Haft toshiban ca 4 dagar nu.
Toshiba Z30-A, verkar bra med Linux enligt den info jag hittat (gäller bara att välja en Linux med senaste kernel 3.17 för att själv slippa instalera drivruntiner av-på knappar för tangentbordsbelysning samt vissa touchpad-funktioner typ tvåfinger scroll)
Testade precis med Linux Mint Live bootad från USB-sticka, den bootade direkt och jag kunde surfa in på sweklicker utan problem. Har dock inte hårdtestat under Linux eftersom jag är ganska oerfaren i den miljön.
bakgrund till min jämförelse:
Köpte en Asus Zenbook UX330LN med QHD skärm kring jul, men lämnade tillbaka den pga jag inte klarar av jobba med blank skärm, samt att färgåtergivningen var katastrofal (gult visades som senapsgrönt, den fix som finns sänker batteritiden ytterligare), samt att jag inte var särskilt imponerad av batteritiden. Den hade bra byggkvalitet, chassit var bra, men saknar t.ex ethernet-jack så då ryker USB portar om an behöver sådant.
Hittade på mellandagsrea för 4990kr Lenovo Ideapad u330p (i5 4210U, 8GB ram, 128 GB SSD, matt skärm 1366x768, bakgrundsbelyst tangentbord, stabilt Metallchassi nästan i klass med Zenbook u303ln, klart bättre än min numera trasiga samsung np530u3c ultrabook där gångjärns-detalj i plast sprack, även skärmpanelen på lenovon är tydligare än samsungen)
Väger några gram mer bara. Lenovo Ideapad u330p nackdelen jämfört med Zenbook ux303ln är att skärmen inte är FHD/IPS, samt att fläkten låter mer än på zenbook, och WiFi saknar 5Gz bandet + endast vissa wifi-kort är whitelisted I BIOS. Min gamla samsung hade också väldigt snäll fläkt som i princip var tyst föutom under långa krävande beräkningar i matlab/gephi.
Min erfarenhet är att laptops större än 13”-14" som väger mer än 1.5kg är för stort/tungt för att bära med sig till jobb/skola etc varje dag, eftersom det blir 2kg inklusive neoprenfodral/laddare/mus. Stabilt metallchassi är att föredra så man slipper spräckta/knäckta plast-delar.
Side by side jämförelse Toshiba Satellite Z30-A/Lenovou330p/Samsun 530u3c:
Toshiban har ljus-starkare skärm, matt utan jobbiga reflektioner. Verkligen bra färgåtergivning. TOshiba klar vinnare här.
allt på lenovon ser ut som det har ett blått filter om man jämför side by side.. jag jämförde med 1080p trailern till senaste Hobbit filmen. (har dock inte stört mig på lenovo skärmen.)
När jag justerat DIP-scaling till 125% på toshiban blir text+ikoner lagom stora för att kunna arbeta utan att anstränga ögonen, samtidigt som man fortfarande får märkbart mkt mer arbetsutrymme på på skärmen jämfört med 1366*768 som jag haft på mina 2 tidigare ultrabooks.
Toshiba har lite skönare tangentborg om man frågar mig, (påminnner mycket om samsungen och lite lik zenbook), kortare slagläng på tangenterna än på lenovons “Acutype keyboard” som kräver lite mer kraft att skriva på. Smaksak helt enkelt. (Däremot blir lenovons tangenter trackpad “kladdiga” det känns inte lika mkt på de andra när de blir smutsiga, jagtror det har med den väldigt jämna plasten på lenovon att göra, man känner smutsen tydligare helt enkelt, så får rengöras med sprit-servett oftare.)
vid max belastning är lenovon tystare än toshiban, vid medium belastning är toshiban tystare än lenovon.
vi låg belastning är båda knäpp tysta (fläktarna är av..) Samsungen är dock klart tystast vi hög belastning
Detta testades med cpu-belastning via prime95
Högtalar-ljudet är starkare och fylligare i lenovon, toshiban är lite klenare, men klart godkänd.
Musplattan/trackpaden är skönast på toshiban (den är lite sträv, och ger bra respons) , då jämför jag med leonovou330p, asus zenbook ux303ln (som har jobbig starkt klickljud, som är ganska märkbart även “basregistret” pga chassits akustik), och samsungen (som också har ganska starkt klickljud men “ljusare” än zenbooken”)
Vansinnig bra batteritid vid lågintensiv användning (surf/office/youtube etc) på Toshiban jämfört med Lenovou330p och Asus-Ux303LN QHD. (Samsungen är ivy-bridge så den har kortare batteritid än alla Haswell jag provat.)
Toshiban har Snabb SSD (490 MB/s sequential read, 450 MB/s write sequential) (Score 880 I AS SSD bencmark), (lenovons SSD något lånsammare skrivegenskaper och benchmark score: 793)
Toshiba SD-kort läsaren är djup så inget sticker ut när man stoppar i SDHX/SDXC minne så jag använder den som extra lagringsplats för sådana filer som inte behöver max-acceshastighet eftersom kortet kan sitta i hela tiden även under transport. så där har man lätt massa extra (och utbytbart) lagringsutrymme.
på Toshiban fick jag ut cirka 70MB/s read och 50 MB/s write för sekvenstiell data på samsung Pro SDHC UHS-I 32GB kortet (som är specat 90/80 read write)
Funderade på att upgradera SSD storleken, men eftersom det är SSD "på sticka" så hoppar jag över det eftersom jag har SDHC lagringen, och jag slipper gärna öpnna datorn innan garantin går ut om det intebehövs.
Toshiba WiFi är ett intel AC 3160, så det är lite bantat jämfört med inte-värstingen AC7260, hade inga problem att tanka ner filer i 60-70 Mbit på en 100/10 lina.
Enda gången fläkten varit igång var när windows update drog 50% cpu, annasr har den varit helt tyst när jag normal-använt den (office/surf/youtube HD).
Om man belastar processorn med tunga beräkningar upp mot 90% så blir fläkten lite störande ( jag testade med prime95http://www.mersenne.org/download/#download ).
när man kollar 1080p film drar processorn 3-4% max (eftersom mediaspelarien utnyttjar det inbyggda intel grafikkortet)
Länkar nedan artikel där man kan se byggkvaliten och insidan på Toshiba z30 familjen.
"protege" är business varianten med en del extra funktioner som är överflödiga. (4G/3G/LTE , dockningsbar, trusted computing platfrom, remote administration och lite annat sådant)
satellite modellerna är lite "enklare", men bygger på samma moderkort, skal och BIOS.
OBS! skärmen på toshiban är numera updaterad till FHD så det är bättre skärm än recenssionen som är lite gammal. Denna review har bra bilder på insidan också så man ser hur lätt det är att kommma åt göra service om man vill upgradera/byta något.
http://www.notebookcheck.net/Review-....108290.0.html
Det första jag gjorde var att avinstalera antivirus och all bloatware/spel, sedan köra windows update för det var mkt som behövd updateras, därefter har det flutit på.
Var lite osäker på wifi kortet eftersom jag aldrig hört talas om det innan, men nu när jag testat det och inte har några problem så känner jag mig nöjd. Kan tilläggas att jag testat mot ASUS RT-N66U och RT-AC68U routers.
Jag jämförde inte asus-zenbook wifi sida vid sida med dom andra tre.
Zenbooken hade jag cirka 5 dagar kring jul.
Lenovon har jag haft ca 2-3 veckor.
Toshiban har jag haft 4 dagar.
Samsung np530u3c över 2år
Slutsats: personligen tycker jag Toshiba z30 är mest prisvärd och bäst over-all-produkt-design.
Vissa kategorier får den stryk i:
“tystast fläkt vid hög belasstning”(samsung vinnare)
“fetast högtalare” (lenovo vinnare)
“stabilast chassi” (där delas förstaplats av asuszenbook och lenovo u330p. Toshibans magnesium-chassi slår dock alla plast-chassin jag stött på, det är skärmdelen som är tunn vilket påverkar “känslan” men jag har sett folk lyfta den I skärmen på youtube https://www.youtube.com/watch?v=ALKL4aQxi68#t=350 )