aktiekurs, men där har det inte hänt så mycket (än).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Konspiratoriskt att tänka att det är en medveten läcka för att inte nöja sig med AMD-kort? Antagligen, men tanken kommer ändå haha.

(Kan man inte få 5090/5080 blir AMD:s kort intressanta)

Inte så konspiratoriskt, snarare väldigt troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brannare303:

Vem köper dessa jättedyra grafikkort? Elit-spelare?

Inte är det average-svenssons inte... lägga 2 månadslöner på ett grafikkort är det nog väldigt få på denna sida som gör.

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Inte är det average-svenssons inte... lägga 2 månadslöner på ett grafikkort är det nog väldigt få på denna sida som gör.

28k= 2 månadslöner? Eller menar du scalper joe pris om 60k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Tur att man inte behöver dessa grafikkort för att spela snygga spel. Phew.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brannare303:

Tur att man inte behöver dessa grafikkort för att spela snygga spel. Phew.

Vette fan du, testade Helblade 2 på mitt 3080 Ti, är bara att glömma 60 fps om man vill smacka på med full RT, och då har jag bara en ultrawide 1440.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Vette fan du, testade Helblade 2 på mitt 3080 Ti, är bara att glömma 60 fps om man vill smacka på med full RT, och då har jag bara en ultrawide 1440.

Då kan jag tipsa om Max Payne 3. Det är snyggt och kräver inte jättedyra grafikkort.

Permalänk
Medlem

Bryr mig nada !!, inte ens om jag hade fått det för 5000kr (vs om jag var förbjuden att sälja det vidare då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMC:

Om det var någon nämnvärd risk skulle de återkalla korten. De tramsar sig för att få mer folk som tittar på deras kanaler bara.

Finns en uppsjö med folk som drabbats om man kollar tex r/pcmr.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Finns en uppsjö med folk som drabbats om man kollar tex r/pcmr.

Folk på Reddit skulle aldrig bandwagon-ljuga för karma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Konspiratoriskt att tänka att det är en medveten läcka för att inte nöja sig med AMD-kort? Antagligen, men tanken kommer ändå haha.

(Kan man inte få 5090/5080 blir AMD:s kort intressanta)

Jag tänker tillbaka på denna incident som hände för nån månad sedan då nvidia sjunk med 17(?)% som mest innan aktien återhämtade sig efter att deepseek visat på effektivare ai i jämförelse med traditionell ai som kräver mycket mindre råkraft för att uppnå samma mål av beräkning.

Nu säger jag inte att det är så, men tanken har slagit mig ifall generella datacenter väntar och ser hur detta utvecklar sig innan man köper en massa komponenter för upptrissade priser. Om flera aktörer väntar och ser, så borde flertalet komponenter bli överflödiga från den marknaden och kan således konverteras till konsumentmarknaden.

Visst är tanken kittlande, men det kan givetvis bara vara ren marknadsföring ifrån nvidia också.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av K-pax666:

Bryr mig nada !!, inte ens om jag hade fått det för 5000kr (vs om jag var förbjuden att sälja det vidare då)

Du bryr dig tydligen tillräckligt för att läsa artikeln och posta här. Tomte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Skulle det stämma borde man nog se det på nvidias aktiekurs, men där har det inte hänt så mycket (än).

Det är rapport snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Folk på Reddit skulle aldrig bandwagon-ljuga för karma.

Avancerat att medvetet elda upp kablar och sen posta bilder på reddit.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Datavetare

Säger absolut inte att utsagan som görs här är fel, Nvidias kretsar har ju haft brutal efterfrågan sedan AI-hypen tog fart.

Det denna spekulation kring att det kan bli överskott på Nvidia datacenter GPUer bottnar i att allt fler av datacenterjättarna och AI-jättarna har dragit igång egna AI-accelerator projekt. Vissa av dessa förväntas börja leverera kretsar under 2025 och om dessa blir en succé kommer det påverka Nvidia.

Men tror man åter igen kanske missbedömer var den huvudsakliga komplexiteten ligger i att utmana Nvidia. Det är inte HW, det är programvara!!!

https://www.nasdaq.com/articles/amds-ai-chip-sales-might-disa...

"One headwind AMD and all other non-Nvidia competitors face is the maturity of Nvidia's software ecosystem. Nvidia GPUs support a proprietary software layer called CUDA, which has been around for a long time and is widely used across industry and academia for accelerated computing tasks. Even with capable hardware from AMD, the path of least resistance for those building out AI clusters is still Nvidia."

Då AMD har rätt motigt på den punkten lär det inte bli enklare för alla de företag som nu tar sitt första steg in i denna marknad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

"läckaren"

Vilket konstigt ord.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Så här ser jag på det. Har man idag ett 30xx-kort så är en uppgradering ändå väldigt intressant. Sitter man på ett 40xx-kort så tycker jag personligen att man antagligen ändå kan hoppa över denna generation. Personligen så satt jag på ett 3080 och spelar rätt mycket och kör med 4K skärm och vill köra allt i native 4K så ofta detta är möjligt. Så det var dags för en upgrade. När jag sedan tittade på korten så kändes det så här:

5090 - Svindyrt men också det bästa du kan få. Du komprimissar åtminstone inte på prestandan här utan bara kostnaden.
5080 - Tråkig uppgradering i prestanda från föregående generation. Inte prisvärt heller.
5070 och lägre, ointressant då dessa inte duger för de jag vill göra.

Skulle jag rekommendera alla att köpa 5090? Absolut inte. De flesta gör sig nog bäst med ett 5060 och 1080P/1440P om man vill inte bränna för mycket pengar på denna hobby.

Kunde jag tittat på AMD? Ja kanske men de har ju själva sagt att de inte tävlar i high-end utan är mer mid tier just nu.

Om gamers skulle vägra betala dessa ockerpriser på korten, säg de vägrar allt över 10K, det enda som händer då är att nvidia producerar bara inga highend kort och lägger allt krut på de som har högst avkastning på linen dvs AI kort för deras datacenter kunder och producerar betydligt färre och sämre gaming kort. Ett scenario skulle kunna vara att de enbart producerar xx50, xx60, xx70 och xx70 ti. That's it. Men jag kan ha fel. Detta är bara mina spekulationer.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Kul läsa dina korrumperade tankar för att rättfärdiga köp Vi gör det alla. Sanningen är ju att 5080 räcker för native 4k för halva priset eller mindre om man betalar elen själv.

Som du säger orkar 3080 sällan med native 4k dock.

I en normal värld hade man kunnat köpa begagnade 4080 eller 4090 eller 7900xtx men det är ju också omöjligt rättfärdiga som det ser ut idag

Relativt 3080 är väl 7900xtx för liknande kanske möjligt. Räcker nog för native 4k utan rt givetvis för det mesta?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av BettyBoo42:

Det är även den tolkning som Toms Hardware, VideoCardz, mfl. valt att gå med. Om det skulle vara så enkelt att det är ändrat allokering av tillverkningskapacitet kommer dröja rätt länge innan det märks av, först i sommar om skiftet gjordes efter årsskiftet.

Efterfrågan från företag kanske minskade nu efter årsskiftet med introduktionen av kina-AI.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreamCore:

Du bryr dig tydligen tillräckligt för att läsa artikeln och posta här. Tomte.

kände du dig lite kränkt nu..haha

Permalänk
Medlem

Kass kontakt, massa låtsas-pixlar och ännu mera watt. Var intresserad men det har svalnat väldigt snabbt.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.