Brusreducerande hörlurar kan störa utvecklingen av hörseln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Finns alltså inga bevis för detta. Clickbait

Därav uppmaningarna att forska mer på ämnet......

Nej, ingen clickbait alls.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Exakt samma problem som när man inte kan sova pga ljud. När man börjar ta bort ljud i sovrummet så kommer man bara öka på örats "känslighet" så till slut ligger du där och inte kan sova pga hjärtslagen.

Detta är ett känt fenomen och kan säkert kopplas till samma sak, allt i kroppen anpassas eftermiljö...

Att inte kunna sova med ljud i rummet beror mer på stress än faktiskt ljudnivå, alla har vi väl varit med om att somna mitt på en fest eller i en soffa när barnen tittar på högljudd tv. Men på kvällen stressar man upp sig och "lyssnar" aktivt..

Hjärnan behöver lära sig hantera dessa signaler för det är KONSTANT signaler, ingen stör sig väl på kläderna mot kroppen men tro mig - hade du varit naken hela livet och sen fått jeans hade du nog blivit tokig tills du vant dig. Samma med lukter, ljud och annat.

Därför behandling mot tex tinnitus går ut på att lära en ignorera pipet. Jag fick tinnitus efter en öroninflamation som varade ett par veckor, men redan efter nån dag så började jag gå längre o länger stunder utan att tänka på det - men tinnitusen är kvar.

Men man kan ju lätt lägga sig i sängen med kudde över huvudet och då hör man inget annat än tinntusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Exakt samma problem som när man inte kan sova pga ljud. När man börjar ta bort ljud i sovrummet så kommer man bara öka på örats "känslighet" så till slut ligger du där och inte kan sova pga hjärtslagen.

Detta är ett känt fenomen och kan säkert kopplas till samma sak, allt i kroppen anpassas eftermiljö...

Att inte kunna sova med ljud i rummet beror mer på stress än faktiskt ljudnivå, alla har vi väl varit med om att somna mitt på en fest eller i en soffa när barnen tittar på högljudd tv. Men på kvällen stressar man upp sig och "lyssnar" aktivt..

Hjärnan behöver lära sig hantera dessa signaler för det är KONSTANT signaler, ingen stör sig väl på kläderna mot kroppen men tro mig - hade du varit naken hela livet och sen fått jeans hade du nog blivit tokig tills du vant dig. Samma med lukter, ljud och annat.

Därför behandling mot tex tinnitus går ut på att lära en ignorera pipet. Jag fick tinnitus efter en öroninflamation som varade ett par veckor, men redan efter nån dag så började jag gå längre o länger stunder utan att tänka på det - men tinnitusen är kvar.

Men man kan ju lätt lägga sig i sängen med kudde över huvudet och då hör man inget annat än tinntusen.

Håller med om det du säger, men tänkte bara flika in att vissa inte kan vänja sig hur mycket de än vill eller försöker, och då syftar jag på neuropsykiatriska diagnoser. Just exemplet att tycka att kläder är obekvämt på kroppen, och att man fortsätter tycka det genom hela livet och vänjer sig aldrig, är något som förekommer för folk på autismspektrat.

Själv har jag för övrigt permanent tinnitus i ena örat från en "ljudolycka" på ett uteställe när jag var i tonåren, och tyvärr har det blivit värre med åren, pipet har ökat i volym, men eftersom det som sagt är där permanent så tänker jag normalt inte på det. Förutom nu när jag skriver detta förstås, så just nu är det ganska duktigt irriterande. Allra värst är om jag kommer att tänka på det när jag försöker sova.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag lider definitivt av problemet. Det är dock inte mina Sony-lurar som är problemet utan dryga hundratalet öroninflammationer över åren. Detta har skapat ärr på min trumhinnor som gör att jag har ett hörselfel. Märks inte så mycket i vardagen men får hemska problem på exempelvis en restuarang vid AW eller liknande. Kan inte vara delaktig i samtalet runt bordet då jag inte klarar att sortera ut ljuden. Om jag anstränger mig kan jag i bästa fall vara med en stund innan jag blir för trött i huvudet. I värsta fall, om det är för högljudd, sitter jag bara tyst och tittar på. Det senare är tyvärr klart vanligast. Är också, p.g.a. samma orsak (tror jag), ljudkänslig för oljud. Oljud gör nästan ont fysiskt i mig. Medan ljudvolym egentligen inte alls påverkar. Kan lyssna på rent ljud, ex. en konsert, med hur högt ljud som helst utan att det gör "fysiskt" ont.

Senast jag gjorde ett riktigt hörseltest och läkaren kollat i mina öron sa han

- Det här ser ju riktigt bra ut!

Jag hann tänka "Va fan, är han full eller?" innan han tillade "...ja, relativt sett alltså..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Du skriver själv svaret på din första fråga, vilket även framgår i artikeln.
Med vanliga hörlurar behöver du fokusera på det du vill höra, vilket tränar hjärnan i att isolera olika ljud i en brusig miljö.
Med brusreducering så behöver hjärnan inte arbeta för att fokusera på det du vill höra, eftersom det saknas bakgrundsbrus, eller är så låg nivå av bakgrundsbrus att det inte påverkar nämnvärt. Hörlurarna gör jobbet istället för hjärnan.

5 timmar täcket gott och väl in all tid där du är i en "brusig" miljö. 14-16 timmar om dygnet är man ju hemma. Har du på dig brusreducerande lurar på väg till/från jobbet, och ett par timmar under dagen när det är stökigt, så får du en väldigt tyst genomsnittsmiljö.

Spännande att du helt kastar bort hela artikeln och audiologernas uttalanden för att istället skylla på sociala medier?
Sociala medier är ju otroligt brusigt. Borde om nåt hjälpa hjärnan att träna på sortering av brus känner jag spontant.
Hör gärna mer om hur du ser kopplingen där!

Men alltså, de flesta höjer bara volymen högre om de inte har brusreducering för att slippa behöva fokusera för att lyssna på musiken och inte andra ljud, vilket kan leda till hörselskador. Med brusreducering kan man ofta ha en okej volym och ändå höra främst musik.

Känns som att jag har hamnat i nån alternativ verklighet här i tråden, där brusreducerande hörlurar tydligen är katastrofala.

Många av er har nog bara dålig hörsel, precis som många har dålig syn. Har ni tinnitus är ni hörselskadade, det är ett handikapp. Vad som gäller för er gäller inte nödvändigtvis för folk med normal hörsel.

Permalänk
Medlem

Detta var intressant. Jag har vanligtvis alltid hörselskydd med blåtand på mig mellan 07-18. Det började jag med 2006, och jag har bara haft det svårare och svårare med hörseln i bullrig miljö. Hör fan inte vad folk säger om det är brus runt omkring.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Jag pratade med en 19-årig tjej som går i min coach-grupp och hon berättade att hon så gott som aldrig går ut utan att ha brusreducerande lurar på sig och utan dessa så blir hon helt tokstressad av alla ljud.
Och allt jag hörde var: "piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip!"

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk

Har haft Sonylurar 9h/dag 5dgr/v i nästan 8år och dessutom proppar under, framtiden ser ljus ut...

Permalänk
Medlem

Har pga tinnitus alltid brusreduserande hörlurar eller öronproppar när jag är ute. Hemma försöker jag undvika detta såvida det inte är alltför mycket buller hemma (grannar som renoverar etc). Är redigt ljudkänslig och är ganska säker på att det inte bara är tinnitusen som gör detta vilket dock är ett vanligt samband.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Jag lider definitivt av problemet. Det är dock inte mina Sony-lurar som är problemet utan dryga hundratalet öroninflammationer över åren. Detta har skapat ärr på min trumhinnor som gör att jag har ett hörselfel. Märks inte så mycket i vardagen men får hemska problem på exempelvis en restuarang vid AW eller liknande. Kan inte vara delaktig i samtalet runt bordet då jag inte klarar att sortera ut ljuden. Om jag anstränger mig kan jag i bästa fall vara med en stund innan jag blir för trött i huvudet. I värsta fall, om det är för högljudd, sitter jag bara tyst och tittar på. Det senare är tyvärr klart vanligast. Är också, p.g.a. samma orsak (tror jag), ljudkänslig för oljud. Oljud gör nästan ont fysiskt i mig. Medan ljudvolym egentligen inte alls påverkar. Kan lyssna på rent ljud, ex. en konsert, med hur högt ljud som helst utan att det gör "fysiskt" ont.

Senast jag gjorde ett riktigt hörseltest och läkaren kollat i mina öron sa han

- Det här ser ju riktigt bra ut!

Jag hann tänka "Va fan, är han full eller?" innan han tillade "...ja, relativt sett alltså..."

Det är rejält jobbigt för det sociala livet att ha hörselnedsättning och inte kunna göra såna sociala saker längre som andra tar för givet. Det är ganska stigmatiserat och man uppfattas som en idiot när man inte hör vad människor säger. Jag är snart 50 men när jag var 20 upp till 35 så blev det en del klubbande och konserter och dom konserterna bidrog def till den tinnitusen jag har idag. Men nu är det jobbigt med det sociala och jag kan ibland tvinga mig ut för att inte verka kufig men så sitter man där och inte hör vad folk snackar om, så är man kufen ändå. Men det finns hjälp att få och jag kan rekomendera hörselcentrum på Rosenlund på söder i Stockholm som dels har kliniska tester och hjälpmedel vid hörselnedsättning men även KBT sessioner om hur man lär sig leva med tinnitus. Jag hamnade där efter dom privata audionomerna inte kunde hjälpa mig och man kände "är jag den enda som har det så här" men i gruppterapin var det skönt att kunna prata med andra med liknande historier. Allt från en stackars tjej som blev omplacerad till kundtjänst på jobbet och fick tinnitus av att bli utskälld på telefonen varje dag till förskolelärare som efter 20 år av att ta hand om våra käraste ägodelar fått förstörd hörsel. Det är ledsamt att höra men nyttigt att veta hur vanligt det är. Som den här tråden visar.

Ang. artikeln så känns det som "gör det i måtta som med allt i livet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokudenashi:

Låter som mig, får problem om två person talar samtidigt, konversera i en miljö med högt ljud... inte en chans, varit så så länge jag kan minnas. Aldrig använt brusreducerande dock.

Skrivet av Molotov:

aldrig föstått mig på folk som hela dagarna går omkring i lurar. kan inte vara bra att konstant vara i en "annan värld" och inte fokusera vad som händer och låter nära en.
jobbar på bullrig arbetsplats så har peltorkåpor när jag jobbar. skulle aldrig vandra omkring med lurar på stan tex. ser dessutom fånigt ut

Jag är tillräckligt gammal, om ett år 60 i min ungdom hade jag sällan hörselskydd när jag vistades i bullriga miljöer och har aldrig haft några problem med det. Jag tror att det här med för högt ljud ”ljudvolym” fungerar om du tycker om att vistas i bullriga miljöer men att det är större chans att din hörsel blir skadad om du ogillar att lyssna på bullret.

Jag har fått mera problem dom senaste 25 åren att vistas i bullriga miljöer tex krogmiljö eller liknande då jag stör mig på att ha svårt att höra och urskilja samtal om det samtidigt spelas hög musik i bakgrunden.

Jag har testade den första ANC luren för ca 10 år sedan och uppskattade att kunna lyssna på tystnaden utan att för den skull samtidigt spela musik, sedan ca 2 månader använder jag dagligen mina AirPods Max i ca 8 timmar på vardagar i mitt arbete. Brusreduceringen fungerar otroligt bra och ofta har jag på mig dom för att få vila öronen lite då och då.

För länge sedan påstod diverse experter och undersökningar att det mest troligen var skadligt att lyssna på hög musik ”rockmusik” när den musiken var ny…

Det kommer alltid att finnas dom som tror sig veta att det ena eller andra är skadligare att använda sig utav så fort någon ny teknik kommer, som barn fick man ju höra att det var skadligt att sitta för nära tv:n och titta 😉

Permalänk
Medlem

Är det inte mer sannolikt att de som inte tycker om oljud i offentliga miljöer skaffar brusreducerande hörlurar?

Angående tinnitus borde den väl rimligen upplevas värre när det är mindre faktiskt ljud in i öronen.

På samma sätt är det kanske så att aktiv eller passiv brusreducering inte gör så stor skillnad när hjärnan slutar "avkoda" röster i sårlet från offentliga miljöer. När man går runt utan kraftigt dämpande lurar eller hörselkåpor så plockar man ju upp ord från personer man inte pratar med också, till exempel någon som traskar förbi åt andra hållet med en telefon som säger "...kanske skulle säga runt sju kilo..." och andra irrelevanta meningsbitar.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoff75:

Jag kommer aldrig glömma reaktionen hos audinomerna på södersjukhuset i Stockholm när jag förklarade att jag haft tinnitus sen 20 år men nu har det blivit värre och nämnde att jag köpt brusreducerance hörlurar. det var en sån min som sa "är du dum i huvet!?". Men diplomatiska som dom var sade hon bara "ja, dom borde komma med varningstexter som snusdosor har". Så det verkar visst vara känt inom expertisen att denna funktion är dålig generellt.

Skrivet av CrazyDriver:

Upplever exakt samma sak. Tidigare använde jag trådade lurar utan NC i många år utan problem. Lyssnar alltid på väldigt låg volym. När jag gick över till trådlösa lurar med NC så märkte jag direkt hur min tinnitus försämrades drastiskt. Hittar ingen annan förklaring än att NC triggar min tinnitus så fortsättningsvis blir det NC OFF för min del.

Skrivet av Laggzor:

Klarar man sig om man alltid haft inbyggt tinnitus och på så vis bär med sig jobbiga och störiga ljud ;)? I mitt fall enn gammal tjocktv som tjuter

Jag har haft tinnitus sedan .. jag jag vet inte hur länge, det har typ alltid vart där. Som @Laggzor skriver, en tjutande tjock-TV i båda öronen. Men jag har inte märkt nån påverkan på det av ANC-lurar än så länge. Man kan ju undra vad det är rent praktiskt i dem som gör tinnitusen sämre?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Läste "Börsreducerande hörlurar kan störa utveckling...".

Dags för ett kallt klas vatten innan hemfärd.

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag har haft tinnitus sedan .. jag jag vet inte hur länge, det har typ alltid vart där. Som @Laggzor skriver, en tjutande tjock-TV i båda öronen. Men jag har inte märkt nån påverkan på det av ANC-lurar än så länge. Man kan ju undra vad det är rent praktiskt i dem som gör tinnitusen sämre?

Även jag har tinnitus, kan rekommendera kosttilskottet NAC, kör med Skip NAC väl värt att prova.

Ta inte för mycket bara, tar en tablett var tredje dag, men kör ibland en kur med en tablett om dagen, inte mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Propp_Orvar:

Även jag har tinnitus, kan rekommendera kosttilskottet NAC, kör med Skip NAC väl värt att prova.

Ta inte för mycket bara, tar en tablett var tredje dag, men kör ibland en kur med en tablett om dagen, inte mera.

Hade inte hört talas om detta. Rekommenderad dos säger 2 tabletter per dag, varför tar du inte mer än var tredje dag?

Men det hjälper just för tinnitus anser du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Propp_Orvar:

Trycker man in dom i öronen? / Skeptiker

Permalänk
Skrivet av alx242:

Hade inte hört talas om detta. Rekommenderad dos säger 2 tabletter per dag, varför tar du inte mer än var tredje dag?

Men det hjälper just för tinnitus anser du?

Välkänt preparat just mot tinnitus, att jag inte tar mera är att just jag tycker det räcker för mig.

Dosen är individuell, börja med en om dagen får du se hur just du mår.

Perfekt även mot bihåleinflamation om man nu har det, en tablett var dag under vinterhalvåret.

Finns många kostillskott som inte märks så mycket, men just detta fungerar.

Permalänk
Skrivet av pacc:

Trycker man in dom i öronen? / Skeptiker

Nja, tages oralt så att säga.

Tro mig, välkänt med just NAC en burk kostar inte så mycket.

Permalänk

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30653365/

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S037859...

Det är bara att söka NAC och tinnitus.

Fick detta själv rekommenderat på ett forum, "you will thank me afterwards" och ja det gjorde jag.

https://www.apotea.se/skip-nac-90-kapslar - snabbt billigt enkelt.

Hur jag själv fick tinnitus och hörselskador - "SKOTT KOMMER!!" - svar från laddaren- "KLART BAKÅT!!!" - Ganatgeväret Carl-Gustaf för dom som inte har hört det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Rubriken är ” Brusreducerande hörlurar kan störa utvecklingen av hörseln” och artikeln handlar om att det kan vara så. Det är väl inte clickbait?

Bästa vore väl om det var reklam för ett par hörlurar 🤣

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag har märkt av en försämring av min tinnitus efter något år nu av att ha brusreducerande hörlurar på mig mest hela tiden.
Ska börja avvänja mig så fort jag flyttar från lägenhet till eget hus/stuga för trots att jag aldrig läst något om detta så är det rätt så tydligt att min hörsel inte mått speciellt bra av det

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Jag har märkt av en försämring av min tinnitus efter något år nu av att ha brusreducerande hörlurar på mig mest hela tiden.
Ska börja avvänja mig så fort jag flyttar från lägenhet till eget hus/stuga för trots att jag aldrig läst något om detta så är det rätt så tydligt att min hörsel inte mått speciellt bra av det

Ah okay, jag har dom inte SÅ mycket, bara på arbetstid och då inte hela tiden. Så det kanske är därför jag inte märker det så mycket.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |