Signal lämnar Sverige om övervakningslag blir verklighet

Permalänk
Melding Plague

Signal lämnar Sverige om övervakningslag blir verklighet

Chefen Meredith Whittaker säger till SVT att en bakdörr aldrig kan komma på tal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Meddelande-appen Signal lämnar Sverige om bakdörrs-lag antas i Sverige

SVT Nyheter: Signal lämnar Sverige om regeringens förslag på datalagring klubbas

Citat:

Signal lämnar Sverige om regeringens förslag på datalagring klubbas

Den krypterade meddelandeappen Signal växer – nu använder till och med Försvarsmakten appen.

Men regeringen vill tvinga bolaget att införa en teknisk bakdörr åt Polisen och Säpo.

"Om det blir verklighet så lämnar vi Sverige", säger Signals chef Meredith Whittaker, i en exklusiv intervju med SVT.

Om regeringen får som den vill ska lagförslaget klubbas i riksdagen redan i mars nästa år.

Av lagförslaget framgår att bolag som Signal och Whatsapp ska tvingas lagra alla meddelanden som skickats med hjälp av apparna.

Lämnar Sverige

Signal – som drivs av en icke-vinstdrivande stiftelse – uppger nu för SVT Nyheter att bolaget lämnar Sverige om lagförslaget blir verklighet.

"I praktiken innebär det här att man ber oss bryta krypteringen som är grunden för hela vår verksamhet. Att be oss lagra data skulle underminera hela vår arkitektur och det skulle vi aldrig göra. Vi skulle hellre lämna den svenska marknaden helt", säger Signals chef Meredith Whittaker.

Hon säger att lagförslaget skulle kräva att Signal installerar så kallade bakdörrar i programvaran.

"Om du skapar en sårbarhet utifrån svenska önskemål så skulle det skapa en väg att underminera hela vårt nätverk. Därför skulle vi aldrig införa de här bakdörrarna."

"Vårt ansvar är att erbjuda teknologi som upprätthåller de mänskliga rättigheterna i en era där de rättigheterna kränks på allt fler ställen. I den digitala världen i dag finns det väldigt få ställen där vi kan kommunicera privat eller visselblåsa."

Försvarsmakten kritiska

Meredith Whittaker nämner den kinesiska statsaktören Salt Typhoons attack 2024 mot flera internetleverantörer i USA, där textmeddelanden och telefonsamtal läckte. Hon menar att en svensk bakdörr skulle öppna för samma sak.

'Det finns inga bakdörrar som bara ”the good guys” har tillgång till".'

Syftet med lagförslaget är att Säkerhetspolisen och polisen ska kunna begära in meddelandehistorik i efterhand för brottsmisstänkta personer. Båda myndigheterna var positiva i remissrundan.

'Möjligheterna för de brottsbekämpande myndigheterna att på ett effektivt sätt få tillgång till elektronisk kommunikation är helt avgörande', sa justitieminister Gunnar Strömmer (M) tidigare på en pressträff.

Men Försvarsmakten är negativa och nyligen uppmanade försvaret sin personal att börja använda Signal för att minska risken för avlyssning.

I ett brev till regeringen skriver Försvarsmakten att lagförslaget inte kommer kunna förverkligas ”utan att införa sårbarheter och bakdörrar som kan komma att nyttjas av tredje part”.

Vad tycker ni om att appen Signal kanske tvingas lämna den svenska marknaden på grund av våra politiker?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Helt rätt och förbjud militärens använding också.

Permalänk
Medlem

Att kräva bakdörrar är idioti. Kan myndigheter ta sig in den vägen, så kan kriminella. Liksom fientligt sinnade myndigheter i andra länder.

Permalänk
Medlem

Är det någon som på riktigt tror att dom allt mer invasiva övervakningsförslagen är för att mota brottslighet och inte en väg framåt för total övervakning av medborgarna?
Dom vet ju redan idag vilka som engagerar sig i kriminella nätverk men det verkar ha cirka noll påverkan de deras framfart.

Permalänk
Medlem

Man får börja skicka brev igen som plomberas med ett lacksigill.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Är det någon som på riktigt tror att dom allt mer invasiva övervakningsförslagen är för att mota brottslighet och inte en väg framåt för total övervakning av medborgarna?
Dom vet ju redan idag vilka som engagerar sig i kriminella nätverk men det verkar ha cirka noll påverkan de deras framfart.

Känns mer som beslutsfattarna har noll kunskap och insikt i dessa frågor.

Permalänk
Medlem

Har de tänkt sig att kriminella nätverk inte klarar av att komma runt detta? Kvar blir alla icke-kriminella användare som polisen nu kan övervaka med bakdörrar.

Permalänk
Medlem

Bye, bye Signal... ingen större förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Ja.

Det är trots allt svårt att få folk dömda i domstol, vilket är ett konkret problem när man som du påpekar vet att de begår brott.

Att man inte är konspirationsteoretiskt lagd vad gäller det nuvarande styret innebär dock inte att man behöver vara positiv till den härtypen av puckade förslag eller till datalagring av kommunikation i allmänhet. Nästa regim kan mycket väl få för sig att använda AI för att utrota folk som gillade nuvarande styrelseskick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Prova att tänka logiskt. Vilket är det största samhällsproblemet idag? Gängkriminaliteten som obehindrat kan värva barn och ungdomar digitalt utan spår eller "medborgarna"?

Självklart kan sådan teknik missbrukas, därför är jag inte vän av den, men du kan ju inte på allvar tro att försöken att få in en bakdörr skulle vara för att övervaka Svensson? Själv är jag mån on min integritet, men för det behöver jag inte kryptera mina chattar, jag behöver bara undvika Google, Facebook och allt annat skit.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Känns mer som beslutsfattarna har noll kunskap och insikt i dessa frågor.

Dom brukar ju ha expertkunnande tillgängligt så att dom skulle vara helt kunskapsbefriade ställer jag som föga troligt.
Sen tror jag även den mest tekniskt okunniga bland dom har en förståelse för att det inte på något sätt stoppar kriminella från att fortsätta bryta lagen och använda andra tjänster utan bakdörrar.

Permalänk
Medlem

Detta leder bara till risker för privatpersoner. Kriminella kommer att byta till annan tjänst.

Demokratin ligger jävligt löst när personer inte kan prata utan risk för övervakning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Ja.

Det är trots allt svårt att få folk dömda i domstol, vilket är ett konkret problem när man som du påpekar vet att de begår brott.

Att man inte är konspirationsteoretiskt lagd vad gäller det nuvarande styret innebär dock inte att man behöver vara positiv till den härtypen av puckade förslag eller till datalagring av kommunikation i allmänhet. Nästa regim kan mycket väl få för sig att använda AI för att utrota folk som gillade nuvarande styrelseskick.

Polisen har redan bra koll på vilka som är kriminella. Lösningen är att tillåta mer riktade insatser där, inte att slå på något som drabbar alla och som kriminella kommit runt 0 timmar efter det klubbats igenom.

Permalänk
Medlem

Sverige är fan pinsamt när det kommer till sånt här. För 10-15 år sedan skulle jag gissat på att Sverige skulle vara ett av de länder som skulle kämpa emot sånt här men nu leder man istället avvecklingen av det fria samhället.

Tyvärr lär ju S och M rösta igenom detta. S stöttar ju Chat control och det gör M också. Är SD verkligen med på det här tåget? Eller är det som förut typ "Vi är emot men vi stoppar det inte fortsätt rösta på oss plzz"

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Wallhack SP-004 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Alltså, dom är ju inte ömsesidigt exkluderande. Dom vill ha total övervakning *för* att dom tror att det är en genväg i bekämpningen av kriminella. Problemet är att dagens politiker verkar ha ett förakt för en pålitlig och rättssäker statsapparat.

Permalänk
Medlem

Snart har vi kameror på våra toaletter som poliser kollar på.
Övervakningsamhälle är ett av det värsta som kan hända. Och folk är korkade nog att ta emot det med öppna armar pga think of the children skitsnack

§1
Permalänk

Såna beslut bör minst tas på EU nivå av hur många orsaker som helst, som att Sverige är en för liten marknad för att tvinga en global aktör att göra något.
Frågan är inte enkel, viss kommunikation som att en Dansk person jobbar emot ett svensk företag, så bör denna kommunikation vara väl krypterad och snokar Danmark i kommunikationen så är de väldigt nära området industrispionage.

Samtligt så har det väl inte undgått någon vad som har hänt det senaste.

Mer debatt kring hur man ska lösa problemen behövs.

Permalänk
Medlem

Jag röstar lätt på ett parti som är mot detta. Om det sedan är S, M, SD eller V skiter jag i. Det här är ju sinnesjukt.

Skall mina barn växa upp i ett land där regeringen ”råkar” lyssna på deras samtal om dom har fel klasskamrater, besöker en chockerande hemsida eller varför inte om dom har en upprorisk tonårsperiod? I helvete heller.

Permalänk
Medlem

Jag är emot sådant egentligen men i dagens Sverige måste de ta till alla medel för att få slut på problemet. Jag var emot FRA för 15 år sedan men det är ett helt annat Sverige idag. Jag trodde aldrig då att vi skulle ha fler explosioner än något annat land i världen i fred förutom Mexiko.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Som vanligt är politikerna långt efter verkligheten. Att samla allt i en minnesbank med access tror idioterna att det är lösningen? Öppnar snarare för mer attacker exempelvis från tredje part typ Ryssland. Kriminella kommer såklart att hitta andra vägar runt och kvar blir vi vanliga dödliga som har noll privatliv kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Alltså, dom är ju inte ömsesidigt exkluderande. Dom vill ha total övervakning *för* att dom tror att det är en genväg i bekämpningen av kriminella. Problemet är att dagens politiker verkar ha ett förakt för en pålitlig och rättssäker statsapparat.

Jag är övertygad att dom vet att dom som bäst kommer haffa Leffe 54 som varit dum nog att sno pengar från ideella föreningen han är kassör för. Eller Lisa 32 som skryter i kompisgruppen hur hon snott kläder för 50 lax på NK.
Alltså dom man skulle haffat utan detta förslag. Alla andra kriminella kommer såklart fortsätta att skita i vad lagen säger och gå över till andra tjänster där dom förblir "anonyma".

Permalänk
Medlem

När samtliga fönster i din bostad måste bytas, då en laddning placerats ut av en fattig liten skit-unge som hade krypterad chatt i sin telefon vid gripandet...
.. kanske Nej-sägaren tar till sig lagförslaget och undrar varför det inte införts långt tidigare.

Permalänk
Medlem

”Not caring about privacy, because you have nothing to hide, is like not caring about free speech, because you have nothing to say”

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

När samtliga fönster i din bostad måste bytas, då en laddning placerats ut av en fattig liten skit-unge som hade krypterad chatt i sin telefon vid gripandet...
.. kanske Nej-sägaren tar till sig lagförslaget och undrar varför det inte införts långt tidigare.

Hur många gånger har de nu bytt appar? En app knäcks och de går vidare till nästa. Lagen kommer inte hjälpa ett skit mot dessa.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Wallhack SP-004 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Keeper of Traditions

De har sagt detsamma om UK och tidigare EU, så inte särskilt överraskande direkt

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Prova att tänka logiskt. Vilket är det största samhällsproblemet idag? Gängkriminaliteten som obehindrat kan värva barn och ungdomar digitalt utan spår eller "medborgarna"?

Värvas ungdomarna digitalt? Låter som FUD

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag gillar sättet Signals chef Meredith Whittaker talade om verksamheten, med utläggningar om integritet och rättigheter till kommunikation - för att inte nämna visselblåsning vars skydd det är lite si och så med.

Personligen anser jag inte att Signal kan kategoriseras under 'privat kommunikation' eftersom systemet har meta-data, men jag förstår vad hon menar.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Skrivet av dagas:

Jag är emot sådant egentligen men i dagens Sverige måste de ta till alla medel för att få slut på problemet. Jag var emot FRA för 15 år sedan men det är ett helt annat Sverige idag. Jag trodde aldrig då att vi skulle ha fler explosioner än något annat land i världen i fred förutom Mexiko.

Skrivet av PeterP57:

Bakdörrar kommer skada alla. Tror ni verkligen att folk som är smarta nog att driva en maffiaverksamhet inte är kompetenta att skippa knäckta mainstreamtjänster och använda fungerande kryptering istället?
Så polisen kommer inte åt dem, men vi ”vanliga Svenssons” får inte låsa om oss när vi ska gå på toaletten. Bra där. 👍

Permalänk
Medlem

Kommer man runt polisstaten om man använder VPN+Signal?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV