Permalänk
Medlem

Gå direkt till Wifi 7?

Funderar slänga in ett nätverkskort till stationära så även stationära blir trådlöst. Det är bara den som kör trådat.

Min router stöder dock bara upp till WiFi 6. Kollade priser så skiljer det inte så mycket mellan Wifi 6 och 7. Ska jag slå direkt på ett nätverkskort med Wifi 7? Jag vet absolut att jag inte kommer fördelen med Wifi 7 eftersom routern stöder inte det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det beror på flera saker:
- Spelar du spel där låg ping är viktigt? Typ FPS- eller RTS-spel. I så fall skulle jag avråda från Wifi överhuvudtaget.
- Har du tänkt att uppgradera till Wifi 7 senare av andra anledningar?
- Hur mycket dyrare är kortet med Wifi 7 än Wifi 6?
- Hur långt avstånd har du mellan router och stationära datorn? Är det flera väggar mellan? I så fall kan det vara värt att prioritera ett kort med bra antenn snarare än högre versionsnummer.
- Har du okej täckning med 5 GHz som det är nu eller är det många grannar som också har trådlösa nät? Har din Wifi6-router stöd för 6 GHz (s.k. Wifi 6E)? Se i så fall till att du köper ett kort som har stöd för det också.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Funderar slänga in ett nätverkskort till stationära så även stationära blir trådlöst. Det är bara den som kör trådat.

Min router stöder dock bara upp till WiFi 6. Kollade priser så skiljer det inte så mycket mellan Wifi 6 och 7. Ska jag slå direkt på ett nätverkskort med Wifi 7? Jag vet absolut att jag inte kommer fördelen med Wifi 7 eftersom routern stöder inte det.

Steget från wifi 4 till 5 var betydigt sörre, mer svarstid alla gånger, Till Wifi sex lika dant. Där blev det rappt och ok.

Steget tillWIFi 7 däremot kommer man inte märka så mycket, särskilt om du är själv i hushållet i en vanlig lägenhet eller mindre hus. Wifi 7 är mer för om man är många i ett storhushåll/Arbetsplats, som gör ganska mycket samtidigt. Om man kör mycket mechsystem och skyfflar mycket data mot nån server. TYP Så... Största fördelen är allså om man har mycket uppkopplade prylar. Två ungar som spelar spel, frun vill kolla film samtidigt och du själv gör något. Och man har ganska eller väldigt snabb lina men jag tror att wifi 6 duger ganska bra ändå i det fallet.

har själv beslutat att jag väntar helt med Wifi 7 efter att ha läst på mycket.... och tar det när wifi7 finns på allt. Först och främst för att det är så få prylar som släpper det. noll mening att ha det om ingen pryl ändå har det har jag tänkt men det börjar väl komma ut nu ser ja och då är det mer värt och jag tar det när nått gått sönder eller om jag verkligen behöver det.. i ditt fall du skall köpa nytt och det är ändå ingen större prisskillnad då tar du självklart en WIFI 7 pryl.

Vad är det för router då¨... Sktiv gärna det, viss har ju till o med uppdaterats så att den har WIFi 6e. WIFI 6E är ungefär samma som 7 bara det att det kan förekomma små skillnander mellan olika tillverkare. WIFi 7 äsger bara att det och det måste vara med och på en del modlller kan det finnas fullt ut med WIFI 7...

Dessutom så ger en wifi 7 enhet fördelar även om annat har wifi 4-5-6 på andra... kan vara viktigt att känna till. Så wifi 7 blir ett bra köp.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Tackar för fina svar!

Routern är en Asus RT-AX57. Max är Wifi 6 antar jag.

Mina ögon kickar på: https://www.inet.se/produkt/5415147/asus-pce-be6500-wifi-7-bt...

Tror inte jag behöver Bluetooth-delen. Antar att jag inte behöver koppla in en kabel till moderkortet från kortet.

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du vill nedgradera till trådlöst när du bevisligen redan har kabel dragen?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Får man fråga varför du vill nedgradera till trådlöst när du bevisligen redan har kabel dragen?

Hehe jag satt och tänkte detsamma, jag gjorde precis tvärtom och drog ethernet till bland annat datorn. Slängde på 1gbit på uppkopplingen också så det är ju en dröm nu

Men ja gällande Wifit, hade jag köpt nya sådana prylar nu så hade det blivit Wifi7 grejer. Men hoppet från Wifi5 på min gamla router till Wifi6 på den nya var trevligt. Bra täckning också, bra fart och låg latency.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Hehe jag satt och tänkte detsamma, jag gjorde precis tvärtom och drog ethernet till bland annat datorn. Slängde på 1gbit på uppkopplingen också så det är ju en dröm nu

Ja, förutom att få jämn och bra prestanda så är ju hemligheten med bra WiFi också att minimera antal anslutna enheter.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q