Skall man fylla alla minnesplatser på moderkortet?

Permalänk

Skall man fylla alla minnesplatser på moderkortet?

Har
Amd ryzen 9 5900x med TUF GAMING B550-PRO Moderkort
Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 128gb ram

Fick för mig att det bara är att fylla brickan "moderkortet" med minnen,eller är det bara onödigt?
Tänkte mest att så länge jag använder denna burk så maxar jag det hela
eller är det så att det blir för mkt för cpun.

Kör mest gaming i ren allmänhet.

mvh

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

För gaming är det mer troligt en flaskhals att fylla alla ram-slots eftersom chansen att XMP inte fungerar ökar. Har du dock lyckats få minnet rulla i 3600Mhz så är det lugnt, om än fortfarande onödigt mycket för just gaming.

Andra aktiviteter som exempelvis videoredigering drar dock nytta av det.

Permalänk
Medlem

Det gör absolut 0 att ha mer ram för gaming.
128gb är helt onödigt det också för gaming.

Chansen att få problem ökar också om du kör 4 stickor.

Så, nej.

Permalänk

DDR 5 kan det bli problem att köra 4 stickor. När det var nytt var det i stort sett omöjligt att köra 4 stickor över 5600, DDR 4 är det inga problem med 4 stickor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Nej, det blir bara tyngre för minneskontrollern. Funkar det i vettig hastighet och med bra timings så går det dock fint att köra så.

När vi pratar DDR4 så är det som kan påverka prestandan positivt vid samma frekvens det totala antalet ranks dina stickor har. När vi pratar om 32 GB-stickor så skulle jag dock anta att de är dual-rank?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Nej, det blir bara tyngre för minneskontrollern. Funkar det i vettig hastighet och med bra timings så går det dock fint att köra så.

När vi pratar DDR4 så är det som kan påverka prestandan positivt vid samma frekvens det totala antalet ranks dina stickor har. När vi pratar om 32 GB-stickor så skulle jag dock anta att de är dual-rank?

Har Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 64GB,bytte till 64gb och jämförde,innan med 128gb så körde tex jag call of duty 6 och tryckte på windows knappen och hamnande på websidan och då segade det fruktansvärt när man tryckte på olika flikar i webläsaren,nu inga problem.
Sedan så tog jag bort minnena som satt på svarta markerade platserna,nu bara minnen på gråmarkerade platserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av supra_jonny:

Har Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 64GB,bytte till 64gb och jämförde,innan med 128gb så körde tex jag call of duty 6 och tryckte på windows knappen och hamnande på websidan och då segade det fruktansvärt när man tryckte på olika flikar i webläsaren,nu inga problem.
Sedan så tog jag bort minnena som satt på svarta markerade platserna,nu bara minnen på gråmarkerade platserna.

Du kan omöjligt märka skillnad på att gå från 64 till 128 om det inte är så att du kör extrema saker på datorn
Om den gick segt med 64GB RAM så måste du haft nåt annat allvarligt fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du kan omöjligt märka skillnad på att gå från 64 till 128 om det inte är så att du kör extrema saker på datorn
Om den gick segt med 64GB RAM så måste du haft nåt annat allvarligt fel

Han har väl gått från 128 till 64 som jag tolkar texten.

Permalänk

Lånar tråden lite istället föratt göra en ny. Blir inte riktigt klok på detta, har googlat och kollat och hittat olika info var jag än kollar. Men har för tillfället 2x8GB Kingston Fury Beast 3200Mhz minnen och funderar på om man ska köpa 2st 8GB till. Men det som jag fastnar på är att CPU kan inte hantera 4st när man kollar på vissa sidor medans vissa sidor står det att alla Ryzen kan hantera 4st stickor.

Nån som är mer insatt i det som kan hjälpa mig på traven?
CPU: Ryzen 5 5500
MB: Asus TUF Gaming B550 Plus

Visa signatur

Ryzen 5 5500 - TUF Gaming B550 - Fury Beast - Asus RTX 4060 Dual OC Evo - i3 Neo White

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboDanne:

Lånar tråden lite istället föratt göra en ny. Blir inte riktigt klok på detta, har googlat och kollat och hittat olika info var jag än kollar. Men har för tillfället 2x8GB Kingston Fury Beast 3200Mhz minnen och funderar på om man ska köpa 2st 8GB till. Men det som jag fastnar på är att CPU kan inte hantera 4st när man kollar på vissa sidor medans vissa sidor står det att alla Ryzen kan hantera 4st stickor.

Hmm, Ryzen 5500 ser ut att vara baserad på laptop-varianten av Ryzen 5000, inte desktop-modellerna om jag förstår saken rätt. Då kan det mycket väl finnas en sådan begränsning trots allt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboDanne:

Det finns ingen sån begränsning, alla processorer som passar till det moderkortet kan hantera fyra stickor. Om någon hävdar något annat så handlar det nog mer om att det ofta inte går att köra fyra stickor i lika hög klockfrekvens som två, så om du väljer att stoppa i två till istället för att byta ut dem så kan du behöva sänka frekvensen.

Men fyra DDR4-3200-stickor av samma modell är troligtvis inget större problem, det är främst vid högre frekvenser eller med DDR5 som fyra stickor ofta är problematiskt. Jag kör själv med fyra DDR4-3200-stickor till lite äldre hårdvara (3900X + X570).

Permalänk
Skrivet av perost:

Det finns ingen sån begränsning, alla processorer som passar till det moderkortet kan hantera fyra stickor. Om någon hävdar något annat så handlar det nog mer om att det ofta inte går att köra fyra stickor i lika hög klockfrekvens som två, så om du väljer att stoppa i två till istället för att byta ut dem så kan du behöva sänka frekvensen.

Men fyra DDR4-3200-stickor av samma modell är troligtvis inget större problem, det är främst vid högre frekvenser eller med DDR5 som fyra stickor ofta är problematiskt. Jag kör själv med fyra DDR4-3200-stickor till lite äldre hårdvara (3900X + X570).

Toppen tack, Då så.
Tyckte oxå det lät konstigt och fick inte ihop det. Men man vet aldrig med dagens grejer. Höll på med överklockning osv på gamla goda tider med Abit NF7 osv och hade rätt bra koll på dåvarande grejer men fick lägga intresset på hyllan i ett antal år och har tagit sakta upp det igen och märker att det va inte som förr. hahah

Visa signatur

Ryzen 5 5500 - TUF Gaming B550 - Fury Beast - Asus RTX 4060 Dual OC Evo - i3 Neo White

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det var något liknande jag också skrev först ovan, innan jag insåg att Ryzen 5500 ser ut att vara baserad på laptop/APU-arkitekturen Cezanne, och därmed skiljer sig från desktop-arkitekturen Vermeer som vi alla är vana vid. Det verkar dock mycket riktigt som att den har stöd för 4 stickor.

https://www.amd.com/en/support/downloads/drivers.html/process...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det var något liknande jag också skrev först ovan, innan jag insåg att Ryzen 5500 ser ut att vara baserad på laptop/APU-arkitekturen Cezanne, och därmed skiljer sig från desktop-arkitekturen Vermeer som vi alla är vana vid. Det verkar dock mycket riktigt som att den har stöd för 4 stickor.

För processorn är det ingen större skillnad mellan en eller två stickor per kanal, det är oavsett lika många pinnar och samma kommandon. Så att bara ha stöd för en sticka per kanal skulle vara konstigt även för en laptop-krets, jag känner inte till någon processor med en sån begränsning.

Permalänk
Skrivet av blunden:

Det gick utan några kontigheter. Gick att sätta DOCP/XMP på vald hastighet (3200) och timings behölls som det va med 2st stickor.

Tack allihopa för lite klargörande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av supra_jonny:

Ursäkta frågan men vad hade du tänkt att 128 gb ram skulle vara bra till? Ha en miljard flikar igång samtidigt som du har 100 spel igång? 64 är ju grov overkill det med.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

För processorn är det ingen större skillnad mellan en eller två stickor per kanal, det är oavsett lika många pinnar och samma kommandon. Så att bara ha stöd för en sticka per kanal skulle vara konstigt även för en laptop-krets, jag känner inte till någon processor med en sån begränsning.

Ja, det är sant. Var dock inte ens säker på om den hade dual channel, och hade inte tid att kolla upp det. De där laptop/APU-baserade modellerna har diverse andra nackdelar så hade inte förvånat mig om det fanns sådana begränsningar också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På tal om att fylla alla platser gjorde jag det nyligen. Då började datorn bete sig konstigt med frysningar och omstart helt utan felmeddelande direkt efter att jag startat datorn. Sedan fungerade den fint i timtals. Det beteendet upphörde när jag tog ut två SIMM:ar. Underligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Ursäkta frågan men vad hade du tänkt att 128 gb ram skulle vara bra till? Ha en miljard flikar igång samtidigt som du har 100 spel igång? 64 är ju grov overkill det med.

Kan ju också vara bra att framtidssäkra, med tanke på att det börjar komma spel nu som pressar RAM kraven uppåt. Flight Simulator 2024 har ju redan 64GB som rekommenderad specs.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

På tal om att fylla alla platser gjorde jag det nyligen. Då började datorn bete sig konstigt med frysningar och omstart helt utan felmeddelande direkt efter att jag startat datorn. Sedan fungerade den fint i timtals. Det beteendet upphörde när jag tog ut två SIMM:ar. Underligt.

Inte så underligt egentligen. 4 stickor pressar minneskontrollern hårdare än två. Den var helt enkelt inte stabil i den hastighet och med de timings du försökte köra.

Därför var det så problematiskt när Gamers Nexus släppte en dåligt researchad video om att 4 stickor resulterade i högre prestanda än 2. Har lett till en massa suboptimala konfigurationer.

Visa signatur

Permalänk

Tack alla för info visst funkar det bättre med 2 stickor helt klart. så nu får jag köra på 2st 32gb,helt enkelt moderkortets begränsning av användande av alla platser.

Men en annan fråga då! lönar det sig att köra med högre mhz än det jag har nu i spel?
Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 64gb

Detta klarar moderkortet enligt spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av supra_jonny:

helt enkelt moderkortets begränsning av användande av alla platser.

Men en annan fråga då! lönar det sig att köra med högre mhz än det jag har nu i spel?
Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 64gb

Nej, det är troligare att det är din processors minneskontroller som inte orkar med. Visst kan moderkortet också spela in, men sannolikt inte förrän vid betydligt högre frekvenser.

Högre frekvens och tightare timings påverkar båda prestandan även i spel, ja. Huruvida du skulle märka skillnaden i annat än benchmarks varierar lite från spel till spel. Förmodligen kan du överklocka stickorna du har och manuellt tighta till dina timings om du vill, men det kräver ju lite detaljkunskap för att få rätt och stabilt.

Visa signatur