Permalänk
Medlem

Toshiba Satellite Z30-A

Kunde inte hitta något direkt om Toshiba Satellite Z30-A, främst 1E8 och 1E9 någonstans.

Fått höra/läst att Satelliten är ungefär som Toshibas Portégé minus några saker, som trackpaden, krypterings modul? och lite
sånt. Är dock inget jag letar efter ändå.

Någon som testat Satelliten? Hur står den sig mot annars kända Zenbook och MB Air?

Specifikationerna kontra priset verkar rätt bra tycker jag.

Blev lite sugen på köpa en. Tanken är att ha datorn främst att använda i skolan, streama film och lite sånt. Dock inga krävande
spel eller liknande.

Ge gärna lite input

Permalänk
Skrivet av gårdemyr:

Kunde inte hitta något direkt om Toshiba Satellite Z30-A, främst 1E8 och 1E9 någonstans.

Fått höra/läst att Satelliten är ungefär som Toshibas Portégé minus några saker, som trackpaden, krypterings modul? och lite
sånt. Är dock inget jag letar efter ändå.

Någon som testat Satelliten? Hur står den sig mot annars kända Zenbook och MB Air?

Specifikationerna kontra priset verkar rätt bra tycker jag.

Blev lite sugen på köpa en. Tanken är att ha datorn främst att använda i skolan, streama film och lite sånt. Dock inga krävande
spel eller liknande.

Ge gärna lite input

aldrig riktigt fått kvalitetskänslan på Toshibas datorer. dom gånger som kunder kommit in med dom så är det värmeproblem/RMA/ dåligt byggda.
iofs det är inga monster med magnesium chassin direkt utan mer basics köpta på elgiganten.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

aldrig riktigt fått kvalitetskänslan på Toshibas datorer. dom gånger som kunder kommit in med dom så är det värmeproblem/RMA/ dåligt byggda.
iofs det är inga monster med magnesium chassin direkt utan mer basics köpta på elgiganten.

Ok låter inget vidare! Kanske inte gäller Satelliten eller Portégé laptopsen.

Ingen som har annan input?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av gårdemyr:

Ok låter inget vidare! Kanske inte gäller Satelliten eller Portégé laptopsen.

Ingen som har annan input?

Skickades från m.sweclockers.com

jo var Satellite fast billiga plastchassin sålda till 40-70åringar som blir pålurade billigaste skräpdatorerna är ju likadant med Acer, HP, Compaq, pacard bell,
har du en normal Svensk så kan dom flesta säljare på siba, MM, Elgiganten. snacka omkull dom lätt.

en bra sida kolla omdömen är http://www.notebookcheck.net/ du kan ta liknande modeller om du inte hittar exakt samma då chassi, kylning, tangentbord, skärm, osv brukar vara samma
det som skiljer är ju processorn, minne, hårddiskar, (batteritid)

sen gör du likadant med processorn vad har den för/nackdelar om den sitter i andra datorer som dom testat hur funkar dom?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Har en Satellite A50. Har bytt moderkort+hårddisk i den på reklamation, dessutom suger batteritiden och touchpaden get. I övrigt gav den väldigt mycket prestanda för pengarna. Räkna med att alltid ha med dig laddaren och en trådlös mus så är det en helt ok lappy.

Kylningen är också underdimensionerad. Datorn har en i7 4700MQ som är konstant underklockad pga höga temperaturer.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

jo var Satellite fast billiga plastchassin sålda till 40-70åringar som blir pålurade billigaste skräpdatorerna är ju likadant med Acer, HP, Compaq, pacard bell,
har du en normal Svensk så kan dom flesta säljare på siba, MM, Elgiganten. snacka omkull dom lätt.

en bra sida kolla omdömen är http://www.notebookcheck.net/ du kan ta liknande modeller om du inte hittar exakt samma då chassi, kylning, tangentbord, skärm, osv brukar vara samma
det som skiljer är ju processorn, minne, hårddiskar, (batteritid)

sen gör du likadant med processorn vad har den för/nackdelar om den sitter i andra datorer som dom testat hur funkar dom?

Ska ta och kolla notebookcheck.net, tack för tipset!

Skrivet av JamesBanana:

Har en Satellite A50. Har bytt moderkort+hårddisk i den på reklamation, dessutom suger batteritiden och touchpaden get. I övrigt gav den väldigt mycket prestanda för pengarna. Räkna med att alltid ha med dig laddaren och en trådlös mus så är det en helt ok lappy.

Kylningen är också underdimensionerad. Datorn har en i7 4700MQ som är konstant underklockad pga höga temperaturer.

Ajdå låter inte väldigt trist och inget jag direkt är sugen på uppleva själv. Inte nu när min Zenbook har strulat ända sedan jag köpte den. Vill ha en dator med bra bang-for-the-buck och som fungerar felfritt!

Permalänk
Medlem

Någon som har mer input kring Z30? Verkar väldigt prisvärd.

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad av Z30. Ganska få inlägg på; http://forum.notebookreview.com/toshiba/751925-2014-toshiba-p.... Men jag tycker att de flesta verkar vara riktigt nöjda.
Ska tydligen vara enkelt att byta SSD, RAM och nic. Oklart om man bryter garantin.

Skulle vara intressant att höra mer från någon som äger Z30.

Permalänk
Medlem

Haft toshiban ca 4 dagar nu.
Toshiba Z30-A, verkar bra med Linux enligt den info jag hittat (gäller bara att välja en Linux med senaste kernel 3.17 för att själv slippa instalera drivruntiner av-på knappar för tangentbordsbelysning samt vissa touchpad-funktioner typ tvåfinger scroll) 
Testade precis med Linux Mint Live bootad från USB-sticka, den bootade direkt och jag kunde surfa in på sweklicker utan problem. Har dock inte hårdtestat under Linux eftersom jag är ganska oerfaren i den miljön.

bakgrund till min jämförelse:
Köpte en Asus Zenbook UX330LN med QHD skärm kring jul, men lämnade tillbaka den pga jag inte klarar av jobba med blank skärm, samt att färgåtergivningen var katastrofal (gult visades som senapsgrönt, den fix som finns sänker batteritiden ytterligare), samt att jag inte var särskilt imponerad av batteritiden. Den hade bra byggkvalitet, chassit var bra, men saknar t.ex ethernet-jack så då ryker USB portar om an behöver sådant.
Hittade på mellandagsrea för 4990kr Lenovo Ideapad u330p (i5 4210U, 8GB ram, 128 GB SSD, matt skärm 1366x768, bakgrundsbelyst tangentbord, stabilt Metallchassi nästan i klass med Zenbook u303ln, klart bättre än min numera trasiga samsung np530u3c ultrabook där gångjärns-detalj i plast sprack, även skärmpanelen på lenovon är tydligare än samsungen)
Väger några gram mer bara. Lenovo Ideapad u330p nackdelen jämfört med Zenbook ux303ln är att skärmen inte är FHD/IPS, samt att fläkten låter mer än på zenbook, och WiFi saknar 5Gz bandet + endast vissa wifi-kort är whitelisted I BIOS. Min gamla samsung hade också väldigt snäll fläkt som i princip var tyst föutom under långa krävande beräkningar i matlab/gephi.
Min erfarenhet är att laptops större än 13”-14" som väger mer än 1.5kg är för stort/tungt för att bära med sig till jobb/skola etc varje dag, eftersom det blir 2kg inklusive neoprenfodral/laddare/mus. Stabilt metallchassi är att föredra så man slipper spräckta/knäckta plast-delar.

Side by side jämförelse Toshiba Satellite Z30-A/Lenovou330p/Samsun 530u3c:
Toshiban har ljus-starkare skärm, matt utan jobbiga reflektioner. Verkligen bra färgåtergivning. TOshiba klar vinnare här.
allt på lenovon ser ut som det har ett blått filter om man jämför side by side.. jag jämförde med 1080p trailern till senaste Hobbit filmen. (har dock inte stört mig på lenovo skärmen.)
När jag justerat DIP-scaling till 125% på toshiban blir text+ikoner lagom stora för att kunna arbeta utan att anstränga ögonen, samtidigt som man fortfarande får märkbart mkt mer arbetsutrymme på på skärmen jämfört med 1366*768 som jag haft på mina 2 tidigare ultrabooks.

Toshiba har lite skönare tangentborg om man frågar mig, (påminnner mycket om samsungen och lite lik zenbook), kortare slagläng på tangenterna än på lenovons “Acutype keyboard” som kräver lite mer kraft att skriva på. Smaksak helt enkelt. (Däremot blir lenovons tangenter trackpad “kladdiga” det känns inte lika mkt på de andra när de blir smutsiga, jagtror det har med den väldigt jämna plasten på lenovon att göra, man känner smutsen tydligare helt enkelt, så får rengöras med sprit-servett oftare.)

vid max belastning är lenovon tystare än toshiban, vid medium belastning är toshiban tystare än lenovon.
vi låg belastning är båda knäpp tysta (fläktarna är av..) Samsungen är dock klart tystast vi hög belastning
Detta testades med cpu-belastning via prime95

Högtalar-ljudet är starkare och fylligare i lenovon, toshiban är lite klenare, men klart godkänd.

Musplattan/trackpaden är skönast på toshiban (den är lite sträv, och ger bra respons) , då jämför jag med leonovou330p, asus zenbook ux303ln (som har jobbig starkt klickljud, som är ganska märkbart även “basregistret” pga chassits akustik), och samsungen (som också har ganska starkt klickljud men “ljusare” än zenbooken”)

Vansinnig bra batteritid vid lågintensiv användning (surf/office/youtube etc) på Toshiban jämfört med Lenovou330p och Asus-Ux303LN QHD. (Samsungen är ivy-bridge så den har kortare batteritid än alla Haswell jag provat.)

Toshiban har Snabb SSD (490 MB/s sequential read, 450 MB/s write sequential) (Score 880 I AS SSD bencmark), (lenovons SSD något lånsammare skrivegenskaper och benchmark score: 793)
Toshiba SD-kort läsaren är djup så inget sticker ut när man stoppar i SDHX/SDXC minne så jag använder den som extra lagringsplats för sådana filer som inte behöver max-acceshastighet eftersom kortet kan sitta i hela tiden även under transport. så där har man lätt massa extra (och utbytbart) lagringsutrymme.

på Toshiban fick jag ut cirka 70MB/s read och 50 MB/s write för sekvenstiell data på samsung Pro SDHC UHS-I 32GB kortet (som är specat 90/80 read write)
Funderade på att upgradera SSD storleken, men eftersom det är SSD "på sticka" så hoppar jag över det eftersom jag har SDHC lagringen, och jag slipper gärna öpnna datorn innan garantin går ut om det intebehövs.
Toshiba WiFi är ett intel AC 3160, så det är lite bantat jämfört med inte-värstingen AC7260, hade inga problem att tanka ner filer i 60-70 Mbit på en 100/10 lina.
Enda gången fläkten varit igång var när windows update drog 50% cpu, annasr har den varit helt tyst när jag normal-använt den (office/surf/youtube HD).
Om man belastar processorn med tunga beräkningar upp mot 90% så blir fläkten lite störande ( jag testade med prime95http://www.mersenne.org/download/#download ).
när man kollar 1080p film drar processorn 3-4% max (eftersom mediaspelarien utnyttjar det inbyggda intel grafikkortet)

Länkar nedan artikel där man kan se byggkvaliten och insidan på Toshiba z30 familjen.
"protege" är business varianten med en del extra funktioner som är överflödiga. (4G/3G/LTE , dockningsbar, trusted computing platfrom, remote administration och lite annat sådant)
satellite modellerna är lite "enklare", men bygger på samma moderkort, skal och BIOS.
OBS! skärmen på toshiban är numera updaterad till FHD så det är bättre skärm än recenssionen som är lite gammal. Denna review har bra bilder på insidan också så man ser hur lätt det är att kommma åt göra service om man vill upgradera/byta något.
http://www.notebookcheck.net/Review-....108290.0.html

Det första jag gjorde var att avinstalera antivirus och all bloatware/spel, sedan köra windows update för det var mkt som behövd updateras, därefter har det flutit på.
Var lite osäker på wifi kortet eftersom jag aldrig hört talas om det innan, men nu när jag testat det och inte har några problem så känner jag mig nöjd. Kan tilläggas att jag testat mot ASUS RT-N66U och RT-AC68U routers.
Jag jämförde inte asus-zenbook wifi sida vid sida med dom andra tre.
Zenbooken hade jag cirka 5 dagar kring jul.
Lenovon har jag haft ca 2-3 veckor.
Toshiban har jag haft 4 dagar.
Samsung np530u3c över 2år

Slutsats: personligen tycker jag Toshiba z30 är mest prisvärd och bäst over-all-produkt-design.
Vissa kategorier får den stryk i:
“tystast fläkt vid hög belasstning”(samsung vinnare)
“fetast högtalare” (lenovo vinnare)
“stabilast chassi” (där delas förstaplats av asuszenbook och lenovo u330p. Toshibans magnesium-chassi slår dock alla plast-chassin jag stött på, det är skärmdelen som är tunn vilket påverkar “känslan” men jag har sett folk lyfta den I skärmen på youtube https://www.youtube.com/watch?v=ALKL4aQxi68#t=350 )

Permalänk
Medlem

Tack för informationen !

- Upplever du dåligt motstånd gällande skärmgångjärnen, dvs att skärmlocket rör sig lätt ? (läste att någon upplevde det som problem)
(edit: såg youtube-klippet. Det såg absolut inte ut som dåligt motstånd i gångjärnen när han höll i skärmen)

- Är det klarlagt att man bryter garantin om man öppnar datorn för byte av t.ex SSD ? Jag har en Samsung 830 som jag tänkte trycka in och borde passa ? Har även AC7260 som jag tänkte skicka in.

Tack igen !

-

Permalänk
Medlem

Angående garanti har jag ingen aning, kolla gärna upp det och posta här sen.
Jag brukar vänta med upgrades till jag vet om jag är nöjd med grundproukten.

det är mSATA 2.5" som gäller i Z30 vad jag kan se tyvärr, din Samsun 830 har S-ATA anslutning antar jag.
kolla bilderna här, är tydligt.
http://www.myfixguide.com/manual/toshiba-portege-z30-a-disass...

AC7620 får du googla om den har stöd i BIOS..
men det verkar så för andra Z30 modeller iallafall ..
http://www.toshiba.com/us/computers/laptops/portege/Z30/Z30-A...

Skärmen har lagom motstånd, men inte lika mycket som i youtube videon, om jag lyfter den som han gör så ökar öppnings-vinkeln.

update:
Skriver från Linux mint nu, testar skärmupplösning 1440*900 känns ok för mina ögon på 13",
1600*1024 funkar också fint med fontsize till 16 i firefox för att det skall bli lagom.
1920*1080 är också ok med fonsize 16 i Firefox.. ändrade till 11 för "system fonten"
DPI scaling i Linux Mint är "steglös" (heltal) verkar funka mycket bra. Smidigt att man ser hur scalingen ändras direkt till kkillnad från i windows där man måste logga ut innan ändringarna märks.

Ser att jag kommer behöva luska ut hur man ordnar batteri-management under linux, samt palm rejection på clickpaden: http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=49&t=182761
mint@mint ~ $ uname -a
Linux mint 3.13.0-24-generic #46-Ubuntu SMP Thu Apr 10 19:11:08 UTC 2014 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
Men först får jag updatera till nyare kernel ( 3.17 ) .. verkar som att den nyare hårdvaran från z30 är bättre integrerad (motsvarande nyare "drivrutiner" eller vad det kallas under linux ) med kernel 3.17
linuxanvändare verkar nöjda överlag verkar det som.
http://lopucha.net/Linux_on_Toshiba_Portege_Z30-A-12N/
http://linuxontoshiba.blogspot.se/2014/03/fedora-20-on-porteg...
http://linuxontoshiba.blogspot.se/

nu blir det att switcha tillbaka will windows och få lite vanligt jobb gjort kommer förmodligen instalera linux som dualbook hyffsat snart, kändes väldigt smidigt att grund-konfigurera linux jämfört med allt windows-pillande och begränsningar i DPI etc.. har som sagt nästan ingen erfarenhet av linux men fick toshiban att spela OK/fint på första försöket

Permalänk
Medlem

Bra feedback. Är mycket nära att slå till på Z30 nu. Electroworld säljer Z30-A-1DJ för 6995:-. http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...

Är ute efter en ultrabook med bra batteritid, lågg vikt och matt skärm. Bra touchpad och tangentbord är också viktigt samt VGA utgång. Hittar ingen bättre än Z30 under 10 000 kr.

Permalänk
Medlem

Fick min Z30-A-1DJ idag. Är väldigt nöjd än så länge. Den är väldigt lätt och smidig men samtidigt välbyggd. Z30 är mycket praktisk som arbetsdator eftersom den både har VGA och ethernet-port, något som många ultrabooks saknar. Fattar inte att Z30 inte är populärare, den har väldigt få kompromisser till ett bra pris.

Permalänk
Medlem

Var nära att jag skaffa en Toshiba Z30 A som ny arbetsdator, men till slut ville jag ha en 15,6 istället

Dock aldrig förstått varför man skulle vilja ha VGA port på sin arbetsdator till, VGA på datorer skärmar, laptops m.f borde vara utrotat sen länge idag, ser det bara som en nackdel om det finns VGA på nått jag skaffar,

Var 10 år sen jag sist koppla in nått i en VGA port

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Var nära att jag skaffa en Toshiba Z30 A som ny arbetsdator, men till slut ville jag ha en 15,6 istället

Dock aldrig förstått varför man skulle vilja ha VGA port på sin arbetsdator till, VGA på datorer skärmar, laptops m.f borde vara utrotat sen länge idag, ser det bara som en nackdel om det finns VGA på nått jag skaffar,

Var 10 år sen jag sist koppla in nått i en VGA port

Fortfarande har många projektorer vga ute på arbetsplatserna. Om man bortser från det så är vga ganska värdelöst att ha.

Permalänk
Medlem

Nu har jag använt Z30 några veckor och måste säga att jag är fantastiskt nöjd. Hittar i princip ingen svaghet med denna laptop förutom trackpaden som är lite för känslig. Den är underbart lätt, den matta skärmen är riktigt bra och byggkvaliteten är solid. Får ut mellan 6-9 timmar batteritid beroende på aktivitet.

Permalänk
Medlem

Tänkte ta och bumpa tråden med min erfarenhet av att äga en Toshiba Z30-A-199.

Hela köpet började med jag fick tag på datorn då det råkade vara kampanj på den. Prislappen på strax under 8000 kr och den hårdvara jag fick gjorde att jag slog till. Modellen jag har har en Intel Core i5-4210U, 16 Gb RAM, 512 gb SSD, Intel HD4400, 13.3" Full HD IPS panel med 1920x1080 upplösning, inbyggt 3G/4G modem, bakgrundsbelyst tangentbord och ett batteri som ska ge upp mot 10 timmar drifttid. En fenomenal paketlösning av hårdvara och pris. Dock är jag allergisk mot enheter med inbyggt batteri för jag tycker om att ha med mig ett extra batteri och kunna byta när som helst när jag är ute på fältet, men det fick bli ett köp ändå.

Tyvärr fick jag erfara vid leverans att enheten inte alls var i nyskick. Dels var tangentbordet trasigt och en av tangenterna hade lossnat från fästena på en av tangenterna som lutade sig i 45-graders vinkel på ena sidan när man tryckte på den. Sedan verkar skärmen ha fått sig en kyss för den är helt sne och hade en 5-6 mm glapp på högra sidan. Tog upp detta med återförsäljaren och det blev diskussion om att antingen returnera enheten och få mellanskillnaden för att köpa en annan modell, eller behålla mot ett prisavdrag. Jag fick faktiskt ytterligare 3000 kr i rabatt, vilket gjorde att slutpriset för maskinen landade på knappt 5000 kr. Värt att nämna är att den fick åka tillbaka till serviceverkstaden för att få skärmen utbytt eftersom det täcktes tydligen av garantin. Fick tillbaka datorn i princip fabriksnytt skick.

Det som är intressant med datorn är att hårdvaran fungerar i princip felfritt under Linux. Det finns naturligtvis ett och annat litet problem kvar, bland annat ett störande problem med det inbyggda 3G/4G-modemet. Somnar datorn när jag använder mig av den så klarar den inte av att återuppta uppkopplingen med den, utan kräver en total omstart. Nu kanske något Linux-geni där ute kan fixa problemet, men jag har inte hunnit (eller lyckats) med det än.

Efter att ha haft datorn som min trotjänare i ca 6 månader finns det några saker som är värda att nämna om den:

- Endast 1,2 kg tung så är den väldigt lätt att ha med sig.

- 10 timmar batteritid kan man få ut om man arbetar sparsamt utan att vara uppkopplad. Konstant uppkopplad via wlan ger mig ca 7 timmar batteri och 3G/4G runt 5-6 timmar.

- VGA/HDMI. VGA är old school, men praktiskt att ha ifall man stöter på en projektor ibland. HDMI löser det mesta andra. Jag störs inte av att det finns en VGA-anslutning även om det kan kännas något förlegat år 2015.

- Tangentbordet är något tvivelaktigt i kvalitet. Dels är det extremt tunt och sitter inte alls fastskruvat i chassit. Den vilar i en liten plastvagga där undersidan består av rätt grov honeycomb mesh (ett nät med formen av honungskaka) vilket gör att det finns ganska mycket fjong över vissa delar av bordet (speciellt i dom områdena där tangenten vilar rakt på en öppning i nätet där en bärande "balk" inte finns i närheten). Det som håller tangentbordet på plats är dubbelhälftande tejp och visst tryck från övre halvan av chassit. Den dubbelhäftande tejp som medföljde det trasiga tangentbordet var också i högsta grad undermålig. Eftersom Toshiba då var snälla att skicka ett helt nytt tangentbord till mig från Tyskland, så var det bara att skruva isär enheten och byta själv. Då bytte jag ut tejpen också mot en som är betydligt starkare. Nu har dock Toshiba ändrat på sina rutiner och man får helt enkelt skicka in datorerna till en verkstad i Växjö som sköter om servicen på dem. Fullständig skitlösning med tangentbordet tycker jag, men jag antar att Toshiba fått kompromissa på flera håll om de velat få ner vikten så mycket som möjligt. För övrigt är jag rädd att jag kommer skriva sönder tangentbordet över tid. Några tangenter "klickar" på ett oroväckande sätt när man försiktigt rör ovansidan. Lite som att "fästena" som håller fast tangenterna är på väg att ge upp och snart har man fler tangenter som står i 45-graders lutning. Tangentbordet är inte av någon vidare kvalitet, vilket man borde kunna förvänta sig av en dator i den här prisklassen.

- Kylningen. Detta är en något intressant lösning. Fläkten känns lite av minsta laget och intagshålen på undersidan är också rätt små. Väsnas ganska duktigt när belastar processorn och/eller grafikchipset. Sedan sitter utblåset på baksidan och inte på sidan. En halvan av utblåset blåser varm luft ned mot skrivbordet, den andra mot skärmens nederkant. Detta gör att plasten vid skärmens nederkant, och ibland även en del av bildskärmen, blir betydligt varmare än vad de annars skulle vara. Om detta har någon större betydelse i praktiken och över tid vet jag inte, men det känns inte som en genomtänkt lösning. Hade nog varit bättre att sätta någon USB-port på baksidan istället och utblåset på sidan, men det skiter sig också på tanke på att skärmen täcker hela baksidan och skulle lägga sig som ett lock över alla portarna. En omdesign av det hela hade nog resulterat i en något tjockare enhet, men det kanske det hade varit värt?

Trots en del brister och funderingar kring maskinen så är jag relativt nöjd med den. Speciellt när jag fick den till ett så pass bra pris. Tror nypriset ligger på runt 15 000 och då anser jag inte att den här maskinen är värd pengarna. Inte när man får ett tangentbord som inte ens sitter fastskruvat utan fasttejpat och inbyggt batteri. Hade Toshiba lagt på en mer genomtänkt lösning på tangentbordet och möjligtvis kylningen, samt haft ett batteri man själv kan byta när som helst så hade maskinen varit betydligt bättre och värt sitt pris.

Men för 5000 kr har jag ändå fått mycket hårdvara och glädje, trots den något jobbiga känslan att vara mer beroende av vägguttag än att bara kunna byta batteri när det behövs. Är dock skeptisk till att köpa en Toshiba i framtiden igen.

Permalänk

Jag har fortfarande denna laptop i min ägo och den fungerar fortfarande bra. Har installerat W11. Jag kan dock inte hitta de senaste drivrutinerna någonstans? Använder Satellite samma som Portege Z30-A? Vill kunna se vilka versioner som är de senaste.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5