MSI RTX 5070 Ti Ventus 3X OC – gör vad den ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om de nu skulle monteras i USA, så är det fortfarande tariffer då elektroniken som används importeras från Kina.

Skrivet av Swedishchef_90:

Mycket möjligt, men vem vet nu med tariffer? Skeppa från Europa - > sätt ihop i USA och slipp 10% tariff

Tullavgift på grafikkort är inget nytt, det kommer väl från Trumps första period (2018?) och var väl då 25%, sen har det pausats och skjutits på osv, men den har även vart aktiv under Biden.

https://www.pcmag.com/news/nvidia-urges-us-to-exempt-graphics...
https://www.pcmag.com/news/us-to-resume-trump-era-tariffs-on-...

Man kan ju tycka att att många tillverkare borde ha hunnit bygga upp montering utanför Kina vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Saknar verkligen en jämförelse mot 4070ti Super!

Här har du 4070 TI Super vs 5070 TI, vännen! =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Ärligt, vad är ditt problem? Du sitter som en NVIDIA shill & stöttar deras 4065, 4075 & 4085. Det ända dryga är att 40XX inte tillverkas längre, för <5080 är de sämst prisvärda korten någonsin skapats. Att köpa ett beggat 4080 är fan så mycket smartare idag, eller ett vettigt prissatt 4090.

Bekymret är att du får ett 4085(5080) för samma (Med tur) pris som ett 4080 om du hittar ett ASUS TUF, annars får du lägga 2000+ extra då dessa kort kostar runt 18-19k för sämre prestanda än ett 4090 - xD (EXDE).

Ingen påstår att A-S tier GPUs ska kosta 5000kr, men det är samma pris för samma prestanda, men man har slappat på "AI" som alla kan få med hjälp av mjukvara.

För att ett 5080 skulle bli accepterat som ett "Bra kort" så var det tvungen att ha +- 5-10% prestanda från ett 4090.

Att köpa begagnat 4080 kommer inte vara ett bra alternativ för de kommer var mkt dyra eftersom så få kommer uppgradera sina 4080-kort. Dvs mkt litet utbud.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant o se om något kort överhuvudtaget säljs för msrp.
Ren scam annars.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nage:

Då väntar man bara på att laptop 5070ti ska komma!

45k plus?
Köpte en Legion 7 Pro igår med 4080 för 27900kr men tror knappast laptops med denna lägger sig lägre.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Hade det kostat 5000kr hade det varit intressant.
För de som tycker priserna är ok, har ni haft samma löneutveckling?

Ja faktiskt 😁 som lärling elektriker hade en fin första lön på 11 329kr, runt och idag 50k.
när Maxwell kom hade jag 16k och köpte 1070 för 4699:-

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Nej, det är absolut inte döende. Sluta simpa för nvidia

Edit: härligt med mindre ökningar, så behöver vi inte uppgradera så ofta längre

Finns ju inga grafikkort som klarar de senaste spelen i 4K Native. Inte ens när grafikkorten blivit dubbelt så snabba kan man maxa dessa spel; jag skulle vilja ha c:a 3x snabbare grafikkort än RTX 5090 innan de blir spelbara så.

RTX 5090 får 31 fps i AW2 i SweClockers test. 30 fps i Black Myth Wukong. 34 fps i Star Wars Outlaws.

Enda sättet native inte är döende är om vi går bakåt några år i grafikutvecklingen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Att köpa begagnat 4080 kommer inte vara ett bra alternativ för de kommer var mkt dyra eftersom så få kommer uppgradera sina 4080-kort. Dvs mkt litet utbud.

Blocket har två vettiga ute för 9500~. Det priset är rimligt & då har man betalat 6000 mindre än ett Asus TUF För 15papp som man aldrig kommer få tag i, eller tredjepart kort för 18,000kr.

EDIT; Inte TUF som kostar mindre, bara vanligt ASUS 5080 numera tydligen.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Blocket har två vettiga ute för 9500~. Det priset är rimligt & då har man betalat 6000 mindre än ett Asus TUF För 15papp som man aldrig kommer få tag i, eller tredjepart kort för 18,000kr.

Saknar ju dock all form av reklamation och garanti, så det är ju också en avvägning.

Blocket folket är ju kanske inte som att köpa från våran marknad

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Riktig skit serie 5000.. och som jag gissade skulle swec rita "Bra produkt". Är en skitprodukt rakt av med tanke på att riktiga priset i Sverige är långt över 10k och att det inte är märkvärdig på något sätt.

Det kan ju vara en bra produkt utan att vara prisvärd för tillfället. Helt korrekt av Swec.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Finns ju inga grafikkort som klarar de senaste spelen i 4K Native. Inte ens när grafikkorten blivit dubbelt så snabba kan man maxa dessa spel; jag skulle vilja ha c:a 3x snabbare grafikkort än RTX 5090 innan de blir spelbara så.

RTX 5090 får 31 fps i AW2 i SweClockers test. 30 fps i Black Myth Wukong. 34 fps i Star Wars Outlaws.

Enda sättet native inte är döende är om vi går bakåt några år i grafikutvecklingen.

nja, det är en sanning med modifikation i mina ögon, sweclockers kör med t.ex BMW på läget "Cinematic" vilket är onödigt tungt i förhållande till dess visuella upgrade från lägre inställningar (obs, ej testat själv, men läst på nätet).
Med den inställningen så är Native redan dött, då det aldrig funnits kort som kunnat köra alla nya spel i 4K native maxade. Men ställer du ner ett par inställningar så brukar det gå att få till.

EDIT: det är i mina ögon lite förbryllande att man säger att native är dött för att det inte går att maxa allt, och är inte beredd att dra ner några settings till medium, men att skala upp från en lägre upplösning är helt ok (med alla artefakter det innebär)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

nja, det är en sanning med modifikation i mina ögon, sweclockers kör med t.ex BMW på läget "Cinematic" vilket är onödigt tungt i förhållande till dess visuella upgrade från lägre inställningar (obs, ej testat själv, men läst på nätet).
Med den inställningen så är Native redan dött, då det aldrig funnits kort som kunnat köra alla nya spel i 4K native maxade. Men ställer du ner ett par inställningar så brukar det gå att få till.

EDIT: det är i mina ögon lite förbryllande att man säger att native är dött för att det inte går att maxa allt, och är inte beredd att dra ner några settings till medium, men att skala upp från en lägre upplösning är helt ok (med alla artefakter det innebär)

Att skala upp försämrar ju dock inte kvalitén nämnvärt. Oftast förbättrar den kassa AA

Artefakter finns men hellre någon artefakt än N64 texturer. Sen finns artefakter i native också.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Så är det väl visserligen i extremt många spel. Finns ju många som rekommenderar Ultra enbart för skärmdumpar/inspelning, och High för att faktiskt spela.
Men jag tycker inte det gäller när det är RT/PT on vs off som skiljer, den skillnaden är brutalt stor i spel som gör det rätt (vilket är ganska få ännu).

Skrivet av sweisdapro:

Med den inställningen så är Native redan dött, då det aldrig funnits kort som kunnat köra alla nya spel i 4K native maxade. Men ställer du ner ett par inställningar så brukar det gå att få till

Innan RT blev vanligt var det ju långt lättare!

I SweClockers test av RTX 2080 Ti sågs följande snitt-FPS-siffror i 4K-spelen:
75, 74, 66, 93, 83, 74, 78, 51, 54, 76, 68, 86, 70, 47, 70, 107

Så de enda siffrorna som är under 60 fps är 51, 54 och 47 -- två av dem är i Deus Ex: Mankind Divided: DX11 (51 fps) och DX12 (47 fps).

Så TVÅ spel i listan klarade inte 60 fps, av 11 olika spel, eller 18%.

Motsvarande siffror för RTX 5090 i nya spelsviten med RT på:
31, 30, 57, 79, 115, 173, 84, 34

Nu är det 3/8 spel som knappt orkar med 30 fps, och 50% som inte orkar med 60.
Men kollar man hela spelsviten utan RT är det förstås högre siffror än ovan, så det är inte en rättvis jämförelse, utan mer en koll på hur det ser ut i de tungdrivna spelen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Ryzer:

Fast det kommer aldrig hända. Native är döende, ni kommer se mindre och mindre prestandaökningar framöver. Det är fakta. Det måste fram nya testmetoder.

Det är vad Jensen vill att du ska tro, inte samma som fakta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så länge kortet kostar mer än en hel speldator är inte priset rimligt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Så är det väl visserligen i extremt många spel. Finns ju många som rekommenderar Ultra enbart för skärmdumpar/inspelning, och High för att faktiskt spela.
Men jag tycker inte det gäller när det är RT/PT on vs off som skiljer, den skillnaden är brutalt stor i spel som gör det rätt (vilket är ganska få ännu).

Innan RT blev vanligt var det ju långt lättare!

I SweClockers test av RTX 2080 Ti sågs följande snitt-FPS-siffror i 4K-spelen:
75, 74, 66, 93, 83, 74, 78, 51, 54, 76, 68, 86, 70, 47, 70, 107

Så de enda siffrorna som är under 60 fps är 51, 54 och 47 -- två av dem är i Deus Ex: Mankind Divided: DX11 (51 fps) och DX12 (47 fps).

Så TVÅ spel i listan klarade inte 60 fps, av 11 olika spel, eller 18%.

Motsvarande siffror för RTX 5090 i nya spelsviten med RT på:
31, 30, 57, 79, 115, 173, 84, 34

Nu är det 3/8 spel som knappt orkar med 30 fps, och 50% som inte orkar med 60.
Men kollar man hela spelsviten utan RT är det förstås högre siffror än ovan, så det är inte en rättvis jämförelse, utan mer en koll på hur det ser ut i de tungdrivna spelen.

Absolut, det stämmer, det kommer egentligen alltid koka ner till vilka spel du spelar nu, samt hur villig du är att ställa ner inställningar.
Det lilla jag testat RT tycker jag inte att det var värt prestanda-tappet det medförde

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Att skala upp försämrar ju dock inte kvalitén nämnvärt. Oftast förbättrar den kassa AA

Artefakter finns men hellre någon artefakt än N64 texturer. Sen finns artefakter i native också.

Så, precis som att ställa ner lite onödiga inställningar, och jo, de artefakter jag sett visas i reviews stör mig mer än AA eller de artefakter jag sett i native (oftast).

Ska dock säga att RT-artefakterna i Shadow of the Tomb Raider som syntes i 8K videon från LTT nu precis var rent av groteska

Visa signatur

Permalänk
Medlem

5000 serien, vilket skämt till produkter. Nvidia borde skämmas. Detta är möjligen en "Super" av förra generationen.

Permalänk
Avstängd

Komplets prisområde på de billiga modellerna

Hur många i lager tror vi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Det värsta med denna skräprelease av 50XX-serien är ju att beggade 4080 inte kommer tappa i värde utan snarare tvärtom. Sugen på lyft från befintligt 3080, men det är ju svårmotiverat att betala 7-9k i mellanskillnad för ~30% mer fps, det blir riktigt jädra dyra fps per krona..

Värsta? Du menar bästa?

Trodde aldrig mitt RTX 4090 skulle kunna betraktas som en investering, hehe.
(Fy fasen, måtte det hålla några år till. Har aldrig varit so opepp på att köpa ny GPU som nu...)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Nej folk måste inse att vi inte kan jämföra priser mot förr. Av flera anledningar.

Jag köpte Samsung s5 för 5500kr. Idag kostar en ny Samsung 15000kr.

Jag sålde min Volvo 740 för 5000kr för 18år sedan, idag skulle jag fått 30000kr för den.

Kom in i verkligheten guys!

Ja, det hade ju inte varit något problem om lönerna hade hängt med prisökningarna.

Permalänk
Medlem

Efter ha läst igenom hela den här tråden *puh* så tänkte jag sammanfatta det som avhandlats för de som tycker tråden är "TLDR" (med ett inlägg som riskerar att bli "TLDR").

Geforce RTX 5070 ti känns som en tråkig produkt för att...

1. Ingen större uppgradering vid samma prisnivå jämfört med förra generationen.
2. Ingen märkbart bättre enegieffektivitet jämfört med förra generationen.
3. Nvidias helt verklighetsfrånvända marknadsföring.
4. Ett lanseringspris som bara gäller ett fåtal kort och bara just vid lansering sen förväntade prishöjningar.
5. Fokus på Nvidia exklusiva gimmickar istället för förbättrad generell prestanda.
6. Mindre mängd minne än vissa andra kort man kunnat köpa för liknande pris under de senaste åren.
7. Generella tveksamheter med den inte längre så nya 12VHPWR-standarden.

Kritik mot Sweclockers redaktion, inte för att recension var dålig utan för att betygssystemet har svårt att reflektera det som nämts ovan om produkten trots allt är en fungerande produkt som inte är klart sämre än annat på marknaden.

När "5/10" räcker för att få utmärkelsen "En bra produkt" känns det som att ribban är för lågt satt. Jag tror att lösningen är att inte ge den typen utav betyg utan att istället kopiera den 10-gradiga betygsskala som (jag tror) PC World har kört med i 44 år. Man kan kanske tänka sig att man kan göra som (jag tror) PC För Alla gjorde och även ha en färgskala där betyg 0-3 får röd färg, 4-6 får gul färg och 7-10 får grön färg, gärna med unika nyanser för varje betygssteg. (Jag tror för det var länge sedan jag öppnade en PC-tidning)

Jag avslutar med några egna tankar.

Vi som kommenterar kanske ofta framstår som en gäng sura gamla gubbar som tycker det var bättre förr. Jag tror att anledningen till att vi framstår så är för att det är just vad vi är och för att det var vad det var. Jag själv är jämnårig med IBM PC-standarden och har ägt en PC i snart 34 år. Under de första 20 av dessa 34 år gick utvecklingen i en rasande takt och varje gång du köpte nytt fick du något avsevärt bättre för samma pengar.

När jag gick i gymnasiet kunde man köpa det senaste, bästa 3d-grafikkortet för ett par månaders studiemedel. Nästan alla i min ålder jag kände hade en egen stationär dator, de få som inte hade en egen hade i alla fall tillgång till en. "Alla" spelade samma spel, hängde i samma IRC-kanaler men umgicks även "IRL" och ingen var rädd för att svara när mobilen ringde eller det plingade på dörren. Det var inte alla som sysslade med just överklockning men i alla fall långt fler än idag.

Återväxten när det gäller intresse för PC-hårdvara och överklockning blir så klart sämre när yngre inte längre har råd att köpa den hårdvara nya spel mer eller mindre kräver och när stationära datorer mer och mer ersätts av laptops, surfplattor och telefoner. Sweclockers medlemmar kommer fortsätta att bli äldre och bittrare tills vi slutligen hamnar där frimärkssamlare och modelljärnvägs-entusiaster redan befinner sig.

Jag hoppas att vi kan dra ut på glidandet utför så länge som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Komplets prisområde på de billiga modellerna
https://i.imgur.com/xnPSGY0.png

Hur många i lager tror vi?

Tror nog inte det blir än 20 kort per MSRP modell hos varje återförsäljare. Proshop listar ju 5st ASUS Prime och några flera för OC modellen.

Just nu har Inet visat priserna på 5 modeller, MSIs (kassa) Ventus ligger på MSRP men ASUS OC är inte långt ifrån. Undrar om det blir några Prime Icke OC hos Inet.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av simpa975:

Det är just den här attityden som gör att NVIDIA kommer undan med en sån här prissättning. Är 5070ti rimligt prissatt relativt till dagens priser, ja kanske. Men vem i hela friden tycker att det är okej att betala 10 500-12 000 för en lower high-end GPU? Helt absurt. Sluta försvara företag som bara bryr sig om innehållet i din plånbok, dem bryr sig inte om dig eller mig. Jag kör enbart med Intel och säg vad man vill om det, jag stödjer åtminstone inte den här sortens practice.

Nej just det, intel har ju aldrig gjort något konsument-fintligt.. *host*olovligt mutande av oems*host*.

Så länge AMDs priser ligger i nivå med Nvidias så är det upp till dig att bevisa att utvecklingskostnaden inte ökat lika myvcet som priset. De nyare noderna är _markant_ dyrare än vad det var förr. Tror det var level1techs som uppskattade att enbart GPU-dien i 5090 kostade Nvidia över 300 USD.

Nvidias stora marginaler kommer från server-sidan.

Permalänk
Medlem

Med andra ord kan man lika väl köpa ett 4080, som jag antar att man hittar billigare.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Lägger in en önskan att SweC även testar VR med nya grafikkort.

Kanske blir tufft att göra vid varje grafikkortssläpp men ett VR-test med några utvalda kort ur olika segment mot slutet av året kanske skulle vara görbart.

Permalänk
Medlem

Säger bara kolla jayztwocents videos på 5070 ti o deras vidriga priser…

Jävla skit launch 5000 serien.

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

Förstår inte vad folk förvänta sig att 5070ti skulle vara bättre än 5080? Hur tänker ni nu?
Den ligger helt rätt i prestandan jämnfört med 5080 och priset

Meningen med nya generationer är väl att korten ska vara antingen snabbare eller energieffektivare eller billigare än föregående generation

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Avstängd

Slutsålt överallt